Recension
- Döda fallet (album, cd) Vapnet
- 2008
- Hybris
Förvirrad fajt
Vapnets ledare Martin Abrahamsson ägnar pressreleasen (som också finns digitalt på skivbolagets Hybris hemsida) till Döda fallet åt att förklara precis hur Vapnet jobbat tidigare, hur de jobbat nu samt hur han själv ser att bandet är en del i ett problem han själv beskriver.
Det blir på det hela taget ganska tröttsamt.
Abrahamsson beskriver en värld där journalister (han beskriver journalister som en hopklumpad enhet, implicit antydande att de är likriktade där mer eller mindre allihop tycker precis likadant) hyllar â€det nya och det unga, en trend ska avlösa en annanâ€, och säger sig vara trött på att gamla modernistiska värden håller ett stenhårt grepp runt popmusiken och popkritiken idag, en analys som i sig känns precis lika trött som det han försöker att beskriva: han verkar mest av allt vilja att det är på det här sättet utan att reflektera över att vi som verkligen bryr oss om popmusikens utveckling struntar fullständigt i vad gamla normer sysslar med på sitt lilla djup i ankdammen.
Jojo, nu fick vi det sagt också.
Vad det handlar om är det här: konflikten mellan det gamla och det unga existerar givetvis fortfarande, men inte på det sättet det tidigare gjort. De gamla vill så innerligt gärna förstå, tolka och måla upp en form av populärkulturell analys där man kan se varje ny artists plats och sedan tryggt ställa dem där. De unga skiter däremot fullständigt i det. Alltihop. Nästa generation seriösa musiklyssnare har aldrig förstått vad det innebär att vara femton år i en småstad där enda utbudet av skivor är de tolv album som bokhandeln köpt in och ställt i en hylla på disken, istället upplever de allt precis när det händer: oredigerat, analysfritt och direkt, som gratis kokain på en spegel. Att i det läget som Abrahamsson prata om modernism, det gamla och det nya, och akustiska motreaktioner är att agera ungefär som att absolut ingenting hänt sedan, säg, 2004?
Det viktigaste med Döda fallet är att skivan är betydligt sämre än Vapnets tidigare grejer. Verkligen betydligt sämre.
2006 års Jag vet hur man väntar är en av de bästa svenskspråkiga popskivor jag hört, och också Vapnets hittills starkaste stund; varje spår på skivan är en potentiell singel, gedigna hantverk där musiken skalas ner till att vara något så bedrägligt simpelt som silkeslena melodier. Det fanns säkert en kontextuell tanke med Vapnet redan då, men jag brydde mig inte om den: istället sträckspelade jag Thoméegränd så många gånger att cd-skivan bokstavligen gick sönder.
Alla andra lyssnade på Justice. Jag tjatade om Vapnet. De skrattade åt mig, trots att jag försökte hylla genialiteten i att göra ett välutmejslat album.
Döda fallet låter som det man kastade på replokalsgolvet för att det inte passade in på Jag vet hur man väntar, de där låtarna som var halvfärdiga, som inte hade melodierna eller refrängerna för att lyfta sig en nivå högre. Jag hade kunnat älska skivan Döda fallet och avskytt dess tillhörande analys, nu irriterar båda sakerna mig lika mycket och jag har ingen som helst aning vad jag ska ha Vapnet till längre.
Publicerad: 2008-04-16 00:00 / Uppdaterad: 2008-04-16 10:54
18 kommentarer
Kan det va nåt?
#
Nej nej nej, det här är t.o.m. bättre än förra skivan.
#
Fult omslag – är det en jävla fantasybok eller?
#
Inget för mig (krystade texter).
#
Förra plattan var genial, måste helt klart kolla denna.
#
Det vore trevligt med en recension av skivan, istället för en krönika.
#
Döda Fallet är helt klart mycket, mycket bättre än Något Dåligt Nytt Har Hänt, och är nästan i klass med Jag Vet Hur Man Väntar. Martin Abrahamsson visar dessutom prov på finfint textförfattarskap.
#
bra recension. håller med.
och tycker också att det är lite för mkt hjärna och för lite hjärta i vapnets pressutskick.
jag skulle kanske ha gett skivan fem av tio i betyg.
men annars måste jag säga: klockren recension!
#
bra recension. musik för tunnhåriga
#
Det är sådana här skivor som gör att man vill ta till ett vapen. För att få tyst på skiten.
#
Jag blir seriöst skitsugen på den här skivan genom att läsa din recension. Innan var jag lite ljummet inställd till den, men nu pirrar det till lite.
Verkar vara det mest spännande som hänt Sverige sedan Ditt hjärta är en stjärna.
#
håller med görl.
#
Det är intressant hur du faktiskt lyckas skriva mer om förra skivan än den som recensionen är ämnad att behandla. Vidare är Döda Fallet solklart Vapnets bästa skiva hittills, snudd på perfekt skulle jag vilja säga.
Sen undrar jag vad Joakim tycker att han tillför till sin redan intetsägande text med följande rader:
”Alla andra lyssnade på Justice. Jag tjatade om Vapnet. De skrattade åt mig, trots att jag försökte hylla genialiteten i att göra ett välutmejslat album.”
Jag förstår inte.
#
Det är tämligen uppenbart att Joakim här känner sig väldigt träffad av Abrahamssons utspel. Varför skulle han annars behöva använda ett recensionsutrymme till någon slags defensiv självupphöjande kvasikrönika?
#
Det tog mig ungefär 10 genomlyssningar, men nu älskar jag skivan.
#
Hur i h-vete kan jävla markusevangeliet få en nia eller vad f-n det var och vapnet få en fyra? Aaaah. Är det för att jag är ett steg från trettio som gör att jag inte förstår mig på de hippa recensenterna här?
#
Det roligaste jag har hört om Vapnet är att de skulle vara ”den där dåliga kopian på Björn Rosenström”.
Beträffande skivan så kan jag verkligen inte hålla med recensenten. För det första är den bra! Det tog några genomlyssningar, men sen uppenbarade den sig som den definitivt bästa skiva de har gjort (även om den fruktansvärda låten ”Skorpan” är bortklickad från lyssning i mitt iTunes). Nåväl, recensionen har sina poänger.
#
Klart en bra skiva! Gör om gör rätt!
#
Kommentera eller pinga (trackback).