Recension
- Southern Hummingbird (CD) Tweet
- 2002
- Elektra/Warner
Aaliyah, Not Aaliyah
Lyssna
Externa länkar
- Officiella sidan
- Bio, nyheter, lyssna på låtar, lyssna på intervjuer eller, varför inte, ladda ner en Tweet-banner att lägga upp på din egen sida?
Ända sedan flygkraschen för sisådär nio månader sedan har branschen försökt hitta den nya Aaliyah, nästa baby girl. En ung, snygg tjej med schysst röst som kan fylla sina skivor med lika delar framtidsbounce och sängkammarballader av klassiskt snitt. Brandy revampades med hjälp av Rodney Jerkins och resultatet blev inte alls oävet. En Aaliyah-kopia, visst, men det funkade rätt okej ändå.
Om man ska bli nästa Aaliyah kan man ha ett sämre utgångsläge än att ha Timbaland vid sin sida. Tweets förstasingel Oops (Oh My) bar det typiska Timbaland-sigillet. En rätt tråkig låt tyckte jag när jag hörde den första gången. Och andra. Och tredje. Sedan satte Timbaland-effekten in. Mina trumhinnor hann ikapp. Precis samma sak som när jag hörde We Need a Resolution för första gången. Precis samma sak som nästan varje gång jag hör en ny Timba-produktion.
För alla er som inte förstått än: Oops (Oh My) är en av årets absolut bästa singlar. Bara så att ni vet. Men tillbaka till resten av skivan nu.
Om ni gillar r'n'b har ni förmodligen hört Charlene ”Tweet” Keys förut. Hon har bland annat hoppat in på låtar hos Timbaland, Missy Elliott och Ja Rule. Och Missy lärde hon faktiskt känna redan innan Missy fick sitt mastodontgenombrott. Det har liksom bara tagit Tweet lite längre tid att nå dit. Att Tweet redan passerat 30 och kanske inte längre är en ung tjej och att hon redan har varit i branschen rätt länge hindrar inte skivbolaget från att basunera ut ”the hottest new r&b star of 2002″ och paketera henne som den nya Aaliyah.
Nu är inte Southern Hummingbird en ren Timbaland/Missy-historia. Produktionsstolen har främst delats mellan knaskillen Timba, Jubu Smith, Nisan Stewart och, faktiskt, Tweet själv. Så hur klarar sig de andra jämte Timbaland frågar ni er då? (Eller det gjorde i alla fall jag. Ja, jag gillar Timbaland rätt mycket.)
Inte helt oväntat är Timbaland-låtarna i en klass för sig. Förutom Oops (Oh My) bjuder Make Ur Move, Call Me (kunde legat med på Indecent Proposal) och Sexual Healing (Oops pt. 2) på rätt intensiva hjärntrippar som till slut får med hjärtat, magen, benen och de andra organen som brukar hålla till på dansgolvet.
Vad gäller Tweets egna produktioner lyser Best Friend, med gästande Bilal, och den nedskalade otrohetshistorien i Motel, med bitterhet så verklig att den går att ta på, klarast. Jubu och Nisan lyckas bäst med kaxigt stökiga partyfunken i Always Will. Dessutom är Tweets version av Big Spender faktiskt riktigt rolig.
Jättebra. Och dessutom finns det inga dåliga låtar på Southern Hummingbird. Ännu bättre.
Men …
Det är nåt som fattas. Något som gör att jag inte riktigt kan ta till mig Tweets debut. Problemet sitter i balladerna. Det kan vara att låtarna inte tränger in under min hud. Det kan vara att jag funderar på hur det skulle ha låtit om Aaliyah sjungit. Det kan vara något helt annat, som att det är sol ute.
När oktoberångesten piskar som hårdast på mina fönster kanske poletten trillar ner. Då kanske jag kommer ringa vänner mitt i natten bara för att berätta att Beautiful och Drunk är det vackraste som gjorts den här sidan Lovers Rock.
Just nu nöjer jag mig med att konstatera att det här är en bra soulskiva.
Bara inte så bra som jag hade hoppats.
Publicerad: 2002-05-13 00:00 / Uppdaterad: 2007-05-06 17:31
23 kommentarer
dålig.
dålig. dålig. dålig.
dubbeldålig.
#
Vilket jävla tjat om Aaliyah!
Hon var fan inte bättre än Tweet utan Timbaland o R. Kellys låtar!
#
haha vilket namn. betyder inte ”tweet” diskant på engelska?
#
Eeeeh, nej. Du tänker på treble.
#
Ja, man har ju olika smak. För min del är det är en sövande dålig platta.. En eller två bra spår, resten i bästa skräp-klass
Tweeter betyder diskant, inte tweet.
#
Hipp hipp hurra!
Grattis på födelsedagen!
#
tullycraft: ”fuck me i´m twee”
#
Jävla tjat om Aaliyah. Hon var aldrig bra. Det var bara Timbaland som gjorde att hennes skivor var bra. Dock var aldrig den första (där R Kelly stod för fiolerna) särskilt bra för hennes röst var alldeles för klen. Tweet har klart bättre förutsättningar även om debuten inte är någon fullträff.
#
har det gått 9 månader. fan vad tiden går snabbt.
#
Rätt kasst att inte ha en Weezerrecension idag måste jag säga!
#
Verkar lovande.
Oops, oh my är ju värsta grymma låten
#
hon låter bara kåt…
#
Vart tog Moby vägen. Är trött på alla svarta tjejer som sjunger låtsas-soul. Förresten, vet någon när ordet r´n´b skiftade från att vara cool dansant blues ´la Bo Diddley till att bli någon mesig blandning av soft hip hop och smörsoul? Det var bättre på STAX´s tid.
#
Blanco: r&b i sin ursprungliga form ”försvann” troligtvis till största del redan innan 50-talet hunnit bli 60-tal. Å andra sidan har den sedan dess hela tiden tagit nya skepnader i soulen, funken, discon och hiphopen. Artister som Chic kallade exempelvis sin musik r&b. Och det Timbaland gjort för r&b är sannolikt lika stort som det Stax gjorde. Men med det menar jag inte att Timbaland är en legend i nivå med Otis, Isaac eller Jerry Wexler. Det får han nog vänta en 40 år på. Och Moby, tja den som väntar på något gott…
#
OK, Moby komemr alltså, men Weezer då?!
#
när kommer moby kalla sej r&b?
#
Vem bryr sig om Weezer?
#
Jag bryr mig om Weezer. Fast de två senaste skivorna är väldigt dåliga.
#
Den som påstår sig gilla Weezer och inte uppskattar Pinkerton är helt kokobäng.
#
varför kommenterar 15 st denna recensionen och 4 st gårdagens superheroes recension
#
Det är nämligen så att
#
Nädu Ola, jag vet attr&b under sextiotalet, i alla fall i England var lika med svängig blues. Rolling Stones och Animals sa själva att de spelade autentisk r&b (vilket de svarta bluesgubbarna säkert hade ett och annat att säga om). Leta fram ett svar så blir jag glad.
Och Timbaland kommer aldrig, aldrig, aldrig att bli Otis-stor, precis som Tweet aldrig blir Aretha-stor.
#
Blanco: Begreppet ”rhythm and blues” myntades av ingen mindre än soulproducentlegendaren Jerry Wexler sisådär 1947 när han jobbade på Billboard. Han tyckte illa om de nedsättande termer musikindustrin satte på all form av musik av och för svarta. Alltså inte bara blues.
Sedan fick Wexler VD-jobbet på kanske den främsta etiketten vad gällde den svarta musiken under 50-talet: Atlantic (se de eminenta samlingsskivorna ”Atlantic Rhythm & Blues 1947-1974: vol 1-7″). Det var den etiketten som i mitten av 50-talet blev hem för den som kanske ”skapade” soulen: Ray Charles. När Stax och Motown under 60-talet hade sina glansperioder byggde de vidare på Charles och Atlantics arv och moderniserade r&b åt olika håll. Wexler kommer nog alltid vara mest känd för att ha ”upptäckt” Aretha Franklin.
Precis som du skriver blev rätt många (för att inte säga merparten) av vita rockband från England under den här tiden inspirerade av r&b. Alla former av r&b, såväl rootig blues som poppig Motown. Precis som med Northern Soul definierade de själva vad de tyckte var ”riktigt” r&b utifrån vad de gillade. Och ofta själva spelade.
Och återigen: Timbalands produktioner vände upp och ner på r&b under nittiotalet, vitaliserade den och tog den åt ett helt nytt håll. Precis som Atlantic, precis som Stax, precis som Motown. Men självklart klarar vi inte av att jämföra honom med dessa giganter idag. Det får kommande generationer göra.
#
Kommentera eller pinga (trackback).