Recension
- Asylum (album, cd) Kiss
- 1985
- Mercury
Ett barn av sin tid
1985 var Kiss förbi sin kreativa topp, eller åtminstone i en rejäl svacka, enligt många. Ändå var det i och med Asylum som man återigen hittade en kontinuitet i sättningen, en kontinuitet som skulle bestå fram till Eric Carrs död i cancer 24 november 1991.
Skivan markerar Bruce Kulicks intåg i bandet, den mest kompetente av bandets leadgitarrister i mitt tycke. Ace Frehley må ha haft en grymt skön stil och innehar så klart förstaplatsen bland Kiss gitarrister, men rent gitarrtekniskt är den från bluesen skolade Kulick Frehley övermäktig. Visserligen är Kulick likt skivan ett barn av sin tid, och hans gitarrspel ännu inte särskilt personligt, men i skenet av de påföljande decennierna är han inte långt bakom Ace i min bok.
1985 var jag sju år gammal och kände före detta i princip inte till Kiss alls. Ett besök hos min Kisslyssnande kusin sommaren 1986 fick mig i ett grepp som sedan dess inte har släppt. Mitt första möte var en kombination av Asylum med tidigare skivor som Destroyer, Alive II och den första självbetitlade skivan. Asylum får väl ses som katten bland hermelinerna i den kvartetten skivor, men även om den i ärlighetens namn inte slår någon av de andra i kvalitet har den onekligen sina poänger.
Kiss har alltid försökt att likt en kameleont anpassa sig till rådande trender. Man gjorde ett försök med discodoftande I Was Made for Loving You 1979 och man gjorde det även till viss del med Music from the Elder 1981.
Detsamma är fallet med Asylum. I spåren efter avsminkningen 1983 är skivan ett försök att anpassa sig efter den allt mer hegemoniska glammen och skivan har, tillsammans med påföljande Crazy Nights, det högsta tonläget i katalogen. Inte minst märks det i Gene Simmons-kompositionerna, där det höga läget gör att han låter mer ansträngd än vad som brukar vara fallet.
I mitt tycke har alltid Paul Stanleys kompositioner varit de starkare av de bägges, åtminstone den här sidan Double Platinum och på Asylum är det väldigt tydligt. Topparna finns i Who Wants to Be Lonely, King of the Mountain och, visserligen titelmässigt småfåniga, avslutningen Uh! All Night som har ett skitsnyggt riff. Många anser dessutom att balladen Tears are Fallin är ett av de största pekoralen i Kisskatalogen, men jag måste tillstå att jag är småförtjust i låten. Att Kiss inte skulle ha en ballad på en skiva släppt 1985 var förmodligen inget alternativ.
Att Asylum fortsatt att vara bespottad med glammens återtåg med i ekvationen är för mig något av ett mysterium. Crazy Nights har fått sin upprättelse, är det inte dags för Asylum snart?
Publicerad: 2008-03-02 00:00 / Uppdaterad: 2010-04-06 12:30
17 kommentarer
Exakt vem skulle ha gett Crazy Nights återupprättelse? Till och med Kiss-fans anser ju att det är skit.
#
Detta är ju bästa Kiss plattan! Crazy Nights rockar fett!
#
vad är det här för skit? vem bryr sig om en kissplatta från 70-talet eller än mindre 85? sist jag tittade var temat dagliga skivrecensioner och inte dagligt kissslickande.
#
tråkigt att vissa bara gnäller.
fint att se att det osminkade kapitlet i KISS historia får stå i centrum. nostalgi i neon ;P …keep up the good work boys!
#
Var placerar Tomas Mark S:t John?
#
jag tror Tomas gör det här för att jag och Kal dissade Kiss på podradion…
#
Ed: svårt att säga, han var ju bara med på Animalize.
Madelene: både den här och Kiss medverkan på månadssammanfattningen är en produkt av spelningen på Stadion i maj. Och att du och Kal infriar förväntningarna och dissar bandet i stort är en helt annan femma som inte har med det här att göra alls faktiskt.
#
Hot In The Shade, Carnival Of Souls och Psycho Circus är ju Kiss’ bästa album!
#
Jag tror faktiskt den här skivan är skälet till varför jag aldrig blivit Kiss-fan. Jag har två Kiss-skivor, Animalize och den här. Där dog det.
#
Jag kan väl för sakens skull säga att jag tycker att Tomas är lite för snäll mot den här skivan.
Det finns få av låtarna här som jag skulle vilja lyssna på idag. Anyway You Slice It är en av få som känns minnesvärda. Tvärtemot många andra tycker jag att det är Gene och hans halvhjärtade inställning till bandet under 80-talet som funkar. Att inte ta det på så stort allvar verkar så här i efterhand ha varit ett framgångsrecept.
Olyssningsbara saker som speedmetalförsöket I’m Alive och King of the Mountain (jag är inte överens med Tomas om att det är en av topparna) med en sönderansträngd Paul gör att den landar på ett godkänt betyg i min bok, inte mer. 4/10 alltså.
#
Redaktionen spinner loss!
#
Ojoj. Det här är, tro det eller ej, faktiskt en av mina favoritskivor med Kiss.
Och det är Gene Simmons låtar jag gillar bäst, ”Any Way You Slice It”, ”Trial By Fire”, ”Secretly Cruel”. Fantastiska visor.
O introt till ”King of the Mountain” är ju utomordentligt.
Att skivan doftar lite väl mycket av den på mitten av åttiotalet rådande tidsandan gör mig inte något, jag är ju gammal och bitter nu.
#
[...] Love Gun (12)Kiss Revenge (23)Kiss Kiss My A** (4)Kiss Asylum (12)Kiss Hotter Than Hell [...]
#
[...] (1980) Music from The Elder (1981) Creatures of the Night (1982) Lick It Up (1983) Animalize (1984) Asylum (1985) Crazy Nights (1987) Hot in the Shade (1989) Revenge (1992) Carnival of Souls (1997) Psycho [...]
#
jag gillar dena skiva för den på minner då jag var med min tjej på fest och fick lyssna på den ! jag hade andra skivor med kiss fast inte så många och på den tiden hade man inte så mycke i veckopeng .Sen då jag fick råd att köpa Asylum så gjorde jag det och efter de så sammla jag på allt med kiss .
#
Hallo May is Emil Prahl Kiss Asylum.And Carnival of soul
Jag har gillat Kisa sen jag var väldigt liten. Min mamma
har nog påverkat mig och just denna var en av mina egna
första skivor, gillar den skarpt. Fast jag gillar ju övrigt med Kiss, såg och hörde dem två gånger i somras.
Hoppas att kommande skiva är toppen. Ser fram mot nya skivan.Kissfans
#
Trots det otroligt fula omslaget finns det guldkorn här King of the Mountain, Who Wants To Be Lonely, Tears Are Falling, Secretly Cruel. Men hur man kan hylla mannen som är född ut karisma både på scen och i sitt gitarrspel är obegripligt. De skulle anställt en gitarrhjälte igen som var brukligt på åttiotalet efter Mark St John och inte mr Kulick
#
Kommentera eller pinga (trackback).