dagensskiva.com

48 timmar

Etikett

Kraftwerk

2004-07-13

Arvika 2004
Tomas Lundström
Text
2004-07-13 11:44
3

Inom parentes: kanske, kanske inte. Vanlig stil: ska bli trevligt. Fet stil: måste ses! TORSDAG 15.00 Alice in Videoland 18.00 Immortal Lee County Killers (19.30 Snook) (21.00 Soviac) 21.45 Cradle of Filth (22.45 Niccokick) (00.15 David Sandström) 00.30 Skinny Puppy (02.00 Seventribe ) FREDAG (13.00 Svenska Akademien) 17.00 Deltahead 18.30 Auf der Maur 23.30 Faithless […][...]

2003-07-11

Slagsmålsklubben: Den svenske disco
Den svenske disco (CD) Slagsmålsklubben
Ola Andersson
Recension
2003-07-11
34

Vad gör man om man spelar idiotprogg i ett band som kallar sig The Solbrillers och sångaren inte dyker upp för att repa? Börjar spela hysterisk, instrumental synthpop, förstås. Det är ju rätt självklart när man tänker efter. Sagt och gjort, fram med några leksakssynthar, en halvtafflig gitarrförstärkare och en rejäl dos lekfullhet. Innan någon […][...]

2002-12-12

The Faint: Danse Macabre
Danse Macabre (CD) The Faint
Ola Andersson
Recension
2002-12-12 00:00
7

Allt var så mycket enklare i mitten av åttiotalet när jag började lyssna på musik. Innan hiphopen kom och sabbade till alltihop. Det fanns hårdrock och det fanns syntmusik. Antingen eller. Punkt. Om det fanns med gitarrer, speciellt de där hårda elektriska sakerna, så var det hårdrock och då gillade man det inte om man […][...]

2002-07-10

Puss: We Are Puss
We Are Puss (CD) Puss
Ola Andersson
Recension
2002-07-10 00:00
6

Okej. Jag har aldrig ägt en Gameboy. Jag har aldrig spelat på en Gameboy. Ändå vet jag precis vad ”Gameboy-soundet” är. Jag är nog inte ensam. När jag först hörde talas om Puss började jag skratta. Det var ungefär den dummaste idé jag hört sedan Scooter. Men jag var i alla fall tvungen att kolla […][...]

2002-06-11

Derrick May: Innovator
Innovator (2CD) Derrick May
Ola Andersson
Recension
2002-06-11
13

New Orleans hade jazzen. New York discon och hiphopen. Chicago blev startpunkten för housemusiken. Garagen började mullra i New Jersey. Detroit hade Tamla Motown. Och den musik som kom att få namnet techno. När Kraftwerk började skapa sina banbrytande ljudbyggen i början av sjuttiotalet kom en viktig del av inspirationen från den svarta funken, en […][...]

2002-03-27

Timo Maas: Loud
Loud (CD) Timo Maas
Ola Andersson
Recension
2002-03-27 00:00
1

Jag måste erkänna att Timo Maas bara var ett namn för mig när jag fick Loud. Hans namn hade svischat förbi lite här och där, men jag hade aldrig tagit mig tid att lyssna närmare. Att han var DJ visste jag. Jag hade en vag aning om att han släppt lite grejer själv (vilket i […][...]

2002-03-04

X-ecutioners: Built from Scratch
Built from Scratch (CD) X-ecutioners
Ola Andersson
Recension
2002-03-04
5

Discjockeyn var för discon vad James Brown var för funken. Den tändande gnistan för en ny genre. Det var DJ:n som bestämde vad som skulle spelas på diskoteken och som på så sätt definierade vad som kom att bli disco. Skivspelarna och tolvtumssinglarna var hans verktyg. Nästan ett decennium senare var DJ:n en lika viktig […][...]

2001-09-13

Samling: En linje – Calle Dernulf samlar techno
En linje – Calle Dernulf samlar techno (CD) Samling
Ola Andersson
Recension
2001-09-13 00:00
1

Techno. Smaka på det ordet: TEKK-no. Oavsett om man har hört technomusik eller inte, så verkar alla ha en åsikt. På senare år verkar ”techno” ha ersatt ”dunka-dunka”. ”Jag gillar all musik utom sådan där techno.” Techno följs då ofta av ”skräp” eller ”skit”. Sådana människor baserar oftast sin uppfattning av techno på Scooter och […][...]

2001-08-15

Larry Heard: Love's Arrival
Love's Arrival (CD) Larry Heard
Ola Andersson
Recension
2001-08-15
1

Att maskiner kan rocka och svänga mer än det tajtaste rockband är inget nytt. Det har bevisats om och om igen, från Kraftwerk över Afrika Bambaataa fram till Chemical Brothers. Men ingen kan fylla maskiner med värme på samma sätt som Larry Heard. Larry Heard är en av pionjärerna på housescenen. Första singeln Mystery of […][...]