dagensskiva.com

48 timmar

Recension

Kate Bush: Aerial
Aerial (2CD) Kate Bush
2005
EMI
8/10

16 år senare

Lyssna

Sök efter skivan

Mummy…
Daddy…
The day is full of birds
Sounds like they’re saying words

16 år är en lång väntan. Fler än jag hade nog gett upp hoppet om att Kate Bush någonsin skulle släppa något mer album. Att enda chansen att höra något nytt skulle vara en ny mastodontbox i stil med This Woman’s Work där outgivna låtskatter skulle lyftas fram ur sina mörka gömmor med varsamma händer.

Men så tog ryktena om ett nytt album fart igen. Singeln King of the Mountain letade sig ut i allmänhetens kalla ljus. Det skulle bli ett album till sist. Slutet på 16 års väntan.

Många som redan tyckt till om Kate Bushs åttonde album har avfärdat det som att hon en gång för alla fallit offer för sin tillbakadragenhet och låtit tomtarna på loftet ha julafton i studion. Sjunger om pi och tvättmaskiner. Gått vidare från åttiotalets höjder och börjat göra seg och innehållslös ljudkulissmusik i total avsaknad av den magi som var Kate Bush.

De människorna har inte lyssnat på Aerial. Eller har aldrig brytt sig om att lyssna på mer än de singlar som snurrade på MTV för två decennier sedan. För faktum är att Aerial är samma Kate som för 16 år sedan. På så många sätt.

Kate har sjungit om Peter Pan, Vietnamkrig, drakar, graviditet, får, Egypten, kärnvapen, maskiner som spränger moln och dödar med ljud och har inte minst sammanfattat Emily Brontë på fem fantastiska minuter. Kate har gett ut ett dubbelalbum förut, tema- och konceptmässigt om än inte omfångsmässigt, i och med Hounds of Love/The Ninth Wave. Och Kate har, framförallt, alltid skapat musik som dansar på den magklumpsvackra sorgsenhetens knivvassa avsats, med tårar i ögonen och ett bubblande mörkt inferno nedanför.

Med Aerial har Kate Bush hittat tillbaka till The Sensual World.

I år är det 20 år sedan Kate släppte sitt mästerverk Hounds of Love. Det är 12 år sedan förra albumet The Red Shoes. Men även om Kate den gången fick hjälp av självaste Prince har The Red Shoes alltid varit en fotnot i min värld. Ett album som aldrig var i närheten av hennes tidigare. Ett album som inte är Kate Bush.

Med Aerial knyter samman åttiotal med tvåtusental utan att ägna allt för mycket tanke åt det som fanns däremellan. Det är samma intensiva lågmäldhet som på The Sensual World. Musik för brustna själar och övergivna hjärtan.

Pianissimo.

Med stråkar och piano, förstås med några stänk Irland, tar Kate med oss på en resa in i den värld hon sedan länge gjort till sin egen. Det är här hon sätter sig ner och sjunger ut sin kärlek till sonen med den där smetigt överbubblande och rakt igenom ärliga glädjen som bara en förälder verkar kunna känna inför det lilla miraklet framför dem. Det är här hon hittar en bok om att försvinna in i osynligheten till tonerna av något som någonstans skulle kunna vara lånade passager från Kent. Det är här hon låter såväl himlen som havet förvandlas till honung.

Men mer än något har Kate den här gången spelat in några av sina allra vackraste sånger. Drömskt visksjungande Nocturn. Ömt darrande Prologue, som hämtad från I Trawl the Megahertz. Stillsamt smekande The Painters Link. Det mjuka pianot som växer sig allt starkare i Sunset för att till sist explodera fram över den kalla horisonten.

Visst kan man tycka att Aerial är ett dödligt tråkigt album. Det är musik som målats fram med de finaste av penslar och de minsta av gester. Och trots att vissa försöker få Aerial till ett verk av en överprententiös enstöring är det snarast raka motsatsen. Kate må sjunga duett med drillandet från en fågel, men Aerial är trots det förmodligen det mest lättillgängliga album Kate Bush har spelat in. Här finns dessutom det vackraste stycke Kate överhuvudtaget spelat in, tillsammans med This Woman’s Work.

Insvept i A Coral Room förvandlas den stressade och gråslaskigt eländiga världen omkring till något med betydligt skörare kanter. Kates röst och ett piano är allt som behövs för att värma och ge hopp åt en bottenfrusen själ i desperat behov av näring. Kärlek lika desperat storslagen som Wuthering Heights.

Musik för alla som behöver något att tro på. Eller någon.

Ola Andersson

Publicerad: 2005-11-22 00:00 / Uppdaterad: 2007-10-14 02:45

Kategori: Dagens skiva, Recension | Recension: #3505

17 kommentarer

Jag får Enigmavibbar all over again.

Medlem 2005-11-22 00:03
 

börjar bli dags att skriva om någon intressant platta nu

Medlem 2005-11-22 00:25
 

Usch.

Medlem 2005-11-22 00:32
 

fin recension!!

har bara hört singeln.

blir intresserad.

mycket på hennes gamla skivor är fantastiskt.

men omslaget på nya skivan är hemskt…

Medlem 2005-11-22 01:21
 

Om unpoc ogillar den ska jag definitivt ge den en chans.

EvaEmma Andersson är faktiskt mer hiphop än somliga vill tro Oregistrerad 2005-11-22 03:05
 

Om man tar bort alla pianoklinkande sömnpiller så framträder en fantastiskt bra platta. Albumet blir då 53.44 minuter långt och hur bra som helst!

Medlem 2005-11-22 08:10
 

Jag vet inte vilka sura recensioner Ola läst. Jag tycker att alla jag läst varit väldigt positiva. Själv har jag inte riktigt hittat in än, men jag gillar det så här långt.

Medlem 2005-11-22 09:35
 

Kate Bush räknar fel på nya skivan

Efter tolv års väntan kom så äntligen Kate Bush med en ny platta, Aerial. En av låtarna heter Pi. Det är en tonsättning av gamla hederliga 3,14 och handlar om en man med "deep fascination for numbers".

Till hans ära sjunger Kate Bush (mycket vackert) det irrationella talet, decimal för decimal.

Men så på 54:e siffran slirar hon till och sjunger 3 istället för 0.

Det är bara en tillfällig svacka. Efter att en felaktig etta insmugit sig återhämtar sig Kate Bush snabbt och

prickar in de efterkommande 24 siffrorna helt korrekt.

Men tyvärr, efter det havererar allt. De avslutande 37 tonsatta siffrorna har ingenting med Pi:s decimalutveckling att göra. Allt blir fel.

Nu är frågan: Slarvar Kate Bush? Finns där ett dolt budskap? Eller

handlar det helt enkelt om konstnärlig frihet?

Pi enligt Kate Bush:

3,14159 26535 89793 23846 26433 83279 50288 41971 69399 37510 582319 74944 59230 78164 06286 20882 14808 65132 82306 64709 384460 95505 8223…

Pi enligt matematikerna:

3,14159 26535 89793 23846 26433 83279 50288 41971 69399 37510 58209 74944 59230 78164 06286 20899 86280 34825 34211 70679 82148 08651 32823…

Medlem 2005-11-22 10:23
 

kommentarer som erkkis skrämmer mig från vettet

Medlem 2005-11-22 10:44
 

errkkii's kommentar är plankad från Ny Teknik

Medlem 2005-11-22 11:16
 

EvaEmma med det ultrafåniga nicket borde köpa ne glass alternativt hala upp 75 bagis för att få ligga med Gary Glitter.

Medlem 2005-11-22 15:07
 

återigen: dsc borde följa rådet att stryka sista meningen (meningarna) i sina recensioner.

Medlem 2005-11-22 16:41
 

Underbar skiva.

Undrar vilket ljudspår det är som illustreras på omslaget?

Medlem 2005-11-22 19:16
 

Ayn: Jag tror det är fågelkvitter.

Not sure, though…

Medlem 2005-11-22 20:16
 

Kate Ush

Medlem 2005-11-24 13:18
 

intressant fråga är om låten Pi går att framföra live? man kan ju alltid ha siffrorna på ett papper, men det är lite fusk ändå. Eller som improviserar man fram lite nya variationer på pi. Standardavikelse tror jag visst det heter.

Medlem 2005-12-04 11:24
 

Den bästa skivan av Kate hittils och i sin genre i världs-historien, magisk utan att bli pretentiös-Kate är den mest unika artisten i världen och hon är i studion igen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

mats Oregistrerad 2010-07-25 18:20
 
Kommentera eller pinga (trackback).

Du kan använda: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Inloggning

Registrera dig