Recension
- Layers of Light (CD) Nils Landgren/Esbjörn Svensson
- 2001
- Act Music/Amigo
Njutbar enkelhet
Lyssna
Externa länkar
- Nils Landgren
- Skivbolaget har en hel del info om Nils Landgren.
- Esbjörn Svensson
- Esbjörn Svensson presenteras också av skivbolaget.
- EST
- Esbjörn Svensson Trios egen webb.
En skiva med tolkningar av traditionell folkmusik som â€Vallåt från Hammerdalâ€, â€Get-Trall†och â€Gånglåt Efter Lapp Nils†kanske inte direkt är något man känner att man går loss på. När man dessutom får reda på att all musik är arrangerad för och framförd på endast piano och trombon kan det nog lätt infinna sig en känsla av att â€Layers of Light†är en skiva man kan klara sig alldeles utmärkt utan att ha hört. Och det gör man säkert också men samtidigt kan jag då bara beklaga.
För Nils Landgrens och Esbjörn Svenssons tolkningar är i all sin enkelhet stor musik. Ur de simpla grundmelodierna leker de fram musik som är så fantasifull och glädjande att jag blir helt varm inombords. Samtidigt klarar de att hela tiden hålla balansen mellan tradition och improvisation. För även om deras tolkningar många gånger sticker av långt från originalet finns det hela tiden med där i botten.
Det som imponerar mest är samspelet mellan Landgren och Svensson. â€Layers of Light†ligger musikaliskt långt från både den frustande, jazziga funk som Landgren vanligtvis spelar med Nils Landgren Funk Unit och Esbjörn Svensson Trios moderna lätt experimentella jazz. Men när Svensson på pianot lägger de delikata drillande grunderna över vilka sedan Landgren låter trombonens mjuka ton väva sin melodi är det så följsamt att man lätt kan tro att de båda aldrig ägnar sig åt något annat.
Förutom alla folkmusiktolkningar hyllar och tackar Landgren och Svensson också jazzpianisten Bengt-Arne Wallin genom att avsluta skivan med hans â€The Farewellâ€. Wallin spelade 1962 in skivan â€Old Folklore in Swedish Music†som tillsammans med Jan Johanssons â€Jazz på Svenska†var den första skivan med jazztolkningar av folkmusik. En cirkel som nu blir sluten.
Även titellåten på plattan skiljer sig från det övriga materialet genom att det är en nyskriven Esbjörn Svensson-komposition. Den har ett coolare anslag och andas mer regnig storstad än fäbodvall. Samtidigt genomsyras den också av samma vemod som resten av låtarna vilket gör att den smälter in på ett helt naturligt sätt i sammanhanget.
Men till största delen handlar alltså â€Layers of Light†om vaggvisor och vall-låtar. Fast det är något jag inte tycker man ska låta sig avskräckas av. För i händerna på två av Sveriges skickligaste jazzmusiker har de fått nytt liv och förvandlats till något av det mest njutbara du kan höra just nu.
Publicerad: 2001-02-21 00:00 / Uppdaterad: 2001-02-21 00:00
6 kommentarer
Kan någon rekomendera en ESTskiva som lämpar sig för en mindre inlyssnad person?
#
'from gagarins point of view' är nog den som är mest lättlyssnad; försök med 'dodge the dodo' eller 'subway' eller titelspåret om du bara vill lyssna på ett par låtar.
passa på att se esbjörn och nils landgren live, förresten. dom spelar i stockholm nu om några dagar…
#
Stämmer bra det. 8 mars spelar de tillsammans på Nybrokajen i Stockholm. Det lär bli mycket material från ”Layers of Light”-plattan.
#
var köper man biljetter, tro?
på plats eller nån annanstans?
#
På http://www.nybrokajen11.srk.se kan du boka biljetter.
#
skulle vara intressant och se dem live tillsammans, de är ju två karisamtiska musiker med rätt så olika jargong..
#
Kommentera eller pinga (trackback).