Recension
- How Late Do U Have 2BB4UR Absent (2CD) George Clinton presents The P-Funk Allstars
- 2005
- The C Kunspyruhzy/Border
Njutbar tomgång
Lyssna
Externa länkar
- The Motherpage
- Om du vill lära dig allt om den gamla p-funken.
- New Funk Times
- Om du vill hänga med idag.
- GeorgeClinton.com
- Officiellt hem för George Clinton, Parliament, Funkadelic och The P-Funk Allstars.
- Sativa
- Shonda Clinton har en egen sida. Den går i grönt..
- Lili Haydn
- Violinisten som inte fick spela solo.
Den här dubbeln var tänkt som den storslagna återkomsten. En skiva Funkadelic, en skiva Parliament. P-funkens tvillingband förenade en gång för alla. Så blev det nu inte. På fler sätt än ett.
För den som följt George Clinton och hans turnérande funkcirkus under de senaste åren är den här skivan ändå ingen överraskning. Det handlar i stort sett om en samling som innehåller de flesta av de tidigare mer eller mindre osläppta låtar de brukar spela under sina minst fyra timmar långa konserter. Det betyder att för maskhjärnor välbekanta låtar som ”More Than Words Can Say” och ”Bounce 2 This” (mer om den strax) finns med. Jag tackar också högre makter att Lili Haydn inte fick ett par solospår (det enda vettiga hon någonsin bidragit med från scenen är en mäktig version av ”Maggot Brain”).
Det blev med andra ord mer av en fortsättning på ”George Clinton Family Series” än en storslagen återkomst.
Jag förstår om frågan ni ställer er nu är: ”hur dåligt är det då?”. Jag vet att det var frågan jag ställde mig med Bootsys ”Play with Bootsy” i försök till förträngt minne. Lyckligtvis är det här inte i närheten av lika uselt som Bootsys senaste tyska funk. Det är rent av helt ok. Någon ny ”Mothership Connection” eller ”One Nation Under a Groove” handlar det så klart ändå inte om.
Men för att dra en rockparallell, det är betydligt mer njutbart än något Rolling Stones spelat in sen ”Tattoo You”.
Allra bäst är låtarna där körkvinnorna ställer sig längst fram. Bäst är ”Bounce 2 This” med Kendra Foster. Den har jag nynnat på med jämna mellanrum sedan jag såg mobben i Belgien förra sommaren. Låter som en styvdotter till ”Atomic Dog” och innehåller alla de finsate ingredienser p-funken alltid bjudit (skeva synthar, bas från yttre rymden, komplexa körarrangemang och ett repetitivt groove som vägrar ge sig). Den ligger först och toppar showen.
GC:s barnbarn Sativa (subtilt) bjuder på ett annat av de bättre spåren i ”Something Stank” (subtilt). Ett av de få av bidragen där mötet mellan hiphop och p-funk verkligen fungerar hela vägen.
Belita Woods ballad ”Saddest Day” är inte heller helt oäven.
Prince (här med den där märkliga symbolen som namn igen) hjälper till i ”Paradigm” och användandet av symbolen blir helt självklar när man lyssnar. Låten är som hämtad ur New Power Generation-skafferiet. Helt ok, även om den inte står sig mot TAFKAP:s bästa.
Det mesta funkar i makligt tempo med George Clinton mässandes med sin numer sönderrökta och åldrade stämma som sammanhållande kraft. Jag kan inte tycka illa om det, trots att det inte är det minsta revolutionerande. Det går på tomgång utan att för den skull bli ointressant eller dåligt. Det här är en grupp musiker som kan spela p-funken i sömnen utan att det blir meningslöst. Men inte har de lyckats få till särskilt intressanta låtar för det.
Klart att det finns en del galenskap också. Det är trots allt p-funk det handlar om. Som den där klassiska gitarren och baklängeskörerna i ”Because/Last Time Zone” och den märkliga versionen av ”Goodnight Sweetheart, Goodnight” som mest får mig att tänka på Earl Zinger.
Jag gillar en bagatell som pianodrivna ”Sexy Side of You” som säkert får en och annan neosoulsångare att skämmas över sin enkelspårighet. Här visar George Clinton verkligt god form.
Men är det här verkligen bra? Fan vet. Kanske får jag vara nöjd med att det inte stinker (Lex Bootsy). Ibland får det vara gott nog. De dryga två timmar det tar att lyssna igenom skivorna känns inte bortkastade och de flesta låtarna får stanna i mitt iTunes-bibliotek.
Publicerad: 2005-11-04 00:00 / Uppdaterad: 2007-04-16 15:42
10 kommentarer
Personligen hade jag inte gett plattan 3/10. Tyckte den lät bedrövlig. George Clinton är fonkens svar på Ozzy Osbourne känns det som. Droger dödade verkligen allt som var bra med honom.
Get his fonky ass outta here!
#
Georg Clinton kom en timme för sent till en Roskildespelning typ 1994 och jag är fortfarande förbannad på honom. Så ur det perspektivet känns en femma i betyg helt okej….
#
kalcidis: Jag växlade mellan fyran och femman flera gånger innan jag till slut landade på det senare betyget. Det är inte en skiva som är särskilt kul att lyssna på i ett sträck, men flera av låtarna står ganska fint på egen hand.
#
men nya depeche då! jag vill läsa vad någon tycker om nya depeche. den är fantastisk. tycker jag.
#
finns ingen bra funk. lägg ner genren.
#
Jag håller med arg skåning.
#
Är arg skåning tillbaka.
Fuck funk and fuck you.
#
är inte ens afro-funk bra?
#
up for the down stroke är bäst med parliament. funkadelic är bäst med funkadelic
#
Vafan. Så dålig är skivan inte. Låten "viagra" är ju riktigt bra. Med samma beat om och om igen med den freakade gitarren i bakgrunen är det riktigt en riktigt grym funkadelic låt. I can dance är det också ett skönt beat som går om och igen. Jag skulle nog ge den 5 / 10.
#
Kommentera eller pinga (trackback).