Recension
- White Chalk (cd) PJ Harvey
- 2007
- Universal
En vätte i viktoriansk klänning
Lyssna
Externa länkar
Polly Jean Harveys ickestrategi är vid det här laget en strategi. Oviljan att stanna har blivit erkänd. Hon har dock alltid haft med sig en vapenbärare som på White Chalk lyser med sin frånvaro. Gitarren. Dess existens har suddats ut. Vid det här laget vet de flesta förmodligen att Polly tog till pianot istället, så ingen idé att göra en poäng av det. Resultatet? Nakenhet. Transparens. Istället för att demonstrera råstyrka visar White Chalk upp en blekare, mer eterisk sida av PJ Harvey. Även om hon fortfarande är ganska obehaglig på ett sätt som förmodligen är naturligt för henne vid det här laget. Hela första hälften av skivan sjunger hon precis strax över sitt normala tonläge, vilket lägger an mot svekfull skogsdryad snarare än oskuldsfull älva, och förmodligen är helt avsiktligt. Harvey har väl aldrig varit speciellt inriktad på att vara angenäm.
Det har redan gjorts, och kommer givetvis att göras fler, tolkningar av Harveys texter. Sedvanligt morbida och i huvudsak svarta som kol. Här finns ingen skillnad mellan den här skivan och tidigare. Förmodade aborter (”Something metal, tearing my stomach out/…/Can you forgive me?” – Broken Harp), skelett, mord, spektrat finns där. Som den sten som håller kvar skivan hos lyssnaren.
Det är enklast att placera White Chalk på en geografiskt ödslig punkt. Men riktigt så stora skygglappar har Harvey inte satt på. Dear Darkness pekar till exempel motsägelsefullt in mot de elektriska ljusen, vinkar till sig vättarna och smyger sakta närmare. Men så värst nära blir det ändå inte. Skivan känns isolerad, vatten- och lufttät. Det är en besvikelse från någon som Harvey. Mitt problem är inte pianot. Det är bara det att White Chalk, trots några ljuspunkter mest känns som en skärmytsling. Den känns inte viktig. Den gör ingen åverkan på det sätt som många av PJ Harveys lyssnare kopplar samman med hennes konstnärskap.
Processen White Chalk var välkommen, det råder det inget tvivel om. Det stora problemet är att Harvey tappar bort sina låtar i muteringen. Genomgående saknas pondus, vilket känns i det närmaste bisarrt att anklaga en kvinna som PJ Harvey för. Och jag är uppriktigt ledsen över att inte ha mer att säga om skivan.
Publicerad: 2007-10-09 01:11 / Uppdaterad: 2007-10-09 01:11
27 kommentarer
Kan alla sluta dissa den här underbara skivan, please?
#
Raka motsatsen till alla denna världs Winnerbäckar – dvs dom som bara står och stampar och kommer ingenstans – möjligvis ännu längre upp i sin egen anal. Polly Jean tar ett modigt steg. Kan inte säga att jag älskar alla grejer på denna platta men upprepad lyssning under en bilfärd i helgen gav mycket. Definitivt värd med än 5/10, kanske uppåt 7,8.
#
Fan va motorsågen är bra ibland. Även om han hyllar Ozzy (verkar det som).
#
Så ni gillar vättar?
Det var ett tag sen jag hörde något bra av Harvey men får väl ge detta en chans då. Kanske får någon typ av insikt..
#
Ozzy + PJ är en bra medicin mot Winterkräksjuka ;-)
#
Bugar och bockar för tipset. Får väl se till att leta fram ”The Mess We’re In” från ”Stories from the City, Stories from the Sea” med.. fick nästan lite abstinens nu ju..
#
Lite högre betyg borde den allt fått.
#
Tore S. Börjesson tycker den här är fantastisk, en klassiker skrev han. Makalös tråkig artist, detta ska inte insupas, den saken är klar.
#
Lite lägre betyg borde den allt fått.
#
den borde inte recenserats alls!!!!! skärp er, singer-songwriterjävlar!!!
#
Det där lät ju indie o alternativt. :-(
Inget för mig.
#
PJH är så enormt bra. Har inte hört denna skiva ännu. Hon borde kunna vara bra utan elgitarr.
#
Och hur i hela friden kan Barry White vara kanske relaterad? Då måste hans musik ha ändrat sig enormt mycket. Eller gillar han också småknytt?
#
Barry är tyvärr död.
Men något mindre relaterat till PJ Harvey är svårt att tänka sig.
#
Barry Vätte?
#
Martin: Kanske relaterat tas fram automagiskt via textanalys som verktyget gör, det är ingenting som vi gör manuellt (därav kanske).
Så nej, det är ganska fel. Vi kommer förbättra det där ganska snart. v4.1
#
”Lite lägre betyg borde den allt fått.”
Fan, där var du kvick!
Okej alla haters kan ni förklara bättre varför skivan är så pass booring att man bara ger förklaringen ”Och jag är uppriktigt ledsen över att inte ha mer att säga om skivan.”?
Någon någorlunda vettig kritik kan man ju få höra. Expressen-standard vafan. Ni kanske gillar Nunstedt i och för sig.
#
jewbs: skivan låter som om det är tre riktigt långa låtar. Vilket är helt okej, men bara om det är just tre långa låtar och inte tolv av normallängd. Det finns ingen dynamik eller variation. Den är inte så dålig, bara tråkig.
#
Sen när blev fint tråkigt?
MY BRAIN DON’T COMPUTE
#
Jo, lite lam är den allt.
#
Borde få högre än fem, dock kanske inte riktigt normal PJ-standard. Helt klart annorlunda iaf, dear darkness fantastiskt vacker
#
Jag gillade den här recensionen. Sådäså.
#
PJ utan gitarr, tja.
I dag lyssnar jag i stället på:
Chase Frank. Albumet Winter is my Summer från i fjol.
Låter som PJ gjorde fram till To bring You my Love, ungefär. En arg tjej med en rejält distad gitarr som enda följeslagare.
Prova du också!
#
förstår inte det låga betyget denna skiva har fått.
Britterna verkar ha fattat det, den är praktiskt taget hyllad av alla där. Men jag är helt överraskad över dem svenska recensionerna!
Det här är den bästa skivan i år (med M.I.A.’s skiva inte långt bakom). Otroligt vacker. Grow Grow Grow gav mig mer gåshud än jag fått på länge. Jag tycker inte ens det finns några svaga spår. Så bra tycker jag den är.
Well well, ännu en förbisedd pärla får man väl leva med (som Black Cherry med Goldfrapp, det är bara att acceptera att de flesta inte håller med!).
#
Så in i helvete bra skiva. Ren magi..
jag saknar ord.
Årets skiva 2007.
#
Faktiskt riktigt vacker i sina bästa ögonblick (When Under Ether är en av årets bästa låtar), men det väger tyvärr inte upp det tråkiga.
#
Nu tror jag att jag har samtliga album av Polly Jean. Upptäckte henne sent. Var först skeptisk till detta album efter en lyssning – vilket jäkla gnäll och pip. Men skivan växer och är bra. Mycket bra. Det hårda, rockiga, brutala sidan finns ingenstans. Här är det avskalat, vackert, sårbart, men ändå starkt. Ångestfyllt. Jättebra.
Man kan lita på PJ.
#
Kommentera eller pinga (trackback).