Recension
- Vol. 3... Life & Times Of S. Carter (album, cd) Jay-Z
- 1999
- Roc-A-Fella
Rap skills unmatched, Jigga man baby!
På sitt fjärde album, fortfarande på lika många år, fortsatte Jay-Z att balansera mellan livet som thug och livet som rapstjärna. Och han gjorde det med galans, så pass självsäkert att han tog ut svängarna mer än någonsin tidigare.
Än en gång fick DJ Premier vara med och skruva upp plattan. So Ghetto är en låt där Jigga, med småspydig humor i rösten och skratt mellan verserna, inte bara är en sedvanlig gatugangster. Han är The Don. Det hörs att under det där skrattet han slipper ur sig, är det inget annat än en pistolmynning mellan ögonen som väntar om man visar respektlöshet. Det är rått och hårt, och det soundet dyker ofta upp på albumet, mellan allt bounce. Egentligen är det alltid närvarande, för inte ens på de festligaste låtarna släpper Jay på thuggandet.
Precis som ett Jay-Z-album ska vara så är även Vol. 3… fantastiskt genuint och gediget. Genom att våga sig på allt skapar Jay-Z låtar som alla har något eget, och samtidigt lyckas han alltid hålla en och samma känsla genom hela albumet. Man ska lyssna på Jiggas plattor från första till sista spår. Det är alltid en underbar upplevelse. För att ytterliggare förstärka att albumet går längs en röd tråd så binds Vol. 3… med jämna mellanrum ihop av interludes. K-Rob står bakom den underbara beatslingan som Jay-Z kör plattans real talk över.
Jigga the shit, even when he rhyme in third person
Hova tha God, I should be rappin’ with turban
Haters can’t disturb him, waiters can’t serve him
Mike Jordan of rapDo you believe? It’s Hova tha God
Who ever thought young Shawn Carter would change the game
Used to rap to the raindrops off my window pane
At the kitchen table late night, no pen, just my brain
First album, niggas loved me cause they thought I was poor
Guess I’m successful, industry don’t love me no more
Well I’m the same nigga from your corner, bubblin’ raw
Skully tilted, pants saggin, damn near touchin’ the floor
And I come with do-rags to your so-called awards
T-shirt with my chain out like fuck y’all allI’m the illest nigga doing it til y’all prove me wrong
Do you believe?
It’s Hova tha God
Ur Hova Song (Intro) och Hova Song (Outro)
Efter hårda So Ghetto och Dope Man, där Jay-Z på ett finurligt sätt försvarar sig själv och hela hiphopen, blir stämningen lite lättare när Mariah Carey går in och lägger hooken på Swizz Beatz-producerade Things That U Do. Det är ett häftigt beat med dess visslor, och trots att MC håller inne med sin exceptionella röst väldigt mycket passar hennes sång in väldigt bra med Jay-Z. Det blir en kontrast mellan låten som i sig är mer R&B än hiphop och Jays gangstarap, och utan den kontrasten hade låten troligtvis inte varit mer än OK. Nu är den super.
Timbaland är efter Jay näst bäste man på Vol. 3… Life & Times Of S. Carter. Mannen, var musik jag knappt tål idag, står för fyra fantastiskt bra låtar. Big Pimpin’ är givetvis den som märks mest, då den är en så solklar hitlåt att man nästan inte förstår hur det är möjligt, men sexminutaren Come And Get Me och It’s Hot (Some Like It Hot) är med sin funkiga simpelhet är skivans godbitar.
Flowet i It’s Hot är så ägande att man nästan rubbar nackkotorna ur läge, och groovet i hooken är en humörhöjare som skulle ge massivt självförtroende till vilken ångestladdade pillerknaprande tonåring som helst. Jay-Z går sedan in så hårt på Come And Get Me att man nästan blir hypnotiserad, och när låten bryts upp för att sedan glida in i ett klassiskt Timbaland-beat med hård bas börjar Jay-Z om med raden ”the summer’s about to get hot”. Hur fett?!
Gnugget i Snoopy Track är också svintajt, och med sådana låtar i bagaget kan Timbaland gott och väl fortsätta göra musik som låter som urvattnad spya utan att skada sitt rykte nämnvärt.
I’m about a dollar, what the fuck is 50 Cents?
Hot shit, kick a nigga, turn these mics out
My jewelry so bright you can turn these lights outHell no you can’t stop it, when it’s hot it’s hot
My grind, keep me jumpin out of drop to drop
My shine, lose your sight tryin to watch the watch
When there’s drama Jigga pop, Jigga pop, pop
Ur It’s Hot (Some Like It Hot)
Med Vol. 3… Life & Times Of S. Carter avslutade Jay-Z volymserien storslaget. De nio gästerna sitter som en smäck. Låtarna är inte låtar, de är hittar. Och man tröttnar aldrig! Big Pimpin’ och Is That Yo Bitch slutar aldrig kännas fräscha och långt före sin tid, och samma sak gäller givetvis för de flesta av låtarna. Vol. 3… är ett album som är otroligt roligt att lyssna på. Trots att man kan låtarna utan och innan blir man alltid lika glatt överraskad när deras kraftfulla intron drar igång.
In My Lifetime, Vol. 1, Vol. 2… Hard Knock Life och Vol. 3… Life & Times Of S. Carter är en underbar trilogi som visar allt av Jay-Z. Musikmässigt, med de fantastiska flowen och klockrena rimmen som ingen annan rappare når upp till, och personligt sett när han rappar om alla stunder i livet. De svåra och de lätta. Den här trilogin är Jay-Z. Hans andra album, särskilt de tre klassikerna Reasonable Doubt, The Blueprint och The Black Album, är guds verk. Hova tha God.
So I’m cruisin in the car with this boozy broad
She said, ”Jigga-man you rich, take the doo-rag off”
Hit a U-turn, ”Ma, I’m droppin’ you back off”
Front of the club, ”Jigga why you do that for?”
Thug nigga til the end, tell a friend bitch
Won’t change for no paper plus I been richYou see I live for the love of the street
Rap to the ruggedest beatsI spit that murder-murder-murder
That Brook-Brook-a-Brooklyn shit
Ur So Ghetto
Do It Again (Put Ya Hands Up) (Feat. Amil & Beanie Sigel)
Anything
Big Pimpin’ (Feat. UGK)
Girl’s Best Friend
Publicerad: 2009-12-09 02:02 / Uppdaterad: 2009-12-09 02:06
16 kommentarer
Men sluta. Jay-Zs skivor är INTE så här bra. Den enda av dem som förtjänar en 9:a förutom Reasonable Doubt är The Blueprint.
”first biggie’s your man, then you got the nerve to say that you better than big”
#
Så rætt. Vad ær det før omtuggning av den (tillsammans med kanye west) malligaste mesen på jordens inspirationsbefriade syndaregister?
Fejs it. Gubben har inget att komma med. Och Beyoncé må se fin ut, men hon ær før fan pingstvæn och nykterist. Vad sæjer det om spænningen i vardagen? Som min brasilianske kollega uttryckte det: you can walk into pretty much any bar in Rio and find five girls prettier than her.
#
Varför är du helt okritisk mot allt Jay-Z släpper? Skillnaden mellan ett fan och en recensent är att den sistnämnda har en kritisk distans och väger verkets artistiska och hantverksmässiga kvaliteter. Inte blir helt uppslukad av allt artisten gör, till och med pinsamma Mariah Carey-samarbeten. 4/10.
#
Jag är inte helt okritisk mot allt Jay släpper. Jag gav till exempel The Blueprint 3 en rutten fyra! Och Vol. 2… en sjua. Men den här plattan är ju helt skitbra. Kanske ska vara en åtta i betyg, men en nia kändes mest rätt igår. Sedan är det svårt att inte bli uppslukad av Jay-Z också, vilket jag ser som ett bevis för hur bra han är. Men jag är inte helt fangalen och okritisk. Bara lite, men det är väl fint? Where is the love?
#
Är inte Karin snart färdig med Jay-Z och Beyonce-tjafs? Finns det ens något mer att ”recensera”? Det börjar bli parodiskt Kal. Kan inte Karin få recensera Necro eller någon liknande rappare bara för att få lite spännvidd?
På det stora hela tycker jag ändå hon har fått till ett par recensioner om artister som verkar intressanta. Självklart då på den mörkare och mer disharmoniska sidan av genren.
#
Jag tycker det är fett med Jay-z-special, och andra specialartiklar. Roligt att läsa recensioner från någon som är insatt och engagerad! Fortsätt så!
#
Erik: Jag är nog inte färdig med det på ett tag, men denna intensiva Jigga-period is soon coming to an end.
Spajs: Kul att du gillar!
#
Det här är felet med dagensskiva.com
Fans recenserar skivor och grupper de tycker om.
Oväntat att ett Jay-Z fan ger hans skivor bra betyg. Sätt en som recenserar hårdrock att recensera Jay-Z istället.
#
Precis lika bra som alla hans skivor är, förutom hans tre senaste då. Kul att Erik vill att Karin ska recensera Necro förresten, det visar verkligen att han är med i matchen… eller inte.
#
Kanske lite KISS?
#
Artistspecialer är sällan en dålig idé, men när samtliga betyg ligger kring tio känns det lite tröttsamt. Inget fel med en Jiggaspecial, dock.
#
Jag raljerar ju inte endast över hur bra Jay-Z är, jag beskriver hans musik och hans album också. Jag är väl medveten om att man recenserar skivor på den här sidan, och det är vad jag gör. Hade jag inte varit ett så stort fan av Jay-Z som jag är tror jag att jag hade gett det här albumet minst en åtta ändå. Det är inget fel att ge högt betyg när ett album förtjänar det. Det är helt OK. Det är rättvist.
Och sen så kan jag ju säga igen, bara för att ytterliggare faktiskt bevisa att Jay-Z inte får höga betyg av mig per automatik, att jag gav honom fyra en gång. Det är dåligt betyg.
Och jag tror att det skulle bli väldigt konstigt om recensenterna skulle skriva om något som de var totalt ickeinsatta i.
#
Jag tyckte han va oväntat sympatisk och vettig när han va med i Skavlan. Men kommerisell club-hiphop suger by default. Det är en svår genre liksom, dom tror fortf att dansgolvs-hiphop är detsamma som hemm-i-soffan-gött-hiphop. Tänk countryn, som är lika mkt Barn-dance alá Tim McGraw som trendiga skägg-versioner av Cash.
Jag skulle gärna, som nån skrev ovan se en recension av Necro (han har faktiskt gjort en hel del bra låtar som inte bara är ”Ronny-o-Ragge-fitta”). Ännu hellre ett snack om Immortal Technique, lr Jedi Mind Tricks.
Nu är jag verkligein ingen inbiten expert på hippedihopp, men gangster och attityd är avgjort mkt bättre än knulla och pengar
Och jo, du skriver i princip bara ett enda ”jag vill ligga Jay-Z” som ett 16-årigt idol-fan. No offense, jag skulle vara precis likadan om jag fick recensera Tom Waits-plattor
#
Tragiskt att Biggie dog, hade inte det hänt hade någon bra varit på topp!
#
Karin:
Jag köper det argumentet. Är själv en Nas-stan och har en tendens att vara extremt okritisk i vissa lägen.
#
”gangster och attityd är avgjort mkt bättre än knulla och pengar”
Fyra ord som mer sällan än inte går hand i hand i hiphopvärlden, snarare än att vara några slags motsatspar.
Som någon konstaterade: all populärmusik går i grund och botten ut på att sjunga om att supa och knulla. Alternativt att sjunga om att supa för att man inte får knulla.
#
Kommentera eller pinga (trackback).