Recension
- A Long Hot Summer (CD) Masta Ace
- 2004
- M3/Yosumi/Groove Attack/Import
Gimme some of that good ol love
Lyssna
Ibland räcker det med en låt för att för alltid ha en plats i musikhistoriens utställningshall.
I Masta Aces fall hette den låten ”The Symphony”.
Det var när smått legendariske producenten Marley Marl skrapade ihop sitt Juice Crew, en av hiphopens mesta supergrupper, och snitsade ihop ”The Symphony” som Ace fick sin stora chans. ”The Symphony” kom på många sätt att sätta standarden för det som idag är vardagsmat: blanda namntunga rappare och färskingar för att kickstarta nykomlingarnas karriärer.
För Ace skulle det dröja två år innan han fick sin egen chans på riktigt, i och med debuten ”Take a Look Around”. Åttiotal hade hunnit bli nittiotal. Hiphopen hade hunnit med att ta flera steg åt alla möjliga håll. Masta var snudd på old school innan han ens hunnit släppa sitt första album.
Tre år efter förra skivan ”Disposable Arts” är Masta Ace tillbaka. Fortfarande old school.
Med ”A Long Hot Summer” i handen är det svårt att tro att det faktiskt gått 14 år sedan debuten. Bilderna i cd-häftet är New Yorks bakgator frusna i tiden. Beaten är raka och enkla, Aces rap tillbakalutat berättande. Men Masta Ace rullar inte genom sin hood i en lowrider med baslådan pumpande i bagageluckan och vapenarsenalen skramlande i baksätet. Istället går han gatorna fram. Ibland sätter han sig ner på de där trapporna som alltid verkar finnas utanför hus i New York. Det är stekande sol och barn som leker på trottoarerna. Men också öde, grå betongkvarter och rasslande stängsel.
Till sin hjälp att beskriva sina kvarter har Masta Ace mest haft tämligen okända namn. Little Brothers 9th Wonder och DJ Spinna är två av de mest namnkunniga. Inte för att det spelar någon roll. Tillsammans med Ace timewarpar producenterna tillbaka ”A Long Hot Summer” till ”Do the Right Thing” och landar i ett lätt nickande gung som ljudkuliss åt texterna.
När 9th Wonder sparkar igång ”Good Ol Love”, med sin Premier-trumma, sin samplade soul och sin mjuka hammond, är kravallerna en evighet bort, på många sätt. Gamla män med keps spelar schack under några vemodiga stråkar samtidigt som ”Da Grind” ekar ut genom ett fönster. ”H.O.O.D.” är baksidan sedd från sin vackraste sida och ”Bklyn Masala” är ”Bonita Applebum” med smak av ghetto food och avgaser.
I de här stunderna är ”A Long Hot Summer” bättre än det mest som släppts i år. Men tyvärr håller albumet inte hela vägen. Framförallt inte när musiken inte längre är lika mycket i synk med Aces röst och flyt. Eminem-stampande ”F.A.Y.” är ett tillfälle när det inte funkar lika bra. När Xplicit försöker göra Beatnuts-flöjtfunk (för säkerhets skull med just Beatnuts och Rahzel som gäster) i ”OMYGOD!” funkar det riktigt jäkla uselt. Likaså i Eminem-reprisen ”Travelocity”.
Egentligen spelar det kanske mindre roll. De bra stunderna är så jävla bra att det för det mesta går att bortse från de dåliga. Och är du fortfarande en av dem som fortfarande har en hiphopkalender märkt 1990nånting är ”A Long Hot Summer” ett måste.
Och så det kanske viktigaste: Masta Ace är fortfarande Masta Ace.
Det räcker långt.
Publicerad: 2004-09-28 00:00 / Uppdaterad: 2004-09-28 00:00
20 kommentarer
Fan, jag ville att du skulle sätta mer än 7/10. Har höga förväntningar på den här. Särskilt som jag kissade på mig av välbehag när jag lyssnade igenom Disposable Art.
#
Herregud! Lyssnar folk verkligen på sånt här?
#
Nick Cave?
#
"Old school"? Är inte det hiphopens motsvarighet till "gubbrock"?
#
ed harcourts nya och sonic nurse då, eller vaa??
#
Om ni recenserar hiphop kan ni likväl recensera klassisk musik.
#
simon: är inte lika bra som disposible arts tyvärr
sju är ett rättvist betyg
#
Varför alltid detta prat om varför dem recenserar hip-hop????
Varför recenserar dem pop/rock???
Har ni inget roligare i era liv än att klaga!?
Själv älskar jag hiphop! SÅ det så!!!
Hip-hop 4ever!
#
Bra Ola, såhär ska en recension se ut. Gillar dina beskrivningar och recensionen kunde inte komma bättre. Har precis kommit in i skivan, men den växer nog lite. Håller dock med om de osynkade bitarna.
#
Mmm jättefint alltihop men hur vore det med Nick Cave and the bad seeds imorgon?
#
Rocken är död. Ola, när får jag se Jill Scott dååå?
#
Nick Cave kommer sannolikt. Likaså Jill Scott. Däremot är det inte jag som kommer skriva Jill-recensionen.
#
Anton: det heter "de" inte dem.
#
Spelar ingen roll om det så varit a capella då Stricks vers på "F.A.Y." knäcker så galet. Av 14 riktiga spår är 10 mer eller mindre lysande. Åtta av tio, från mig.
#
Tack Urban, hade precis tänkt att skriva samma sak.
#
den randiga kaviaren är ganska god.smakar gräddigt
#
Dagensskiva behöver recensera hiphop lite oftare tycker jag. Hiphop och electronika. Rock och pop tar upp alldeles för stor plats.
#
Kanske årets bästa skiva.
#
Till "snorren i örat". Ditt namn har ju iofs redan bekräftat att du är en idiot men jag säger det iallafall. Herregud! Finns det verkligen så ignorant folk fortfarande.
Till Ola vill jag säga att en 7:a är lite snålt.
#
såhär med facit i hand ett par år efter, ett av år 2004 bästa album. enda låten jag inte står ut med är oh my god, som precis som ola säger låter rent för jävligt. annars en klockren skiva med ett helt gäng låtar som står ut, på ett positivt sätt.
#
Kommentera eller pinga (trackback).