dagensskiva.com

48 timmar

Gästrecension

Donna Summer: The Unrelenting Songs of the 1979 Post Disco Crash
The Unrelenting Songs of the 1979 Post Disco Crash (CD) Donna Summer
2004
Sonig
9/10

Disco, inte disco

Lyssna

Sök efter skivan

Sidorna 240 och 241 i Börje Lundberg och Ammi Bohms praktfulla nördbok ”Yeah! Yeah! Yeah! – The Beatles erövrar Sverige” består av en karta med siffror på, ett register och uppmaningen ”åk och promenera i Beatles fotspår i Stockholm och dröm dig tillbaka till 60-talet”.

En dryg tumnagel österut från gatan där jag bor återfinns Börje och Ammis rekommenderade sevärdhet nummer 5. Raskt konsulterande: ”5) Blivande DN/Expressen-huset i Marieberg – John behövde kissa”.

Gud hjälpe mig, jag älskar sådana fakta. Det är i detaljerna skönheten och förståelsen växer fram. Och desto bättre när detaljerna visar sig ha någon slags anknytning till min person. När detaljerna innebär att jag stannar till på väg mot bussen, börjar gnola på ”Tomorrow Never Knows”, tänker ”jahaja, här pissade Lennon i oktober 1963″.

”1. OK, so, why ”Donna Summer”?
Well, there's the smart-ass answer and the academic answer: Academic: I have always felt like there has been an astonishingly small Amount of any sort of diversity in electronic music. We're just all goofy white-middleclass computer geeks. Imagine what would happen if someone out of that safe little niche were to start working with the same tools? Radness might ensue. Also I have been interested with issue of appropriation for years, and I don't think anyone has appropriated someone else's name for use in such a different context. Oh, and I love her work with Moroder. Smart-ass: Cuz it's funny to virtually masquerade as a black woman. You'd be amazed how many people have never heard of Donna Summer, and they think I'm just some lady named Donna making this music.”
- Jason intervjuad av Duran Duran Duran.

För cirka en månad sedan satt jag i en rullande bil och vinkade hejdå till Jason ”Donna Summer” Forrest – han i sin tur var mest upptagen med att schasa iväg en skock duvor som slagit sig ner på hans altan. Och medan landskapet utanför fönstren sakta förbyttes från Brooklyn till Manhattan tänkte jag tillbaka på våra timmar tillsammans, tänkte tillbaka på samtalet fört över aldrig sinande glas isté, saker vi diskuterade, åsikter som fått mig att nicka frenetiskt.

Men en händelse överskuggade det mesta. Till slut tog en mening överhanden där inne i min hjärna. ”Jag har sett datorn.”

När intervjun var över undrade nämligen Jason om jag ville höra några låtar från ”The Unrelenting Songs of the 1979 Post Disco Crash”. Innan jag hann förklara att jag skulle kunna tänka mig sälja min TV för en sådan ynnest klickade han igång Macen och lät vansinnet ta över utrymmet i lägenheten.

I en paus mellan två spår:
- Så det är alltså här du sitter och skapar? Det är med den här burken du gör din musik?
- Japp.

Det var då ytterst nära att jag sträckte ut handen och vidrörde det sjögröna höljet.

I ens liv som musikälskare gör man väldigt många Pavlovska sammankopplingar av alla de möjliga slag, positiva och negativa. Sammankopplingar som både kan förstöra eller förhöja en skiva. Joy Divisions ”Unknown Pleasures” kanske får dig att minnas dagen då du förlorade din oskuld. ”Orup 2″ är lika med bilsemester med familjen. ”Love Unlimited” stavas P-e-t-e-r. Och så vidare.

Andra slags sammankopplingar är då de som grundar sig i fakta, inte i känslor. Dessa har sällan någon påverkan på vad man egentligen tycker om en skiva, i alla fall borde de inte ha det. Som Lennon och hans rastställe. Som vid en lyssning på ”Queens of Noise”: ”tänk att Runaways-sångerskan Cherie Curries tvillingsyster Marie var gift med Steve Lukather.”

Men när jag nu befinner mig hemma framför datorn med ett förhandsexemplar av ”The Unrelenting Songs of the 1979 Post Disco Crash” i hörlurarna upptäcker jag för första gången att plattor kan falla mellan båda dessa sammankopplingsstolar.

Där hemma hos Jason blev jag ju varse i detalj hur de tretton stycken som utgör albumet såg ut på skärmen. Jason visade mig även hur han arbetar med samplingarna – han spelade upp originalen och åskådliggjorde hur han klippte ner och manipulerade dem.

Alla dessa faktum och den speciella situationen har gjort att jag i hjärtat färdas tillbaka till Brooklyn när jag tar del av ”The Unrelenting Songs of the 1979 Post Disco Crash”. Intressant. Tycker jag.

Den snurrar och jag är där, stjärnbeströdd, uppe i varv, ser högarna med fullängdarna under samplern, fullängdarna som man kan hitta i tiokronorsbackar landet runt, frenetiskt försöker jag hålla takten med både nacke och fötter, vill inte gå hem, mer, mer, fortare, fortare.

- Här har jag lagt in ett trumsolo, skriker Jason över kakafonin. Jag tror ingen musiker i min genre gjort ett trumsolo förut!

Disco slår mot stendum heavy metal slår mot Emerson Lake and Palmer slår mot The Who slår mot struttigt blås slår mot congas slår mot Public Enemy slår mot harpor slår mot tidig techno slår mot… Brottstycken sammanfogas till en enhet. Återkommande motiv? Oväntade break med Fahey-aktiga akustiska gitarrer slår mot tidningen The Wires mest skäggkliande bataljon slår mot vackra pianon slår mot riktigt ostiga gitarrsolon slår mot den ”rätta och riktiga” smaken slår mot vad sjutton som helst.

- Känner du igen den här samplingen?
- Beatles?
- Visst!

Under, under, trummorna, trummorna, smattrar, smattrar. kid606, Dummy Run och Squarepusher är några slags gudfäder här men det är bara en tiondel av historien. Sällan har man så här KUL. Sällan känner man sig så här CHOSEFRI. Sällan stöter man på sådant här JÄVLARANAMMA. Ingen kitsch, ingen ironi, bara KÄRLEK.

- Vad tycker du?
Och jag ler till svar, ler från öra till öra.
Ler när jag skriver detta. Ler över en hel Atlant. Då och nu.

”The Unrelenting Songs of the 1979 Post Disco Crash” är Donna Summers ungefär tredje fullängdare. Den följer upp 2003 års fantastiska Irritant-släpp ”This Needs To Be Your Style” och är utgiven på Mouse on Mars bolag Sonig.

Återstår nu bara att börja fila på ”Yeah! Yeah! Yeah! – Donna Summer erövrar Sverige”.

Johan Jacobsson

Publicerad: 2004-01-03 00:00 / Uppdaterad: 2004-01-03 00:00

Kategori: Dagens skiva, Gästrecension, Lördag, Recension | Recension: #2380

17 kommentarer

Discooooo, Yeah!

Anonym Oregistrerad 2004-01-03 00:03
 

coolt omslag!

bjorne Oregistrerad 2004-01-03 00:04
 

Ska en officell person som Johan verkligen upphöja piratkopiering till nått ballt? MUSIKMÖRDARE!! Utan piratkopiering hade en fullpriscd kostat 50-60 kronor!!!

Bonniermannen Oregistrerad 2004-01-03 00:10
 

Om det är någon som ska recensera en cdr så är det ju Mr. CDR – Johan Jacobsson! Bra recension dessutom.

Viktor Bråttom Oregistrerad 2004-01-03 00:12
 

Bonniermannen>> 50-60kr hahahahahaha det var roligt!

Fetto Oregistrerad 2004-01-03 00:16
 

bonniermannen ger då sannerligen ordet naiv ett ansikte..

syramannen Oregistrerad 2004-01-03 00:41
 

Årets bästa recension!

Bruno Anderhage Oregistrerad 2004-01-03 00:56
 

Jag lovar att köpa skivan så fort den släpps!

Någon som vill ha ett ex av Donna Summer Vs Ove Naxx-slattan? Jag har ett ex över. Skicka ett mejl till mig och förklara varför du förtjänar den så lovar jag och svär att jag kommer dra en vinnare i morgon klockan 16.00.

Johan Jacobsson Oregistrerad 2004-01-03 00:58
 

Jag avundas verkligen den drömvärld Bonniermannen lever i.

Snälla, ta mig dit!

Fan Oregistrerad 2004-01-03 01:00
 

THE NITS!!!!!!!

Modern Day Moses Oregistrerad 2004-01-03 01:10
 

godammit! donna summer, coolt. jag vill också träffa mannen bakom this needs to be your style. usch, ensam med nån suspekt komedi om sjöjungfruer på ztv också detta. arggh

flip your wig Oregistrerad 2004-01-03 03:06
 

BAJS, inte bajs.

yeahyeah6eayh. Oregistrerad 2004-01-03 03:15
 

säg vad för program han använde dårå.

Marky Mark Oregistrerad 2004-01-03 04:21
 

..Bonniermannen. Jag älskar ironister som du. Men visst fan har du några brända ex i bokhyllan eller var det vid datorn dom låg? Kommer inte ihåg..

Älskar dig Oregistrerad 2004-01-03 11:40
 

Marky Mark: Det är det som är så fånigt, jag har glömt bort och eftersom jag inte har koll på hur olika program ser ut… Men jag har det på band och jag har för mig att det var Logic eller Reason…

Johan Jacobsson Oregistrerad 2004-01-03 12:27
 

woooow, vad coolt! Fatta, skivan släpps i APRIL!!

Hemliga lådan Oregistrerad 2004-01-03 15:23
 

fantastisk fantastisk skiva. arets mest geniala. Ceci n'est pas du disco!

Medlem 2004-05-10 17:18
 
Kommentera eller pinga (trackback).

Du kan använda: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Inloggning

Registrera dig