Recension
- Gllia (CD) Kazumasa Hashimoto
- 2006
- Noble/Dot
Sagopop made in Japan
Lyssna
Externa länkar
- Intervall
- Här kan du lyssna på "Monochrome prome" och en hel del låtar från äldre Hashimoto-skivor.
- Noble
- Skivbolaget har lite info om Hashimoto.
- Dotshop
- Hos Dotshop kan du läsa mer och även lyssna på tre spår från "Gllia".
- Kazumasa Hashimoto
- Hashimotos egen webb. Att behärska japanska är en fördel här.
Egentligen borde det vara en omöjlig reaktion på något så fundamentalt genomsympatiskt och älskvärt men vid något tillfälle när Gllia strömmat ur högtalarna har jag bara velat skrika – ”Kom igen Kazu! Släpp tonerna loss, det är vår!” – för att lika snabbt besinna mig och inse att det är precis det Kazumasa Hashimoto gör. Fast han gör det på sitt eget charmigt försynta och eleganta vis. Att kalla det för stämningsmusik är en lite orättvis förenkling men samtidigt inte allt för långt från sanningen.
I ett konstant romantiskt skimmer fyllt av fantasifull sagopop målar Hashimoto melodier med flyhänta penseldrag och mjuka pastellfärger. Kompositioner som klingar av väna xylofoner, klockspel, pianon och gitarrer, ömsinta stråkar och mjukt blås. Musik mättad av välljud och toner men också spröd och lättflytande som den tunnaste av vårisar. Så försiktigt framförd att den nästan hotar att försvinna om man råkar viska för högt.
Emellanåt skiner Hashimotos klassiska skolning genom väldigt klart, framförallt i de instrumentala spåren som Ruinruin och 001 [far] som i sin mer nedtonade framtoning utstrålar samma ömsinta melankoli som Airs filmmusik till The Virgin Suicides. Men annars handlar det mestadels om svävande statiskt brusande pop i ultrarapid. Lekfull i sin uppbyggnad men gjord på allra största allvar. Ibland som i Gllia och den kongenialt betitlade Drama storslagen och dramatiskt vacker, i Ne Connissons med harmonier som närmar sig amerikansk FM-rock och i Monochrome Prome i form av finpop med släktskap till The Divine Comedy.
Gllia är i all sin komplicerade enkelhet ett nytt litet elektroakustiskt mästerverk signerat Kazumasa Hashimoto. För varje lyssning tar den ett allt fastare tag om hjärtat och kisar jag tillräckligt mycket kan jag svära på att det nu börjar växa färgglada blommor ur mina högtalare.
Publicerad: 2006-04-07 00:00 / Uppdaterad: 2007-04-22 23:19
10 kommentarer
Är det coolt att vara först? Det verkar vara så många som tycker det.
#
En rent allmän fråga, David; du vet möjligtvis inte vilken recension som fått flest kommentarer på dagenssskiva NÅGONSIN! Jag är lite nyfiken på det svaret, nämligen…
#
Freddan: Det är Kent – Vapen & Ammunition.
#
Det är Fredag. Japan är långt borta. Dom är konstiga. Deras musik är konstig. Men Yellow Magic Orchestra var bra.
#
Freddan: Jag är nästan helt säker på att cleaner har gett helt rätt svar men om du vill dubbelkolla är det bara att söka på Kent i arkivet och börja räkna. För en Kent-recension är det alla gånger.
#
då tackar vi för de svaren
#
Jag tycker att den här verkar helskön. Bra recension, för övrigt?
Är den bättre än Yupi? Den anser jag vara en av de bästa i sitt slag.
#
Super Am I: Den är åtminstone inte sämre och gillar du Hashimoto lär du inte bli besviken. Kolla även gärna någon av länkarna ljudspår för att höra hur "Gllia" låter.
#
det här är nästan det enda tips från dagensskiva, förutom enstaka hiphop-tips, som varit något att hänga i granen. som gutevolk fast roligare, och jag borde helt klart kolla dotshop mer.
#
UNDERBAR skiva!
#
Kommentera eller pinga (trackback).