Recension
- Statues (CD) Moloko
- 2003
- Echo/Roadrunner/Universal
Fantastisk
Lyssna
Externa länkar
- Officiella sidan
- Snygg, men inte lika kul som förra inkarnationen.
- Officiella albumsidan
- Varför ha en sida när man kan ha två? Här kan du lyssna på skivans alla spår. Gör det nu.
- Absent Minded Fans
- Fansajt som har tagit sitt namn efter en av gruppens bästa låtar.
No I won't interfere
I'm the only sound you'll ever need to hear
Listen to my breath so near
Allow me to be every noise in your ear
”Do you like my tight sweater? See how it fits my body.” Det ska ha varit det första Roisin Murphy sa till kollegan Mark Brydon när hon försökte ragga upp honom.
Do You Like My Tight Sweater? blev också titeln på duons artyknasiga debut. Den spände från fantastisk till bara konstig. G-funk, knaspop, breakbeat och Killa Bunnies. Punkattityd och dansmusik. Galen humor och vansinniga texter.
But my stomach's churning, call me
It would be nice if you could
Som så många andra upptäckte jag Moloko med Sing It Back. Men precis som med Everything But the Girl var det en dansremix som sköt upp bandet till stjärnstatus. I Molokos fall hette remixaren Boris Dlugosch. Resultatet blev glittrig solskenshouse som förvandlade hela 1998 till Studio 54.
Jag var nog inte ensam att bli lätt förvånad när jag sedan köpte albumet I Am Not a Doctor. Inga discobollar så långt ögat kunde nå. Istället smattrande breakbeat, mullrande basgångar, konstiga ljud, åttiotalssyntar, vackra melodier och ett stänk vanlig brittisk pop nerkört i en kaotisk smältdegel. Allt The Streets skulle vilja vara.
Can we meet and talk it over?
Would you be kind enough to call?
På uppföljaren Things to Make and Do fick ännu en danspärla bana vägen: The Time Is Now (en av världens bästa låtar, alla kategorier). Men resten lät inte det minsta som singeln. Så här i efterhand är Things to Make and Do skivan som knyter ihop det gamla Moloko med det nya.
No there's no middle ground
You're off in another story, or merry-go-round
Familiar Feeling öppnar dörrarna till Statues. Som vanligt numer är det house i discoskolan som är först ut. Den här gången kryddad med latinoinfluenser. Så långt som vanligt. Men resten bryter av från mallen.
Förstasingeln ger nämligen en bra bild av Statues. Det här är Molokos mest lättillgängliga skiva så här långt, den mest kommersiella. Men samtidigt deras mest intima. Kanske ett resultat av att Statues är gruppens första album sedan Roisins och Marks romantiska relation tagit slut.
You brought me here and I accept
Though you regret I never will
Mest av allt beror det på att Roisin sjunger mindre med den röst hon oftast använt med Moloko. Den knascoola, även om den också är fantastisk. Istället är det den andra Roisin-rösten som skimrat till emellanåt tidigare som nu släpps fram i full frihet. En röst som, precis som texterna på Statues, kryper närmare.
Just one sweet word and then a smile from you
is almost worth everything
Men även om Statues har mer gemensamt med förstasingeln än tidigare två album stretar musiken åt många olika håll. Come On påminner mest om det äldre materialet, såväl till attityd som sound. I Cannot Contain This blir det 2step korsat med old school-electro, medan Statues är en vackert klaustrofobisk pianoballad. 100%, Forever More och I Want You är kaosdisco medan Blow by Blow och The Only Ones är svalt stökig electropop.
Lyssna bara när Moloko drar i handbromsen mitt i Familiar Feeling eller I Want You och Roisins röst för en kort stund blir nära nog helt naken innan musiken åter kastar sig ut under discobollarnas speglade ljus i en explosion av discostråkar. Gåshud varje gång.
I've given all I had to give
But you gave up, giving in
Men mer än något är Statues ett enda långt förspel fram till den tio minuter långa och storslaget intensiva soulballaden Over and Over som avslutar albumet. Ett lojt organiskt sväng med jazziga trummor och bas, en akustisk gitarr och de vackraste stråkarna sedan Portisheads Roads blir bakgrunden till en text om ett förhållande som rasat i bitar. En desperation och längtan som går att ta på i såväl text som musik. Om att inte kunna släppa taget. Rädslan för ensamheten. Det vackraste som bränts in på en plastskiva sedan Sades Lovers Rock.
You are everywhere I go
all the places we have been
I can't imagine where you are
for you are all I've ever seen
Jag brukar säga att den musik som ligger mig närmast är de låtar som gör fysiskt ont att lyssna på. Som bryter ner alla försvar jag lärt mig bygga upp, varje gång jag hör dem. Over and Over är ännu en låt i den listan.
Om du inte med absolut säkerhet kan säga att du kommer vara lycklig varenda dag, varenda minut, resten av ditt liv, behöver du Over and Over. Någon natt kan den rädda ditt liv.
Egentligen finns det inte mycket att säga. Statues är en fantastisk skiva, gruppens tredje på raken. Betydligt bättre än jag kan beskriva med ord.
Upptäck den du också.
Publicerad: 2003-03-14 00:00 / Uppdaterad: 2007-06-08 00:15
37 kommentarer
Moloko har alltid varit rätt tråkiga. Möjligen är ”Sing it back” undantaget som bekräftar regeln. Fast jag tror inte det…
Bra recension, du använder lagom stora stycken…
#
Det jag hört av dom tidigare (singlar och så) har jag gillat så det här kan ju vara värt att kolla upp. Bra recention.
#
Ush, hemsk musik. Mer metall-recensioner borde det vara.
#
Moloko är underbara.
#
50 cents
#
Fantastisk skiva! Sen jag hörde ”The Time Is Now” har jag varit förälskad i Roisins röst. Låtar som ”The Only Ones” ändrar inte mycket på det faktumet. Produktionen är bland det bästa jag hört på länge och skulle få grabbarna i The Neptunes att tappa hakan ner i källaren av beundran. Kommer ha stor glädje av den här skivan hela våren och sommaren. ”Cannot Contain This” är årets bästa dance låt så här långt.
#
Eller är det ”I Want You” kanske? :)
#
wha'd about 50 cent?
fan jag får lyssna in mig på moloko
#
sångerskan i moloko gjorde en extremt bra låt med handsome boy modelling school och j-live. Grymt jazzigt och hon bryter pianosamplingen helt underbart. The truth heter låten. Kolla upp.
#
50 cents? Har aldrig hört talats om.
#
cent
dA?
#
”Familliar feeling” är världens bästa låt den här månaden.
#
Ola har helt rätt. Kommer att rankas uppe bland Topp 10 2003. Fantastisk skiva.
#
jag gillar inte såndär dunka-dunka. jevla homomusik!
#
Moloko… Känns NÄSTAN lika fräscht som Ashcrofts senaste soloskiva. Nästan.
#
Moloko e bra…
Men håller med Benjamin Orff, lite mer metal skulle vara nice.
#
Förresten, gillar inte när ni recensenter skriver ”Allt The Streets skulle vilja vara.”.
Hur vet ni hur vissa vill och inte vill låta?
Läste samma sak i gårdagens recension.
#
exakt! har Ola Andersson verkligen frågat the streets om vad han skulle vilja vara? själv tror jag faktiskt att the streets vill låta som… the streets.
#
Jag får alltid en kostig känsla när jag lyssnar på Moloko. Den beskrivs bäst med ett ord: moloken.
#
Jag var först säker på att detta var ironi.
Folk borde köpa Isis senaste skiva istället för skräp-Molokos. ”Allt The Streets skulle vilja vara.”. Jag tror inte Mike Skinner vill vara en bögskalle.
#
*skrattar* Allt the Streets skulle vilja vara?? Nejdu Ola, nu får du ta och kamma dig.
#
Den här skall jag nog skaffa. Har bara debuten och ”Sing It Back”. Ingen som såg när de spelade på Gino? Det var i samma veva som första skivan, Roisin Murphy imponerade förstås.
#
ojdå. den här skivan har legat några veckor och jag har inte lyssnat på den… kanske ska göra det. men ..hmmm, vettefan är den så bra?
#
Lyssna på tidiga mogwai istället. Det är SÅ the streets skulle vilja låta.
Dagensskiva borde förresten fixa så att de senaste inläggen kommer längst upp på sidan, och inte längst ner. Jepp.
#
J , du har ingen aning om hur the streets skulle vilja låta. Det är respektlöst att skriva så. Ungefär som om jag skulle recensera Brolle Jr och skriva ”såhär har David Bowie alltid velat låta” det är helt fel, helt enkelt.
#
50 cents recensionen var ju igår, missade ni den?
#
Phille: Jaja Sture Allén. Hur vet DU att jag inte har någon aning om hur the Streets skulle vilja låta? Vet du vem jag är? Bara för att jag (kanske) är svensk behöver det inte betyda att jag bor i Brixton, gillar hiphop och brukar snacka med Mike på the Dogstar. Det är både rasistiskt, taktlöst och respektlöst utav dig att påstå att jag INTE vet hur the streets skulle vilja låta. Ah yeah!
#
Phille: Jaja Sture Allén. Hur vet DU att jag inte har någon aning om hur the Streets skulle vilja låta? Vet du vem jag är? Bara för att jag (kanske) är svensk behöver det inte betyda att jag inte bor i Brixton, gillar hiphop och aldrig brukar snacka med Mike på the Dogstar. Det är både rasistiskt, taktlöst och respektlöst utav dig att påstå att jag INTE vet hur the streets skulle vilja låta. Ah yeah!
#
men, jag tycker inte om att dansa. Jag tycker om att gråta…eller jag tycker väl inte om det direkt, maen det är det jag gör.
#
50 cent var INTE igår.. luring där.
#
Tack för det Ola, får gåshud av att läsa recensionen. Och då har jag ännu inte lyssnat på skivan.
#
Jävla skitmusik!
#
Fyffan vad bra den här é!
#
gillar videon till ”Forever More”.
#
Moloko har allt. En skitsnygg sångerska som sjunger eget och bra, ett oefterhärmligt sound, och de har också gjort en av årets bästa skivor. Lätt 10/10.
#
hemsk musik!!
#
Det känns nästan överdrivet och pompöst att säga detta men… Den här skivan räddade mig i vintras. Ett mästerverk.
#
Kommentera eller pinga (trackback).