Recension
- The Grind Date (CD) De La Soul
- 2004
- Sanctuary Urban/BMG
Shoomp! There it is
Lyssna
Externa länkar
- De La Spitkicker
- Gruppens sida hos spitkicker.com.
Som jag har väntat.
När Shoomp och Much More började cirkulera förra året sprang jag omkring i små glädjeturer på väggarna hemma i lägenheten.
Här skulle jag kunna ha en alldeles för lång utläggning om varför De La Soul är ett av de bästa hiphop-band världen skådat, men jag nöjer mig med att konstatera att det ju var Posdnuos, Dave och Mase som på allvar fick mig att gå ner mig i hiphop-träsket för snart sexton år sedan.
Visst. Sånt sätter spår.
Men nostalgi räcker bara så långt. För att hålla intresset uppe krävs mer än bara ett lyckat album. I De Las fall har det blivit sex fram till i år med en lägstanivå som inte ryms i nybyggda lägenheter. Gillar jag det De La Soul för att musiken verkligen är bra eller för att det är De La Soul som gör musiken? Watch me not care.
De La Soul är tillbaka.
Det som först slår mig med The Grind Date är att De La den här gången tryckt in sitt pick och pack på första bästa Greyhound-buss och lämnat Long Island lång bakom sig. Destination: Detroit. The Grind Date låter nämligen betydligt mer Detroit än New York, på något sätt.
Oavsett om det är betongen i Detroit eller New York som blir bakgrund, är The Grind Date De Las mest minimalistiska album efter Stakes Is High. Inga stora refränger, inga stora gester. Men däremot väldigt mycket av Pos och Daves rimmande och rappande, som fortfarande spelar i en division skyhögt över de flesta av deras kollegor.
När The Future gungar igång, med taktfast beat, jazzplockande gitarr, smurfsoul och svävande stråkar, är jag där igen. På väggarna i lägenheten. Precis så som jag vill ha De La Soul.
Jag hinner inte längre än till spår två innan jag rasar ner igen.
Trion må slita för att få folk att glömma allt vad ”daisy age” någonsin hetat, men det är trots allt där De La Soul hör hemma. I hiphop som ligger närmare soul än pumpade muskler. Verbal Clap funkar kort sagt sådär. Den stöveltrampande MF Doom-krocken Rock Co.Kane Flow likaså, trots sin lysande titel. Och när Flavor Flav hoppar in och gör sin grej (ja, ni vet vad hans grej är vid det här laget) då funkar det ännu sämre (trots att det borde sitta som handen i handsken med tanke på det sparsmakade Funky Drummer/Public Enemy-doftande beatet). Inte för att det är Flavas fel, men ändå.
Much More. Precis så fantastiska vill jag ha De La Soul. Soulsken. Precis i samma anda som 9th Wonder-rattade Church. Precis i samma anda som Days of Our Lives (med Common som gäst). För att inte tala om oljefatsglädjen i No (alla låtar som tar avstamp i Never Can Say Goodbye är förövrigt värda respekt per automatik). Ja, och så förstås Tom Tom Club-samplande Shoomp.
De första gångerna har jag faktiskt rätt svårt för resten av The Grind Date, titelspåret inte minst. Men efter ett tag börjar även resten öppna upp sig. Madlibs struttigt charmiga Shopping Bag vägrar släppa taget om mig. Slätstrukna It’s Like That är inte alls lika slätstruken när hörlurarna åker på. ”La-la-la-la”-slingan i titelspåret förvandlas så smått till en riktig ”la-la-la-la”-slinga. På ett bra sätt.
Framförallt undrar jag hur jag kunde undgå att charmas sönder av det blaxpoblåsfläskiga hubbabubbagummi som Supa Dave West fått till i He Comes. Särskilt som Ghostface hinner med att vinka åt både Uday och Qusay.
The Grind Date är ett hiphop-album av klassiskt snitt, rätt upp och ner, men långt ifrån De La Souls mest direkta. Ett album som kräver lite tid att ta sig in i.
Shoomp! There it is.
Med några få undantag värt väntan.
Publicerad: 2004-10-20 00:00 / Uppdaterad: 2007-07-19 18:19
23 kommentarer
"Shoomp"???
Du har gått och skrivit dikter tills du blivit snurrig…
Tycker även att "Rock Co. Kane Flow" faktiskt tillhör plattans absolut bästa spår. Skulle förmodligen sätta en åtta.
#
tråkig skiva. den är knappt värd en 2:a.
#
Shoomp! There it is!
#
Det låter som det är dags för Ola att köpa en ny golfklubba.
#
oj, oj, oj, vad det osar "jag kan ingenting om hip hop" i den här recensionen!
#
ola är så jävla jävla mycket "kolla här: jag vet sanningen om all musik i hela världen och det kommer ni aldrig att kunna göra. att jag vet om det hindrar mig dock inte från att i mina texter utgå ifrån att din – sen födseln döva – mormor vet hur precis alla grupper och artister i hela världen låter. egentligen har jag ingen musiksmak utan lyssnar på allt och hyllar det som inte så många andra hyllar och så. osv osv"
#
Recensera Black Belt please. Pretty please…
#
…
#
AOI 3 blev det tydligen ingenting med.
#
ijah: faktiskt. jag undrar hur många 'träsk' som ola påstår sig ha gått ner sig i genom åren? det är hiphop, detroit techno, new jersey garage, chicago house, och gud vet vad mer. men han ger aldrig intrycket av att egentligen kunna särskilt mycket av något av dessa 'träsk'. han kastar ur sig de tre vanligaste namnen ur varje genre, och sen får det vara bra.
#
Alla ni som dissar Ola, är ni sådana där som tycker att det recenseras för mycket "svart musik" här på dsc?
Annars förstår jag inte kritiken.
#
Man får skavsår i ögonen av att läsa kommentarerna här, fy fan va tråkiga folk är. (och iom denna kommentar, så är jag inte bättre själv)
#
Jag får skavsår i ögonen av att läsa allt namedropping i den här recentionen. Jobbigt skrytig kille!
#
AOI 3 ligger på is ett tag. Eftersom De La bytte skivbolag, kände de att det kanske inte var så smart att börja med en instrumental skiva, som AOI 3 skulle bli. Deras hyllning till DJ:n.
#
Vem har väntat?
Rap crap!
#
Kanske årets bästa skiva.
#
Problemet med denna skiva är inte att det finns tre låtar som inte håller (för det gör det inte). Det enda jag saknar är några klockrena punshlines från Pos. Skivan är annars helgjuten vad det gäller beats och ämnen, plus att det låter precis så fräscht som det alltid gör när De la släpper nytt.
9/10
#
all namedropping?
om man lyssnar på hip hop så vet man med stor sannolikhet vilka samtliga av de artister ola nämner är. och lyssnar man inte på hip hop så spelar det ju ingen roll vilka namn han droppar.
#
Äh, de la soul is dead
#
De som tror att Ola inte vet någonting om Hip Hop vet ingenting om Ola.
Now you go get 'em Ola.
#
Någon som vet när Silverbullits nya släpps?
#
Ola skriver bra, fast just i detta fallet var han för snål med betyget. Rock Co. Kane Flow är en lika bra låt som titeln är cool.
#
Rock Co.Kane Flow är ju för fan bäst på hela skivan!
#
Kommentera eller pinga (trackback).