dagensskiva.com

48 timmar

Recension

All Saints: All Hits
All Hits (CD) All Saints
2001
London Records/Warner
5/10

Tack och hej

Lyssna

Sök efter skivan

Att släppa ett best of-album efter bara två album kan tyckas aningen övermodigt. Men om man sitter på en grupp som faktiskt sålt en drös plattor och som gått skilda vägar gäller det som bekant att mjölka ut det sista ur kossan.

Det andra problemet med att släppa en samlingsplatta efter två album är att de flesta har svårt att fylla en hel cd. Många klarar knappt en halv. Så det blir mest skåpmat som förkläs i lockande fraser som ”previously unreleased” och ”new tracks”. All Saints har faktiskt inte behövt fuska speciellt mycket.

Kvartetten slog igenom med I Know Where It’s At, men det var med Never Ever som det stora genombrottet kom 1997. Ingen av de följande singlarna var i närheten av den monsterhiten, men första skivan var faktiskt inte alls en oäven upplevelse.

På uppföljaren gjorde All Saints en Madonna och tog in William Orbit som producent. Och resultatet var i ärlighetens namn rätt trist. Sedan blev det lite väl mycket bråk och lite väl lite verkstad. En avbruten turné, ett hot om stämning för kontraktsbrott och flera spaltkilometer i skvallerpressen senare tog sagan All Saints slut, sisådär tre år efter debuten.

Säga vad man vill, men Never Ever är en riktigt stor pop-soullåt. Men i mina öron är det tre andra låtar som smäller högre. Sexigt funkiga Bootie Call, Lady Marmalade, som sopar banan med den trista version Pink, Lil’ Kim, Mya och Christina Aguilera gjorde i våras och Under The Bridge. Den sista, producerad av Nellee Hooper (Björk, Soul II Soul, Madonna), tycker jag faktiskt är bättre än Red Hot Chili Peppers original. Den är sexigare, snyggare och funkigare. En åsikt jag nog är rätt ensam om.

Alla de tre låtarna finns med här. Det är väl egentligen bara Heaven jag saknar för att kvartetten ska bli komplett. Lägg till Never Ever och du har de låtar du behöver med All Saints.

I övrigt hittar du mest de trista låtarna från andra skivan, en remix på Pure Shores och nyinspelningen av Artful Dodger-låten Twentyfourseven. På något sätt är det ganska passande att Melanie Blatt gjorde sitt första framträdande efter All Saints tillsammans med den halva av nyligen splittrade Artful Dodger som kommer att fortsätta spela in skivor under namnet Artful Dodger.

Melanie, Shaznay, Nicole och Natalie kommer förmodligen att, likt Spice Girls, fortsätta på diverse soloäventyr. Men jag har svårt att tro att de kommer att nå samma framgångar på egen hand.

Precis som Spice Girls.

Ola Andersson

Publicerad: 2001-11-15 00:00 / Uppdaterad: 2007-07-18 18:55

Kategori: Recension | Recension: #1172

53 kommentarer

Otroligt hjärndött skrivet om att All Saints cover på Under the Bridge skulle vara bättre än originalet. För h*vete. Under the Bridge är ett mästerverk av en samling otroligt talangfulla musiker som dessutom skriver sina låtar själva. Att du sen kan kalla låten för ”funkigare” – det är bara så otroligt inkompetent av dig. Sista recensionen jag någonsin läser som du har skrivit.

Hampus T-W Oregistrerad 2009-01-16 01:42
 

Nu var jag ju tvungen att lyssna igen och… jajamensan. All Saints-versionen funkar fint fortfarande. På flera sätt.

Och som vanligt är ”skriver sina egna låtar” en av de viktigaste parametrarna för att avgöra om en låt är bra eller inte. Verkligen.

Ola Andersson Redaktionen 2009-01-16 09:46
 

Jag syr mina egna kläder.

Kal Ström Redaktionen 2009-01-16 10:04
 

När det gäller att bedöma kvalitet inom musik har det självklart betydelse huruvida artisten har skrivit låten själv eller ej.

Du kanske istället borde lyssna på originalet Ola? Verkar nämligen som om du aldrig hört den versionen baserat på vad du skrev. Måste också fråga hur du kan kalla den funkigare? Funkigare på vilket sätt? Tar för givet att du själv inte är musiker så därför vill jag gärna veta dina kriterier för hur en låt kan klassas som funkig.

Och du Kal Ström, var det inte just så alla stora designers började sin karriär?

Hampus T-W Oregistrerad 2009-01-18 22:21
 

Så om någon framför en låt han eller hon inte själv skrivit blir det automatiskt sämre än om han eller hon hade skrivit exakt samma låt? Dumheter. En rätt stor del av alla klassiska låtar som spelats in (särskilt från 1900-talets mitt och årtiondena därefter) skulle med andra ord vara sämre än om upphovsmakaren själv hade spelat in låtarna.

Och ja, jag har hört originalet. Det är lite svårt att göra en konstaterande jämförelse annars. Det är en av få RHCP-låtar jag gillar. Men som sagt. Jag gillar All Saints-versionen mer, helt enkelt för att den är sexigare, coolare, mer återhållsamt laddad och med ett knastersnyggare och mer svängigt grundarbete. Men som sagt: jag gillar originalversionen också.

Ola Andersson Redaktionen 2009-01-18 23:06
 

Ja, åtminstone om man inte ens är ett fan av artisten man gör en cover av utan gör det enbart i syfte att tjäna pengar. Skulle fortfarande vilja ha ett svar på hur du kan säga att All Saints version är funkigare?

Kan du ge några exempel på de ”klassiska låtar” du menar som är covers?

Känns som om du bara slingrar dig ur mina frågor. Funderat på en karriär som politiker?

Hampus T-W Oregistrerad 2009-01-19 02:37
 

Tja, du verkar ha rätt goda politikeregenskaper själv, med tanke på att du ändrar förutsättningar för diskussioner utan att blinka och låter bli att läsa igenom vad din diskussionspartner säger/skriver.

Ändrade förutsättningar: med tanke på att du gått från ”huruvida artisten har skrivit låten själv eller ej” till ”om man inte ens är ett fan av artisten man gör en cover av utan gör det enbart i syfte att tjäna pengar”. Om vi bortser från det faktum att jag (kanske du) inte har en aning om huruvida Nellee Hooper och/eller All Saints var eller inte var fans av RHCP, så är det skillnad på att andra skriver ens musik och att göra cover-versioner av andras låtar. Men om vi då istället nöjer oss med klassiska låtar som är covers kan jag räkna upp:

Jimi Hendrix ”All Along the Watchtower”
The Temptations ”Papa Was a Rolling Stone”
The Clash ”I Fought the Law”
Aretha Franklin ”Respect”
Soft Cell ”Tainted Love”
Pet Shop Boys ”Always on My Mind”
Marvin Gaye ”I Heard It Through the Grapevine”
Housemartins ”Caravan of Love”
The Beatles ”Twist & Shout”
Jeff Buckley ”Hallelujah”
Sinead O’Connor ”Nothing Compares 2 U”
The Undisputed Truth ”Smiling Faces Sometimes”

…för att nämna några från olika tipsepoker.

Och som svar på frågan om funkighet (igen): ”[All Saints-versionen] är sexigare, coolare, mer återhållsamt laddad och med ett knastersnyggare och mer svängigt grundarbete.”

Ola Andersson Redaktionen 2009-01-19 08:37
 

Jag såg ditt svar angående ”funkighet” redan första gången, men då exempelvis sexighet och huruvida en låt är återhållsamt laddad eller ej är en mycket tveksam definition på funk ville jag försöka få dig att förtydliga det du menade. Du kanske skulle läsa in dig på musikstilen funk lite mer?

Jag har inget som helst mot välgjorda covers som görs med respekt gentemot originalartisten. All Saints däremot hade mig veterligen inte ens frågat the Chili Peppers om de fick göra en cover av UTB, vilket jag inte tycker är vidare respektfullt, utan gjorde covern ändå. De ändrade dessutom om låten från att ha varit en djup låt om sångaren i Red Hot Chili Peppers drogberoende till en ytlig, tramsig popballad. Dessutom tog de bort hela slutet av originalet där droganvändningen berördes. Detta förstörde själva låtens essens – vilket ju gjorde covern så mycket sämre. Detta är vad skaparna hade att säga om All Saints version:

”Red Hot Chili Peppers were, however, displeased with this version; Kiedis felt the cover was poorly recreated and, with the omission of the final verse, it lost all personal significance.”

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Under_the_Bridge#cite_ref-apter335_48-0 (Om du betvivlar källans trovärdighet, klicka då på stjärnan uppe till höger i artikeln och läs om utmärkelsen den har fått)

Sammantaget räcker allt detta för att jag ska bilda mig uppfattningen att All Saints cover verkligen är usel och troligen gjordes bara för att dra in lite extra pengar.

Hampus T-W Oregistrerad 2009-01-19 17:45
 

Och din definition av ”funk” är då, utöver fokus på ettan? Att man skriver sina egna låtar?

Baserat på ditt resonemang, eftersom du räknade upp bandets/sångarens åsikter, är att om de frågat om lov, behållit sista versen och Kiedis hade sagt att han gillade den, så hade även du gjort det? Utan det hade du inte kunnat bilda dig uppfattningen att den var usel? Med den bakgrunden kan man väl snarast konstatera att All Saints och Nellee Hooper gjorde låten till sin egen.

Att fråga om lov att få göra en coverversion är absolut inget någon måste göra. Jag kan i princip lova att så är fallet för samtliga de covers jag räknade upp. Jag lovar också att majoriteten av alla covers som gjorts – och görs – görs utan ”tillstånd”. Och de extrapengar som intjänades kom mer än någon annan RHCP till godo – som upphovsmän.

Ganska intressant att den här diskussionen, såhär åtta ouppmärksammade år senare, kom sig av olika åsikter gällande något så subjektivt som tycke och smak – som från ditt håll i ditt inledningsinlägg upphöjdes till objektiv lag med tolkningsföreträde (när det börjar handla om ”kompetens” att tycka om eller inte tycka om musik).

Ola Andersson Redaktionen 2009-01-19 18:40
 

Ola-Hampus 17-0

Medlem 2009-01-19 19:44
 

Jag skulle säga 17-1. RHCPs version är bättre, men i övrigt har Ola så rätt så.

Jonas Wergeland Medlem 2009-01-19 20:42
 

RnB >>>>>>> Funk Metal

Gräset Oregistrerad 2009-01-19 21:27
 

Oh, oväntat att ingen håller med mig… Särskilt med tanke på att det nästan enbart är RnB-lyssnare som tittar in på en recension som denna.

För det första använder man riktiga instrument när man spelar funk. D.v.s gitarr, basgitarr och faktiskt trummor som inte är framställda i datorn (Ja, det finns!) – vilket var vad All Saints använde. Undantaget den gitarr någon spelade på då de massakerade introt till låten. Utan riktiga instrument kan du knappast kalla en låt för funkig.

Du placerar dina egna ord i min mun här. Det var inte så jag framställde det. Du glömde också det viktigaste – låten är helt horribelt dålig.

Nej, man måste inte fråga om lov, men ska man gå så långt ifrån originalet som de gjorde så tycker jag det är god sed att åtminstone kolla med upphovsmännen. Vilka tror du fick mest ut ifrån låten sett ur pengasynvinkel? RHCP – som har sålt miljontals fler skivor – eller All Saints? Det borde du kunna räkna ut själv, men eftersom du gillar att tolka ordagrant så ska jag skriva det åt dig: All Saints tjänade procentuellt sett mer pengar på covern.

Hampus T-W Oregistrerad 2009-01-22 18:05
 

Det är inte riktig musik om det inte görs på riktiga instrument!!§ PRAVDA!!!

Jonas Wergeland Medlem 2009-01-22 18:08
 

Den där Hampe har en poäng!! Det ska vara Funk framför Soul!

erímos Medlem 2009-01-22 19:41
 

Ah. Precis. Det måste vara riktiga instrument för att vara funk. Det viktiga är vad man gör musiken på – inte huruvida slutresultatet blir svängigt eller inte. Gud och sex. Politik och having fun. Sväng och svett. Där skulle jag ringa in funken. I valfria och olika kombinationer. Med maskiner eller med ”riktiga” instrument.

Jag är övertygad att det finns högvis med funkfans (framförallt bland dem som främst lyssnar på gammelskolefunk som James Brown och gänget – och säkert även mycket mer sentida fans) som tycker att en av de riktigt ultimata och skrattretande hädelserna är att placera ”funk” och ”Red Hot Chili Peppers” i en och samma mening. Men det är en annan historia.

Sedan tjänade RHCP fortfarande mest på låten. Vill man sitta och procenträkna är det förstås bara att köra på med det. De som förmodligen fick minst var All Saints själva (intäkterna från singeln, med sin systercover av ”Lady Marmalade”, gick till bröstcancerforskning).

Däremot tycker jag att det är bra att du konstaterar att ”låten är horribelt dålig”. Visserligen tror jag inte du menar låten, men väl All Saints version, men bortsett från det har jag inte mycket mer att säga. Jag skrev min åsikt i min recension. Du tycker All Saints version suger. Tycke och smak. Där hade det kunnat sluta om, som jag konstaterade i mitt förra inlägg, om inte du i ditt första inlägg hade upphöjt din smak till någon slags objektiv sanning, med därtill hörande objektiva ”rätt” och ”fel”.

Att du inte tycker om gitarren i introt är inte heller något jag har åsikt om. Det får du diskutera med någon som gillar Red Hot Chili Peppers. Det är ju trots allt gitarren från originallåten som samplats. Men visst. Om du inte gillar Red Hot Chili Peppers gitarrspelande är det ju förstås din rätt att tycka det. (Övrigt gitarrspelande – riktig gitarr! – spelas för övrigt av Richard Hawley).

Ola Andersson Redaktionen 2009-01-22 20:18
 

Nu tror jag att du har kommit in på ett område du inte riktigt behärskar, nämligen Red Hot Chili Peppers och funk. Lyssnar själv mycket på funk också utöver RHCPs skapelser – bland annat gillar jag James Brown, Rick James, Curtis Mayfield och Larry Graham. Jag tycker definitivt att det tidiga Chili Peppers, det vill säga BSSM och tidigare album, har många funkiga låtar. Jag kan nämna otaliga! Vill du ha exempel? Tänkte väl det, här har du några:

Show Me Your Soul (What hits)
American Ghost Dance (Freaky Styley)
The Brothers Cup (Freaky Styley)
Funky Crime (The Uplift Mofo Party Plan)
Subway to Venus (Mother’s Milk)
Taste the pain (Mother’s Milk)
Apache Rose Peacock (BSSM)

Detta angående pengarna är spekulationer, varken jag eller du kommer förmodligen komma överens om den delen. Jag anser att konsertintäkterna, pengarna från skivan och den PR All Saints fick gör att de tjänade mer på covern än upphovsmännen. Huruvida de sen spenderade en del av pengarna på bröstcancerforskning är väl knappast relevant.

Beträffande ditt nästa stycke – återigen detta ordmärkande från din sida. Givetvis menade jag låten i syftet ”All Saints coverlåt”, och inte RHCP:s version.

Angående gitarren i början av All Saints cover gillar jag den inte för att jag inte tycker det låter bra med introt uppstyckat. Du säger att det är samplat från originalet, och om du har belägg för detta vet jag inte. Däremot vet jag att gitarren i covern inte har samma tempo som originalets.

Hampus T-W Oregistrerad 2009-01-22 22:31
 

För att citera en god vän om All Saints version: ”I have had farts that sound better than this.”

Johan Oregistrerad 2009-01-22 22:59
 

Ola pulvriserar som vanligt sitt debattmotstånd. Och det med stil, finess och ackuratess. Synd att dsc-kommentatorerna inte ger tillräckligt bra motstånd.

Medlem 2009-01-22 23:18
 

Stackars Hampus. Ville diktera god smak men tappade bara ansiktet med sina tunna argument och sin korta pekpinne. Underhållande.

margaret thatcher Oregistrerad 2009-01-23 01:37
 

Tacka vet jag hederliga instrument som luta, cembalo och taffel. Utan dem går det inte att göra RIKTIG musik.

Medlem 2009-01-23 13:57
 

Funken kommer från Düsseldorf.

Medlem 2009-01-23 14:23
 

Ola är ju helt bakom flötet…

Elias Oregistrerad 2009-01-23 14:55
 

All Saints är funkigare än Red Hot Chili Peppers av ren princip.

Lamont Dozier Oregistrerad 2009-01-23 15:05
 

Hear hear!

Gräsét Oregistrerad 2009-01-23 17:24
 

Tycker ni om Trickys version av Black Steel?

Fredrik Wennberg Medlem 2009-01-23 17:26
 

Får Ola en varning av Kal om nån ber Kal varna Ola?

Fredrik Wennberg Medlem 2009-01-23 17:56
 

Funkmetal – en samegudagåva

^____^

erímos Medlem 2009-01-23 19:02
 

Basen dundrar över fjällen
funkmetal hela kvällen
Lapparna dansar och tjoar
multikultirellt – här bygger vi broar

Gräsét Oregistrerad 2009-01-24 09:40
 

På skotern känner jag mej fri och lös
Stannar till och pimplar
fick en fin liten gös
Idag blir hela familjen mätt
The Rojkjojk – vårt sätt

rojkjojkotronik Oregistrerad 2009-01-24 09:45
 

Har nu gett dig, Ola, två veckor att bemöta det jag skrev i mitt senaste inlägg. Har du först nu insett att detta är en diskussion du inte kan vinna?

Hampus T-W Oregistrerad 2009-02-06 21:08
 

Vem fan bryr sig??
All Saints sög

Och att folk ff lyssnar på RHCP är ju otroligt.
Dom gör ju bara samma skit hela tiden.
Bandet som vägrar prova ngt nytt???

Att dom jävlarna sedan rippa av Tom Petty på Stadium Arcadium verkar ingen bry sig om.

Lars Pundrich Oregistrerad 2009-02-07 01:46
 

Lika relevanta som Metallica då.

Medlem 2009-02-07 13:16
 

lägg märke till ironin i namnet pucko

Lars Pundrich Oregistrerad 2009-02-07 17:39
 

Inse att Metallica idag är lika relevanta som All Saints…..och det kommer från ett gammalt fan.

Medlem 2009-02-07 17:52
 

Varför skulle man inte bara kunna lyssna på Red hots gamla material om man inte gillar det nya? Hur menar du med bandet som inte vågar prova något nytt? Har du ens lyssnar på deras album? De har ändrats otroligt mycket sen de först började spela…

Hah, ackorden i Dani California och Mary Jane’s last dance är endast snarlika, långt ifrån någon ”rip-off”. Är också övertygad om att det var helt slumpartat att det blev så. Kan ju vara därför som ingen bryr sig om det.

Hampus T-W Medlem 2009-02-08 02:33
 

Det här var – hands down – det roligaste jag någonsin läst på dsc. Ola och Hampus borde göra ett radioprogram ihop, tror ni skulle ha jätteskoj tillsammans. Jag skulle sitta klistrad framför radion.

Pete Bondurant Oregistrerad 2009-02-08 03:32
 

Det är en klar jävla Rip off på Tom Petty!!!
Helt jävla otroligt att du vägrar inse det!
Du är ju fan sorgligt ignorant så det finns inte.
Oavsett om RHCP gjorde det oavsiktligt eller inte så är det ju fan otroligt likt!

Om ett band inte kan skapa ngt nytt tyder det på att dom inte har ngt att komma med till slut.
Samma skit hela tiden RHCP har dött för länge sedan

Anthony skriver skit texter, Chad är en av dom mest överskattade trummisarna i världen och Flea spelar bass så jävla dåligt att det är pinsamt.

Dom hittade en formel som funkade på Californication…visst skitkul för dom men va fan dom vägrar lämna den.

Ren jävla piss!

Ett utav dom mest överskattade banden idag!

Lars Pundrich Oregistrerad 2009-02-08 03:38
 

Som Metallica då.

Medlem 2009-02-08 09:01
 

Hampus: Jag uppfattade inte ens att det fanns något att bemöte i ditt senaste inlägg. Mest därför att du där, till skillnad från ditt inledande inlägg i tråden, redogjort för dina personliga, subjektiva åsikter.

RHCP är ett funkband: När jag efterfrågade hur du definierar ”funk” tidigare i tråden konstaterade du att ”för det första använder man riktiga instrument”, mer detaljerat ”gitarr, basgitarr och faktiskt trummor” (en ganska bred definition). Sedan blev det inte mer förrän du räknade upp några artister du räknar upp som funk du lyssnar på. Vissa funkpurister hade kanske krävt att riktig funk även kräver en fläskig blåssektion eller åtminstone en tvärflöjt. Funk för dig är när RHCP spelar på riktiga instrument. Tycker du det är det så för dig. Finns inget att bemöta där.

Vem tjänade mest pengar på All Saints coverversion: Du konstaterar själv att ”varken jag eller du kommer förmodligen komma överens om den delen”. Dåså. Inget att diskutera vidare.

Gitarren i inledningen: Du gillar den inte. Inget mer att diskutera (samplingsangivelsen finns i singelkonvolutet – vilket innebär att någon någonstans i RHCP-lägret måste ha godkänt användandet).

Alltså: jag uppfattade det som att vi gått i mål. Du gillar RHCP:s version och tycker att All Saints version suger. Jag gillar båda två och tycker att All Saints är den bättre (även om det är hårfint). Inget mer att säga än så, trodde jag. Men om du är så desperat att få andras bekräftelse på att din musiksmak är ”korrekt” att du till varje pris vill ”vinna” en diskussion i just smak i ett internetdiskussionsforum så, tja, då kan vi väl älta det något varv till.

Ola Andersson Redaktionen 2009-02-08 20:23
 

”Men om du är så desperat att få andras bekräftelse på att din musiksmak är “korrekt” att du till varje pris vill “vinna” en diskussion i just smak i ett internetdiskussionsforum så, tja, då kan vi väl älta det något varv till.”

Hahaha, så grymt och klockrent !

Medlem 2009-02-08 21:01
 

He He Ola sätter killen åp plats som Rokkotronik i en tolv ronder match i Rundpingis ^_____-

Primal Oregistrerad 2009-02-08 22:53
 

”Funk för dig är när RHCP spelar på riktiga instrument.”

Nja, det räcker inte. De får gärna använda typiskt funkiga ackord och mute’a (hittar inget bra svenskt ord för just det) strängarna när de spelar på gitarren och också hitta det funkiga groove som de så ofta lyckas med. Samt spela slap-bas.

”Vissa funkpurister hade kanske krävt att riktig funk även kräver en fläskig blåssektion eller åtminstone en tvärflöjt”

Det är tydligt att du inte lyssnat på de låtar jag föreslog. Det finns blås i nästan alla…

Är jag desperat att till varje pris vinna diskussionen på detta internetdiskussionsforum? Se dig själv i spegeln tack. Du har bidragit med minst lika mycket text som jag själv i ditt försök att ”vinna” diskussionen.

Om man bortser från alla nya saker som tillkommit under diskussionens gång så kan jag berätta vad som främst störde mig med din recension. Det var det faktum att du kallade All Saints cover för funkig – även om den knappt innehåller ett enda funkelement. Kan du dra tillbaka ditt påstående att deras cover är funkig?

Hampus T-W Medlem 2009-02-09 00:11
 

Pundrich – ska vi ta ”rip-off” debatten till en lite högre nivå?

Versen i Dani California är en upprepning av ackorden A-moll, G och D-moll. Vilket kan vara värt att nämna är några av de vanligaste ackorden, vilket inte gör det konstigt att de används i många låtar.

Versen i Mary Jane’s Last Dance består av A-moll, G och D – notera att det är ett D på slutet, och inte ett D-moll. Såhär långt är låtarna snarlika. Men inte identiska.

Refrängen i Dani California består av ackorden F, C och D-moll.

Refrängen i Mary Jane’s Last Dance består av ackorden A och G. Detta är helt och hållet olikt Dani California.

Om du fortfarande inte är övertygad om att det skedde oavsiktligt så kan du ta och söka följande på google: ”G D Am chords”. Gör du detta så hittar du många fler låtar som har exakt samma ackordföljd som Mary Jane’s Last Dance och Dani California. Betyder det att alla dessa artister har kopierat varandra kors och tvärs? Bedöm själv vad som är troligt.

Hampus T-W Medlem 2009-02-09 00:27
 

”Kan du dra tillbaka ditt påstående att deras cover är funkig?”

Och där har vi ännu ett exempel på det jag sa. Du kan inte acceptera att någon har annan åsikt än du. Diskussionen är inte över förrän du fått diskussionsmotparten att byta åsikt. Förrän någon har vunnit. Även när det handlar om något så subjektivt och personligt som vad man tycker om en låt. Som du själv konstaterade var det du som efter två veckor återuppväckte diskussionen igen, trots att du hade sista inlägget dessförinnan.

Jag kommer att fortsätta tycka att All Saints version är bra. Jag kommer att fortsätta tycka att den är funkigare än originalversionen. Kan vi alltså till sist komma överens om att vi har olika åsikt i det mesta som gäller de båda versionerna av låtarna och att vi lever i en värld där detta är accepterat?

Ola Andersson Redaktionen 2009-02-09 00:47
 

Ja, jag kan acceptera att vi har olika smak och åsikter. Man har alltid rätt till en åsikt. Men man har också i mitt tycke alltid rätt att misstycka.

Själva problemet tror jag dock är att vi har olika definitioner på funk. Du kanske använder ”funkig” som ett vanligt adjektiv? Ungefär som ”bra”, ”svängig” med mera? Stämmer det?

Jag tycker mer att funkig har att göra med till vilken genre man klassar musiken. Då All Saints cover knappast hör hemma inom funkgenren stör det mig att du använde just det begreppet. Lite som att misshandla ordet.

Hampus T-W Medlem 2009-02-09 00:59
 

Ja, jag använder ”funkig” som ett adjektiv – som du konstaterat främst i betydelsen ”svängig”. Och ”sväng” är en av de viktigaste kriterierna för vad som hör hemma i funkgenren.

Jag har heller inget problem att stoppa in All Saints ”Under the Bridge”-version i funkfacket. Bara basgången i coverversionen är ju arton gånger funkigare än RHCP:s motsvarighet (och därmed arton gånger mer lämplig som kandidat i funkfacket i min bok). Originalversionen av ”Under the Bridge” är en rocklåt för mig.

Så kort sagt: ja, vi har nog olika definitioner även där.

Ola Andersson Redaktionen 2009-02-09 10:56
 

Håller med Hampus. Funk är så klart ackordföljden F, C och D-moll samt slapbas. Möjligen A-moll, G och D-moll. Och slapbas. Det är funk.

Lamont Dozier Oregistrerad 2009-02-09 11:26
 

Jag är mest förvånad över att någon vill damma av en sådan skitlåt.

Vad gäller RHCP och Metallica tycker jag att de båda är galet överskattade och tråkiga. De känns som om de båda lever kvar i 1992. Vi har inte Tomas Brolin och Martin Dahlin på topp längre. Det är dags att gå vidare.

Medlem 2009-02-09 11:31
 

Så om en låt ”svänger” blir det funk enligt dig?

All Saints är INTE funk. Det är pop för tonårstjejer och inget annat. Vad exakt gör basgången i covern ”funkig”? Inget!

Lyssna bara på gitarren i Under the Bridge. Där har du funk. Bara på grund av gitarren blir originalet på det hela taget ungefär 180 gånger mer funkig än All Saints version.

Lamont: Har jag någonsin sagt att RHCPs album efter 1991 är funkiga?

Hampus T-W Oregistrerad 2009-02-09 17:02
 

Ola är väl inte en tonårstjej?

ulf lundell Oregistrerad 2009-02-09 17:32
 

Hampus har lärt sig ackordföljd.
han använde wikipedia.
Han är duktig på internet.
Hampus har alltid rätt.
Gud nåde er alla som säger emot.
Hampus kan sin funk

Lars Pundrich Oregistrerad 2009-02-11 22:22
 

[...] man beskriva All Saints version i termer som “funk” och “funkig”, ja då är det bara att dra på sig skyddsvästen. Men faktum kvarstår: covern är sexigare, snyggare och, ja, funkigare än originalet. B-sidans [...]

 
Kommentera eller pinga (trackback).

Du kan använda: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Inloggning

Registrera dig