Recension
- Life After Def (CD) Montell Jordan
- 2003
- Koch/Edel
Sängkammarsoul och klubbsväng
Lyssna
Externa länkar
- Montell Jordan
- Officiell sajt med ljudspår, forum och en del annat som kan förväntas.
- Koch Entertainment
- Soulen och hiphopens svar på Sanctuary?
1995. ”This Is How We Do It”. En golvvältare av rang. Åtta år och fem album senare möter jag Montell Jordan igen utan några större förväntningar.
Titeln är kittlande. ”Life After Def”. Spelar så klart framför allt på att han lämnat skivbolaget Def Soul och startat eget. Den säger samtidigt att han överkommit hinder och är redo att gå vidare.
Över huvud taget är skivan fylld av kommentarer till soulgenrens många stereotyper. Som att det krävs en stor rappare för att få en hit.
Montell är framför allt en sängkammarsoulens förkämpe. Han tävlar om en plats på samma arena som R Kelly. Han går i ett par spår i mästarens fotspår och fyller skorna riktigt väl. I ”Yes” drar han till och med in en hel gospelkör på typiskt Kellyskt manér.
Ibland blir det lite väl tamt och han landar någonstans i samma försiktiga spår som Eric Gadd harvat runt sedan ”On Display”. Jag tänker på låtar som ”Make Up Sex” och ”Bottom Line” till exempel. Tja, till och med första singeln ”Supa Star” drar åt det här hållet.
Riktigt bra blir det också i trippen till den smutsiga söderns Atlanta i studsigt bubbliga klubbriktade ”Aight” med Bonz som sidekick. Jag gillar också ”True” med stora trummor, fingerknäpp och mexikanska gitarrer. Och den där samplingen som jag inte klarar av att placera trots att jag vet att jag hört det åtskilliga gånger. Den kvinnliga rösten som bryter ner och wailar ”One love / One love / You're lucky if you have just one love”.
Trots en riktigt stark öppning med ”Aight”, ”True” och ”I'm Going Krazy (Straight Bananas)” håller Montell inte hela vägen. Han bjuder på en imponerande bredd och glider obehindrat mellan sängkammaren och klubben, men bränner till på allvar gör det bara i en handfull av spåren.
Publicerad: 2003-10-27 00:00 / Uppdaterad: 2007-05-02 13:39
21 kommentarer
It's not my bag!
#
Tycker det är en stark sjua.
#
shit, jag måste säga det igen: ”this is how we do it”, vilken smoker! oj!
#
Men The Mars Volta då?
#
Bullit: Den finns bland bonusrecensionerna.
#
Det var som attan! Man tackar så mycket!
#
Fel betyg….borde vara en 8 – minst!
#
Bara i Los Angeles, barn, bara i Los Angeles.
#
Men David Bowie då? Nu har hans ”Reality” varit ute ett bra tag och senaste skivan skrevs det om här med stort allvar, precis som det borde göras med alla släpp han gör, eftersom de både är en liten länk i ett stort musikarv men även säger en hel del om samtiden, oavsett om de sågas eller hyllas. Dessutom var han i Globen med ett i princip utsålt gig i vevan kring skivsläppet, så ingen kan ju säga att han har förlorat allmänintresse…
#
jaha…
The Mars Volta?
The Strokes?
#
Lindman: The Mars Volta har recenserats, om du menar fullängdaren. Sök i arkivet. The Strokes har, vad jag vet, inte skickats till oss än.
#
Nä, 5/10. ”true” är anledningen till varför R.kellykloner inte bör sampla Dizzie Rascal. Hade kunnat tänka mig det från Eric Gadd kanske.
#
Det är bara Justin T. som fixar att göra bangers av soul.
#
någon som såg henrik shyfferts marotonman i studio pop? någon mer än jag som tänkte på dagensskiva.com då? klockrent..
#
Schyffert stavas det. Och vi har diskuterat det för fyra dagar sedan.
#
tack för upplysningen om detta …
#
en fråga bara:
varför står det att Mars Volta publicerades den 24:e oktober när det var ”Nina Rochelle” som låg uppe då?
#
Lindman: Mars Volta var en av flera bonusrecensioner som kom den dagen.
Montell Jordan känns enligt mig lite för tam i helhet, men han har potential för att göra grymma låtar.
#
STROKES!??!!
#
angående the strokes nya – det finns en eminent recension att läsa på labyrint.nu…
#
lets get it on TONITE!!!
#
Kommentera eller pinga (trackback).