dagensskiva.com

48 timmar

Recension

Raymond & Maria: Vi ska bara leva klart
Vi ska bara leva klart (CD) Raymond & Maria
2004
Warner
7/10

Rethink the cool! vol. 2

Lyssna

Sök efter skivan

Jag har fått albumet nu. Jag känner att jag måste skriva om det på en gång. När jag ändå har ångan uppe.

Återigen slås jag till golvet av en vardagsrealism som blir till härlig vardagspoesi smyckad av söta melodier och fina visarrangemang. I sin helhet blir det klarare. I sin helhet gör det sig på ett annat sätt.

”Den som tror att hemma, det är där man bor, har aldrig vart hos mig”

Det var nån av er som skrev att Raymond & Maria handlar om ensamhet. Jag håller med. Självklart handlar det om ensamhet. Självklart handlar även konsumtion om ensamhet. Det vi gör när vi konsumerar handlar om att köpa sig identiteter och att nå gemenskap genom sina köp. I gemenskapen formar vi sedan det som vi tror är något eget och individuellt. Sociala strukturer bygger på kulturer som innehåller gemensamma värderingar och normer. Vår konsumtion är ett kommunikationsmedel till vår omvärld och handlar därför ofta om värderingar, om normer och om fult och om snyggt. Vi läser av varandras koder och dras till det man har gemensamt med andra. Vi får därför mer gemensamt med vissa. Det spelar ingen roll om man är brat eller indie. Du måste fortfarande konsumera rätt. Det är lika bra att ni erkänner det nu, det blir bara jobbigt om ni väntar till senare.

”Nej” inleder skivan och skakar om mig och sätter igång kroppen och tankarna. Plötsligt slår hjärtat lite snabbare och jag sjunger med i ”Nej, jag säger nej, jag kommer aldrig tillbaks, till eran stad, till erat liv, jag kommer aldrig aldrig tillbaks, till den ni sa, jag skulle vara” I den här låten finns mycket vilja, en aning frustration men framförallt en sötma av seger. Man höjer rösten och för en gångs skull vet man vad man vill. Den slagkraftiga texten pumpas av en otroligt poppig melodi som sätter sig där den ska.

”De älskar dig” är en riktig schlagerhit och spåren ”Pappa” och ”Redan idag” är fortfarande lika bra.

”Fortsätt kör det gör ingeting om vi dör”

På ”Vi ska bara leva klart” finns också samma sorts vilsna uppgivenhet som i ”Ingen vill veta var du köpt din tröja”. Det känns otroligt starkt i ett albumnamn som ”Vi ska bara leva klart” och det känns ännu starkare i en låt med samma namn. Det känns deppigt samtidigt som det känns igen. Det är ju så det kommer sluta. Helt plötsligt är det över och man har levt klart. En dagsslända lever bara en dag. Vi lever bara ett liv.

Jag fortsätter att lyssna och börjar fundera över hur inlåst man ibland kan känna sig i sitt eget liv. Då och då inser man ju hur vi på många sätt bara är spelare i ett spel som styrs av andra spelregler än de vi själva skulle sätta upp.

Jag tror att många stannar upp alldeles för sällan och inte tillåter sig att reflektera över saker och ting. Vi har väl svårt för att slappna av och se på det som finns omkring och inuti oss med helt öppna ögon. Istället snurrar tankarna stressat kring vardag, prestation, konsumtion och identitet. Och det snurrar fortare och fortare och i längden blir det himla svårt att få stopp på skiten.

”Det måste finnas mer som de andra inte ser”

Men på albumet finns också samma tro och hopp, som i ”Ingen vill veta var du köpt din tröja”, på att vi faktiskt kan förändras. ”Så kan vi vakna upp en dag, när vi kan ta allt vi ska ha, så kan de aldrig mera komma in”

Det ger samma hopp som när Michael Endes Momo börjar berätta om hur de gråa vuxna tar tiden ifrån människorna. Momo sörjer och förundras men kampen om tiden börjar. Momo lyckas till slut upplysa dem om att livet består av mer än prestation, tid och krav. Ibland handlar ju livet om att våga ta sig tid att bara vara.

Och om det tror jag att Raymond & Maria är övertygade.

”Ni kan prata men jag tänker inte lyssna. Ni kan skrika men för mig så är ni tysta.”

Musikaliskt ger den här skivan det man tror att man ska få och lite till. Och det där mjuka och enkla som jag egentligen gillar så himla mycket kan tyvärr i längden bli lite för homogent.

Men det är kanske bara en bisak i det här sammanhanget. Raymond & Maria är större än en ljudbild. Istället står de för något stort som vi verkligen behöver höra i en tid som denna.

Emelie Bååth

Publicerad: 2004-08-20 00:00 / Uppdaterad: 2004-08-20 00:00

Kategori: Dagens skiva, Recension | Recension: #2772

66 kommentarer

ägda

först Oregistrerad 2004-08-20 00:00
 

härligt.

Ja Medlem 2004-08-20 00:03
 

nej, jag tänker inte låta mig övertalas att detta skulle vara bra. faktiskt.

Medlem 2004-08-20 00:06
 

Ibland handlar ju livet om att våga ta sig tid att bara vara.

IBLAND HANDLAR JU LIVET OM ATT VÅGA TA SIG TID ATT BARA VARA!

maik Oregistrerad 2004-08-20 00:06
 

Klockren recension!

Rättvist betyg, även om jag kanske tycker att den är värd lite mer ändå.

... hur gärna man än kan vilja, min vän Oregistrerad 2004-08-20 00:09
 

Jag tror att Raymond & Maria är med i en sammansvärjning för att störta allt vad sång med inlevelse heter.

Detta är ett skämtband. Oregistrerad 2004-08-20 00:12
 

Oj! Förvånansvärt, rent anmärkningsvärt, bra recension! Det bästa jag läst av Emilie Bååth!

Ingen vill veta Oregistrerad 2004-08-20 00:18
 

Sitter här och lyssnar på Raised Fist…

Medlem 2004-08-20 00:23
 

jaja, de har fina tankar och allt sånt. men musiken är kass och tråkig.

Medlem 2004-08-20 00:29
 

hett med raised fist. sitter här och lyssnar på mars volta, men borde kanske plocka fram Fuel sen. kvalitets hc.

Medlem 2004-08-20 00:36
 

Redan idag är den enda bra låten, fast egentligen är inte musiken bra, utan bara texten.

knep Oregistrerad 2004-08-20 00:36
 

Ja alltså har man inte fattat det där jiddret om hur ett konsumtionssamhälle funkar tidigare är det hög tid för länge sedan. Att ett skräpigt Skansenband får bra betyg för att en Emelie råkar vara lite sen är bara att beklaga. Tyvärr. Jag brukar gilla det hon skriver men här liksom är det bara suck.

anime Oregistrerad 2004-08-20 00:47
 

Mars volta är kungar

Refused Oregistrerad 2004-08-20 01:00
 

Mars Volta är bara ett hypat Rush på speed. dynga mao.

Martha F Oregistrerad 2004-08-20 01:23
 

Jag såg två av koftorna sitta i TV4:s morgonsoffa och påstå att det är viktigt att hålla på sin integritet. Är det därför ni är med i tv, nötter? för att slippa bli igenkända på stan? De är lika korkade som deras musik är tråkig.

Medlem 2004-08-20 02:06
 

jo, nötter till nötter. angående recensionen så var väl den enda överraskningen att det inte blev en tia, med tanke på det hutlösa betyget de senaste ljudspåren fick.

är det fortfarande 15 åringar i hultsfred som är målgruppen? texterna borde nog handla om potatis och hur man odlar den bäst. hade varit lika minimalt intresserad utav det.

"tryck ner en gammal potatis i lite joooord,

låt den gro o sen är det bara att plocka,

ingen kommer kunna gissa att du inte köpt din potatisröra…."

the party keeps keeping on.

Medlem 2004-08-20 02:33
 

Ett pretto-band som detta bemöts lämpligen på ett pretto-sätt – därför väljer jag att citera mig själv: "Jag vet inte riktigt vilken beskrivning som passar bäst in på R&M: 1) '40-årskrisande-reklambyrå-bögpretto-pop' eller 2) 'mök från surt tapirrektum'.

Juryn är fortfarande ute."

spunkfejs Oregistrerad 2004-08-20 06:48
 

Undrar om R&M någon gång kommer att ta steget fullt ut och göra en ren B&S-coverplatta? Eller nöjer de sig med att använda karbonpappret och göra sådan här småtrist JC-indie även i fortsättningen?

Medlem 2004-08-20 08:16
 

Underbar recension!! :=)

Varenda ord du skriver stämmer!

Medlem 2004-08-20 08:20
 

Varför klanka ned på R&M som pretto-band? Alla som vill försöka säga något väsentligt anklagas för att vara pretto. Varför föraktas allvar och varför är det bättre att vara naivt blasé??!

Medlem 2004-08-20 08:47
 

Ahh men vad f*n! Postgymnasial lattevänster pretto skit. Och jag tror fortfarande att Henrik Shyffert och/eller Bobbo Knull är inblandad i detta. Och dessutom har donm ju snott hela grejen av Lena Andersson – ni kommer väl ihåg den där "Är det konstigt att man längtar bort nån gång?". Där hon grötrimmar på "gång och betong".

Nu är det dags att rensa hela organismen med Cramps Live at Napa State Mental Hospital. Om ni inte visste det – världens bästa live-DVD…

Mötörsågen Oregistrerad 2004-08-20 08:48
 

varför retar alla upp sig på att bandet inte skulle vara äkta indie? hur blir man äkta indie? Svar: det finns ingen äkta indie längre!

mooooooo Oregistrerad 2004-08-20 09:26
 

>moooooo

Jag har alltid undrat vad "äkta indie" är. Och när blir den "oäkta". För mig har hela denna kategorisering alltid känns som ett (mycket!) unket eko från proggens 70-tal. Du vet – "det är odemokratiskt med bra ljudkvalitet" och "vi måste ha ett stormöte för att bestaämma vilka låtar som är godkända".

Mötörsågen Oregistrerad 2004-08-20 09:37
 

spunkfejs: AHAHAHAHAHAHHA

emelie: lysande recension som alltid.

Medlem 2004-08-20 09:49
 

Mötörsågen: Jag tror att definitionen är så här: Raymond och Maria var indie tills det blev känt att en av killarna jobbar på reklambyrå. Slutsatsen av det, enligt indiepuritanerna, är att man inte kan jobba på reklambyrå och göra "ärlig" musik samtidigt. Tror jag.

Frågan är vilka yrken som är godkända. Jag tror att bland annat köra glassbil, montera saker på verkstad eller arbetslös duger.

Medlem 2004-08-20 10:19
 

"40-årskrisande-reklambyrå-bögpretto-pop"

Om det ens är i närheten av det måste det vara briljant. Trodde att det bara var klassisk "folkhemsk angst sålt i blåvita förpackningar på konsum". Där angst betyder att jag är rädd för att jag inte riktigt förstår min granne.

DtD Oregistrerad 2004-08-20 10:34
 

R&M kan ju inte hjälpa att folket gillar dom. De är ju begåvade och har hittat ett sound, vilket bevisar att om fler (demo)band lade ner tid på att hitta en idé eller sound kring det de gör så når man lite längre.

Kill the birds Oregistrerad 2004-08-20 11:05
 

R&M var indie tills de uppträdde på allsång på skansen. jag ska döda.

hjärndöda på 2 röda Oregistrerad 2004-08-20 11:08
 

Mycket fin recension.

Medlem 2004-08-20 11:19
 

tack.

Fick en skiva idag.

"Vi skall bara leva klart"

Vem skall inte det?

Vem vill inte det?

Klart vi skall leva klart.

Vi skall bara göra det och det först.

Öppnade asken.

Skruvade upp volymen försiktigt.

Så kom det känslor ut ur den lilla stereon.

Något varmt.

Något med minnen om det jag ville ha.

Något klätt i tamburiner med hårda kanter.

Snälla handklapp med kraft till örfilar.

Vet inte om jag gråter.

Kanske det bara är så att jag myser.

Fast jag blir livrädd.

Är det så här det skall vara nu?

Mjuka röster med gömda rakblad.

Jag trode jag var så gammal så jag förstod.

Men nej.

Så var det såklart inte.

Jag trode jag så saker rätt nyktert.

Att mina tankar var klara och förpackade.

Men nej.

Så kommer det ju aldrig att bli.

Jag kommer aldrig att förstå allt.

Men det förklarades en del grejer i den där asken.

Vi skulle ju kasta bort Raymod och Maria

Det hela var ju bara en fluga.

En sommar.

Något vi kunde glömma så fort vi hört det.

Till hösten.

Men det biter sig fast.

Lämnar ett infekterat sår efter sig.

Som aldrig kommer att läka.

Det kommer att göra ont när vi tänker på det.

Hösten kommer att bli svår.

Tack Raymond och Maria.

Ni var så mycket mer än en sommarplåga.

Tack för en fin skiva.

En snäll skiva.

En så in i helvet ond skiva.

Den gör ont.

Den svider.

Man vill bara skrika rakt ut!

-Vi är lurade!

-På livet!

Någon har tagit livet från oss.

Tack.

Tack för ni fick mig att förstå det.

en i göteborg Oregistrerad 2004-08-20 11:28
 

Alltså… jag fick också albumet igår och… Jag tycker "din tröja" är riktigt superduper. Text och musik är toppklass, men skivan… Nej, jag gick inte ner i spagat. Skulle nog sätta en 4:a idag.

Medlem 2004-08-20 11:41
 

En tvåa av Bjurre…Snålt.

henna Oregistrerad 2004-08-20 11:48
 

Åh alla dessa saker som är bra tills folk börjar gilla det… Kent härom året också. Gyllene Tider hade säkert varit skitkreddigt om de gått uselt på listorna. "Missförstådda poppärlor från vårt största ouppskattade geni" osv.

Medlem 2004-08-20 12:32
 

Herregud. Hur kan man tycka att det är annat än pinsamt att det här släpps på album? Att det dessutom är en it-miljonär som sitter och skriver texterna gör inte saken bättre. Kommersiell skit är vad det är.

Katta Oregistrerad 2004-08-20 12:53
 

Kattas inlägg bekräftar min tes, se ovan…

Medlem 2004-08-20 12:59
 

>nipp

Uppenbarligen. IT får man inte jobba med om man skall vara indie. Faktum är att man nog inte alls skall lämna replokalen eller ens låta nån veta om att man finns för att vara RIKTIGT indie…

Oavsett – R&M är skit!

Mötörsågen Oregistrerad 2004-08-20 13:14
 

Nipp: Visst kan man göra så kallad ärlig musik trots att man jobbar på reklambyrå. Den recenserade skivan är emellertid rena dyngan.

Katta Oregistrerad 2004-08-20 13:16
 

Jag tror jag ska fortsätta att skita i raymond å maria…

Under All kritik Oregistrerad 2004-08-20 13:48
 

Är inte "Ingen vill veta vad du köpt din tröja" en himla belle & Sebastian låt, musiken i alla fall? "Dylan in tha movies" eller något sånt. Värdelöst i vilket fall.

Ted Oregistrerad 2004-08-20 14:46
 

Jag skrattar åt "indie"-Cricket och "indie"-Billy Rimgard som hypade R&M. Gissa vem som står med lång näsa nu? Jävla skitskallar!!!!!!!!

Krossa indien Oregistrerad 2004-08-20 14:48
 

klarar fortfarande inte riktigt av sjungafint-sångstilen. låter som när fjortonåriga flickor spontansjunger i gäng på tunnelbanan.

Medlem 2004-08-20 14:59
 

Det är verkligen fascinerande att se hur begreppet indie blivit utgångspunkt för hur vissa förhåller sig till all slags "gitarrbaserad popmusik". Vadå JC-indie? Vem har sagt att det här är indie över huvud taget? Nånstans skrev nån t o m om Gyllene Tider som gubb-indie eller liknande. Vad menas? Och vad kommer härnäst? Barbados – Dansbands-indie. Patrik Isaksson – Mainstream-indie. Bach – Barock-indie…

Medlem 2004-08-20 15:29
 

Detta är postindie.

Inte gubb-indie, ect…

Medlem 2004-08-20 15:47
 

Underhållande pseudodebatt som uppstått runt R&M!

Fast det är klart man måste hata och dissa.

Det är klart att det är dåligt.

Dem uppträdde ju ändå på ALLSÅNG PÅ SKANSEN(!)

Klart man måste hata då.

En bra, men alltför slätstruken, skiva ,med oftast riktigt bra texter.

Köp eller ladda ner, folk!

ninjan Oregistrerad 2004-08-20 16:49
 

när singeln kom hade jag en förhoppning om att det ver en lysande återkoppling till Bowies Space Oddity, "the papers wants to whos shirts you wear". Alltså en sång om att aldrig kunna lyckas hur mycket man än försöker, ens i 15 minuter. Sen förstod jag att det inte alls var så, synd. Jag har nog för mycket tid över…

h. Oregistrerad 2004-08-20 17:21
 

vet inte om jag missat nåt, men står inte indie för independent?

Medlem 2004-08-20 18:25
 

Jag såg sångerskan och han som gör låtarna pussas i Östersund

Peeper Oregistrerad 2004-08-20 20:45
 

En bra skiva för fólk utan smak och stil.

lsb Oregistrerad 2004-08-20 21:02
 

Vilken wow recention. HAr inte läst en så bra på ett bra tag.!

Mylie. Oregistrerad 2004-08-20 21:54
 

Pinsam skitmusik tycker jag. Kände att jag ville uttrycka det. Nu är det gjort. Känns bra.

Johan, Nyköping Oregistrerad 2004-08-20 22:18
 

Jag är så jävla trött på all svensk töntpop!!!!!

Vince Oregistrerad 2004-08-20 23:20
 

En I Göteborg

(& alla andra), lystring:

Gillade din beskrivning av skivan mer än Emelie B:s. Mycket vackert!

Det finns ett nytt mycket demokratiskt och härligt projekt, Reviewer.se. Där får alla skriva sina egna recensioner om vilken skiva man vill. Sluta klaga här, skapa nåt eget! Fritt fram att välja bort sletna ord som "Äkta", "Pretto", och ".. dom var mycke bättre när jag såg dom spela för tio pers i en källare på Söder, sju år innan någon annan upptäckte dom!". Äntligen, att bedöma musik har blivit något för alla, inte bara för eliten!

demokrati/anarki! Oregistrerad 2004-08-20 23:22
 

till demokrati/anarki

nej du har fel alla kan inte bedöma skivor…jag är för musikfaschism. och jag bestämmer att raymond och maria inte är bra musik…hejdå

Medlem 2004-08-21 15:15
 

men kom igen nu: det är väl ändå UPPENBART att R&M är skräp?`

urk. detta är för guds skull inte bra. inte bra. inte bra.

dåligt. dåligt. dåligt.

tugga. svälj.

dåligt. dåligt. dåligt.

yambalaya Oregistrerad 2004-08-23 00:47
 

http://www.jois.blogdrive.com

Medlem 2004-08-23 15:41
 

Det handlar inte om "äkta" eller "oäkta" indie. Det handlar om att R&M är fullkomligt värdelösa, vilken idiot som helst kan lista ut att bandet bara är på låtsas. R&M måste skratta gott tillsammans med sina arbetskamrater på SOLO, JC och Reklambyråerna; att svenskarna kan vara så lättlurade.

Julian Oregistrerad 2004-08-23 16:51
 

är jag onormal som hatar Raymond & Maria? dessa stenansikten som verkar ha passiviserats bortom all sans av lugnande sen sjunga texter som kanske har innehåll, men redan efter en halv vers tappar jag fokus, det är som att lyssna på ett mantra.

Linda Skugge har aldrig haft så jälva rätt som när hon sågade R&M.

Tröjan är sommarens sämsta singel. Ja, inräknat Hej Monika, Haducci och E-type och whatnot. Fruktansvärt tråkig.

R&M flickorna är nog dem tråkigaste människorna i showbiz… snälla…bojkott. usch och fy. hur var det Nic sa "det ska vara mer latjo lajbans i musiken" (väldigt fritt citerat) kan inte hålla med honom mer, lite kul får man väl ha fortfarande?

Medlem 2004-08-23 17:24
 

HA!

Wilean Oregistrerad 2004-08-23 22:55
 

är det här en recension eller ett skolarbete?

vem försöker hon imponera på med sina "djupa funderingar"?

dial-a-cliché Oregistrerad 2004-08-23 23:50
 

tänker bara på "reine och mimmi"…

jimmy Oregistrerad 2004-08-24 02:17
 

ush dessa one hit wonders. skillnaden mellan tröjjalåten och macarena var att gubbarna som gjorde macarena ens tog sigsjälva på allvar vilka R&M verkar göra. Om ett halvår står väl brudarna i R&M och vänder hamburgare på McDonalds igen.

psp Oregistrerad 2004-08-24 14:58
 

Fan va jag hatar att de ska tro att de är Doktor Kosmos :(

Doktor Kosmos Oregistrerad 2004-08-31 17:48
 

Lyssna på Nej och hör Blondies Dreaming

Medlem 2004-09-07 22:14
 

ännu ett bevis på att dagensskiva reccensenterna inte fattar nånting. det här är ambitiös men dock väldigt dålig musik. se bara på tröjlåten, den är ruskigt dåligt uppbyggd. hela låten är uppbyggd i princip av refrengen.

kajjan Oregistrerad 2004-09-17 10:47
 

it sucks äss

- Oregistrerad 2004-10-02 15:27
 

Hej! jag tycker faktiskt om R&M, hör och häpna. (Och ja, allt ni har hört är sant. R&M företräder it-miljonärernas konspiration, kapitalismens ondska, globaliseringens förtryck, och konsumtionssamhällets förlamande terror. Ja, jag talar förstås om Skansen. Får man tycka om R&M då? Neej, hur skulle det se ut. det här handlar inte om eget tycke och smak, det här är en fråga om rätt eller fel. javisst, ja-a då.)

RasmusT Oregistrerad 2004-11-25 17:06
 
Kommentera eller pinga (trackback).

Du kan använda: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Inloggning

Registrera dig