Recension
- Trojan Explosion - Intensified Club Reggae Classics (CD) Samling
- 2004
- Trojan/Sanctuary/Border
Gapar över mycket
Lyssna
Externa länkar
- Trojan Records
- Officiell sajt med möjligheter till förhandslyssning.
Som en motreaktion till alla de tydliga och fokuserade samlingar Trojan släppt ifrån sig på löpande band de senaste åren ramlar ”Trojan Explosion” in som en knasig katt bland hederliga hermeliner. Här finns ingen tydligare linje än bra låtar. Nyare och äldre material samsas med välkänt och mindre känt. Jag tänker lite på Soul Jazz:s ”Dynamite”-serie.
På skivan samsas ska med dub, roots med dancehall och en hel del därtill. Vi får hjärtskärande lovers från Gregory Isaacs i ”Love Is Overdue” (det finns stunder i livet då jag är övertygad om att Gregory är allt jag behöver). Vi får fantastiska Nora Dean i en skakig och skramlig ”Barb Wire” inspelad 1970. Vi får Wayne Wonder i allra bästa form i digitala Dave Kelly-producerade ”Bashment Girl”. Duke Reid står annars för flest produktioner med fyra bidrag och välkända namn som Lee Perry (The Upsetters ”Washroom Skank”) och Joe Gibbs (The Reggae Boys ”Me No Born Yah”) har varsin produktion med.
Till en början var jag lite tveksam till den här samlingen. Jag tyckte att den innehöll väl många säkra kort. Med tiden har jag ändrat mig och uppskattar nu den ogenerade blandningen av självklarheter och överraskningar. Det som först kändes otydligt känns nu självklart och utmärkt. Och för den som inte kommit förbi Marley i reggaebacken är det här en karta så god som någon vidare i djungeln. En skön samling låtar helt enkelt.
Publicerad: 2004-03-11 00:00 / Uppdaterad: 2007-04-25 13:10
3 kommentarer
Onekligen en samling med låtar från andra samlingar. Återutgivning är ordet.
För den som vill fördjupa sig i Gregory Isaacs finns mycket. Jag köpte nyligen "Over The Years 1-5" (African Museum/Jet Star). Finfina samlingar. Dessutom bidde det "Sly & Robbie Present Gregory Isaacs" (hette "Showcase" och gavs ut av Taxi i original) och "Private Beach Party", båda på RAS (som numera är ägt av Trojan/Sanctuary). Även dessa kändes förträffliga vid första lyssningarna.
#
I got barbwire in my underpants
#
det jag inte förstår är hur folk kan hypa Gregory på alla digitala 80-talsproduktioner. Visst, det finns grymma låtar som Rumours osv men för det mesta vill jag bara gråta. Gregorys röst hade behövt uppbackning av Roots Radics UTAN något digitalt. DÅ hade det varit den Gregory jag så gärna vill älska.
#
Kommentera eller pinga (trackback).