dagensskiva.com

48 timmar

Recension

Tilly & The Wall: Wild Like Children
Wild Like Children (CD) Tilly & The Wall
2006
Team Love/Moshi Moshi/V2
8/10

Körsång och stepp

Lyssna

Sök efter skivan

Jag är pinsamt dålig på amerikansk geografi. Jag vet att New York ligger i öst och Los Angeles i väst, men det är ungefär allt. Jag tänker alltid att så fort den där extra tiden dyker upp, den som aldrig kommer, ska jag lära mig mer om ämnen som sport, första världskriget, gamla presidenter och USA:s karta. Men som sagt. Tiden räcker aldrig till och idag ångrar jag bittert hur jag i grundskolan lade all energi på att i stället för att lyssna på lärarna skrev listor över vilka killar i parallellklassen jag ville pussa.

Därmed inte sagt att jag ingenting kan om amerikanska småstäder. Jag vet till exempel en hel del om Omaha. Härifrån kommer nämligen både Rilo Kiley, Cursive, The Faint och sist men inte minst indievärldens wonderkid och superälskling Conor ’Bright Eyes’ Oberst. Och som om inte detta vore nog: så gör även Tilly & The Wall.

Tilly & The Wall är fem indiekids från Omaha och nu – äntligen – släpps ”Wild Like Children” i Sverige. Bakgrunden är denna: som gamla bandkamrater och goda vänner till Conor Oberst föll det sig helt naturligt att 1. Conor producerade ”Wild Like Children”, och 2. Att Tilly & The Wall hamnade på Conors egna etikett ”Team Love”. Samarbetet med Conor behöver knappast utvecklas närmare då likheterna och parallellerna till Bright Eyes är slående tydliga hela skivan igenom. Emotionellt vingliga, naivt trotsiga, desillusionerat hyllande av en flyende ungdom låter Tilly & The Wall så mycket Conor Oberst att det nästan är löjligt.

Men bara nästan. Tilly & The Wall har nämligen några saker som gör att de sticker ut bland den uppsjö av gör-det-själv-band som idag tycks göra allt för att slå varandra på fingrarna i tema patetik, romantik, hjärtesorg, dekadens och eufori. Det första är sättningen. Tilly & The Wall har ingen trummis, i alla fall inte i ordets traditionella bemärkelse. Nej, Tilly And The Wall har en steppdansare som steppar i takt med sångerna i stället. Knasigt? Kanske, men samtidigt så fullkomligt charmerande. Så snyggt. Och nytt. Och lekfullt.

Just lekfullheten är det andra som får mig att stå försvarslös inför Tilly & The Wall och deras explosivt medryckande melodier. Här tycks inga gränser existera, ibland körar gruppen helt sonika med varandra sångerna igenom och struntar totalt i de utrymmen för stämsång och sidospår som de smått genialiska melodierna faktiskt erbjuder. Andra gånger bygger stämmor på stämmor och halvt ostämda instrument fyller varenda tomrum som möjligen hade kunnat hittas och inte en sekund känns vare sig trist eller ointressant.

Bitvis är ”Wild Like Children” en alldeles fantastisk skiva. Ibland smälter den ihop med sig själv. Säkert är dock att ”Wild Like Children” är en skiva att charmas av. En skiva att sjunga med i, att lusläsa texter till, att känna igen (speciellt för er som liksom jag lyssnat sönder Bright Eyes men fortfarande vill ha mer), att förvånas av, att skratta åt, att hålla närmast hjärtat en lång tid framöver.

Och förresten. En fågel viskade dessutom i mitt öra att Tilly & The Wall kommer till Stockholm i början av mars. Och att se dem live lär inte bli en besvikelse. Bara steppdansen kommer få er att le.

Carolina Setterwall

Publicerad: 2006-01-25 00:00 / Uppdaterad: 2006-01-25 00:00

Kategori: Dagens skiva, Recension | Recension: #3579

20 kommentarer

Khonnor, stavas det va? Först!

Medlem 2006-01-25 00:09
 

Det stavas Conor. Eller det stavas i alla fall Conor om man menar den Conor som jag menar. Vilket är den enda Conor man behöver kunna stava till.

Carolina Setterwall Medlem 2006-01-25 00:32
 

Det här lät ju jävligt intressant! Stepdansare…häftigt.

Medlem 2006-01-25 02:28
 

Det finns fem olika Omaha i fem olika delstater. Är Carolina säker på att alla kommer från samma?

Medlem 2006-01-25 05:01
 

Rilo Kiley är från Los Angeles by the way.

Medlem 2006-01-25 07:27
 

Intressant… jag trodde Rilo K kom från Omaha ursprungligen. Men vafan. Som sagt. Jag kan ha fel.

Carolina Setterwall Medlem 2006-01-25 08:09
 

riktigt bra skiva det här.

jag tycker den har vissa likheter med arcade fire (kanske bara energin…)

Medlem 2006-01-25 08:53
 

The Faint, Cursive, Tilly & the Wall och Bright Eyes kommer alla från Omaha, Nebraska. Rilo Kiley bildades däremot i LA och jag tror inte att någon medlem där kommer från just Omaha, NE. Jenny Lewis är född i Las Vegas vet jag iallafall… Yeahyeah, dagens onödiga fakta att fylla skallen med!

Medlem 2006-01-25 08:54
 

onödiga fakta är det nya svarta!

Carolina Setterwall Medlem 2006-01-25 09:25
 

Jag gillar låten 'Greater Omaha' med Desaparecidos. Annars tycker jag att Conor Oberst verkar lida av ett svårartat Robert Smith-komplex.. och varför ska karln prata så mycket innan låtarna på sina skivor?

Medlem 2006-01-25 09:38
 

Paul Tilly tolkar "The Wall"?

Medlem 2006-01-25 13:26
 

Släpptes denna 2004 i en annan del av världen?

Medlem 2006-01-25 13:56
 

ja, i USA.

Carolina Setterwall Medlem 2006-01-25 13:59
 

orkar inte läsa hela. men måste kollas upp pga skivomslaget.

Medlem 2006-01-25 16:12
 

Får man ha så dålig koll på USAs geografi när man heter Carolina?

Medlem 2006-01-25 17:09
 

Tack Arne Hägerfors.

Medlem 2006-01-25 18:20
 

Bra och välskriven recension! Skivan måste kollas upp.

Medlem 2006-01-25 19:28
 

Det här känns ju intressant. Tack för en bra recension.

Medlem 2006-01-25 21:04
 

Den här recensionen fick mig att äntligen lyssna på skivan och det lät bra. Bättre än väntat. Kommer definitivt lyssna mer på den.

The lyrics in pop songs seem to describe my life uncannily accurately Oregistrerad 2006-01-26 02:59
 

även elliott smith är en omaha-pojk!

Medlem 2006-02-02 09:11
 
Kommentera eller pinga (trackback).

Du kan använda: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Inloggning

Registrera dig