dagensskiva.com

48 timmar

Recension

Timbuktu: Wått's Dö Madderfakking Diil?
Wått's Dö Madderfakking Diil? (CD) Timbuktu
2002
JuJu Records/Playground
7/10

Sprak och knak

Lyssna

Etiketter

Sök efter skivan

Jag tror inte att det går att överskatta de båda Sedlighetsrotelntolvornas betydelse för Timbuktus utveckling till Sveriges mest underhållande svenskspråkige rimmare. ”W.D.M.D.” är nästan lika avslappnad och lekfull som Sedlighetsrotelns material. Den tillskärpning och fokusering som finns här är bara av godo.

Break Mecanix står för alla beats. Det knakar och sprakar, spretar och retar. Det märks att det lyssnats en del på p-funk inför den här skivan (det är det inte bara omslaget som vittnar om). Här finns gott om galna infall som utan särskilt mycket arbete kan härledas bakåt till funkmoben. Tro för den skull inte att Timbuk har gått mot g-funken. Inte alls. Det finns mer i p-funken än Bernie Worrells överstyrda synthar. Det är lekfullheten och galenskapen som smugit sig in i ljudbilden. Upptäckarlust och sväng.

Timbuktu sparkar uppåt. Här finns gott om vassa samhällskommentarer levererade från den yttre vänsterkanten. I samarbetet med Promoe, ”Hjälp dä brinner”, skanderas det: ” Det är dags å vakna / Upp till kamp / Å slå tillbaka / Sträck upp en hand / Å ta till gatan / Så högt du kan / Å ta tillbaka / No Pasaran”. Det finns mer av den varan. Visst påminner beatet en hel del om vad Dr Dre levererade på ”2001″?

Men, allt är inte vänsterromantik. I ”Legalisera” gör Timbuktu ett ganska lamt inlägg i marijuanadebatten. Argumentet att staten tjänar pengar på spriten trots att den är minst lika dödlig som majan är helt enkelt inte särskilt övertygande. Att misstaget att tillåta en drog gjorts försvarar inte legaliserandet av ännu en.

Första singeln ”Gott folk” är fortfarande en galet bra låt. Uppbrottslåten ”Jag drar” är en annan som borde kunna placera sig högt på listorna. Den är minst lika bra och absolut lika snabbfästande. De båda låtarna ligger ett snäpp över resten av materialet.

”Wått's Dö Madderfakking Diil?” är det bästa svenska hiphopsläppet sen Promoes ”Government Music”. En skiva som pekar ut nya riktningar för svensk hiphop.

Patrik Hamberg

Publicerad: 2002-03-24 00:00 / Uppdaterad: 2007-04-25 15:52

Kategori: Dagens skiva, Recension | Recension: #1364

43 kommentarer

bra in hultsfred!

Mera krautrock!!!! Oregistrerad 2002-03-24 03:19
 

Är herr Hamberg nykterist?

Kennet Oregistrerad 2002-03-24 10:38
 

Det kan man nog inte säga. Inte praktiserande sådan iallfall.

Patrik Ekelöf Oregistrerad 2002-03-24 12:15
 

är ingen inbiten lyssnare av denna typen av musik men är helsåld på plattan. Ett säkert köp!

undantag Oregistrerad 2002-03-24 12:41
 

låten legalisera är inte hälften så lam som hambergs kommentar om marijuanadebatten, som han uppenbarligen inte vet ett dyft om. alkohol i sig dödar, det gör inte marijuana.

andreas Oregistrerad 2002-03-24 14:46
 

andreas: va?!?

Mr T Oregistrerad 2002-03-24 15:07
 

Ja, precis, VA?!!

Mike Oregistrerad 2002-03-24 15:39
 

andreas: Jag vet inte hur du drog slutsatsen att jag inte är insatt i marijuanadebatten när jag sågade huvudargumentet i ”Legalisera”.

Huvudargumentet i låten är att man borde legalisera marijuana eftersom alkohol är legalt. Jag tycker att det är ett bedrövligt svagt argument. Kanske det svagaste av alla de argument som finns för en legalisering.

Som vidare stöd i sin argumentation konstateras att om staten bara kom på ett sätt att tjäna pengar på marijuanan skulle man genast tillåta den. Det stödargumentet är om möjligt ännu svagare. Att tjäna pengar på marijuana kräver inte något större geni. Problemet för staten, som Timbuktu bortser från, är att staten även skulle tvingas stå till svar för följderna av ett ökat marijuanabruk. Det problemet slipper dagens dealare att ta i.

Det argument du tar upp används på ett lite annat sätt i den låten. Timbuktu nöjer sig med att konstatera att fler dör av alkohol än marijuana. Vilket må vara sant, å andra sidan är det betydligt färre som nyttjar marijuana än alkohol. Huvudsakligen beror detta på att det är olagligt att nyttja marijuana, medan alkoholen är laglig.

Tror du på fullt allvar att marijuana inte påverkar dig och din kropp på ett sätt som i längden är skadligt? Då är det nog dags att läsa på lite.

Ska marijuana legaliseras är det på dess egna meriter, inte något annats. I marijuanafrågan är det inte relevant att diskutera alkoholens eller tobakens skadliga effekter. Det har ingenting med marijuana att göra.

Jag valde att inte göra någon längre utläggning om marijuana i recensionen eftersom det trots allt bara är en av skivans låtar som trampar snett, jag kan ha överseende med det. Men, jag blundar inte för det.

Skivan är bra och förtjänar all framgång.

Patrik Hamberg Oregistrerad 2002-03-24 16:08
 

hahahaha…Go Ricki…

Mera krautrock!!!! Oregistrerad 2002-03-24 16:12
 

Patrik: Frågan handlar inte pragmatisk lagstiftning utan om stringens. Om du har rätten att supa ihjäl dig eller röka ihjäl dig, varför skulle du inte ha rätten att röka på? När det gäller skadlighet och brass så tror jag jämförelsen tobak/alkohol är synnerligen aktuell. Till och med fet mat är ett exempel på någonting som är skadligt om man intar i för stora mängder. Det är skillnad på bruk och missbruk.

Karatehunden Oregistrerad 2002-03-24 16:26
 

Legaliseringsfrågan handlar verkligen inte om stringens i lagstiftningen. Det är bara ett försök att undfly sakfrågan och att flytta fokus.

Frågan måste vara om det finns en samhällelig vinst att göra om bruket av marijuana legaliseras.

Mina studier i frågan har lett mig till åsikten att det inte finns någon samhällelig vinst att göra i en legalisering av marijuana.

Patrik Hamberg Oregistrerad 2002-03-24 16:48
 

”Samhällelig vinst”? Du tror inte på individens rättigheter då? Om det bara är samhällelig vinst som räknas, varför förstatligar vi inte all privat egendom?

Karatehunden Oregistrerad 2002-03-24 19:23
 

En individ ingår alltid i sammhället, och om individer börjar trilla av pinn i högre takt på grund av legeliserad marijuana så är det i mina ögon verkan en samhällelig eller individuell vinst.

Kalle Oregistrerad 2002-03-24 20:10
 

Och det var ju f-n vad jag stavar dåligt idag.

Kalle Oregistrerad 2002-03-24 20:11
 

Jo, men med den argumentationen borde allt annat som orsakar förtida död förbjudas. Som alkohol, tobak och fet mat. Chips-ätande borde dödsstraffbeläggas.

Karatehunden Oregistrerad 2002-03-24 20:28
 

Samhället är individerna som utgör detsamma. Det som är bra för individerna är bra för samhället. Att förstatliga alla företag vore en samhällelig förlust.

Patrik Hamberg Oregistrerad 2002-03-25 09:56
 

Patrik Hamberg, du förlorade den här diskussionen verkar det som.

yuppa Oregistrerad 2002-03-25 16:14
 

yuppa: Nyfiken. Vad baserar du ditt påstående på?

tomten Oregistrerad 2002-03-25 18:35
 

tomten = Hamberg eller? hahahaha

yuppa Oregistrerad 2002-03-25 20:12
 

den där patrik karaktären verkar tro att han är kung bara för att han kan använda flashiga ord..

luffaren Oregistrerad 2002-03-25 20:15
 

De é bra stå på dej Hamberg. Det var väll detta Timbu ville, att om det finns nått man stör sig på, så säg det.

Tack

Flavia Oregistrerad 2002-03-27 13:42
 

Grym skiva!

Vilket jävla sväng va!!

Inge Oregistrerad 2002-03-27 13:43
 

Legalisera, sluta kritisera

Leagilsera, jag ska annonsera

Jim Profit Oregistrerad 2002-03-28 02:24
 

Ett argument som bygger på att marijuana borde vara lagligt därför att alkohol är det, är definitivt motiverat.

Marijuana har inte alltid varit olagligt och om man ser till de skäl till varför marijuana narkotikaklassades, så borde rimligen även alkoholen gå som narkotika.

Jag relativt övertygad om att det finns en samhällelig vinst i en legalisering av marijuana. Detta om marijuanan tjänar som ett substitut vid tillfällen där man tidigare förtärde alkohol och inte ett komplement som utökar drogbruket.

Dessutom bör alltid individens rätt gå framför det som vissa refererar till som den samhälleliga vinsten (så länge som man inte inkräktar på någon annans frihet eller vilja). Som tur är, så går stora delar av Europa mot legalisering av droger och bland folk i –70 och –80 generationerna är synen på droger till relativt liberala. Tid, fakta och sunt förnuft kommer tids nog ändra svensk drogpolitik.

weirdo Oregistrerad 2002-03-28 02:54
 

Patrik säger en del saker som verkligen är av betydelse, men något som stör mig är hans omskrivningar av meningar som egentligen skulle kunna vara väldigt simpla men talande. Dessa menaingar och ståndpunkter blir endast dryga och intetsägande nu. Patrik: Det verkar som att din strävan efter överlägsenhet i språket dränker dina åsikter.

Mattias Oregistrerad 2002-03-28 19:51
 

Om alkohol skulle vara ett nytt berusningsmedel skulle den förbjudas i Sverige, men om den skulle förbjudas nu skulle svenskarna protestera vilt, så mycket sprit som vi dricker.

Staten får pröjsa väldigt mycket för alkoholen, skrumplever etc. Så jag tror inte att staten skulle tjäna så mycket på att legalisera marijuana..

Jag fattar inte hur man tänker när man säger att man vill legalisera cannabis, de vet uppenbarligen inte vilka konsekvenser det kan ge.

Jag skulle iallafall inte vilja bli opererad av en pårökt kirurg…

anna Oregistrerad 2002-03-28 21:48
 

weirdo: Det är mycket som en gång varit lagligt, men som idag är förbjudet. Barnaga till exempel.

Marijuana klassades som narkotika, och blev därmed förbjudet, 1930.

Jag tror inte att vi kommer att få se en legalisering av marijuana under vår livstid. Jag hoppas att både bruket och missbruket minskar. Jag vill inte se ett mer trögtänkt samhälle än det nuvarande.

Vad är sunt förnuft?

Hur dras gränsen för vad som inkräktar på min respektive din frihet eller vilja?

Jag upprepar en vinst för individen är en vinst för samhället. Att individen får rätt att knarka är ingen vinst, vare sig för individen eller samhället.

Mattias: Jag ber om ursäkt om jag talar över någons huvud, men det här är för allvarligt för att inte diskuteras på ett seriöst vis. Vilka meningar tycker du är för tillkrånglade?

Patrik Hamberg Oregistrerad 2002-03-28 21:57
 

Det t2 försöker säga är ju inte att marijuana ska legaliseras, utan att man ska få köpa marijuana om man vill. han vill att man ska ha friheten att göra det då man har friheten att göra detsamma med alkohol. jag har ju fan lyssnat på låten jag med!

Pär Oregistrerad 2002-03-29 11:24
 

Pär: Öhm, det är ju det som är legalisering. Att du kan köpa maja som om det vore sprit tex…

pob Oregistrerad 2002-03-29 14:19
 

Så vitt jag vet är det bara misbrukare som förespråkar en legalisering, för mig räcker det som argument.

OCke Oregistrerad 2002-03-30 01:12
 

Ja men om det nu vore så enkelt så varför gör man det inte bara? Det handlar ju ganska så mycket om individens frihet också. Eller förstår du inte? Man måste få lov att göra så som man vill.

Pär Oregistrerad 2002-03-31 14:11
 

don't drink, don't smoke, don't fuck at least i'm able to think.

eller hur det nu var han skrev. den dära Ian.

att säga att vi borde tillåta fler saker med argumentet att om något dåligt för samhälle och människan är tillåtet, så borde fler saker vara det. knasigt.

förbud och lagar är dumt. men när vi tydligen inte (kortsiktigt) klarar av att bestämma över oss själva utan att först förstöra innan vi bygger upp, så tror jag att jag håller med om att lagar kring droger måste finnas. de lagarna kan vi ta bort när vi löst samhällets mer akuta problem. om timbuk röker skiter jag i. det är hans val.

det enda som talar för byte av drog (röka är tillåtet, inte alkohol) är att våldet i samhället skulle minska. det som talar mot är att verkningarna av drogen inte går ur lika fort. som sagt, vem skulle vilja bli opererad av en kirurg som börjar noja?

timbuk får handla plantor. han bor i malmö. han kan åka över till köpenhamn varje helg och röka om han vill.

tod Oregistrerad 2002-04-01 19:06
 

hur kan en växt vara SÅ farlig. ? Man blir för snäll av den.!

o Oregistrerad 2002-04-17 09:56
 

problemet med maja är att man blir dum i huvudet av det.

pob Oregistrerad 2002-04-17 10:08
 

håller med i mycket, speciellt om att ”Jag drar” är en grym låt. Har Timbuktu någon hemsida som man kan besöka? Och var kan man få tag i texten till ”jag drar”?

Kalume Oregistrerad 2002-05-27 21:59
 

john lennon rökte maja hela sin karriär inte skrev han sämre låtar för det..snarare bättre

nisse Oregistrerad 2002-08-20 00:21
 

Bara en liten annan synvinkel på ”Legalisera”…Är det bara jag, eller har Timbuk blivit inspirerad av ”L.i.f.e.” från Cypress Hills senaste. I texten då asså, ikke musiken.

Anders Oregistrerad 2003-03-14 11:46
 

Jaha Patrik. Har jag förstått er fel när jag trodde att ni recensenter var här för att betygsätta musiken, INTE artistens politiska åsikter? Jag tycker inte änns att du borde nämna din egen åsikt i den här frågan, i resensionen. Det är ju som att sätta en nolla på Eminems album, bara för att man inte gillar hophop. Förövrigt tycker jag att du och Fifi borde överlåta hiphop recensionerna åt någon annan, för det är inte vidare bra nån av dem.

fy!!!!! Oregistrerad 2003-04-21 12:12
 

Vad mycket dumheter folk skriver. Det är en skön skiva (punkt).

Lovely! Oregistrerad 2003-06-11 13:42
 

ok, antagligen kommer ingen svara på detta eftersom det förmodligen inte är någon som läser här längre eftersom det var ett tag sedan recensionen skrevs..men i alla fall.

Argumentet, ”ja för vem skulle vilja bli opererad av en pårökt kirurg” var nog det dummaste jag hört, jag antar att ni inte heller skulle vilja bli opererade av en full kirurg..eller det kanske går bra?

Man måste skilja på som det sagts tidigare bruk och missbruk, självklart är marijuana inte bra för kroppen men det är jävligt mycket som inte är bra för en. Som Timbuktu själv säger ”för mycket av vad som helst är destruktivt”

Marijuana är inte en större drog än vad alkohol är. Vad är det som skiljer dessa två så pass mycket att den ena är laglig medan den andra är olaglig.

Och argumentet att maja skulle vara en inkörsport till tyngre droger är bara bullshit om man ser till Holland där maja är lagligt så ser man att så inte är fallet. Holland har ungefär 6´000 personer som missbrukar TYNGRE droger så som kokain, heroin med mera medan det i Sverige finns ungefär 24´000. Om maja då skulle vara en inkörsport borde inte Holland har betyldigt mer tyngre missbrukare än Sverige då?

Som Timbuktu också säger, vad dödar dig snabbast gräs eller rom?

Sebbe Oregistrerad 2003-07-28 14:26
 

som det står i resencionen ovan, bara för att man legaliserat en farlig sak är inte det ett argument för att legalisera en till…

och vad händer efter en legalisering, upprättar systembolaget någon schysst importdeal med något bolivianskt drogsyndikat?

days of war, nights of love Oregistrerad 2003-07-28 15:42
 

"och vad händer efter en legalisering, upprättar systembolaget någon schysst importdeal med något bolivianskt drogsyndikat?"

hah.. d skulle va soft.

Allvarligt talat.

Hur kommer det sig att maja förbjöds 1930 men inte alkohol?

Nog måste dom förstått att det var minst lika skadligt o mer.

Måste vara för att staten fick pengar utav det men inte majan?

Och kunde dom reglerat det redan för år o dar sen, kanske tom maja skulle vara lagligt idag.

Dessutom händer det att maja används i medicinskt syfte och skrivs ut till patienter. Har d nånsin hänt med alkohol?

Why drink and drive, when you can smoke and fly. Oregistrerad 2004-07-01 10:25
 

asså shit! fatta att cannabis blev illegalt på grund av att amerikanska staten förlorade pengar på att man gjorde papper av Hampa, sen spred dom massa cepe information till världen som än idag sitter i, lyckligtvis börjar de avta men de e fan i senaste laget!

Medlem 2005-12-11 11:42
 
Kommentera eller pinga (trackback).

Du kan använda: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Inloggning

Registrera dig