Recension
- Tunaskolan (CD) Mattias Alkberg BD
- 2004
- Planekonomi
Hej pop
Lyssna
Externa länkar
- Alkberg
- Lång biografi som svarar på frågan vad BD står för.
- Planekonomi
- Litet skivbolag med adress Skellefteå.
Jag har aldrig fastnat för Bear Quartet. Mattias Alkberg är inte mer än ett namn jag läst flera gånger. Jag vet inget om hans liv eller karriär bortom de få rubriker han varit med och skapat. Egensinniga, rent av obstinata, är känslorna jag fått av dem via de skrivna orden. Det lilla jag hört har inte gett samma känsla och jag har gått vidare mot annat.
Svensk (indie)pop har inte varit min musikaliska hemvist under 2000-talet. Jag har lyssnat på mycket, men inte fattat vad alla superlativer handlat om. Det bästa har varit bra, väldigt lite har stannat kvar eller lockat till långa lyssningsförhållanden.
Desto större överraskning att jag vägrat släppa ifrån mig den här skivan.
Mattias Alkberg har släppt ifrån sig en rak och enkel popskiva som rakar mothårs och lämnar blödande sår och ärr i ansiktet. Pop som gör motstånd och vägrar vara inställsam, som inte går rakaste vägen mot mål. Trilsken musik.
Monsterhiten och popbomben ”Fyllskalle” går kanske att placera bredvid de där beräknande euforiminorna som briserat en efter en de senaste åren. Men är också den enda av sitt slag. Och så mycket bättre.
Att följa upp med en argsint mördarversion av Liket Levers ”Levande begravd” stärker min tes om Mattias Alkberg den oresonlige. Jag gillar den förbehållslöst. Även om också ”Levande begravd” sticker ut som en särling i den här samlingen sätter den tonen för resten av skivan.
Jag vill ändå inte gå så långt som att kalla ”Tunaskolan” för en punkskiva.
Kriminalinspektör Alkberg har pop i strupen och även när han försöker spela punk som mest blir slutintrycket pop. Måhända avig och halsstarrig, men avgjort pop. Punken sitter mer i texterna där Matti på traditionellt punkmanér ofta försöker få in fler stavelser än det egentligen finns plats för; samhällssynen självklart socialistisk.
För mig sitter mycket av den här skivans styrka i de slamriga trummorna (som för all del visst skulle kunna kallas punk, men lika gärna garage eller rock). Det är trummor som attackerar och drar med som en kravallvåg på Anfield Road. Hårda men ändå rangliga trummor. Ofta förstärkta med en tamburin, ett par maracas eller något annat slagverk.
Låter förresten inte öppningen av ”Släng mina rester i en grop” väldigt mycket The Hives? Skit samma, bra är det.
Jag påminns om en period i svensk musikhistoria när punken och popen låg närmre varandra på ett naturligt vis. När punken var den nya popen. Skiftet 70/80-tal alltså. Men samtidigt kommer det här med hela indiepopbagaget intakt och som en tydlig del av slutresultatet. Lite som när Graham Coxon började sidokarriären. Och visst hörs det att Björn Olsson varit i närheten av inspelningen.
Det finns mycket kärlek i den här skivan.
Publicerad: 2004-02-01 00:00 / Uppdaterad: 2007-05-02 13:20
35 kommentarer
I princip först.
#
Pop eller punk, än sen?
#
Jag vill ha en recension av Nicolai Dungers senaste istället. Vill! Vill! Vill!
#
Den här skivan är lika kul som Her Majesty, HH eller andra sidoprojekt. Fyfan.
#
Se där, en recension som handlar både om musik och hur den aktuella skivan låter, bra!
#
glöm aldrig att det är Flash Gordon som är jordens och de godas räddare
#
härligt skivbolagsnamn, hahaha.
#
Jag gick på Tunaskolan när jag var liten…
#
Ja, när Björn Olsson är med så kan det ju inte gå fel… Allt som kommer i karlns väg blir ju tekniskt sett klockrent!
#
Matti är en av dom coolaste personerna i hela världen men det är dom flesta för dumma för att förstå.
Idioter.
#
Han är ju även smart, trevlig, begåvad och en gång i tiden var han snygg också.
#
Visst bor man 100 meter ifrån Tunaskolan i Lund.
#
alla jävla skivor här får ju 8. ni är så jävla schyssta med betygen, det är inte bra.
#
jaob: du är ny här, va? :-)
#
gråt lite så ska du se att det känns bättre.
#
vad betyder den här meningen? känns som att något ord saknas.
”Monsterhiten och popbomben ”Fyllskalle” går kanske att bredvid de där beräknande euforiminorna som briserat en efter en de senaste åren.”
#
Majoren > Det ska nog stå: ”kanske att placera bredvid” eller något liknande.
#
Det heter inte Anfield Road, det heter Anfield.
#
jag har varit på tunaskolan. den var hemsk.
#
”Låter förresten inte öppningen av ”Släng mina rester i en grop” väldigt mycket The Hives? Skit samma, bra är det.”
Förklaring från recensenten tack!!
#
Han konstaterar väl att Hives är skit. Inget konstigt med det.
#
Köp! Köp! Köp!
så jävla bra skiva!
#
men om hives är skit och ”Släng mina rester i en grop” låter likadant är alltså denna skiva skit?
#
Angående The Hives-funderingen. Trummorna och riffet i inledningen av ”Släng mina rester i en grop” får mig att tänka på The Hives. Det är ett gott betyg. Se i övrigt recensionen av ”Your New Favourite Band” som jag skrivit.
The Major: Ja, jag missade (alternativt klippte bort) ett ord. Har lagt till det nu. Tack för påpekandet.
#
http://www.emeraldmusic.net
Snart släpps debuten…
#
Lyssnade på Bullar från planekonomis hemsida. Tokigt bra! varför är inte den med på skivan?
Köper den imorgon.
#
Tja!
Vill bara förtydliga att den skola som nog avses är tunaskolan i Luleå, och ingen annan stans…..
#
Att endast en Bear Quartet-skiva finns recenserad är skandal. Mer BQ åt folket. För oinvigda kan nämnas att två album släppts efter Gay Icon samt ett dubbelalbum med tidigare utgivna ep-skivor. Mer info om sveriges finaste: http://www.bearquartet.com
#
jag har sagt mycket elakt om dsc på slutet men nu är allt förlåtet. intessant skiva (BQ är gudar), bra recension. Kom ihåg när matti läste sin dikt ”korv och makaroner” i ett tält på trästock för många år sedan, mmmm…
#
matti brukar spela i held her in my arms av Violent Femmes LIVE hoppas på den i vår !!!!!!!
#
skivan är bra, men det känns inte som om det lossnar riktigt.
behöver säkert någon slags ”inkörsport”
#
the hives kopplingen syftar på introt till main offender skulle jag tro.
grym skiva. med spöken gillar jag bäst.
#
Var svensk (indie)pop din hemvist före 2000-talet? Bear Quartet släppte väl sin första skiva redan i slutet på åttiotalet lr något sånt. ähh jag leder ingen var nu.
#
Diminishing Returns: Du undrar hur jag kunde undvika att lyssna på Bear Quartet under hela 90-talet (drygt). Det gör jag också så här i efterhand. Jag kan inte förklara det.
#
Ojojoj va bra den e alltså… Det är så man blir rörd… Hoppas man får höra den lite mer på radion bara, så att fler kan upptäcka hur otroloigt bra Mattias är…. ooooh…
#
Kommentera eller pinga (trackback).