Recension
- Acapulco (CD) Therese
- 2002
- Tretiak/Universal
Dubbynodancewithmyheadgirl
Lyssna
Externa länkar
- Tretiak
- Skivbolag och officiell sajt. Här hittar du också Moses.
- EmbryoStudio
- Där skivans huvudproducent, Klas Baggström, håller till på nätet.
Drömhus.
Det är lite Rosa helikopter och Bubbles över det. Visst, Dr. Alban-upptäckta Drömhus kommer aldrig gå till historien som ett av de mest betydelsefulla banden någonsin. Och egentligen är Drömhus ett av de där musikprojekten man ska skratta lite nedlåtande åt. Vill ha dig, liksom.
Håll i er nu. Jag har skivan. Jag tycker dessutom att den bitvis är riktigt bra.
Nej. Inte Vill ha dig. Den hade jag tröttnat på redan i originalets form drygt femton år tidigare. Men flera andra låtar. Du och jag, I mina drömmar, Ge upp och Försent är alla pophouse av bästa sort. Texterna? Ja, de är som de är. Men melodierna är fernissade med kletigaste formen av tapetklister. Åker på titt som tätt när jag vill ha lite glad tuggummipop.
Sedan blev det soloäventyr och melodifestival för gruppens enda egentliga medlem, Therese Grankvist (och innan jag fortsätter kan jag bara berätta att Therese inte är samma person som Tess i eurodanceparentesen La Cream, som jag läste på en annan sajt. Jag förstår att de kan vara svåra att skilja åt, men jag ska avslöja en ledtråd: Tess är färgad, Therese är rätt svennevit).
Efter Drömhus blev jag rätt besviken på det mesta Therese släppte ifrån sig. Från prozacstoppad pop i housekostym till eurodance enligt standardformulär 1A, fast utan E-Types hitkänsla. Hade därför inga större förväntningar på Monkey när den först dök upp. Men till slut upptäckte jag den och upptäckte också att det pumpats in en hel del pengar i Therese nya skiva, den här gången på engelska. Videorna är nämligen bitvis übersnygga. Kylie Minogue-rippen i Monkey (inte när hon leker med tåg och rullar i kol, det hade de kunnat skippa) och framförallt A Clockwork Orange-trippen till I Need Somebody är hur snygga som helst (och DÄR gick larmet hos alla världens Kubrick-föreningar).
Men långt viktigare än videorna är att båda singlarna svängde som fan. Stonebridge-producerade Basement Jaxx-kopian Monkey och I Need Somebody med basslingan snodd från Donna Summers I Feel Love, var båda feta discoburgare med en jävla massa plustillbehör.
Med två sådana singlar och ett album med titeln Acapulco visste jag vad som väntade. Paaarty, paaarty! Okej, det superslicka omslaget gav mig mest en överdos Karmacoma-vibbar, men ändå. Paaarty, paaarty!
När jag en stund senare satt mig upp igen och kliat mig i huvudet undrar jag vad som egentligen träffade mig. För det som rusar emot mig när jag stoppar in Acapulco är ingen discokula, det är en frustande, morrande gitarriffsbest i 120 med skitigt old school-scratch – den förlorade tvillingen till Propellerheads Spybreak – som fullständigt kör över mig. Jag måste lyssna igenom Dubby (Stonebridge hjälper till även här) tre gånger till innan jag kan gå vidare med resten av skivan. Stenhårt.
Resten av Acapulco är mer som jag väntat mig, men samtidigt en betydligt mer blandad upplevelse än vad jag trott. Bäst är de båda singlarna (Monkey samplar för övrigt Herbie Hancocks The Fun Tracks – häpp!). Domino är mer lågmäld house, medan This Street drar ner tempot ännu ett par snäpp. Detsamma gäller Without Pleasure med sin försiktiga 7 Seconds-scratch.
Sedan är det dags för andra halvan av Acapulco. Och då blir det konstigt på riktigt.
Me and My Cowboy är precis lika fånig som titeln, men jäklar vad den svänger. Och i korta Tony the Tiger (Frost Flakes, någon?) frontalkrockar Bolibompa med Looking for the Perfect Beat. Overlove är gitarrpop som kämpar sig fram mot en ljudväggsmassiv trumloop medan ett John Barry-piano och en How Soon Is Now?-gitarrslinga (jo, d e n låten) rullar i bakgrunden.
Acapulco avslutas med titelspåret, ett latinocalypsojazzdeephouse-nummer som förmodligen är tänkt att bli en rejäl karnivalsignatur och ny singel. Istället blir den tyvärr mest tomgångskörning långt över den tillåtna minuten.
Tycker du att jag spräckt mig själv med nördigt namndroppande? Det stämmer säkert. Men samtidigt är det också talande för Acapulco. Den försöker vara på alldeles för många ställen samtidigt så att slutresultatet blir lite väl splittrat. Dessutom hade gott något av de långsammare spåren fått stå åt sidan för mer glitterdisco.
Det här är inte en skiva som kommer omvända någon. Det är kommersiellt så det skriker (att det inte måste vara dåligt är en annan historia). Det är dansmusik. Men här finns några riktiga partystartare för den som är modig nog att upptäcka dem.
Therese. I huset igen.
Publicerad: 2003-01-24 00:00 / Uppdaterad: 2007-10-15 01:58
44 kommentarer
tråkig skiva, må jag säga.
#
ni är inte riktigt kloka. 6:a?!
#
Kul recension. Troligtvis roligare än skivan dock.
#
usch
eller som någon sa i ett prog-forum, ”avantgarde is a sign of health”.
#
Ola har ibland chockerande usel smak. rätt ofta faktiskt. det går inte att komma ifrån. och clockwork orange-rippen är bara piiiiiiiiinsam.
#
En sexa är en sexa är en sexa…
*nyper mig i armen*
”Ta det lungt, tänk på att recensioner handlar om subjektiva åsikter…”
#
Har inte hört skivan… kommer troligen att införskaffa den på grund av diverse olika osaker. Kommer säkerligen tycka att en del av spåren fyller en funktion i mitt liv. Kommer troligen inte att hylla den som sensationell och nyskapande, nej, snarare komersiell och måttligt förutsägbar. Men, till skillnad från alla ”jag är minsann antikomersiell och så jävla cool och spyr galla på allt som kan funka på NRJ”-människor så vågar jag i alla fall se igenom det där ytliga och ha skoj tillsammans med musik som är förutsägbar och komersiell. Som sagt, skivan kommer säkert att fylla en funktion hos mig, och jag ser inget konstigt alls med det, trots att jag är synthpoppare i blod och själ…
#
…för övrigt så fattar jag inte varför vissa har så vårt att acceptera att ifall låten ”Sparkle” med Sophie ”Murder On The Dancefloor” Ellis whatever skulle ha hyllats som en väldigt bra synthpopdänga om den hade blivit släppt av säg… valfri ”bra” synthpopgrupp med kvinnlig sångerska. Många jag spelade låten för tyckte den var asbra, tills jag sa vem som stod bakom den, och plötsligt hittade de en massa att klaga på. Hyckleri. Ett namn är ett namn är ett namn, inget annat.
#
Videon Monkey var åtminstone det mest smaklösta jag har sett i videoväg på mycket länge. Frågan är om jag ens kan dra mig till minnes en värre video. Jag mår fysiskt illa när den visas.
Vad det gäller Clookwork-rippen var den bara patetiskt. Undrar om tjejen ens känner till filmen – hade varit minst sagt intressant att höra hennes syn på upplägget. Kommersiellt, sökt, falskt – sliskigt.
En sådan artist/musiker förtjänar i vilket fall som helst ingen respekt. Någonsin.
#
bra sagt legerdemain.
känner mig skyldig.
#
vit katt
#
Hursomhelst en härlig referens till Underworld.
#
herregud. vad är det här? ironi?
#
bisarrt. men det är ju därför jag gillar dagensskiva. ha! tur man är fattig, för jag blev faktiskt sugen på skivan efter denna recension.
#
Fantastiskt att så många människor som uppenbarligen inte hört skivan ifråga kan såga den totalt och ifrågasätta Olas mentala hälsa utan att blinka.
Tack Legerdemain. Fy sunday, ollie, JL.
Det är samma människor som vägrar inse att Justin Timberlake gjorde en av förra årets fem bästa skivor för att de på grund av hans bakgrund aldrig lyssnar på musiken och om de gör det så blir det med alla fördomar i bagaget. äh, det är du som är piiiiiiiiiinsam.
#
Bra sagt Emil! Många som skriver in här är tyvärr väldigt trångsynta vad gäller musik (dessutom ordmärkare av rang!). De verkar snarare bedömma artistens image än själva musiken.
Och Ja, Justin Timberlake gjorde en helt fantastisk platta förra året.
Angående Therese plattan blev jag tyvärr lite besviken, singlarna lovade ju oerhört gott.
Produktionen (Klas Granström o lite Stonebridge) är på sina ställen helt otrolig.
Efterlyser dock lite vassare låtar.
Men jag vågar lova att det ur produktions aspekt är en av de mer spännande svenska plattorna som släpps i år, o 7-helvetes mycket mer nyskapande än…. t ex the sounds?
ha det
#
Men alltså….Varför bryr sig? Jag tycker hon är sexig i Clockwork Orange videon. Sedan om hon överhuvudtaget vet vilken film det är, spelar ingen roll! Nej det är inte min typ av musik heller…Men va fan…Va glad må bra!
#
Äntligen lite vettiga och konstruktiva inlägg här.
Props till: Emil & King Tim III
#
jag har iaf hört båda två av Thereses singlar, och jag hatade dem. visst är jag trångsynt, det står jag för. men det är fortfarande ni som är pinsamma, som tror att ni är så himla öppensinnade bara för att ni gillar sånt som spelas på nrj. oj så öppensinnat att gilla justin timberlake. fantastiskt. förresten älskar jag sophie ellis-bextor, sådetså. hon har iallafall klass. det har varken fåntratten timberlake eller therese. tack för mig.
#
Jag är så jävla trött på folk som tror de är så häftiga och 'alternativa' bara för att de gillar kommersiell skit som spelas på NRJ. Timberlakes skiva är bland det absolut sämsta jag har hört, alla kategorier. Nästan lika dålig som Nick Carters soloskiva. Sååå tröttsamt med såna människor bara, då är till och med de 'vanliga' NRJ-människorna att föredra.
#
dagenskorvskiva.com
#
Emil–}
”Det är samma människor som vägrar inse att Justin Timberlake gjorde en av förra årets fem bästa skivor”
Vadå??
Jag tycker Justin T:s platta sög enormt. Så extremt uselt så det gör ont.
Jag tycker det e skit och det får du acceptera. Jag tycker inte det e skit bara för att man ska tycka det, utan jag tycker det e skit för det ÄR skit (enligt mig)!
Therese-plattan har jag inte hört. Har hört hennes singel och det var ruggigt uselt (tror inte heller att hon har sett A Clockwork Orange, utan hon tyckte väl bara det var en cool grej…).
ALLT jag har hört av henne innan har varit sååå hemskt kasst.
Låt mig tycka och kom inte här och säg att folk sågar skit bara för att det är ”inne” att spotta å¨den genren.
Jag lyssnar på vad jag gillar och skiter i vad som är inne eller ej. Therese och Timberlake lär jag dock aldrig tycka om.
#
produktion är knäckande bra. Är det någon som vet vad Baggström har gjort tidigare?
#
…och så säger vi: bajs!
#
Therese. På huset igen.
#
Ge er nu, skivan kan mycket väl vara bra. Och Tyler Durden? Tror du inte att Therese har sett Clockwork Orange? Är inte hon utbildad filmvetare?
#
Therese är i alla fall vacker. Vilken blick, vilken mun.
#
tack tholik. måste bara säga att alla proffstyckare är grymt ettriga idag; GET A LIFE. Jag köpte skivan igår och 3:e spåret Domino får jag bara inte ur huvudet. Är det någon som vet mer om baggström som producerat?
#
Ja Peter – tror du på allvar hon fått göra en skiva öht om hon var ful?
#
HH: Baggström (kallar sig numer Klas B. Wahl, tydligen) har, tillsammans med andra, släppt grejer under namnen Embryo och Carl and Master K. samt har därigenom också remixat åt bland andra Titiyo (”1989″), Antiloop (”Start Rockin'”), Blacknuss (”Thinking of You”) och Moloko (”Pure Pleasure Seeker”). Jag har lagt till en länk längre upp till EmbryoStudio och Klas sida, eftersom jag förstås lyckades missa att skriva om honom i recensionen.
#
ola. tack för det.
#
Vaddå ”Karmacoma”-vibbar, är det ett uttryck som man ska förstå?
Syftar det på Massive Attack eller?
Ja förstår inget.
#
Robert D: Ja. Titta på Massive Attack-videon. Jämför med cd-häftet till ”Acapulco”.
#
OK, har inte sätt omslaget…
#
Hur fan vagar man bemota san har dynga med genomtankta asikter och tankemoda? det ar meningslost. javla ni.
#
Nej nu jävlar! Nu har NRJOG (NRJ Occupied Government) invaderat dagensskivaredationen också! Här går man och tror att man har ett forum där endast RENA, SANNA musikåsikter får uttryckas, men vad ser man?! Multi-genre smörja! Detta är skandalöst! Vanlig musik och ohyran som lyssnar på den måste bekämpas, med alla medel! Det finns inga ursäkter i kampen! Vi kan inte tolerera att folk lyssnar på fel musik bara för att de råkar tycka om den! Man måste ständigt vara medveten om att en renblodig musikkännare aldrig kan acceptera en skiva som sålt mer än 400 ex! Alla som säger något andra är bakåtsträvare och genreförrädare! Är du inte med oss så är du emot oss! (varning: ironiskt inlägg)
#
Måste bara få tillägga att jag helt och fullt håller med kamrat maxim här ovan. Nackskott!
#
Larmet hos världens Kubrick-föreningar gick för längesedan. Jag satte ett pris på Therese huvud i samma sekund jag såg videon. Visst det är snyggt, men varför slåss hon? Låten har ju en kärlekstext. Trots det har Therese på sig en suspensoar till sin penis och slår på allt hon ser. Jag tycker det är skumt.
#
Härlig recension! Skit i alla prettonördar!
#
”Alla som tror de är hippa för de lyssnar på NRJ musik” – du som skrev detta har problem. Det är synd om dig. Du är fast i ett tråkigt, tråkigt mönster och det är det bara du som lider av. Vem bryr sig om vad du gnäller om? punk – hc – r&b – electronica – soul – grindcore – singer/songwriter eller fucking happy hardcore – fuck you!
#
synd Baby men snubben som skrev d har ju rätt! nrj suger apballe! fred ut.
#
En del har riktigt skön humor här. Ta Emil som exempel. Han skrev ovan att Justin Timberlake ”gjorde” en av förra årets bästa skivor. Ett gäng schyssta producenter slängde ihop bitvis bra låtar till honom och sen sjöng han med sin halvkassa röst över det hela om hur Brittan svikit honom osv… Helt ärligt så sjunger han riktigt dåligt (låter typ som mig i duschen när jag sjunger falsett och låtsas vara svart soulsångare) och texterna är inga höjdare heller. Hört förut liksom, men då i N-sync eller hur det nu stavas. Och nej, jag gillar inte NRJ-pop men det är för att musiken inte ger mig så mycket. En av tio låtar är ok o det är inte så dåligt det. Vore ju sjukt om man gillade varje låt dom spelade. Eller bara sjukt bra kanske?
#
Just ja.. jag glömde säga nåt om den här recensionen.. Stonebridge är klart en duktig producent o DJ.. om skivan är bra återstår att se.. skeptisk efter att ha hört första singel..
#
Zimzimma >
”En del har riktigt skön humor här. Ta Emil som exempel. Han skrev ovan att Justin Timberlake 'gjorde' en av förra årets bästa skivor.”
Om Justin inte ”gjort” sin skiva, så har t.ex. inte inte heller Elvis ”gjort” några skivor.
#
Kommentera eller pinga (trackback).