Gästrecension
- Everyday and every night (CDEP) Bright Eyes
- 2000
- Saddle Creek/Border
En mycket bra deppskiva
Lyssna
Externa länkar
- Saddle Creek
- Läs om Bright Eyes och andra på skivbolagets webb.
Sedan min förra gästrecension har jag lärt mig en del saker. Framförallt att sju hela stycken om hur jag upptäckte bandet jag recenserar kanske inte alltid utgör intressant läsning. Jag har även insett svårigheterna med att i en recension hålla mig till en enskild skiva och inte glida över och börja skriva om bandet i allmänhet. En annan viktig lärdom är att en recension inte bara ska vara droppandet av text-utdrag och sedan förklarandet av hur bra dessa är. Just detta har dock inte gått att undvika.
”Lately I've been wishing I had one desire
something that would make me never want another
something that would make it so that nothing matters
all would be clear then
but I guess I'll have to settle for a few brief moments
and watch it all dissolve into a single second
and try to write it down into a perfect sonnet
or one foolish line”
Med dessa rader inleds nämligen den här skivans andra låt ”A perfect sonnet”. Och dessa rader sammanfattar hela EP:n ganska bra. För Conor Oberst är även på detta verk en bekymrad ung man från Omaha, Nebraska, som med en stor klump i halsen och en rejäl dos frustration i rösten över febriga gitarrmelodier och stundtals slamrande trummor sjunger om tristess, kärlekslöshet och känslan av att ingenting är särskilt roligt längre.
Jag vill redan nu be alla klysch-allergiker om ursäkt för att ordet ”febrig” figurerar så pass frekvent i denna recension. Ett ord som även jag när det gäller andra singer/songwriters tycker är en tom klyscha, men i Conors fall anser jag det vara högst adekvat. För det märks faktiskt att Conor är bekymrad på riktigt och frustrationen över att ha tappat greppet och inte längre riktigt klara av att fördriva tiden och bristen på kärlek känns stundtals skrämmande äkta. Eller helt äkta är det väl kanske inte, killen är ju trots allt en redan en popikon (eller ikon är kanske lite att ta i men ni fattar) som får livnära sig på något han tycker är roligt och har dessutom säkerligen horder av indietjejer efter sig, men ändå…
Samtliga låtar håller hög kvalitet, allt från den långsamma stegringen i inledande ”A line allows progress, a circle does not”, genom frustrationen och energin i ”A perfect sonnet”, melankolin och den självriktade ilskan i ”On my way to work”, tröttheten och uppgivenheten i ”A new arrangement” fram till de febriga tonerna i avslutande ”Neely O’Hara”.
Anledningen att betyget inte blir högre än 8/10 är att detta rakt igenom är en deppig skiva som i princip uteslutande handlar om frustration över livets tomhet. Tematiskt är den väldigt lik ”Fevers & Mirrors” men med skillnaden att ”Fevers…” avslutas med den fantastiska ”A song to pass the time” som faktiskt inger lyssnaren en del hopp. Något hopp är det dock inte frågan om på ”Every day and every night” utan här är det svårmod och feber som gäller hela vägen igenom. På många av Bright Eyes andra verk, framförallt ”Lifted (or the story is in the soil keep your ear to the ground)” finns där ju faktiskt en vilja att lyfta sig över vemodet. Så är som sagt inte fallet på ”Every day and every night” och således fyller den enbart funktionen av en deppskiva, en mycket bra sådan dock.
Publicerad: 2004-03-13 00:00 / Uppdaterad: 2004-03-13 00:00
20 kommentarer
wehey,
#
Per! Var har du varit?
#
Bra recension. Glad över att man får se någon göra det så här enkelt i en beskrivning av musik från Conor Oberst. Det var allt som behövdes.
#
förjävla fin skiva….speciellt neely o'hara
#
conor gör grymt bra musik och jag hatar honom
#
verkar bra, detta ska kollas upp. fem år för sent
#
Tufft att denna skiva recenserades nu, den har snurrat i bilen senaste dagarna on my way to work…
#
Jag vet Pers hemlighet.
#
A Perfect Sonnet är den överlägset bästa låt connor gjort
#
jag kan inte lyssna på conor alls längre utan att må väldigt dåligt. han är för snygg och begåvad för att få tycka synd om sig själv. gnälljävel.
#
orff: då är vi två
#
heythatsmybike>> Du är inte ensam
#
alla vet pers hemlighet.
#
Inte jag. Känd DSC-profil, eller?
#
Snyggt Cassius
#
Det är är faktisk världens bästa EP, borde verkligen ha en 10:a, det är nog ingen som kan beskriva känslor så bra som Conor oberst.
#
Skulle vilja gå så långt som att säga att den här är det bästa (det enda riktigt bra?) som Conor faktiskt klämt ur sin späda kropp.
#
lite väl "mekanisk" recension, tycker jag? men för att glida ifrån ämnet; något som vore intressant är ett störtlångt review-maraton av conors samtliga produktioner, ty det skulle bana väg för en av de mest relevanta grejerna ang. bright eyes (etc) – utvecklingen från platta till platta (samtliga plattor skriker ju verkligen olika åldrar – fuck pipel som säger att hans ålder inte har något med musiken att göra; det är ju just den som ger fenomenet en spännande substans). hittills har jag inte läst en endaste riktigt bra recension som tar upp BE.
#
>Anledningen att betyget inte blir högre än 8/10 är att detta rakt igenom är en deppig skiva som i princip uteslutande handlar om frustration över livets tomhet.<
skulle det vara en anledning till lägre betyg? det känns inte så motiverande, i must say. utveckla!
#
dessa jävla deppskivor.. samma sak om och om igen!
#
Kommentera eller pinga (trackback).