Recension
- Milk-eyed Mender (CD) Joanna Newsom
- 2004
- Drag City/Border
Ypperliga barnsagor
Lyssna
Externa länkar
- Hem
- Lyssna på musik. Läsa text.
Tim Burton är en av världens bästa historieberättare.
Nu ska jag förklara varför:
Tim Burton berättar barnsagor.
När det gäller att visualisera en värld man inte känt sedan puberteten stormade in i all sin fettglansiga verklighet saknar han idag motstycke i västerländsk film: det är trädtoppar som liksom höjer sig över en, varje skugga är en skepnad i ögonvrån och himlen verkar alltid vara såpass nära att man bara kan sträcka sig upp och vidröra den.
Tim Burton har en direktlinje, ett lagrat kortnummer om ni så vill, till den storögda förtjusning man som barn kände inför världen och hans filmer har alltid varit mer eller mindre förtäckta barnsagor: ”Edward Scissorhands”, ”A Nightmare Before Christmas”, ”Big Fish” – att han nu spelar in ”Charlie and the Chocolate Factory” är bara nästa pinnhål på stegen.
Joanna Newsom har samma hotline till barndomen i sin telefonbok.
Liksom hon uttryckt sin förtjusning för de barnvisor som härstammar från Appalachernas folkmusik – såväl som de franska impressionisternas – så har hennes texter ett skimmer av barnsagor, det är rötter som trevar djupt efter förlorad oskuld:
”The sight of bridge and balloon
Makes calm canaries irritable
They caw and claw all afternoon
Catenaries and dirigibles
Brace and buoy the living room”
Att hennes röst framkallar bilder av soloframträdanden på mellanstadieskolors sommaravslutningar knyter liksom samman punkterna i bilden.
”Quiet is the new loud” må ha varit en devis som uppfanns för att europeiska musikjournalister skulle få något att suga på i några månader, men när Joanna Newsom öppnar munnen överröstar hon verkligen allt annat. Eller så är det allt annat omkring oss som tystnar.
En tolvårings röst som gnolande vandrar längs de solvärmda, barrdoftande stigar som trampats upp av Jolie Holland och Chan Marshall. Ibland låter hon som någon av Karin Dreijers mest enerverande mutationer.
Ramverket runt varje suggestiv bildruta utgörs av piano, orgel, cembalo, men framförallt harpa. Det är en utsmyckning som lika mycket är en del av verket.
Storskägget Oldham har länge tjatat om Newsoms storhet.
Det är dags för världen att lyssna nu.
Publicerad: 2004-06-10 00:00 / Uppdaterad: 2004-06-10 00:00
24 kommentarer
…man stänger dörren.
#
tar ett tag att kunna ta hennes röst på allvar…..men det är rätt fint ja..
#
låter spännande!
#
årets näst bästa skiva hittills.
#
Recensera Gustaf Kjellvander Nå'n Gång då!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ni Är ju bra på hugget annars!
#
agree totally. men kunde ni inte hitta en bättre bild på omslaget? den är i väldigt dåligt skick! g-r-ö-t stavas det.
#
Jo, jag undrar om hon pratar som hon sjunger, vet ni på dagensskiva det?
#
Mkt fin skiva! Bra att ni bryter den negativa trenden med skivor som man inte ens orkar provlyssna på.
#
Denna skivan borde ha en 9aaaaaaaaaaa!!!!!!!!!
#
50 cent då?
#
hon ser ut som hon sjunger, iallafall. hur hon pratar vet jag inte. och jo, en 9 är den nog värd.
#
Hon sjunger som Rosie Thomas pratar. Jag fixar det tyvärr inte. Säkert bra annars.
#
Mycket bra recensioner, Kristofer! Keep on keeping on!
#
Tim Burton i all ära, men varför inte dra paralleller till Jean-Pierre Jeunet (Delicatessen, Amelie). Högre credd-faktor, Ahlström, högre credd-faktor. Plus att det är franskt och då blir maxim kåt.
#
låter intressant, detta skall kollas upp!
#
Bra skrivet! Bästa skivan den här sidan midsommar!
#
beställning lagd på ginza nu!
#
Tobias Levanders tävlingsbidrag var genialt!
#
Mycket bra skrivet,detta är förmodligen den bästa recension jag läst på skivan..
#
barndom=new age
#
HEJ TOBBE O MARGIT!
#
Tycker denna recension är ytterst provocerande.
#
Hundmannen: Provocerande! Skojjar du? För det första är Tim Burton inte en bra historieberättare, han har ju inte lyckats en enda gång, även om han lovar mycket varje gång. Fy fan.
#
Fast i övrigt en intressant och mysig recension av en helt okej (och mysig) platta!
#
Kommentera eller pinga (trackback).