dagensskiva.com

48 timmar

Gästrecension

Håkan Hellström: Ett kolikbarns bekännelser
Ett kolikbarns bekännelser (cd) Håkan Hellström
2005
Dolores/Virgin
9/10

En ljummen försommarkväll

Lyssna

Sök efter skivan

Håkan kom tillbaka till mig för ganska precis en vecka sedan, i skrivande stund. Nio helt nya låtar. Det är ju inte utan att man sätter på sig hörlurarna med förväntningar.

Jag har lyssnat på Ett kolikbarns bekännelser twenty-four seven, ut och in, upp och ned sedan dess. Och Gud vet att jag har tvivlat. Ett tag ansåg jag bestämt att det här är det svagaste Håkan någonsin släppt ifrån sig. Herregud vad fel man kan ha. Första intrycket är inte alls att lita på. Efter en stunds självinsikt kommer jag fram till att tvivlet berodde på någon slags brist på variation. Lägger man två av låtarna på varandra lär inte någon speciell audiell störning vara alltför märkbar.

Nej, nu är jag bara elak. Men det är OK, Håkan! Jag vill inte ha en mixtape från dig. Nio lika underbart sammanfogade låtar som dessa har jag aldrig tidigare hört. Ett kolikbarns bekännelser är en enda underbart ljummen försommarkväll spetsad med folköl och omogna jordgubbar.

Denna från himmelen sända musikaliska sämja måste väl ha ett ursprung – utöver Håkans textförfattande samt ljuvligt trevande ungkarlsröst – tänker man. Och visst, vid Tjörns pärleport står sankte Björn glatt vinkandes med guldskimrande instrument spelandes lika briljanta melodier som någonsin förut. Lyssna bara på ”Gårdakvarnar och skit”. Detta är produktion som lamslår mig totalt.

Vad vet du om månljuset förrän du blivit sönderslagen under det?

Håkans texter har av många uppfattats som flummiga, röriga och inte alls så bra som Per Bjurman får det att verka som. Men jag kan fortfarande inte tänka mig någon annan inom popen som kommer undan med gangsterromantiska rader som ovanstående förutom Steven Patrick Morrissey. Det är där lärjungen och mentorn verkligen förenas. De skriver texter som känns av och uppmanar till att känna. Känslor som är oförklarliga i ord. Hur ska jag annars förklara den euforiska känsla låtar som En midsommarnatts dröm frambringar?

Vad kan jag säga till dig, Håkan? Det är svårt, att välja ord för något man bryr sig så mycket som. Så till nästa gång, Håkan: Tack.

Petter Arbman

Publicerad: 2005-02-26 00:00 / Uppdaterad: 2007-11-06 20:49

Kategori: Dagens skiva, Gästrecension, Lördag, Recension | Recension: #3109

35 kommentarer

Jojo! Fair nok.

Medlem 2005-02-26 00:24
 

skulle nog ranka den i samma klass som debuten, d.v.s detta är håkans sämsta hittills

Medlem 2005-02-26 00:26
 

Låter som att Petter bestämmt sig innan att detta är en bra skiva, men vid lyssnig börjat tveka. Men sedan ändå övertalat sig själv att det är en bra skiva, för det är ju ändå Håkan och han gör ju inte dåliga skivor!? Dom andra skivorna är bra, den här är inte det..tycker jag!

Medlem 2005-02-26 00:31
 

Sheesh, recensioner riktade till artisten är så…smetiga.

Medlem 2005-02-26 01:17
 

"/…vid Tjörns pärleport står sankte Björn glatt vinkandes med guldskimrande instrument spelandes lika briljanta melodier…/" – det heter "vinkande" och "spelande". Det borde väl en musikredaktör ha koll på?

Medlem 2005-02-26 03:48
 

jag har varit i alla städer, en midsommarnattsdröm, dom kommer kliva på dig igen, hurricane gilbert, gårdakvarnar och skit och magasingatan är guld. guld!

Medlem 2005-02-26 09:10
 

It spells S T E V E N

Medlem 2005-02-26 10:17
 

håkan är verkligen en artist som vissa älskar att hata…

Medlem 2005-02-26 10:27
 

fuck it.

jag lyssnar på da smashing pumpkins istället. Inte samma stil? skit samma, TSM är bättre vilken dag som helst.

Medlem 2005-02-26 10:43
 

g-g-g-g-g-g-g-g- G-UNIT

The Game recension

Medlem 2005-02-26 11:52
 

Det var på tiden.

Fantastisk skiva!

Medlem 2005-02-26 11:58
 

Anders: Att sätta s i slutet av ett verb i presens particip är ett ålderdomligt, numera talspråkligt, men helt OK sätt att skriva.

Läs mer hos Språkvårdssamfundet, jag lägger till en länk däruppe.

Kal Ström Redaktionen 2005-02-26 12:03
 

Håkan suger pung, Han har alltid gjort, och han kommer alltid att göra. Det är bara att inse fakt… ok då, han är väl ganska söt i sin Sjömansdräkt, tihi

Medlem 2005-02-26 12:15
 

STEVEN, för bövulen.

Medlem 2005-02-26 12:34
 

"Vad vet du om månljuset innan du blivit sönderslagen under det". Tror inte han menar bokstavligt. Ingen gangsterromantik. Sen kan väl ingen tycka att texterna på den här plattan är flummiga? De är ju snarare väldigt raka och klara.

Medlem 2005-02-26 12:43
 

it spells s.t.e.v.e.n.

Medlem 2005-02-26 14:39
 

Föreställ er Bjurman i sin skysprapslägenhet på manhattan när han läser den här recensionen. Först återförenas Popsicle och sedan kommer håkans tredje och får 9/10. Han saknar nog gamla Svedala redan, hahaha!!!

Medlem 2005-02-26 15:32
 

och förresten, Petter: Jag hörde nån snacka om att det finns ett gömt spår på den här plattan. Stämmer det?

Medlem 2005-02-26 15:35
 

håller med kantor, recensioner riktade till artisten är slemmiga. uhh..

Medlem 2005-02-26 15:47
 

Det var på tiden.

Medlem 2005-02-26 15:57
 

Fa saker ar roligare an att se "battre vetande" fa small pa fingrarna. Tack Kal.

Medlem 2005-02-26 17:56
 

Alltså verkligen inget mot recensionen. Men recensenten av denna artikel nämnde Snook som förra årets bästa skiva…

Medlem 2005-02-26 18:02
 

Det var knappt kul första gången… nu är det bara patetiskt. Försöker han låta mongo eller vaffan är det han gör i en midsommarnatssdröm?

Håller med pastor och jacob, slemmigt.

Patetiskt var ordet. Och slemmigt.

Medlem 2005-02-26 18:02
 

Kantor var det visst…

Medlem 2005-02-26 18:03
 

"En midsommarnatts dröm" är nog årets sämsta dansbandssingel.

Medlem 2005-02-26 18:41
 

mm finns ett gömt spår på sista låten efter typ 20 minuter..

Medlem 2005-02-26 20:56
 

Jag blev besviken och tycker jämförelserna med första plattan är helt fel. Den här ger jag 4/10, första skivan ger jag en 9:a.

Medlem 2005-02-28 15:32
 

JohnT: Jag kan inte förklara mitt introducerande tvivel på något annat sätt än det jag gör i recensionen. Det var det första intrycket jag fick, och det brukar inte ofta stämma för mig. Anledningen till att jag "övertalade mig själv att det är en bra skiva" är helt enkelt att den att det är en riktigt bra skiva. En definitiv 9/10 i mina ögon.

Angående s i slutet av presens particip så har jag alltid skrivit så. Är helt enkelt en del av min personliga skrivstil.

Jag vill inte skylla ifrån mig, men anledningen till att jag skrev "StePHen" var den att jag just läst Anders Wingqvist trevliga gästrecension av "If You're Feeling Sinister". Det bör nog ändras till "Steven" där också, Kal.

Snöboll: Jag håller fortfarande "Vi vet inte vart vi ska men vi ska komma dit" som förra årets absolut bästa skiva.

Men har du läst motiveringen jag skrev i Nollsextre så bör du få läsa den korrekta, fulländade versionen. De redigerar mig nämligen inte alltför snällt i Nollsextre. Skickar du ett mail till petter@nollsextre.se så ska jag klart redogöra varför Snook är Sveriges just nu bästa artister.

presidendi: Kallar du min recension patetisk?

Medlem 2005-02-28 19:52
 

snöboll: haha

Medlem 2005-03-04 23:23
 

petter!

jag håller med dig om att den först kändes svag men nu så stark så stark. det här är riktigt bra.

Medlem 2005-03-11 00:32
 

Jag skulle byta ut Gud mot Håkan, i vilken sekund som helst!

Medlem 2005-04-07 19:36
 

"Jag vill inte ha en mixtape från dig"

Jag märkte det just, att du har ändrat till EN mixtape, istället för ETT, Kal.

Hur kommer det sig?

"Ett mixtape" är väl ändå rätt? Det är ju ETT blandband, inte EN blandband, om jag inte misstar mig helt.

Medlem 2005-04-15 20:42
 

Det har inte med saken att göra, att det heter ett blandband. Om det är blandband du ville skriva, varför gjorde du inte det? Typiskt onödigt användande av ett engelskt ord där det finns ett svenskt.

Till saken. Eftersom mixtape inte är ett svenskt ord fungerar inte språkreglerna riktigt, men ett tejp ligger helt fel i munnen.

Kal Ström Redaktionen 2005-04-17 15:06
 

håkan är gud.

Medlem 2005-06-19 19:07
 

[...] Ett kolikbarns bekännelser (album, cd)Håkan Hellström [...]

Tio år av Håkan Hellström | dagensskiva.com Oregistrerad 2010-10-10 15:38
 
Kommentera eller pinga (trackback).

Du kan använda: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Inloggning

Registrera dig