Recension
- Heartbeats (CDS) The Knife
- 2002
- Rabid/Border
Hjärtat slår fort, orden kommer långsamt
Lyssna
Externa länkar
- The Knife
- Officiell sida hos det egna skivbolaget, Rabid. Här kan du lyssna på musik från konstprojektet "Nedsvärtning" och inom kort kommer du kunna ladda ner The Knifes julsång som de lägger ut en gång om året.
Jag har av någon anledning svårt att sätta ord på The Knife. Det finns två halvfärdiga recensioner av The Knife-släpp i min recensionsmapp. Finner inte uttrycken. Har svårt att beskriva dem.
Men jag har tyckt om dem sedan första singeln, även om jag var lite tveksam när jag skrev recensionen. Nästa gång försökte jag skriva om ”N.Y. Hotel”, singeln som följde på debutskivan. Där a-sidan var sådär, men b-sidan ”I Live in a Tree” snurrade upp mig så totalt att jag till slut bosatte mig i trädet, bredvid The Knife. Men jag fick inget ur mig ändå. Sen dök ”Got 2 Let U” upp i somras. En mer discoslipad kniv i en duett mellan Karin Dreijers olika personligheter. Karin ville ville låta dig. Och hon var orolig för att hon skulle ändra sig. Och jag tänkte på Moloko. B-sidan ”Manhood” hade jag svårt att smälta. Karin sjunger med nerpitchad röst och blir politisk. Jag hatade den länge. Nu tycker jag den är … lysande.
En del av mig säger att jag har svårt att beskriva det för att det inte är min grej. Men så enkelt är det inte. The Knife är allas grej. De är så bra.
Ytterligt elektroniskt. Syntetiskt. Skapat. Eget. Kärleksfullt.
Kyligt, men inte kallt. Med en tydlig blinkning åt tider som varit, men inte ironiskt.
Lättsmälta och intrikata.
”Heartbeats” följer i de fotspår som ”Got 2 Let U” stegade ut. Det låter som en knasig och innovativ mix av en låt från åttiotalet i släpigt tempo, med Simple Minds-eko på synthtrummorna och digitalt handklapp. Men samtidigt helt eget. Karins utsökta och coola animerade sång regerar som vanligt. Och syskonens elektroniska musik är busigt blasé, utan att de själva är det. Intellektuell Briosynthpop.
The Knife målar med andra penslar. Jag ser bilderna och känner känslorna, men de är flyktiga. Inte flyktiga på så sätt att de försvinner, utan att de rör sig runt mig utan att stanna upp för att enkelt låta sig målas igen.
Publicerad: 2002-12-15 00:00 / Uppdaterad: 2008-12-17 01:49
30 kommentarer
Fint omslag. Spännande recension.
#
Fint omslag my ass!
#
Fulsnyggt omslag. Välskriven recension. Intressant band. Midnight Cowboy på trean kl 0300 inatt. En av världens bästa filmer, dustin hoffman och jon voight´s pen i huvudrollerna. ciao.
#
det är inte alls olof som sjunger på ”manhood”, karins röst är bara nerpitchad så hon låter som en man
#
Trendh*rigt omslag.
Klyschig recension.
#
as-snyggt omslagt.. förutom kanske titelns placering
#
Haha, jag satte visst en standard ^__^
#
gud vilket fult omslag…
#
dom mixar väl med hennes röst på näst sista låten på första albumet också?
#
En Lassie! En före detta flickvän är kompis med Karins syster ”S” och jag visste aldrig om att de lyssnade på Aphex Twin! Oh well…
#
Omslaget får nio av tio.
#
Man får ju kämpa så mycket mer och slåss så mycket mer för sin utrustning, sitt skivbolag och sitt vänsterengagemang när ens farsa äger fazer, cloetta eller vad det nu är…
#
omslaget är snyggt, förutom albumnamnet som sticker i ögonen.
#
omslaget till kommande albumet är ännu snyggare, går att se på hemsidan.
#
…har dock svårt att sluta sakna honey is cool. Deras första platta är ju lysande.
#
Är inte rubriken (på recensionen) baserad på nån slags skönlitterärt ganska känt citat? Kanske Shakespeare.
#
Är det Regnbågsbilden på hemsidan som e nya albumet eller Nedsvärtning-omslaget på promotion-skivan du menar? Inte jätte het någon av dem.
#
Exakt. Olof sjunger inte. Däremot pitchas Karin numer hit och dit.
#
aj vad pinsamt att han trodde det var olof som sjöng haha. dumstrut modell XL på!
#
nr 1: eller typ: ”If I could hold on to just one thought long enough to know/ wy my mind is moving so fast and the conversation is slow”
från neil young´s ”barstool blues”
#
Jag tycker inte det är särskilt pinsamt, varför skulle det vara det? Tack för att ni berättade hur det låg till.
Olof sjunger på nya skivan i alla fall. Pitchat eller ej.
En sak till, jag kommer nog aldrig basera en rubrik på något från Neil Young. Och i det här fallet är det inte Shakespeare heller.
#
denna singel är helt fullkomligt lysande, tycker jag. debutalbumet likaså, var inte speciellt förtjust i ”got 2 let u” men remixen av den låten är finfin. allt dom gör blir bra (nästan).
heja kniven! :)
#
fult omslag och kass musik. så jävl o-vad-jag-ska-va-tuff-med-mixad-röst och så jävla dåligt!
#
dont speak any swedish,what a shame.i'm here because of The Knife-what a great music they do.does someone owes their singles?? would someone burn them for me,i'm from Czech Republic,quite far….
hadebra
#
I forgot my address in case someone have them: hajek@ptc.cz
#
Eller så kan man bara säga att heartbeats är en totalt oemotståndlig låt som gör dig så lycklig att du måste hoppa å springa runt som en galning!
#
Jag fattar inte, fattar inte, fattar inte varför inte en enda idiot har sagt ett pip om vilken gigantisk Kate Bush-rip off The Knife är. DET EKAR!!!!! Fast det är bra alltså. Men ingen ska komma och påstå nåt annat. Jag växte fan upp på 80-talet.
#
Videon måste ju vara århundradets coolaste!!
Grabbarna på longboardsen har koll på läget kan man säga…
#
Pelle Lindhe: Jaja… att det låter som Kate Bush har du ju läst i Expressens recension.
#
Jag bor i Norge, jag läser inte Expressen. Men så dumt, jag kan förstås inte komma med egna slutsatser, Rabarber, jag ska omedelbart gå och sätta mig i ett hörn och kamma mig med en osthyvel och sluta låtsas som att jag kan något alls om musik.
Hoppas du dör av gonorré.
#
Kommentera eller pinga (trackback).