dagensskiva.com

48 timmar

Recension

Jay-Z: The Blueprint
The Blueprint (CD) Jay-Z
2001
Roc-A-Fella Records/Universal
8/10

H to the Izzo, V to the Izza

Lyssna

Sök efter skivan

MTV-galan har med åren kommit att bli en ”riktig” gala med allt vad det innebär av röda mattor, innantillupplästa ”skojiga” presentationer och minutiöst planerade framträdanden. Årets upplaga var inget undantag. Antingen var framträdandet överkoreograferat, eller så användes specialbyggd scendekor.

Då var det skönt att se Jay-Z framföra sin Izzo (H.O.V.A.) för första gången. Han intog scenen och bara körde. Ett riktigt händerna-i-luften-partaj. På scenen fanns alla hans polare och, vad det verkade som, alla som bara råkade gå förbi utanför tidigare på dagen. Säkert koreograferat på sitt sätt, men fan så mycket roligare att titta på än Britney Spears trista Neptunes-producerade sak eller U2:s superpretentiösa scenkonstruktion.

Jag håller fortfarande Jay-Z:s debut Reasonable Doubt från 1996 som ett av nittiotalets bästa rapalbum. En skiva fylld med fler starka låtar än de flesta artister får ihop under en karriär. Och det är också det som är Jay-Z:s styrka. Han är inte världens bästa MC. Och medan DJ Premier har anställt en hel armé för att åka runt och finkamma skivbörser i jakten på obskyra, knastriga jazzskivor skummar Jay-Z istället bara musikhistoriens yta. Precis som Will Smith skäms Jay-Z inte för att för att sno från Glenn Frey, Peter Gabriel, Four Tops, Jackson 5, åttiotalssoul och musikalen Annie istället för att leta upp obskyra funktolvor. Sväng är sväng oavsett var man hittar det.

Och trots att de spelar i samma liga får Jay-Z en busslast respekt från sina kollegor i genren, medan Will Smith döms ut som en billig sell-out. Hiphopens logik är minst sagt intressant.

Det sista är visserligen en sanning med modifikation. Jay-Z har även han hamnat i skottlinjen många gånger för att han inte är tillräckligt äkta. Men Jay-Z är inte bara en skicklig affärsman (skivorna ges ut på egna Roc-A-Fella Records), han har dessutom en otäckt bra känsla för hur man får till svängig hiphop. Det har så här långt räckt till fem riktigt bra skivor på fem år. Nu kommer den sjätte.

Förstasingeln Izzo tar en av musikhistoriens mest sönderspelade låtar, Jackson 5:s I Want You Back och gör en av de snyggaste återanvändningarna jag hört inom hiphop. En låt som dessutom är given på alla partyband i år. Ett riktigt glädjepiller. Men det är inte bara solig partyhiphop som står på menyn.

I Takeover gör Jay-Z upp med forne kompisen Nas och Prodigy från Mobb Deep som tillhör den Jay-Z-dissande skaran. I bakgrunden mal en smutsig slinga från The Doors Five To One och resultatet blir verkligen hur bra som helst. Men lika snabbt byter Jay-Z spår och kör igång Girls, Girls, Girls med en drömkör bestående av casanovorna Q-Tip, Slick Rick och Biz Markie. Oemotståndligt charmigt.

Song Cry är en för hiphop förvånansvärt öppen och uppriktig skilsmässoskildring. Att det av texten mest framgår att Jay-Z varit otrogen, struntat i frugan och varit ett svin i största allmänhet är väl sådant man får ta. En lite otippad gäst är Eminem i ödesmättade Renegade, faktiskt en av Eminems bästa produktioner.

Det jag gillar bäst med Jay-Z är att hans skivor mutar in ett eget litet område. Han faller inte ner i några trendfällor. Inte den är gången heller. Jag hade väntat mig en skiva full av Neptunes-produktioner. Istället blir det bara en lysande Timbaland-låt i baktakt. Men inte ens den låter som en typisk Timbaland-låt. Det låter Jay-Z. Som bara Jay-Z kan göra.

Just nu känns The Blueprint som Jay-Z:s bästa platta sedan debuten. Och det från en kille som släppt fler bra skivor än de flesta får till under en livstid.

Inte illa.

Ola Andersson

Publicerad: 2001-09-23 00:00 / Uppdaterad: 2007-07-17 16:29

Kategori: Dagens skiva, Recension | Recension: #1082

22 kommentarer

bra recention på en ännu bättre skiva! men varför tog du inte upp den bästa låten på hela skivan heart of the city med bobby ”blue” bland samplingen den är ju otroligt grym!

mattias claesson Oregistrerad 2001-09-23 00:41
 

Japp, det är en riktigt bra låt, som nästan alla andra spår på skivan. Men originalet av ”Ain't No Love (In The Heart of the City)” är så otroligt bra, att Jay-Z:s tolkning hamnar lite i skuggan.

Ola, dagensskiva.com Oregistrerad 2001-09-23 01:45
 

bra recension hörru! skivan e ju riktigt go

daniel Oregistrerad 2001-09-23 15:34
 

OLA! Skärpning!

Hur kan man skriva att Jay-Z inte är ”världens bäste rappare” och att han spelar i samma liga som Will Smith som om Jiggaman vore en medioker rappare men en grym affärsman a la Master P? Jay-Z ÄR nämligen världens just nu bäste rappare, tillsammans med Eminem. Detta är inte något som jag bara hittar på eller nägon högst personlig åsikt utan något som större delen av hiphop-världen skriver under på. Jay-Z har en uppfinningsrikedom och ett flow som är oöverträffat! Mycket märklig liknelse, Jay och Will Smith… Will Smith kan inte rappa överhuvudtaget och han kommer aldrig spela i något annat än gärdsgårdsserien. Hell, han tävlar inte ens i samma sport som Jay-Z!

Ja, detta är en fantastiskt bra skiva som dessutom bara växer och växer men försök jämföra äpplen med äpplen i fortsättningen Ola.

Emil Oregistrerad 2001-09-24 11:30
 

Nej, jag tycker inte att Jay-Z kvalar in bland de bästa rapparna. Inte Eminem heller. Men däremot lyckas båda göra riktigt bra skivor. Sånt som kallas helhet.

Till att börja med: jag gillar Will Smith och tyvärr sågar allt för många honom på ren automatik. För att man ”ska” göra det. Han är väldigt bra på det han gör: glad partyhiphop. Och jämförelsen mellan Jay-Z och Will Smith baseras främst på två saker:

1) att båda gör det enkelt för sig genom att planka kända och svängiga låtar mer eller mindre rakt av. Inget fel i det. Det var så hiphopen började.

2) De är båda underhållare av stora mått.

Jag glömde förresten att lägga till en länk till Will Smith-recensionen. Där kan ni läsa vad Fifi tyckte om senaste skivan.

Ola, dagensskiva.com Oregistrerad 2001-09-24 19:36
 

Upptäckte till min glädje att Emil lyckats få ner mina exakta tankar när jag läste denna recension. Jay-Z är INTE den Will Smith, Puff Daddy snubbe som du försöker få honom att verka. Om man läser din recension får man intrycket av att alla hans skivor är fyllda av covers där hela beatet är stulet och jay-z lägger will smith rhymes därpå. Nu är det ju så att DJ Premier ”som finkammar skivbörser” har faktiskt proddat åt Jay-Z ”som skummar musikhistoriens yta” några gånger också, och då är det minsann inte nån Peter Gabriel. Det spelar ingen roll om Jay-z gör några mer hitvänliga låtar, han har redan visat många gånger om att han är den grymmaste rapparen.

Jay-z och Will Smith är fan så olika man kan bli. Will Smiths texter är helt banala, antingen handlar dom inte om ett skit eller så är de övertydliga som om de riktar sig till 4-åringar.

Det unika med Jay-Z är att han just lyckas med att sälja asmycket skivor och samtidigt ha kvar all sin street cred.

Mis Oregistrerad 2001-09-24 22:40
 

2Pac, Beastie Boys, Bone-Thugs-n-Harmony, Cypress Hill, Dr Dre, EPMD, Eric B. & Rakim, Fugees, Lauryn Hill, Wu-Tang Clan (+alla sidoprojekt), N.W.A., Notorious BIG, Outkast, Run-DMC, Snoop Dogg, Stereo MC's, Missy Elliott, Ja Rule, Mystikal, Ludacris, Lil' Kim, Foxy Brown.

Artister som alla lyckats sälja mycket och samtidigt ha kvar sin gatutrovärdighet. Det finns många fler.

För mig spelar det inte någon roll om man snor hela beatet eller bygger upp den på många samplingar. ”Izzo” är lika mycket partyvältare som ”Gettin' Jiggy With It”. En bra låt är en bra låt.

Och ja, Jay-Z skriver bra texter och han är en bra rappare. Men han är definitivt inte i ligan bland de största. Men återigen: Jay-Z är en jävel på att få ihop skivor som håller hela vägen. Det ska han ha en jävla respekt för. Precis som vilken artist som helst som lyckas med samma sak.

Ola, dagensskiva.com Oregistrerad 2001-09-25 00:40
 

Stå på dig Ola! Du har helt rätt…

Mattias Oregistrerad 2001-09-27 14:02
 

Vidhåller ändå att Big Willie inte kan jämföras med Jiggaman.

Det är en sak att ta en låt rakt av och snubbla över pinsamma grötrim, det är en annan att ta en låt och göra något helt nytt med den genom att rimma begåvat och verkligen tillföra låten en ny dimension. ”He's the greatest dancer” är mycket bättre än ”Gettin' jiggy with it”. Will tar bara upp en gammal klassiker och lever helt på att kidsen aldrig hört originalet som ju är en grym låt. Jay-Z ger oss något helt nytt!

Will Smith skulle aldrig kunna ro i land en cover av Doors ”Five to 1″. Det gör däremot Jay-Z för att han tillför sin själ, (i detta fallet) sin vrede och sitt gudabenådade flow. Vidare är Will Smiths enda uppslag just den ogenerade covern. Jay-Z har haft massvis med hits som ”I just wanna love you” & ”Big pimpin'” som är hegteknologiska, hypermoderna rytmbyggen från början till slut.

Man kan inte prata om Will Smith och Jay-Z i samma mening. Oj, nu gjorde jag det själv…

Emil Oregistrerad 2001-09-28 14:56
 

Tja, Emil, vi kan i alla fall enas om att Jay-Z gjort en riktigt bra platta. Nu är det bara att hoppas att så många som möjligt upptäcker den.

Ola, dagensskiva.com Oregistrerad 2001-09-28 16:40
 

Sant. Tokbra skiva. Bör finnas i alla hem samt spelas i klassrummen som komplement till WTC-bevakningen.

Emil Oregistrerad 2001-10-01 09:43
 

Betyget 8/10 instämmer jag i. Med detta album har han vuxit i mina ögon. Måste dock betona en enskild låt som inte nämns i recensionen; ”Heart of the city” som är en av mina absoluta favorit-hiphop-låtar. Oerhört stark!!!

patrik Oregistrerad 2001-11-03 11:08
 

8/10 är i minsta laget. Detta är skivan som snurrat i min bilstereo flest gånger sedan jag köpte bilen i Maj -99! Roc-A-Fella rocks the world!!!

Ace Oregistrerad 2002-03-21 07:08
 

Läste precis igenom era kommentarerna igen på denna formidabla skiva, drygt 1 år efter släppet, och efter Blueprint 2 är släppt. Betyget lyfts nu till 10/10 enligt min mening. Jag har lyssnat mer på den än någon annan skiva jag har, och har fortfarande inte tröttnat. Håller med Emil om att Jay-Z är världens kanske bäste rappare, och hävdar också att Aint no love in the heart of the city överglänser originalet, just tack vare grym rap. Respect !!!!

Patrik Oregistrerad 2002-12-02 20:29
 

En milstolpe. lätt 10:a. En av de bästa plattor jag hört.

dream_brother Oregistrerad 2003-06-15 14:52
 

tänka bara säga att det Emil skrev ””Big pimpin'” som är hegteknologiska, hypermoderna rytmbyggen från början till slut.

” är inte riktigt sant… Big Pimpin är faktiskt en sampling av en gamal arabisk låt. en som bla har sjungit den är khousara_ya_gara.

Gizza Oregistrerad 2004-01-29 03:16
 

Läs i första numret av tidningen grand slam, artikeln där Questlove intervjuas. Och inse att Will Smith visserligen kan betraktas som sell out, men ändå har en del att komma med. Bästa låten på Blueprint är hola hovito. Och Jay-Z är inte världens bästa rappare. Den platsen delar Black Thought, Common och Dice Raw på.

Nelson Oregistrerad 2004-02-15 22:52
 

Förlåt mig, men om du inte kan nåt om hip hop, sluta recensera då. The blueprint och Stillmatic var två skivor som är klassiker tillsammans med Ice cube Amerikkka'as most wanted och biggies ready to die. The blueprint innebar en förändring av musikbranschen där sampling blev okej och som ungefär revolutionerade hip hopen idag. En annan sak är att du skrev att dr dre o några till hade streetcreed, helt fel då dre till exempel inte varit någon hustler och rätt bögig då han var med i World class wreckin cru. Så det enda folk respekterar honom för är The chronic o hans sätt att producera…annars har han ingen creed alls.

Och förresten, Stillmatic och The blueprint fick 5 mics av The source (hip hop bibeld) vilket ger ett direkt klassiker status i USA…skärpning nu

eevie Medlem 2006-08-06 12:15
 

Uhm, nu blev ju sampling "okej" i hiphop-världen rätt långt innan Jay-Z släppte "The Blueprint". Var det något "The Blueprint" bidrog till var det att, för ett tag åtminstone, starta en trend med kortare hiphop-album tidmässigt.

Och när du dessutom konstaterar att Dre inte har någon "streetcred" för att han inte varit något "hustler" undrar jag om du har riktig koll på betydelsen av det ordet.

Och avslutningsvis: om din smak bestäms av vad andra människor anser är bra/dåligt/klassiker/inte klassiker så får det väl vara så.

Ola Andersson Redaktionen 2006-08-06 15:35
 

Självklart, sampling har alltid varit okej, men inte i den formen som kanye använder den…så långt har den aldrig gått.

Jay-z har streetcred, Nas har streetcred, biggie har streetcred…varför ?…jo för att de sålde knark.

Om du tycker att jag har fel, lyssna på den store mästaren själv…tupac. Hur kan en man som sminkade sig och som inte har någon fläck i sin brottsregister ha streetcred…det går inte. Och han har inte, fråga vem som helst i USA.

Har du ens varit i USA, nästa gång du recenserar lyssna på vad gatorna har och säga, ingen kommer ihåg the last temptation av Ja rule, men alla kommer ihåg stillmatic o The Blueprint…om det inte är klassiker då vet jag inte vad klassiker är för något.

eevie Medlem 2006-08-08 23:54
 

Du inser givetvis att det Kanye gör är på många sätt att sluta cirkeln? Hiphopen föddes genom att ta extremt välkända hits (åtminstone de som hade ett instrumentalpartier som gick att använda) och sedan rappa över dem. Precis det som på många sätt är Kanyes kännetecken.

Och vad gäller den respekt, eller "streetcred", som de artister du räknar upp har handlar det betydligt mer om att de lyckats uppnå den amerikanska drömmen – att komma från fattiga och utslagna förhållanden och kämpa sig upp till MTV Cribs-hus mer eller mindre helt på egen hand. Att lyckas ta sig bort från att tvingas kränga knark i smutsiga bakgator, inte minst. Att förminska deras respekt till att handla om att de sålt knark någon gång i sitt liv är mest ett hån mot det de uppnått.

Och återigen: vad mig anbelangar spelar det ingen roll hur många mickar någon delar ut till en skiva eller hur många människor som kan räkna upp den vad gäller min egen personliga smak. Det verkar vara annorlunda för dig.

Sist men inte minst: jag är rätt övertygad om att svaret på frågan vem Tupac är och vad "Stillmatic" är om jag skulle fråga "vem som helst i USA"/"alla" skulle bli: vem? vad? i de allra flesta fall.

Ola Andersson Redaktionen 2006-08-09 00:31
 

Ola, är du en sån där backpacker eller? Hur fan man säga att Jay-Z inte är en av bästa rapparna genom tiderna? Lyssna på Reasonable Doubt en gång till är du snäll innan du kommer med dina stolpskott. Jay-Z har släppt 3 överfeta album, hur många rappare överträffar det? Jay har varit i gamet sedan 89 med original flavor, har du lyssnat på hans old school grejer? Såna här kommentarer som t.ex. att Jay inte är en av de främsta rapparna kan bara svenska recensenter komma med. Ola, lyssnar du ens på Jays rimschema, teman, flow, punchlines eller är det oviktigt för dig? Har aldrig sett en enda recension där du kommenterar sådana relevanta saker? Lyssnar du bara på beatsen?

Old School Oregistrerad 2007-05-19 18:09
 
Kommentera eller pinga (trackback).

Du kan använda: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Inloggning

Registrera dig