Recension
- Seasons of Tragedy (cd) Benedictum
- 2008
- Locomotive records
Metall genom hjärtat
Det varma recensentmottagandet efter Benedictums första verk Uncreation kommer säkerligen upprepas efter Seasons of Tragedy. Kalifornierna har nämligen lyckats skapa ännu en mästerlig fullängdare med välavvägd blandning av råstyrka och finess. Deras proggressiva heavy metal har en hjärtrot av Judas Priest och annat åttiotalsguld och griper tag i mig från första triolen. Med modernare industridoftande inslag och ett power metal-fundament uppdaterar de känslan.
Sångerskan Veronica Freeman imponerar med sin testosteronstinnt mörka och kraftfulla stämma. Hennes register sträcker sig så långt ned att jag vid första lyssningen trodde att rösten tillhörde en man. Djävulskt snygga leadslingor ihop med frammanglande riff skapar stämningar som kunde vara hämtade ur någon Dream Theater-historia och leder obehindrat fram till så snygga gitarrmöten att det känns i hela kroppen.
Det mjukt österländskt instrumentala introt gör mig oförberedd på käftsmällande Shell Shock och påföljande fulländade Burn it Out. Med sin oemotståndligt kraftfulla basgång i kombination med kompromisslöst groovig och lyckoframkallande riffhantering sopar den banan med all metal jag hört den senaste tiden. Den nihilistiska och attitydstinna Nobodys Victim låter som en hybrid av något som Megadeth och Velvet Revolver hade kunnat skapa.
Jag kan föreställa mig hur de elektroniska introsyntslingorna irriterar många metallhuvuden där ute, själv tycker jag bara att de är ett intressant extra lager. Skivan är fylld av koncentrerad mörk metalenergi som frigörs i kroppen som ett effektivt virus, särskilt på Accept-covern Balls To the Wall och Bare Bones. Några av medlemmarna kommer från ett gammalt Dio-tributeband och jag tycker mig ana samma diaboliska tritonusmörka känsla som man hittar på Holy Diver-plattan i Seasons of Tragedy.
Pur metall, helt enkelt.
Publicerad: 2008-02-01 00:00 / Uppdaterad: 2008-02-01 11:36
9 kommentarer
Oroväckande att Dream Theater och Velvet Revolver namedroppas, men samtidigt kan det inte vara hur dåligt som helst om de gör en cover på Accept. Det enda tyskar kan göra vettigt förutom att odla fram snygga hockeyfrillor är ju just tysk hårdrock.
Mycket förstärkningsord i varje mening, kanske man kan tona ner lite om vill att det ska bli på lite mer allvar.
Kan ni inte länka alla svåra ord till förklaring på nätet, hur ska jag veta vad tritonus betyder, jag är ju bara ett stackars metallhuvud som sitter fast bakom en brandvägg.
#
Lite överdrivet positivt om en helt okej platta kan jag tycka. Men känner igen det där att fröken Freeman ibland låter som en man. Tog mig faktiskt ett rejält tag att knäcka att hon är kvinna.
http://www.joyzine.se/?p=2093
#
Låter iofs intressant, men jag kan inte minnas att Holy Diver innehöll speciellt mycket av tritonus, vilket var det Iommi körde mycket med. Dio var mer rakt på sak.
#
vilket roligt omslag! hårdrockare har verkligen humor, för det är väl menat som ett skämt? eller sjunger dom om demoner och svunna tider som vanligt?
#
Fast nog är det väldigt skrämmande att ingen på Dagens Skiva recenserat Serj Tankians mästerverk ”Elect the dead”!
#
Jag tycker det ær enbart skønt !!!!!!!!
#
Anaal Nathrakh, någon?
#
Trioler är det, inte tritonus! Då går det i tre-takt istället för fyr-takt.
#
Pelle: trioler och tritonus är väldigt olika saker som bägge har med musik att göra. Tritonus kan du höra i låten Black sabbath med samma grupp. Trioler är inte valstakt, schmuck!
#
Kommentera eller pinga (trackback).