Recension
- Damnation (cd) Opeth
- 2003
- Music For Nations
Fortsätt mangla istället
Lyssna
Externa länkar
- Music For Nations
- Skivbolagets hemsida
- www.opeth.com
- Bandets hemsida
Svenska Opeth kammade hem en grammis i kategorin hård rock för förra plattan Deliverance. Detsamma kommer troligen inte hända med uppföljaren och syskonplattan Damnation. Mest för att den inte är hård för fem öre, men även för att den helt enkelt inte är lika bra som sin föregångare. På Damnation är den progressiva dödsmetallen sopad under mattan och kvar finns bara proggen, och då pratar jag inte om Nationalteatern eller Träd, Gräs och Stenar utan snarare om mestadels akustisk progressiv metal, titeln på låten Death Whispered A Lullaby beskriver även stämningen i Opeths musik ganska bra. Tankarna går ibland till ett gitarrljud som närmar sig Gary Moores fast inte lika metalliskt och en ljudbild som stundtals påminner om Iron Maiden kring Somewhere in Time. Vid närmare eftertanke skulle nog morsan gilla det här om Opeth hade spelat lite rakare låtar, men i vanlig ordning är det inte någon enkelspårig vers, refräng, vers-historia utan det är kast hit och dit, om än inte lika tydliga som på de tidigare plattorna, på grund av att kasten där förstärkts på ett formidabelt sätt med en fet dist, smattrande trummor eller en nedgång från nämnda partier till lugnare tongångar. Här blir de lite anonymare.
Styrkan hos Opeth har varit just kombinationen mellan hårda partier och mer spröda tongångar. Nu när den dynamiken är borta återstår de lugnare tongångarna och dessa kommer inte till sin rätt utan sin motpart. Ett hatkärleksförhållande. Ungefär som att en studentkår som inte ifrågasätts av sitt lärosäte inte tvingas tänka över sina värderingar stagnerar och vice versa.
Vissa har hävdat att storheten med Damnation är att grabbarna lyckas fånga samma dynamik även utan hårdare partier, men där håller jag inte med. Det finns visserligen effekter som försöker förstärka stämningen, stråkarna på refrängen i In My Time Of Need ligger verkligen helt rätt, men jag kommer på mig själv allt för ofta med att sukta efter smäckar i stil med dem som levereras på Opeth hittills starkaste utgåva, 1998 års My Arms, Your Hearse och faktum är att jämfört med den och de övriga skivorna står sig Damnation ganska slätt. Min önskan är att Opeth ska fortsätta mangla istället.
Publicerad: 2003-05-13 00:00 / Uppdaterad: 2007-06-28 09:58
24 kommentarer
hålller till stor del med; vill lägga att det finns referenser till gammal symf-rock, fr.a. Camel ('Ending Credits')samt annan nostalgi som användandet av mellotron (inte stråkar), vanligt inom den 70-talsinspirerade svenska ny-progressiva grupperna (Anekdoten, Änglagård, Paatos); de skall ha credd för att då vågar ge ut något sån't här dock. Men Opeth är bäst när de manglar melodiskt och progressivt med inslag av lugna partier, helt klart!
#
”Mangla melodiskt”? Sånt håller ju bara töntar som In Flames på med.
#
Oj, inte många som tycker att MAYH är den starkaste Opeth-plattan. De två första skivorna är bäst enligt mig, riktiga mästerverk, efter det har det sakta gått utför…
NP: ”In the mist she was standing”
#
oj, äntligen en opeth-recension, det var sannerligen på tiden! lite snålt betyg kanske. håller med i stora drag men det är ändå en riktigt bra skiva som borde ha fått några snäpp högre betyg. att den inte är i närheten av ”still life” och ”blackwater park” (mina favoriter) är en annan sak.
#
jag håller med. bra recension!
#
jag håller Deliverance som den bästa; den mest progressiva-krångeltaktiga av de fyra senaste.
mera krångel-rock!!
#
Jag tror aldrig Opeth kommer överträffa My Arms, Your Hearse. Tyvärr.
#
Den personliga favoriten är Blackwater Park. Den här är den sämsta de har gjort. Men det vore intressant att höra hur det lät med en duktig sångare.
#
vilken pittig recension. kan man ha mer fel än Tomas Lundström?
#
Ja, en kille gav Satirnine en sjua. Jag har spelat med dem och det var jättepinsamt att se dem på scen.
#
Äsch! Jag tycker att plattan var riktigt bra jag! Skönt att höra lite nytt också. Bara kommande skivor blir med mangel så är jag hur nöjd som helst. Jag hade nog gett den en sjua eller så…
#
Helt ok skiva tycker jag, men tröttnade dock lite på denna efter sisådär 100 lyssningar. Deliverance och Blackwater Park går inte att tröttna på. För dom är helt otroligt bra!
#
Jag tycker att denna skiv innehåller en stämning en slags mystik, vilket det också gör när dom manglar.. Jag tycker bara det är kul att denna skiva är melodisk,, det visar bara att dom kan mer än att mangla…… så det så bajskorvar som tycker annat…
#
Alltså, enligt mig är detta den absolut bästa skivan Opeth har gjort.
Själv anser jag att skivan är kalasbra, 9 av 10 ger jag den!
#
Som vanligt gör Tomas Lundström mig besviken. Byt hårdrocksrecensent!
#
Jag måste medge att den här recensionen träffade fel. Efterhand har den här skivan växt ganska kraftigt och skulle idag generera minst en sexa. Även om jag fortfarande håller de hårda albumen framför detta.
#
byt ut tomas lundström.
han är sämst, jag hade klarat av att göra bättre recensioner!
#
Tomas lundström är en pundare, Ghwomb är en jävla idiot, det finns ingen bättre sångare än Åkerfeldt!
#
Opeth är ett sådant band osm aldrig gör samma sak om och om igen. Därför kan man inte heller säga att de skall göra en ny "Morningrise" eller "Blackwater park". Det går bara inte. Med Damnation visar de sina influenser från gamla 70-talsband såsom Camel mer, med mycket mellotron (det Tomas kallade för "stråkar" i "In my time of need") och häftiga trumkomp. Jag tycker att skivan förtjänar minst en sjua som någon nämnde. Men personligen sätter jag 8,5 för den.
#
Porcupine Tree någon?
8/10
#
Sluta ge Opeth dåliga betyg för att de inte är så hårda som du trodde. Det är bra musik ändå förfan.
#
Jag älskar Opeth. Det spelar ingen roll att skivan inte är aggressiv, den kan fortfarande vara underbar.
Jag gillar dock soundet på Watershed, känns mer varierat där.
#
Man ska ju se albumet för vad det är. En melankolisk mystisk lugn skiva. Man kan ju inte klaga på att den inte är hård nog, den är ju inte skapad för ett sånt syfte. Det är en fantastisk platta om man ser den för vad den är och inte bara letar efter ännu ett manglar-album.
#
9/10, deras klart sämsta.
#
Kommentera eller pinga (trackback).