Recension
- What Sound (CD) Lamb
- 2001
- Mercury Records/Universal
Musik för ett brustet hjärta
Lyssna
Externa länkar
- Lambstar
- Den officiella sajten. Riktigt snygg och väl fungerande. Förutom det vanliga kan du även ladda ner bilder på de handskrivna texterna till samtliga låtar. Sådant gillar jag.
- Amerikanska sajten
- Har inte uppdaterats sedan 1999. Förhoppningsvis blir det ändring på det när â€What Sound†släpps i USA.
- Inofficiell sajt
- Här hittar du några artiklar och recensioner av Lamb-skivor.
När jag läste på högskola kom engelska att bli mitt huvudämne. Mer av en händelse än som del av en medveten plan för vad jag skulle bli. Det slutade med att jag åkte utomlands för att läsa ett år. Och för att putsa till engelskan. Det var rätt många jag kände som gjorde som jag ungefär samtidigt. Vissa åkte till USA, några till Kanada och Australien. Någon till Hawaii.
Själv valde jag bort solkuster mot ett regnigt Wales. Jag hamnade i Lampeter mitt i hjärtat av ett av få engelskspråkiga länder där engelskan är andraspråk. Och mitt i Wales, där jag kom att tillbringa dryga tio månader, var engelskan verkligen andraspråket. Långt från ära, civilisation och vettiga skivaffärer.
Skitsmart.
Men även djupt inne i fårens förlovade land nådde de ständiga hyparna i brittisk musikpress fram. Grupper som Sneaker Pimps, Gus Gus, Stereophonics, Catatonia och Moorcheeba låg med på nära nog varenda samlings-cd som följde med Melody Maker, NME och Q. Men den grupp som mest fångade mitt intresse var Lamb med sin luftiga drum’n’bass. När singeln Cotton Wool stökades om i Fila Brazilia-remixen kom den även att bli en favorit bland Ibiza-resenärer och blev en stamgäst samlingar med latinodansmusik.
Två skivor senare är Louise Rhodes och Andrew Barlow tillbaka. Och den här gången har deras patenterade version av drum’n’bass fått stå tillbaka för långsammare rytmer. Och de lyckas faktiskt även få till det den här gången, tillsammans med producenten Guy Sigsworth (som bland annat arbetat med Madonna, Björk och Bomb The Bass).
Inledande What Sound börjar försiktigt, nästan försynt, för att sedan skjutas långt utanför atmosfären med en helt vansinnig duell mellan en akustisk gitarr och funkstökiga rytmer. Louise låter ömsom som Roisin Murphy i Moloko, ömsom som Laikas Margaret Fiedler. Oemotståndligt. Dessutom innehåller What Sound några av de gulligaste, och vackraste, textrader om kärlek som jag hört på länge.
What is that sound
ringing in my ears
The strangest sound
I’ve heard for years and years
The sound of two hearts
beating side by side
The sound of one love
that neither one can hide
The sound that makes the world go round
Så enkelt.
På I Cry får Louise sällskap vid mikrofonen av Michael Franti även om det bara rör sig om några futtiga sekunder. Det är synd, eftersom deras röster faktiskt är en smått lysande kombination. Förhoppningsvis kan detta leda till framtida samarbeten. Heaven låter som ett spår från Mandalays debutskiva och det är inte så konstigt med tanke på att Sigsworth även stod för produktionen där. Ambienttechno möter bossajazz. Dessutom gillar jag verkligen Nokia-ringsignalen i Small.
De enda gånger jag börjar famla efter fjärrkontrollen är One, som låter farligt nära Fun-Da-Mentals aptrista försök till musik, och instrumentala Scratch Bass, som inte helt förvånande innehåller rätt mycket scratch. Men inte så värst mycket mer.
Men de är glömda i samma stund som de första tonerna i Gabriel lämnar högtalarna. En knastrande sampling tar upp dansen med Louises röst. Ett försiktigt piano närmar sig blygt en diskret gitarr. Sedan börjar de övriga instrumenten smyga sig in från sidorna för att fullständigt explodera med en malande basgång och ett hav av stråkar. En låt som på många sätt påminner om Portisheads mästerverk Roads, såväl till atmosfär som uppbyggnad. Och Louises röst kämpar för att hålla sig flytande i det intensiva infernot, på samma sätt som Beth Gibbons gjorde i just Roads. Och båda låter också lika övergivna, sårbara och starka.
Då stannar tiden. Just då är What Sound världens bästa skiva just nu. Och texten? Om kärlek, naturligtvis. Som nästan alla stora poplåtar som skrivits. Fast sällan så här smärtsamt vackert. En låt som kan hålla dig i handen när regnet piskar mot rutorna. Som kan hela ett brustet hjärta.
What Sound når inte riktigt ända fram. Men stundtals är den inget annat än lysande.
Gabriel finns som singel. Köp åtminstone den. Köp åtminstone den om du inte vet att du kommer att vara lycklig varenda dag, varenda sekund, resten av ditt liv.
Du kommer inte att ångra dig.
Publicerad: 2001-10-29 00:00 / Uppdaterad: 2007-07-18 00:44
11 kommentarer
åååh
har älskat gabriel sen jag såg den på musikbyrån.
#
gabriel är en låt sm man blir kär i…lamb är musik so man bara älskar..
#
'Small' är så genialt enkel och helt otroligt vacker. Den i lurarna en mörk, sval kväll med ljuset från fönster, bilar och cafén omkring sig…då är den låten den bästa jag hört.
#
nu vill jag ju inte vara den som är den, men jag vill ändå understryka att Gus Gus INTE är brittiska, utan från samma gudsförgätna isö som allas vår björk…
#
Japp, Gus Gus är islänningar även de. Men det hindrar inte att de hypades av den brittiska musikpressen samt att de låg med på musiktidningarnas samlingsskivor. Även britter lyssnar på musik som kommer från resten av världen.
#
För texter om kärlek kolla in lambs tidigare låt transfattyacid, helst i kruder & dorfmeister mixen, softast av allt.
#
gorecki är ju lätt lambs starkaste, utöver gabriel då.
#
Om du menar vad jag tror att du menar med ”starkast” så ber jag att få dra låten ”zero” till din uppmärksamhet. Den är väl typ precis lika ”stark”?
#
jag håller med martin: gorecki är den absolut starkaste låten. tätt följd av softly.
#
”Gorecki” är fantastisk. ”Gabriel” är bättre. I alla fall i mina öron.
#
dom har ju tagit med lite text från ”gorecki” i moulin rouge-filmen. som för övrigt inte bara är en fantastiskt snygg film, stark kärlekshistoria utan oxå en liten 1900-tals pophistoria.
#
Kommentera eller pinga (trackback).