Recension
- Selling Live Water (cd) Sole
- 2003
- Anticon/Southern/Border
Anticons bästa sida
Lyssna
Externa länkar
- Anticon
- Här håller myran till.
Anticon. Jag skulle kunna ägna halva recensionen åt att rabbla upp hur nere jag är med den amerikanska, underjordiska rapscenen. Hur jag varit det sedan dag ett. Hur jag tycker att det är det bästa som hänt sedan människan började prata i takt till musik.
Men det skulle vara så förutsägbart. Dessutom skulle jag ljuga mig blå.
Jag har nämligen aldrig svepts med av Anticon-vågen. Jag har försökt, men det är inte helt lätt. Inte minst med tanke på mängden skivor Anticon-kollektivet släpper, på alla möjliga etiketter. För även om Anticon är ett 2000-fenomen har de sprutat ur sig grejer. Bomb Squad möter Beatniks-poesi.
Men mitt stora problem är att Anticon känns lite… ja, för vita. För mitt bland allt de har att säga försvinner en av hiphopens viktigaste ingredienser. Groovet. Svänget. Funken, som Patrik H och Fifi nog skulle säga.
Visst är det fascinerande att höra Doseone släppa 60 minuter klaustrofibisk spoken word-poesi och simultanrappa mot sig själv i varsin högtalare. Visst är Doseone, Jel och Them/Themselves bitvis fantastiska. Oglamorösa och nakna skildringar av den amerikanska bakgården.
Men det är en fascination som lite för ofta håller sig till huvudet. Och visst konstaterar några då att jag inte är tillräckligt smart för att förstå Anticon. Kanske är det så. Själv anser jag att huvudet är den kroppsdel som ska vara minst inblandad när man lyssnar på musik.
Sole, däremot, har alltid skilt sig från övriga kollektivmedlemmar i mina öron. Redan när han släppte Bottle of Humans 2000 fastnade jag, innan jag ens hört talas om Anticon. För även om även Soles musik kläs i kantig Bomb Squad-kostym, finns det ändå någon slags groove i botten. Och än viktigare, det finns nästan alltid något som bryter av mot den hårda ljudbilden. En vacker och vemodig slinga som kämpar mot kaoset omkring. Oftast hittar lite jazziga vibbar in i mixen och gör att musiken kan stå på egna ben, även utan rappen. Sammantaget gör allt detta att budskapet får en större, ödesmättad tyngd.
Ungefär så. Eller så här: Sole känns i magen och i hjärtat.
Selling Live Water är åtminstone Soles femte egna släpp, plus några grejer med gruppen Live Poets, sedan första demoinspelningen 1992. Alla värda att ha. Men däremot blev jag lite besviken att Sole börjat närma sig övriga Anticon-medlemmar på Man’s Best Friend. När Selling Live Water inleds med tre låtar efter Anticons standardmall, inklusive singeln Salt on Everything, blir jag än mer besviken. Men Sole hittar snart hem igen.
Respect pt. 3 är precis allt jag hoppats på och när Portisheads Cowboys mals ner genom ett distat filter känner jag på mig att det nog kan bli en rätt angenäm upplevelse ändå. Och jodå.
I Tokyo möts Bronx, indiska tablas och ett elektroniskt ljudbygge i Aphex Twin-skolan medan en iskall atomvintervind viner utanför. Liknande stämningar återfinns i Slow, Cold Drops, medan Plutonium och The Priziest Horse (med en sanslöst vacker trumpet) är byggda kring jazz. Men den stora överraskningen bjuder Pawn of the Game pt. 2 på. En vacker hiphopballad med en skvätt g-funk som Snoop Dogg skulle ha kunnat göra.
Även om Selling Live Water inte når riktigt upp till Bottle of Humans eller uck art är Soles nya album ett välkommet tillskott till såväl hiphopen i stort som Anticon-diskografin. Alias, Jel, Odd Nosdam och Telephone Jim Jesus har gett Sole en helgjuten grund att stå på när han levererar sina texter. Ömsom rap, ömsom spoken word.
Om du vill ge dig in i Anticon-djungeln är Sole din bäste guide på vägen.
Publicerad: 2003-02-16 00:00 / Uppdaterad: 2008-02-08 23:15
23 kommentarer
50 Cent, någon?
#
för mycket anticon! kejsarens nya kläder någon?
#
OLA! RJD2 är INTE en Anticon-akt. Han är Def Jux.
#
Märkligt sammanträffande, jag beställde den här plattan för cirka 4 timmar sedan. Och ja, precis, Def Jux var det ja.
#
Kalle: Du ser: jag har fortfarande så dålig koll på Anticon att jag blandar ihop bolagen. Tack för påpekandet. Har plockat bort min tabbe.
#
Fy fan va tråkiga band ni har börjat recensera. Jag orkar snart inte kolla in denna sida mer.
#
Ja, det är givetvis för mycket Anticon här. Hela tre album recenserade på snart fyra år. Det ligger nära till hands att tro att Dagens Skiva är köpta av Anticon.
#
sonen: ”Snoop said this in 94: we don't love them hoes”
#
du är verkligen inte tillräckligt smart för att förstå Anticon
#
snarare tre stycken inom senaste 3 månaderna? Ta nu och kolla hur många hiphoprecensioner det varit de tre senaste månaderna och räkna ut procenthalten av Anticon-material? SEDAN kan vi ta ett antagande om de är värda allt intresse som de uppenbraligen visats. Definitivt köpta av Anticon.
snübben: anticon är ingen för dum för att förstå. Möjligtvis inte motiverad eller intresserad men det är knappast musik för smarta. Snarare musik för de alternativa. Deras koncept-låtar är ju mer enkla än vad de är komplicerade. Det är bara det att de är skrivna på ett mer poetiskt sätt än your average rhyme. Ibland fullträff ibland air ball.
Mina fem myror
#
det var inte björn som skrev förra inlägget.. det var jag. Det var bara riktat till honom.
#
DSC är lite smala, men med tanke på att det är en ideel verksamhet kan man inte klandar dom för att recensera sin favoritmusik.
#
Kathleen Edwards
Interpol
EPs Trailer Park
Subsonics
Comet Gain
Radio Dept
för tusan !!!
#
Zwan då?
#
Kalcidis: jo, allt det där stämmer ju, men två av recensionerna var bonusrecensioner och fick det något svala betyget 6/10.
Det jag egentligen vill säga är att det inte kan bli för mycket Anticon.
#
kalcidis: Ja, det har varit tre Anticon-recensioner på lika många månader. Anledningen till att de dykt upp nu är att Border börjat distribuera Southern som i sin tur distribuerar Anticon. Vi har helt enkelt fått skivorna.
Visst missar vi mycket hiphop och en av anledningarna är att vi inte får allt som kommer ut. Tyvärr ligger mycket av denna musik på bolag som inte skickar skivorna till oss. 50 Cent på Universal är ett sådant exempel. En recension i det läget blir då aktuell när, och om, någon i redaktionen köper skivan. Ibland sker inte detta förrän långt efter släppet.
Tyvärr har vi inte råd att köpa allt vi vill, ungefär samma situation som för de flesta av våra besökare. Och i valet mellan en stor artist som fått mycket uppmärksamhet och en intressant akt på ett mindre bolag, tycker vi det är roligare att lyfta fram det senare.
#
björn: Likväl är det tre recensioner på tre månader av ett litet och väldigt nischat bolag. Ville bara påpeka att falsk matematik varken går hem hos mig eller peps persson. Om man kan få för mycket är dock en fråga jag inte tänker ge mig in i.
Ola: Jo, det är fullt förståeligt. Tycker att DSC gör ett bra jobb. Får bara hoppas att ni får mer varierat material i framtiden.
#
Jag såg Sage Francis och Sole upptäda för någon månad sedan. Sage Francis var så grymt bra, att Sole framstod som lamare än en kamel. Jag kunde inte ens stanna för att kolla på hans sunkiga show. Det bästa Sole har gjort är absolut hans El-P diss(låt).
#
…som dock inte är lika bra som el-p:s sole-disslåt.
angående recensionen så är det rätt slående att beskrivningen helt ägnas åt beatsen. och jag håller med om att flera beats är mycket bra, i synnerhet nämnda ”respect pt. 3″. men när det kommer till soles egna kvaliteter så blir mitt omdöme mindre positivt. killen har en extremt jobbig röst och noll flow. anticons största problem är att deras rappare håller ungefär samma kvalitét som fred durst (stavning) från limp bizkit (stavning igen?). då hjälper det inte ens om texterna är bra.
#
helt strålande platta här har vi en kille med hårda beats , politiska texter samt en herre som låter mer förbannad än Sverker olofsson.
#
kul kille den där björn w
#
För att citera
Björn, du verkar ju verkligen inte ha en aning om vad du snackar om. Att jämföra Anticon med Limp Bizkit? Nog för att det här är ett av Soles sämre släpp och att det verkligen inte går att jämföra med t.ex Why? och Sj. Esua, men det håller fortfarande en kvalitet som är så väldigt mycket högre än the average mainstream-rapper.
#
Vad fan kom ”För att citera” ifrån? Bortse från det hursomhelst…
#
Kommentera eller pinga (trackback).