Recension
- Alcazarized (CD) Alcazar
- 2003
- RCA/BMG
C'est Chic!
Lyssna
Externa länkar
- Officiella
- För dig som vill ha mer.
- Mer disco
- Om du inte kan få nog är det här en av de bästa discosajterna på nätet.
Jag säger inte att det är så. Jag tror det nog inte ens. Fast kanske lite, mest för att jag vill.
För när Alcazars andra skiva (eller, ja, tredje, beroende på hur man räknar) landar börjar jag fundera om det är så att Sveriges mesta discoglitterakt i själva verket är ett enda stort projekt för att sponsra Nile Rodgers, den ännu levande halvan i discogruppen Chics musikmotor.
På ”Casino” var det nämligen två Nile Rodgers/Bernard Edwards-historier som återanvändes och utgjorde grunden i de två bästa spåren. ”Spacer” blev ”Crying at the Discoteque”, medan ”I Want Your Love” putsades upp som ”Sexual Guarantee”. Två lyckade återvinningar, den första till och med enastående.
Ny skiva. Två återanvändningar. Två Chic-låtar. ”Dancefloor Docusoap” har lånat från ”I Want Your Love”, medan det bekanta ljudet av ”What About Me?” hörs i ”I Go Shopping”. Det måste vara någon slags Nile Rodgers Aid. Eller så kanske det helt enkelt beror på att människorna bakom Alcazar, precis som jag, anser att Chic är själva definitionen av ”disco”. I synnerhet då discofilen Alexander Bard som inte helt otippat varit med och både skrivit och producerat dessa två låtar.
Även denna gång är det dessa spår som lyfter sig över det övriga materialet, men den här gången är de inte lika överlägset bäst.
Att ”Alcazarized” tar avstamp i inledande ”I Love the DJ” (inte en discofierad version av en The Smiths-låt, ifall någon undrar) är på något sätt helt naturligt. För på samma sätt som textraden ”Crying at the Discoteque” den gången sammanfattade discons hjärta bättre än någon annan lyckats med, tas vi den här gången med på en kort discoresa när några klassiska discohak droppas (som Studio 54, Paradise Garage och The Roxy).
Sedan bär det av. Glittrig disco i housetakt. Ni har säkert hört melodifestivalbidraget ”Not a Sinner Nor a Saint”. Ni vet hur det låter. Kanske hatar ni det. Jag älskar det. Åtminstone i de stunder ”Alcazarized” är som bäst.
”Celebrate the Night” stuffar runt med ett italienskt housepiano och det faller jag alltid för. ”Ménage à trois” har en löjligt smittande refräng och en Chic-gitarr. Jag är torsk på sånt också. ”Last Days of Disco” är resultatet när popsnickrarna Orup och Johan Kinde (Lustans Lakejer) gett sig in i leken. ”Magaluf”-disco av bästa sort.
Och även om svängiga ”Chemistry” är en ”Can't Get You Out of My Head”, så fullständigt vimlar det av klassiska discoreferenser: ”dup-shu-du-bup” och ”ba-da-pa-da-ra”, handklapp, stråkar, poing-poing-ljud, Abba-pianon, snusk på utrikiska och lite kung-fu fighting. Allt dansar förbi på alldeles för höga paljettdojor, glitter i håret och stjärnor i ansiktet.
Men förutom att jag visste att stereon skulle fyllas av discobollar så fanns det ytterligare ett skäl till att jag såg fram emot ”Alcazarized”: ”Love Life”, skriven inga mindre än Neil Tennant och Chris Lowe, mer kända som Pet Shop Boys. De båda ska ha blivit så förtjusta i ”Crying at the Discoteque” när den kom att de tackade ja på frågan om de kunde ge Alcazar en ny låt.
Och även om de överlåtit produktionssysslorna åt andra den här gången är ”Love Life” väldigt typiskt Pet Shop Boys-hantverk. Inte minst den Tennentska texten:
”I'm tall and presentable / well dressed and clean / with a good sense of humour / non-smoking / non-seen / I like a walks in the country / a film or a play / a couple of beers or a glass of Chardonnay”
Är den bra? Jadå. Inte det vassaste spåret, men ändå väl värt att äga.
Men det finns saker som gör att jag inte riktigt kan tvångsutsätta alla jag känner (och några till) för ”Alcazarized”. Och det största problemet är att skivan snudd på kapsejsar mot slutet när kvartetten överger glitterdisco-konceptet. ”Funky Feet” känns mest som en ”Kung Fu Fighting”-kopia (ett outgivet Abba-spår som spelades in av Svenne & Lotta). Och det är på något sätt här rekryteringen av Magnus Carlsson börjar göra sig märkbar på riktigt.
De sista spåren är svulstig och teatraliskt musikaldisco som trillar över på fel sida av kitsch-strecket. Såväl Andreas som Magnus sjunger bättre än bra, men när deras, rätt lika, röster bäddas in i för mycket teatervadd blir det inte lika kul. Det blir också för lite Tess och Annikafiore för att väga upp i de här låtarna. Discogolvet får ge plats för en välregisserad, men stel, musikal. Och när skivans enda ballad stundtals slirar in i Disney-temats förlovade land börjar det klia i skip-fingret.
Men med det sagt har jag ändå svårt att inte falla för avslutande ”Someday” (Orup/Kinde igen), som är precis så här. Alldeles för mycket. För svulstig. För stora körer. Den slutar som ett mellanting mellan Pet Shop Boys versioner av ”Somewhere” och ”Go West”. När ”Someday” fullständigt exploderar måste jag hålla mig för att inte börja hoppa med händerna vevande i luften.
Ja. Så är det. Ni vet hur det låter. Kanske hatar ni det. Jag älskar det. Åtminstone i de stunder ”Alcazarized” är som bäst.
Ett litet energipiller i de stunder livet är för mycket disk och för lite disco.
Publicerad: 2003-05-16 00:00 / Uppdaterad: 2003-05-16 00:00
35 kommentarer
denna skivan känns inte riktigt hemma här…
#
buhuhu :-(
#
vad gör killarna i a-teens? vad gör tjejerna i alcazar?
#
Svar till Alburt: Båda visar brösten!
#
åh! andreas lundstedt är så mysig! min mamma gillar musiken också. käckt värre.
#
fräsig recension säger jag! och jag gillar också alcazar på nåt jävla sätt, jag vet inte vad eller hur men det gör jag! tjohej!
#
disco borde väl ändå brännas på bål va?!
#
Bättre än hard-ons!!!
#
”All disco dance must end in broken bones” – Gehenna. Jag uppmanar alla hardrockare att ge sig pa discofjantarna.
#
Varför skulle inte denna skiva passa här?
Jag älskar PSB lika mycket som Wilco, så all bra musik har sin plats här.
#
Det släpps oerhört många plattor varje vecka. Hundratals?
Därför, och endast därför, utgör Alcazar's senaste inte något läsvärde alls i det här forumet!?
#
Naturligtvis är inte Alcazar-plattan nåt genialt mästerverk men props för initativet, dagensskiva. Verkar vara en hel del knastertorra smyghomofober här som blir väldigt stressade när man inte rättar sig efter regelverket om god musik.
#
Är den här recentionen bara skriven som nåt slags statement eller? Känns så i varje fall.
#
Det skrivs oerhört många kommentarer varje vecka. Hundratals?
Därför, och endast därför, utgör dessa kommentarer inte något läsvärde alls i det här forumet!?
#
denna skiva är inte bra nånstans
#
Utmärkt recension! Typsikt att en massa indietalibaner ska komma in spy upp en massa mög om att ”sådan här musik passar inte här”…
ALLA som inser Edwards/Rodgers storhet ska respekteras!
#
Strongt att man vågar recensera slaskmusik, jag har själv inga problem med Alcazar om det spelas när man är ute. Skulle dock föredra en recension av något ”vettigare” inom dansscenen, kanske något inom house genren.
#
Gaydisco är en av musikens härligare genrer.
#
kan ni inte lämna hissmusiken åt sitt öde.
att ligga på en soptipp och bli hackad till trasor av måsarna.
#
Jess! Kul att läsa en seriös recension av Alcazar, bra Ola; ett hårt slag mot cred-fundamentalisterna!. Så här stilren gaydisco är svår att finna. Koncentrerad glädje i coctailform, med ett stort renbågsfärgat paraply.
#
TigerSuhi, håller med. Mer house behöver rescenseras här, Audio Bullys kanske kommer snart? Phunky Drakes nya skulle vara kul att läsa om också.
#
*host* Gay! *host *host*
#
Antar att ni vill bevisa något med att recensera denna skiva, men ni misslyckas hårt. Ni har alldeles för få och alldeles för liksinnade recensenter för att tecka alla genres. Lika bra att ni står för det ni är.
Eller är detta kanske ett lamt försök att få fler annonsörer?
#
Phunky Drakes är ju recenserad. Kolla arkivet.
#
Phille: Antar att anledningen, precis som när jag recenserade förra Alcazar-skivan här, var för att berätta för våra läsare att det finns smått fantastisk musik att upptäcka här för alla som orkar lyfta ögonen från skorna. Om det samtidigt skulle ge oss fler annonsörer så överlever jag det också.
#
Hans: Audio Bullys har ju kommit ut.. eller är det bara på MP3 den finns? Jag har lyssnat på den och tycker det var en ganska dålig skiva hur som helst.
#
Ola Andersson har helt rätt i nyktert tillstånd.
Vi är några grabbar som bastat och vevat ner några öl och då är detta en perfekt platta att lyssna på. Bra disco helt enkelt.
#
Ola Andersson har helt rätt, medan Ola fixar gör mig mörkrädd.
#
alcazar suger purjo.
#
Zimma: Den verkar släppas den 26:e. Har dock spelat mp3'orna ett par dagar nu och jag måste säga att jag inte håller med dig. En gjuten platta; 8/10 i mitt tycke. Som en schysst engelsk bitter ungefär.
#
urk fan! recensera inte sån här skit! känns skumt att hitta den här också. ungefär lika konstigt som att hitta en purjolök i ett varggryt…
#
När ska ni recensera Britneys nyaste? o_O
#
Vilka gnällspikar ni är. Jag blev positivt överraskad när jag hörde skivan. Det är en finurligt ihopsnickrad skiva. Ja, inget sensationellt, men musiken fyller sitt syfte väldigt bra – tuggummidiscopop att tralla till för stunden och bli glad av. Varför måste allt vara så förbannat pretto och tungsint jämt?
#
undrar om inte det är non-scene, snarare än non-seen
#
Kanonskiva! Helt enkelt kanon faktiskt. Länge sen man hörde en så bra discoplatta. Tamejtusan lika bra som Zwan och Audioslave.
#
Kommentera eller pinga (trackback).