Recension
- Under Construction (CD) Missy Elliott
- 2002
- Elektra/Warner
Bättre sent än aldrig
Lyssna
Externa länkar
- Officiella
- Hemma hos Missy.
Så kommer den i alla fall. Lite senare. Jag kände att jag var tvungen att skriva om Under Construction, trots att vi lämnat 2002 bakom oss. Det är ju ändå Missy.
Förra året avslutades med att en drös r’n'b-artister följde upp smått fantastiska skivor. Ja Rule, Jaheim, Jay-Z och Nas för att nämna några. Det de flesta hade gemensamt var att uppföljarskivorna gjorde mig mer eller mindre besviken. Missy Elliott var inget undantag, men så var det ju också hon som hade mest att leva upp till. För det var med Miss E..So Addictive som 2000-talet började på riktigt. Och det var Missy och Timbaland som stod för fyrverkerierna.
Som så ofta med Timbaland-grejer tyckte jag Work It var sådär när den kom. Som så ofta med Timbaland-grejer tycker jag den är smått lysande nu. Men Work It är ingen ny Get Ur Freak On. Under Construction ingen Miss E…So Addictive.
Men trots det är det här en av förra årets bästa skivor.
Under det drygt ett och ett halvt år som gått mellan skivorna har två stjärnor på r’n'b-himlen släckts. Lisa ”Left-Eye” Lopes och Aaliyah. Det märks. Samtidigt har Missy bantat bort en massa Missy på läkares uppmaning. Det märks inte alls.
För Missy är fortfarande lika knasig som vanligt. Visst är det lätt att vara knasig när Timbaland sitter bakom rattarna, men Missy är knasigare än de flesta. Inte bara för att det var med hennes debut Supa Dupa Fly som Timbaland-soundet satte sig på allvar. Utan för att Missy är den som är mest i fas med Timbalands vibbar.
Den stora skillnaden jämfört med Missys tidigare skivor är att det den här gången finns ett budskap som genomsyrar hela skivan, den allt hårdare stämningen som präglar världens hiphopkollektiv. En fortsättning på den Stop The Violence-rörelse som KRS-ONE länge drivit, om man så vill. Hiphop som kärlek.
Och det är tillbaka till rötterna som gäller även för musiken den här gången. Om Missy flörtade med åttiotalet på förra skivan tar Under Construction det ett steg längre. Med avspark i Public Enemys Shut ‘Em Down är skivan fylld klassiska hiphopsamplingar. Martin Luther King, Double Trouble och Beastie Boys är några som svischar förbi. Och gammalt hederligt scratch, en rätt ovanlig Timbaland-företeelse (eller, ja, om man inte räknar hans beatboxscratchande).
Gästlistan är sig rätt lik. Method Man, Ludacris, Jay-Z och Ms. Jade dyker upp även den här gången. Av dem har Method Man fått bästa låten genom det fullständigt knäckande öppningsspåret Bring the Pain. T(L)C bjuds in på den här skivans stora gospelstund, vackra Can You Hear Me, tillägnad Left-Eye och Aaliyah. Även Beyoncé levererar i Nothing Out There for Me, men jag hakar tyvärr mest upp mig på de få sekunder hon försöker rappa. Det borde hon hålla sig borta från framöver.
Men Under Construction är inte årets stora Timbaland-album. Den titeln går, med liten marginal, till Ms. Jade. De riktigt överjävlamänskligt bra låtarna finns på Girl Interrupted. Visst finns de här också, Work It, Bring the Pain, Go to the Floor och Play That Beat, men motsvarigheterna på Ms. Jades skiva är snäppet vassare. Ms. Jade, alltså, om jag tvingades välja. Nu är det tur att jag slipper, eftersom båda är nödvändiga.
Skaffa Girl Interrupted. Skaffa Under Construction. Där har du två av de främsta skälen till att skivåret 2002 blev så bra.
Publicerad: 2003-01-14 00:00 / Uppdaterad: 2007-07-17 18:33
25 kommentarer
När kommer missy till Sverige egentligen?
#
förhoppningsvis aldrig..
#
hoppas ni känner det om norah jones med…
#
gustaf: instämmer till 110%
#
Med tanke på olika naturlagar, exempelvis gravitation så ska man nog hellre fråga sig när Sverige komemr till Missy:)
#
Varför hakar alla manliga journalister upp sig på Missys vikt? Vem f*n bryr sig
#
Det är alltid lika roligt med rocktalibaner som utstöter ett ohh! eller ahh! när deras favoriter intar ytterligare en trött rockpose eller ger sig ut på ännu en retrotrip. När det däremot kommer artister som lyckas föra musiken framåt istället för bakåt så kan de inte hantera det utan hemfaller åt kommentarer av typen vi kan se ovan.
#
det är som bilkörning: kommer man i en återvändsgränd måste man _backa_ och köra ut igen och sedan fortsätta i rätt riktning…
#
vilken skit…
#
Missy är kvinnan med stort K! Med humor,nyskapande och en otroligt rapp verbal förmåga skapar hon och Tim musik som får en att vilja sjunga och dansa av glädje! Blir bara så trött på vissa män som inte kan erkänna hennes storhet pga hon är kvinna!
Ta ta ta
#
Dom som har en anledning att bli intresserade av denna skiva, och det verkar vara många, kan ju inte undgått tidigare hyllningar och recensioner. Inget fel på texten, men den borde kommit i samband med släppet. Det är 2003 nu, låt oss se framåt eller iaf, öhh, nuet.
#
Missy Elliot??…sluta nu…
#
Tycker det är helt rätt att dagensskiva skriver denna recension, spelar det någon roll om det är ”sent” i förhållande till andra publikationer. Gillar man musik, och inte bara att vara rätt i tiden så ställer man sig över sånt. Jag är oändligt trött på kalenderbitarmentaliteten, som innebär att somliga hellre avfärdar en skiva än att hylla den om de inte var först att ”upptäcka”. Bra musik är bra musik, eller?
#
fan, teodor! det där var det bästa jag läst på länge!
#
Min erfarenhet visar mig att jag inte tillhör kalenderbitar-gruppen, hur nu den kommer in i sammanhanget. Vad jag menar är att detta knappast är en skiva som behöver mer uppmärksamhet, dom som är det minsta intresserade har redan fått chansen att tänka över sitt eventuella inköp både en och två ggr.
Bättre sent än aldrig stämmer inte idag men kanske om 20 år när en ny generation behöver tips.
#
det är för mkt prat & seg skit på skivan, nya TLC skivan är bättre. så jävla mycket bättre. missy är OK, TLC är bättre.
#
Missy har bara gjort 2 riktigt bra låtar. Sock it 2 me och Get Ur freak on. Hon är ok, men oerhört överskattad. Timbaland var bäst på Tweets album förra året.
#
Är det förresten någon som överfixerar sig vid Missys vikt så är det ju Missy själv. Hon kan inte sluta tjabba om hur fet hon är i texterna. Nyskapande? Nej.
#
Alla amerikaner är feta. åtminstonde 95%… likaså alla svenskar inom en femårs period.. grattis
#
Jag lyssnar bara på matematikhistoria
#
….och videon är bara urk..
#
så otroligt trött på all hip hop…..zzzzzzzzzzzz
#
Matematikhistoria är kanske Sveriges bästa band just nu!
#
Fatso..
Märkligt hur trött du kan bli på hiphop trots att det var ett så otroligt magert år i år? Eller är det de puderrockande fördomarna som är ute med lakan och kedjor och håller låda?
#
Skivan har fått mycket uppmärksamhet, och jag håller med dig (gustav). Jag är bara så trött på all den här hetsen om att vara först med att hylla en platta. Det kommer faktiskt inte ut så mycket fantastisk musik, så varför inte hylla Missy en gång till?
#
Kommentera eller pinga (trackback).