Recension
- Dressed to Kill (album, lp) Kiss
- 1975
- Casablanca
Stämsång i kostym
Lyssna
Externa länkar
När det var dags för Kiss att spela in album nummer tre fick de med sig skivbolagsbossen Neil Bogart till studion. Han satte sig i producentstolen och arbetet gick i ett rasande tempo. Materialet som inte skrevs i studion var till stor del rester från inspelningen av Hotter Than Hell eller till och med från Paul Stanleys och Gene Simmons tidigare band Wicked Lester.
Ett album per halvår var den gyllene planen som skulle ta Kiss till toppen. Här fanns ingen tid till rast eller ro.
Många av de nyskrivna låtarna handlade om livet på vägarna; Room Service, Ladies in Waiting och C’mon and Love Me är tydliga exempel. De flesta är raka rock’n'roll-stycken av Kiss-klassiskt tidigt 70-talssnitt. Här finns inga av de formexperiment som skulle dyka upp i och med Destroyer. På det tredje albumet var Kiss uttryck fortfarande konsekvent.
Något bandet och managern Bill Aucoin länge diskuterat var behovet av ett riktigt anthem. En singalongastänkare. Något som fäste direkt och som fansen kunde värma upp med. Till Dressed to Kill hade de knäckt koden: ”rock and roll all nite and party every day” var allt Kiss handlade om. Den eviga klassikern Rock and Roll All Nite har blivit den mest sönderspelade låten från albumet och överlevt sig själv. Idag stänger jag oftast av innan den drar igång som sista nummer på B-sidan.
Ace Frehley står som kompositör till en snygg rockrökare, Getaway, som han gav bort till Peter Criss. Ace kände sig fortfarande inte mogen att ställa sig vid mikrofonen. 1975 var Kiss, precis som idag, i allt väsentligt Gene Simmons och Paul Stanleys show. Det skulle inte ändras förrän Peter Criss fick bandets största hit med baksidesballaden Beth ungefär ett år senare.
Om jag skulle tvingas välja, med kniven mot strupen, skulle jag säga att det är på den här skivan Paul Stanley sjunger som bäst. Alla de fem låtarna han leder är verkligen som klippta och skurna för hans stämband. Att en av dem dessutom är en av mina absoluta Kiss-favoriter någonsin, den makalösa Love Her All I Can (riffet! koskällan!), gör så klart sitt till. Men jag har svårt att hitta något att anmärka på.
Precis som Love Her All I Can är Gene Simmons allra starkaste bidrag på albumet, She, en gammal kompis från förr. Båda låtarna hade funnits i Stanleys och Simmons sångböcker längre än de kallat sig Kiss och båda var på väg att tas med på Hotter Than Hell. Introt till She och det skönt svajiga riffet hör verkligen till bandets finaste stunder.
Men det som kanske framför allt kännetecknar Dressed to Kill är sångarrangemangen. Simmons och Stanley lägger sig ofta i varandras låtar och sjunger snygga harmonier och stämmor. På bästa 70-talsrockvis så klart.
Publicerad: 2008-04-26 23:59 / Uppdaterad: 2010-04-06 12:18
17 kommentarer
Herregud.
#
Nä, det är väl bara att kapitulera och hålla med. Men nog är det väl så att dressed to kill har ett betydligt mer ”poppigt” sound än t ex Rock n roll over eller någon av de de övriga första sju plattorna? Fast, tja… det är ju svinbra det här. Så är det ju. Tyvärr.
#
Första sju?
#
VA?! en KISS-recension WOAW, kul och spännande! väntar med spänning på blind guardian temat eller annan valfri smurfrock
#
vete fan vad jag fick ”första sju” ifrån. Men det där skrev jag tydligen klockan 2.50 i natt så…
#
är det här ingen 12″?
skanadl!!@@¤¤
#
Äntligen någon som håller med mig om att ”Love Her All I Can” är en av KISS bästa låtar!!! :D Peters små fills i breaken innan Ace levererar ett av sina skönaste solon är obetalbart! Hell yeah!!! :)
#
Ah, här är skivan som satte igång allt för mig för 33 år sedan! En helt sagolik skiva, från det suveräna omslaget och det kongeniala namnet, till alla klassiska låtar: ”C’mon and love me”, ”She”, ”Rock Bottom”, ”Gotta getaway”, ”Rock n roll all nite” och så den helt makalösa ”Love her all I can”, en låt som har ALLT. Ett av världens absolut bästa riff, helt suverän stämsång, sagolika trumfills, ett fantastiskt gitarrsolo och ett riktigt slut. En av Kiss tio bästa, vissa dagar den allra bästa. DTK är en av Kiss absolut bästa skivor. 10/10. Naturligtvis.
#
Varför går det helt plötsligt bra att kalla en lp för lp, Lundström?
#
Johan: vi ändrade i databasen. Benämningen 12″ var som jag sa inte optimal, men förut fanns inte valet lp. Det finns nu.
#
Den skivan spelades nästan sönder på teckningslexionerna på högstadiet, det var den enda skivan vi (killarna i klassen) ville lyssna på.
En av mina favoriter….
#
..och imorgon är det bara en månad kvar..
#
Underbar skiva som har flera mindre kända låtar som ändå är fantastiska!
#
[...] Kiss (18)Kiss Psycho Circus (9)Kiss Dressed to Kill (13)Kiss Paul Stanley (29)Kiss Revenge [...]
#
Okej men överskattad Kiss-skiva där den sunkiga She i bästa fall är en sämre version av Strange Ways från det klart bättre albumet Hotter Than Hell. Studioversionen av Rock n Roll All Nite är inte mycket att ha jämfört med versionen på Alive.
#
Älskar soundet på skivan; torrt, luftigt och med en stor drös ackguror i bakgrunden på de flesta låtar. Alla tre (vid den här tiden) leadsångare sjunger grymt på hela skivan.
”Anything for my baby” är en gamma favvis – svennig, men så jävla skön.
”She” är en av Kiss bästa låtar – spelar ingen roll om den så skrevs 1932.
”Come on and love me” – oooh, vilken låt!
Men nu till den viktigaste frågan: Är det trällor Gene har på fötterna på omslaget?!?!
#
Gillar man inte den skivan så gillar man inte rock! Blir knappast bättre än såhär C´mon And Love Me,Rock Bottom, Love Her All I Can, She och den ultimata party låten Rock n Roll All Nite,
#
Kommentera eller pinga (trackback).