dagensskiva.com

48 timmar

Recension

Neil Young & Crazy Horse: Greendale
Greendale (CD) Neil Young & Crazy Horse
2003
Warner
7/10

En vresig historia

Lyssna

Sök efter skivan

Neil Young och Margit Sandemo?

Tja, varför inte?

För någon som alltid förskjutit förutsägbarhet och lirat allt från elektroknasiga Devo-pastischer till brylcremerock (och detta under samma år) via nyswing och protogrunge till Booker T-drivna Stax-orgien på fjolårets ”Are you passionate?” är det alltid det där om hur det låter den här gången som är den brännande frågan.

Svaret är att Neil Young anno 2003 låter som Neil Young anno 1975.

Med en norsk lusekofta över flanellskjortan.

”Greendale” har nämligen fler likheter med Sandemos generationsepos än något Steinbeck eller Faulkner någonsin satte sin signatur på.

Konceptet känner väl de flesta till vid det här laget. Sömnig småstadshåla hamnar mitt i medieorkanens öga efter att en vilsen hippie (kusinen Jed) skjutit ihjäl en polisman. Sedan kolar farfar i hjärtattack när han försöker värja sig mot påträngande murvlar. Detta gör att barnbarnet, miljöaktivisten Sun, åker till Alaska och förklarar krig mot regeringens naturföroreningar, Steven Seagal-style.

Och så var det något med Djävulen också, men det är mest en parentes.

Och det är, pretty much, det hela.

Young berättar i en intervju i senaste Rolling Stone hur folk som hört skivan gått fram och vrålat ”TRANS!” i ansiktet på honom.

”Greendale” är, givetvis, inte ”Trans”.

Folk har alltid använt ”Trans” vid jämförelser med nya Young-album på samma sätt som man berättar om Dylans nittiotal eller Genesis ”The Lamb Lies Down on Broadway”-konserter: det är ett sätt att skrämma dem som inte vet genom att ta till det mest obehagliga exempel man har till hands.

”Greendale” är ”Zuma”.

Och det på ett bra sätt.

Vilket betyder källarlokalsdoftande klockradioproduktion.

Vilket betyder att instrumenteringen hålls tillbaka till förmån för Youngs egen Les Paul och nasala stämma.

Vilket känns som ett smart drag: mardrömsscenariot skulle vara en storslagen Lloyd Webber-version där budskap drunknar i uttryck (å andra sidan har jag hört att den amerikanska scenshowen snubblar runt någonstans i de trakterna).

De flesta låtarna lunkar på enligt samma, lätt monotona, tvåackordsmall. Crazy Horse är ju inte direkt främlingar för att suga lite för hårt och lite för länge på fredspipan (”Broken Arrow”, någon?) och mot slutet, där någon obetänksam sate råkat låna ut Tom Waits gamla ”Frank's Wild Years”-megafon till Young, skall det mycket till för att det skeva, taggtrådstraggliga harvandet ska kännas befogat.

Bäst är det när han verkligen griper tag i kragen på lyssnaren och tvingar in honom i berättelsen, när han omringar en med diskbänksrealistiska Carver-motiv, de där små sakerna som gör det levande och trovärdigt.

Som i cannabisparanoida ”Bandit”, där Young sjunger den ödesmättade raden, ”Someday you’ll find/everything you're looking for” och får det att låta mer som en rökskadad självlögn än en förhoppning.

Som i tio minuter långa ”Carmichael”, där polischefens hyllande ord och änkans ömsinta minnen ställs mot de inledande raderna, ”Hidden in a drawer/two hundred bucks labeled 'Leonore'/Maybe she shouldn't see this/she should never know”.

Som i rörande ”Bringin' Down Dinner”, där Sun kommer med farfars mat utan att förstå att han kolat vippen, ”What's grandpa doin' on TV?”.

”Greendale” är en vresig historia. Den pyr av illa dolt mediaförakt (”It ain't an honour to be on TV/and it ain't a duty either”), det vanliga värnandet om miljön som alltid präglat hans texter och en önskan att återgå till ett enklare förhållningssätt till livet (läs: då ”Leave it to Beaver” gick på teve och folk gick omkring barfota och allt var bara, hej, liksom, kärlek och fred).

Trots sina små skavanker är det här det bästa Young gjort sedan, tja, ”Sleeps with Angels” i alla fall.

Men att försöka förklara ”Greendale” för en icketroende är som att försöka övertyga Disco-Ola om storheten med skogshuggarskjortor.

Eller lusekoftor, för den delen.

Kristofer Ahlström

Publicerad: 2003-08-28 00:00 / Uppdaterad: 2007-04-12 21:46

Kategori: Dagens skiva, Recension | Recension: #2162

28 kommentarer

Anonym Oregistrerad 2003-08-28 00:00
 

jasså jasså

wusty Oregistrerad 2003-08-28 00:03
 

meh! jag vill ju höra vad ni har att säga om mars voltas skiva ju..

Herr Rolf Oregistrerad 2003-08-28 00:09
 

Usch, vad full jag är.

Tchocky Oregistrerad 2003-08-28 00:29
 

bra recension.

björn. w. Oregistrerad 2003-08-28 00:29
 

begriper inte riktigt jämförelserna till Bob Dylans 90-tal och Genesis' tidiga 70-tal skall säga; ingen av dessa båda epoker betraktas av fansen som dåliga; i Dylans fall är 90-talet avgjort bättre än 80-talet (iofs tack vare Time Out of Mind); i Genesis fall utgör Lamb Lies Down höjdpunkten på deras karriär enligt de allra flesta (fans såväl som kritiker).

watcher of the skies Oregistrerad 2003-08-28 00:42
 

disco-ola?

jimmy jazz Oregistrerad 2003-08-28 07:44
 

BCQ då?

nisse pung Oregistrerad 2003-08-28 07:48
 

Sluta tjata om BCQ!

Dom suger!

Mogge Bult Oregistrerad 2003-08-28 09:04
 

Mysfaktor 5

axelaxe Oregistrerad 2003-08-28 09:19
 

-Rock´n´roll är det värsta jag vet … Jonas Lundqvist, trumslagare och talesman i Bad Cash Quartet, lutar sig fram över bordet med intensiv blick: – När alla de där coola banden kom från New York, då gick jag till kyrkan i stället. Gubbarna och gummorna i kören talade mer till mig än alla plastband på radio och tv. De kunde lika gärna skickat en isbit på posten….

Säger inte det här allt???

Är resten av bandet lika korkade??

Eller dom kanske tycker synd om honom….

Fabio Oregistrerad 2003-08-28 09:19
 

Bra recension. Jag håller inte helt med om allt – megafonen är ju en höjdare – men stämmer ändå rätt bra med vad jag själv tycker. (*host* revolver.nu *host*)

Frankie Lee Oregistrerad 2003-08-28 10:20
 

en perfekt gudarecension!

razzputin Oregistrerad 2003-08-28 10:24
 

Bra recension! Tack också för att skivan inte förminskas till att vara en Zuma II (vilket jag fruktade ett tag när Zuma först nämns i recensionen) – utan förklaras djupare och bredare!

Håller med om att det här känns som en extremt svår första-platta om man inte lyssnat på NY tidigare.

Läste texterna i häftet till skivan igår. Pang! sa det så var jag tillbaka på Cirkus 22 april. Ett fyllo som inte ville höra Greendalelåtar skriker ”Cortez the killer” mellan två låtar. Neil svarar kontrollerat nåt i stil med ”I took notice of that comment over there, but I´ve already passed that Cortez test. [Maybe I´ll play it later. I don´t know…]” Det finns med i häftet. Samma sak med att han sa att han fortfarande minns de gamla sångerna, men ska testa nytt material denna kväll (Det sa han säkert på fler ställen runt i Europa iofs).

Nyss återutgivna On the Beach från 1974 är ett mästerverk och förtjänar all uppmärksamhet. Revolution Blues och Ambulance Blues två av skivans absoluta höjdpunkter.

Bandit Oregistrerad 2003-08-28 10:35
 

neil young. för alltid kommer jag att älska dig. southern man, hey hey my my och after the goldrush kommer jag att spela i hela mitt liv.

alan vega Oregistrerad 2003-08-28 11:09
 

Kan vi få se en spearmint recention snart?

david Oregistrerad 2003-08-28 11:50
 

Cannabisparanoida ”Bandit”?? CANNABISPARANOIDA?! Det var det dummaste jag hört.

gecko Oregistrerad 2003-08-28 13:02
 

”Äntligen”! Najs recension. 7/10 känns också vettigt, jag förstår inte riktigt varken hyllnigarna eller sågningarna av den här plattan..

k Oregistrerad 2003-08-28 17:24
 

gecko!!? GECKO!!? det var det fånigaste jag hört!!?

I was Meant to Be a God Oregistrerad 2003-08-28 18:07
 

hehe… ”klockradioproduktion”… är det Matsan som är trendsetter igen?

Red Oregistrerad 2003-08-28 18:28
 

Nej, det är idioten Red som är trendsättaren. Må du dö

HifiMats Oregistrerad 2003-08-28 20:21
 

Håller nog med 'Alan Vega' att 'On the beach' förtjänar minst lika mycket uppmärksamhet som 'Greendale'.

För oss i CD-generationen är ju 'On the beach' en helt ny skiva!!

Jonas Oregistrerad 2003-08-28 22:16
 

Förlåt! 'Bandit' ska det vara.

Jonas Oregistrerad 2003-08-28 22:26
 

Ja, det var inte en helt dum recension det där och jag är villig att hålla med om mycket, fast det bästa sedan ”Sleeps with angels”?? Nja, not quite.

Uffe Oregistrerad 2003-08-28 22:44
 

yeha äntligen en neil recension! och bra desutom!

lenny Oregistrerad 2003-08-31 20:26
 

Kan inte bedömma recensionens inehåll ännu men det var riktigt dåligt skrivet!

roger Oregistrerad 2003-09-03 15:27
 

Ar en grym platta…..den basta sedan Harvest Moon……tror fortfarande att ”Silver & Gold” ar underskattad …

tomjoad Oregistrerad 2003-10-02 16:02
 

Nu var det ju förvisso så att Young skrev den briljanta "Broken Arrow" när han ännu var medlem i Buffalo Springfield. Crazy Horse har sålunda ingenting med den låten att göra, vilket vi skall vara tacksamma för.

Medlem 2004-12-11 02:21
 
Kommentera eller pinga (trackback).

Du kan använda: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Inloggning

Registrera dig