Recension
- The Deep End (cd) Madrugada
- 2005
- EMI
Allt och lite till
Lyssna
Externa länkar
- Madrugada
- På bandets webbplats kan du lyssna på delar av skivan.
- Gay Ribisi
- Fotot på omslaget är skapat av Gay Ribisi och ingår i en serie undervattensbilder som går under namnet "WET".
Låten går runt, runt, runt. Suggestivt hypnotiserande cirklar den i rummet. Från början endast med sång och bas. Instrumenten faller in ett efter ett – några pianotoner, gnissel från en gitarr. Intensiteten ökas, allt skruvas upp mot crescendot. Det tar sex minuter. ”Slow Builder” heter låten och det är Madrugada som gör den. Men den hade lika gärna kunnat vara med på någon skiva inspelad i Kalifornien sommaren 1967.
Inspelad i Kalifornien är den, men alldeles nyligen. De tre herrarna i Madrugada var förra året två månader i Los Angeles för att spela in sitt fjärde album tillsammans med producenten George Drakoulias. Tre nordnorska trettioplussare i stjärnstaden. Jag medger att det oroade mig, men den här skivan är strålande, från början till slut. Madrugada har skruvat upp allt som de gjort tidigare till max. De har blivit tyngre, men samtidigt mer välpolerade. Gubbigare, men på samma gång vitalare. Madrugada låter på den här skivan bättre än jag någonsin tror att de kommer göra. ”The Deep End” kan nog vara deras praktverk.
Åtminstone på min planet.
Nu smälter allt samman. Vemodet och de stora gesterna som tidigare tagit gestaltat sig i blues, country, psykedelisk depp- och krautrock har hittat en form som är hård som granit, men samtidigt mjuk som en barnhand.
Vemodet finns där, lika vackert som tidigare. Men med fler fåror och rynkor. Vackra ”Sail Away” tar sig in i mig och siktar omedelbart på hjärtat. Tassande ”Hold On To You”, med spökstråkar arrangerade av Angelo Badalamenti, förser mina öron med balsam, precis som svävande ”The Lost Gospel”. Det är som om det ödsliga vemodet på ”Industrial Silence” och kolsvarta ”The Nigthly Disease” smält samman med motreaktionen på ”Grit”. Och skapat ren magi i formen av musik. Ödsligt svajande gitarrer, dramatiska orgelmattor, långsamma tunga slag och det stora allvaret i strupen.
Allt jag älskar att få i öronen.
Men det räcker inte så. Bandet stökar till med hetsiga ”Stories From The Streets” som mitt i de tunga vågorna stannar upp för att bjuda på akustiska flamencogitarrer och handklapp. I ”Running Out Of Time” gör de ledmotiv till hårt och skitigt kroppsarbete som stinker svett, jord och olja. ”Subterranean Sunlight” bjuder på flummigt sväng igen. Men den här gången med Manchester i fokus istället för San Fransisco. ”Ramona” låter som en elak sjöbuse ser ut.
Sen kastar de in glädjegranaten ”Hard To Come Back” som exploderar i ett countrylikande långtradardriv kompletterat med världens charmigaste fåmanskör som klämmer i på spanska. Strålande förstås. Eufori för allvarliga män. Allvarliga män som mellan melankolin och hetsen serverar några storslagna nationalsånger, som ”The Kids Are On High Street” och ”Elektro Vakuum”. Låtar som är så stora att de inte kommer få plats utomhus, för att travestera en gammal liknelse.
Du som fångats av Madrugada tidigare förstår nog. Det är som det brukar, men med extra allt. ”The Deep End” är en rent knäckande skiva. Som välter omkull mig. Precis som Migala och John Frusciante gör Madrugada gång på gång musik som verkar skriven direkt för mig. Så känns det. Den här skivan är så bra att jag tror både Nick Cave, Michael Stipe och hela R.E.M. skulle börja gråta om de fick höra den. Risken finns att du också kommer göra det. Den är som Ricochets ”Ghost Of Our Love”, fast mycket mer. Den är Dave Gahan och Johnny Cash i samma person. En asfaltblänkande storstadsskildring på film, signerad David Lynch.
En skiva som har allt en vuxen människa behöver. Allt och lite till.
Publicerad: 2005-04-08 00:00 / Uppdaterad: 2008-02-24 23:41
18 kommentarer
jag förstår.
fast jag saknar det allra pompösaste från industrial silence.
kommer aldrig att glömma när jag körde över hardangervidda med den på högsta volym i min alldeles egna folkabuss.
#
Wow, verkar intressant. Har nog lyckats med bedriften att aldrig ha hört talas om dem.
#
Hmmm. Jag kan INTE hålla med Fredrik om att denna skiva är en 10 poängare. Jag är faktiskt RIKTIGT besviken på Madrugada som, med denna skiva, har gjort sin sämsta skiva hitills. Jag hade hopppats att de skulle hitta tillbaka till det spåret de var inne på iomed "The Nightly Disease". Det är en av de allra bästa skivorna i min skivsamling. Men Madrugada har tydligen helt andra planer. Resan till USA gjorde att de tappade bort det norska vemodet. Resan resulterade även i en skiva som är platt, tråkig o ja, lika gubbigt som ett norsk Grymlimgs. I en perfekt värld hade Madrugada stannt hemma i Norge, fortsatt använda droger o blivit ännu mörkare. Men men, jag för trösta mig med Epn: "The Nightly Disease Vol.11" o den första låten där: "Nighlty Disease Part 1". Det är det Madrugada som jag älskar!!!
#
\o
|
/ \
#
En hängd gubbe?
"Allt jag älskar att få i öronen" får mig att tänka på R.Kelly.
#
Gubbrock
#
recensionen verkar lovande.
jag måste dock hålla med om att nightly disease part 1 på EPn fan är en helt sjukt bra låt…och precis som jag vill att madrugada ska låta. så jag kanske blir besviken?
#
Industrial Silece var bra, Nightly disease var ett mästerverk, Grit var inte Madrugada enligt mig. Detta däremot är ta mig fan kanske den bästa skivan som kommer i år. Kolla också in Sivert Høyem`s soloplatta "Ladies and Gentlemen of the opposition". Där finns en låt som heter "Far from here" som är förbannat bra. (Finns också en låt om Cornelis Vrejsvik)
När vi är inne på det, låt mig tipsa om fler norska genier:
"National Bank" -en blandning av Norways finest. Fantastiskt!
Thomas Dybdahl med sista skivan med den sjukt bra titeln "One day you`ll dance for me New York City". Melankolsk rock på sitt allra bästa. Tredje skivan i en serie som skall ses i sammanhang med varandra (?).
Jaga Jazzist -need I say more?!
#
Jag älskar också A nightly disease och Industrial silence, så den här skivan måste jag definitivt kolla upp. 10/10 verkar ju onekligen lovande, men att de dragits åt ett gubbrockigare håll gör mig lite misstänksam.
#
fileunderwater: Du behöver inte vara alltför orolig. De har slipat ned några kanter bara. Det som förut var kolsvart är nu bara nattsvart för att krysta fram en jämförelse.
#
Trots att betyget inte är det viktiga och även fast jag är väl medveten om Fredriks åsikt kring detta, så måste jag bara säga att denna skiva faktiskt är en klockren 10:a, nothing more, nothing less.
#
Herregud vad glad jag blir! Jag köpte den här plattan på en börs i Vasastan i lördags. Jag har spisat den glödhet 10-15 gånger sen dess. En av årets skivor hittils. 10/10 är banne mig rätt! The lost gospel är inte bara årets låt, Nick Cave och Tindersticks borde gråta blod över öppen eld av avundsjuka för att dom inte skrivit just The lost gospel. Den här skivan kommer jag att spela sönder och samman det kommande halvåret:-)
#
Jo men jag har ju sagt att den är fantastiskt bra, några gånger… Se till att få limited versionen om ni kan. Den har två extraspår som är riktigt bra de också.
#
oj, 10.
#
Oj! vilket betyg! Det var den nästan värd! Jag tror att även Kent skulle nästan gråta om de fick höra den, som de nog kommer göra. Glöm inte att lyssna på P3:s barnradioprogram till höst!
#
Den här skivan är bara sååå bra, kul att fler upptäckt det! Läste på musiklandet.nu en inte alltför trevlig recension.
10/10 ett helt ok betyg!!
#
Jag har precis spungit över Madrugada, och jag känner djupt i mitt hjärta att det här är ett STORT ögonblick i mitt musikaliska liv. Givetvis börjar jag lyssna på dem SAMMA kväll som de spelar live i en nära belägen stad, och kommer med största sannolikhet inte se dem live den här turnén, såvida de inte bokas upp till Roskilde eller Hultsfred. Men man kan väl inte få allt, antar jag. Jag är fortfarande väldigt svag i benen (dvs har inte mycket kött på benen), men mina favoriter är, än så länge Runnung out of time samt Stories from the Streets. Som vanligt, när man börjar lyssna på ett nytt band som man förälskat sig i, så lär det väl bli just de två som jag lyssnar minst på om några månader.
#
nielseek: Du kan få en chans igen snabbare än du tror eftersom bandet ställde in sin spelning i Stockholm häromdagen och har lovat att komma tillbaka och genomföra den inom kort…. men det kanske inte är Stockholm som är ditt alternativ?
#
Kommentera eller pinga (trackback).