Recension
- The Concretes (CD) The Concretes
- 2003
- Licking Fingers/Playground
Pop för bakfulla
Lyssna
Externa länkar
- Licking Fingers
- The Concretes egna skivbolag. Hit kommer bandets sajt inom kort.
Jag hittade till The Concretes någon gång under halvåret efter den där kalla kvällen i Hultsfred när Monster bestämde sig för att lägga ner. Jag dammsög under en lång period efter band där någon eller några av medlemmarna figurerade. Jag hittade trombonisten Viktor Brobacke i Chihuahua. Jag hittade saxofonisten Gustav Bendt i The Barbwires. Sångaren Anders Wendin stod plötsligt en decemberkväll på scenen i en källare i Örebro och kallade sig Moneybrother. Organisten Per Nyström hittade jag här.
Även om The Concretes musik står ganska långt från Monsters är det lätt att känna igen Pers försiktigt stötiga lätt jamaicanskt färgade spel.
Nu finns det gott om skäl att tycka om det här bandet redan innan vi når fram till musiken. Jag gillar att de envisas med att göra det mesta på ett sätt som enligt branschen är så fel. Att de släpper singelspår som inte dyker upp på album. Att de arrangerar fester för att finansiera skivinspelningar. Att de ger ut det de spelat in själva. Att de formger på egen hand. Det ger en helhet som uppskattas.
Om du minns låtar som gladpoppiga ”Teen Love” och ”Give A Little” har du säkert redan dansat runt lycklig framför radion varje gång du hört den söta singeln ”You Can't Hurry Love” från den här skivan.
På sitt debutalbum (samlingen ”Boyoubetterunow” räknas inte) har tempot sänkts. Det mesta går i ett sorts vemodigt ”dagen efter”-tempo. Lite som en svensk sötpops motsvarighet till Jesus & Mary Chains ”Stoned & Dethroned”. För även om det inte låter särskilt likt JAMC får jag ofta samma känsla när jag lyssnar. Känslan av att vakna upp bakfull en sommarförmiddag och inte riktigt hitta alla kroppsdelar.
I centrum står Victoria Bergmans säregna röst och hon sällar sig med självklarhet till skaran av utmärkta svenska popsångerskor (Karin Dreijer, Nina Natri, Stina Nordenstam, Jenny Wilson och så vidare).
Vid sidan av Victorias röst är det Maria Erikssons och Daniel Värsjös gitarrspel som fångar mig oftast. Tillsammans skapar de söta och finurliga slingor som väver vackra popmelodier i det annars dystra ljudlandskapet.
Annars överraskas jag till en början av den stora instrumenteringen. Jag mindes The Concretes som enklare. Idag är bandet i grunduppställningen åtta personer och i den förlängda familjen finns ytterligare tolv musiker. På scen förstärker ofta bandets producent Jari Haapalainen på mandolin och ljudlåda. Det är ingen vågad gissning att Jari betytt en hel del för bandets utveckling. Han har en osviklig förmåga att locka fram de vackraste melodier och att sätta kör och blås precis där de bäst behövs.
Pop som är så bräcklig att jag ibland tror att den ska falla sönder framför öronen på mig.
Jag har inte riktigt lyckats bli kompis med skivans alla låtar, det ska jag erkänna. Jag gillar stämningen och ljuden, men ibland önskar jag att det fanns fler lika självklara popsånger som ”You Can't Hurry Love”. Blyga ”Seems Fine”och kanske framför allt ystra ”Lovin Kind” kommer nära. Men de är undantag.
Det mesta tassar fram försiktigt för att inte väcka någon med ett abrupt dån.
Kort sammanfattat handlar det ändå om en bra samling snyggt framförda popmelodier.
Publicerad: 2003-04-24 00:00 / Uppdaterad: 2007-05-02 14:35
13 kommentarer
Självklart fantastiskt.
#
Jag gillar singeln, blir nu lite fundersam om jag ska köpa den eller hela albumet?!
#
jag såg the concretes för ett par år sedan, enligt mig gör de sig mycket bättre live än på skiva. Även fast skivan också är bra.
#
Skitbra recension på en skitdålig platta. Död åt The Concretes, ner med Lisa Millberg!!!
#
Ner med dig själv! Jävla snorunge. Hon är min tjej och hon har gått på konstfack. Så det så!
#
Inte SÅ bra, men okej. Lagom betyg.
#
från pressreleasen:
”Tänk er Velvet Undergound, trötta och lite bakfulla”. The Concretes är otroligt trött och framförallt tråkiga. Vem vill höra en trött, bakfull version av velvet underground.
#
Det här är dåligt, riktigt, riktigt dåligt. De är ännu sämre live.
#
Hej alla! Bryr er inte om vad folk säger, The Concretes är otroligt bra trots att alla medlemmar är med i Stockholms popelit.
#
För att vara svenskt är the Concretes nydeligt! Men som vanligt börjar en massa svenskar klaga på ”arty” bla bla bla. Fan vad jag hatar sånt, lyssna på musiken – är det bra så håll käft! Det är väl fan bra med band som har lite ambitioner???
#
Concretes ar fantastiska och den har skivan ar faktiskt nastan alldeles alldeles underbar. Ar man trott passar en av de lugna latarna. Ar man glad vill man lyssna pa ”seems fine” om och om igen. Javligt grym skiva.
#
”Seems fine, do it ain't no no no no”
Jag vet inte om det är gladlåten för mig, jag börjar alltid grina. Detta tycker jag är den tredje eller fjärde bästa svenska skivan i år. Efter The Knife, Radio Dept. och eventuellt Laakso.
#
Jag såg dem på göetborgs-kalaset. Det stog där med vinden i håret, och såg inte glada ut för fem öre. Det var nog den mest anti-bra spelningen jag har sett. Det var helt fantastiskt. Jag tror den fick en fyr av någon sur recencent på göteborgs-blaskan.
#
Kommentera eller pinga (trackback).