Text
I väntan på döden
Fildelningen börjar på allvar störa min syssla som recensent. Skivor tenderar att släppas allt senare. Skivbolagen litar inte på de som får förhandsexemplar av skivorna. Ju större artist, desto mindre chans att få skivan i god tid innan release.
Kents nya skiva skulle komma till redaktionerna i måndags så att kritikerskrået skulle kunna skita ur sig en recension till tisdagens tidningar. Vårt ex kom inte i tid. Mitt eget ex levererades dock från näthandlaren på tisdagen, och efter att ha lyssnat på den alldeles för många gånger på kort tid har jag försökt tillfredsställa redaktörens lust att publicera en Kent-recension, min egen lust att berätta om mina känslor för skivan och de läsare som i tisdags mest diskuterade Kent i sina kommentarer till recensionen på Rufus Wainwrights ”Want Two”.
Onödigt stressigt och ogenomtänkt. Allt för att förhindra att skivan skulle spridas via fildelningsnätverken innan den kom ut i butik. Till ingen nytta, eftersom den ju fanns på nätet redan i helgen. Enligt säker källa har också vissa distritubionsbolag haft svårt att få ut skivan till butikerna eftersom de fick den väldigt sent.
Jag förstår skivbolaget. Men den här hysterin leder oss in på fel väg. I sin iver att stoppa fildelningen ger skivbolagen mig som skribent väldigt ont om tid att lyssna på skivan. Därför blir recensionen av er produkt lidande. Därför riskerar de som vill köpa er skiva att få vänta i onödan på den, eftersom distributören inte hunnit med just den butikens beställning.
Fildelning is killing music. Ingen litar på någon. Vi kan fira det med femton låtar Kent. I väntan på döden.
01. Rödljus
02. Sundance Kid
03. Revolt III
04. VinterNoll2
05. OWC
06. Vad två öron klarar
07. Thinner
08. Livräddaren
09. Musik Non Stop
10. FF
11. Max 500
12. Utan dina andetag
13. När det blåser på månen
14. Istället för ljud
15. Elite
Publicerad: 2005-03-16 18:35 / Uppdaterad: 2005-03-16 18:35
19 kommentarer
Eftersom skivjäkeln tydligen är en händelse jämförbar med att Gud Fader själv stiger ner på jorden och alla recensenter har strösslat med plus, pluppar och getingar är det väl en god idé att gå mot strömmen och vänta ett halvår med en recension. Blir nog intressantare.
#
tycker det är ett bra drag av bolagen att vänta med att skicka ut skivan, troligtvis ett av de bättre sätten att hindra den från att sippra ut på nätet. Om jag känner att jag måste läsa en recension om en skiva så får jag väl vänta då men är det en skiva jag sett fram emot köper jag den troligtvis utan recension. Har man väntat ett år eller två på en platta kan man väl vänta en dag till?
#
Recensionen är skriven. Jag hade väsentligt fler timmar på mig än de betalda kollegorna på tidningarna iallafall.
#
Skrev just 1000 ord om varför jag anser fildelning vara rätt, ur ett etiskt perspektiv. Inse att förändrade förutsättningar ändrar folks värderingar.
#
dude: som i Tyskland -38?
#
dude: Det insåg jag för länge sen. Riktiga artister lämnar människors medvetande till förmån för Idol-, Popstars- och Fame Factory-odlade tillfredsställare. Däremellan någon nostalgisk återföreningsturné eller Melodifestival.
Jag kan inte riktigt klandra skivbolagen. De driver kommersiell verksamhet och ska vara lönsamma. Vem ska i deras kläder våga satsa på ett oetblerat namn som inte kommer sälja, men väl laddas ned?
Musikbranschen som vi känner den är utdöende. Om något bättre ska komma ur dess aska är det dags för oss som konsumerar musiken att fråga oss själva: Är vi beredda att betala för den? Eller är musikens värde lika litet som reklamen vi får gratis i brevlådan?
#
Jag håller helt med om att skivbolagen gör rätt i att spotta ut skitmusik om den säljer. Däremot ifrågasätter jag om skivbolagen på sikt behövs överhuvudtaget. Det är nuförtiden vädligt lätt att själv producera professionell musik, och nå ut med denna. Något som också är oförståeligt är att skivbolagen istället för att erkänna att de missbedömt den framtida marknaden tidigare (ärligt talat kunde man räknat ut den här utvecklingen i mitten av 90-talet) hävdar att de har rätt till samma försäljningssiffror som de en gång haft.
Jag håller även med om att vi måste fråga oss själva om vi är beredda att betala för musiken. Själv är jag beredd att göra det i viss mån. Betydligt fler tror jag hellre väljer att inte betala för den alls. Om majoriteten inte vill betala för den ska inte några storbolag kunna få igenom en lag som gör detta olagligt.
Marknaden måste ju styra; om artister vill tjäna pengar på musik och folk inte vill betala får de väl sluta göra musik; om artister vill göra musik får de räkna med att inte få betalt.
Jag tror absolut inte att fildelning dödar musik, tvärtom. Om topplistorna sedan präglas av melodifestivalen och fame factory struntar jag fullständigt i, jag har ingen brist på ny musik ändå. Det finns tillräckligt med musiker som har ett behov av att göra musik vare sig de kan sälja den i skivform eller ej.
#
Styckeindelningen fick inte vara med tydligen.
#
dude: Jag håller med dig till viss del. Men jag tycker nog att vi måste vara beredda att betala för kultur, om vi är beredda att betala för andra varor, tjänster och upplevelser. Annars är jag rädd för att det bara blir bartrubadurer och coverband i framtiden. Var finns incitamentet för unga musiker att satsa fullt ut på musiken om de inte kan försörja sig på det?
#
Det lustiga är att konstnärer – till skillnad från vanliga människor – faktiskt har den unika förmågan att överleva på endast luft och ren skaparglädje. Jag vet, det kan låta konstigt. Men det är något med deras kroppsammansättning som gör att de klarar hyra, mat och …ja, vad man nu mer behöver… utan att använda pengar. Länge leve konsten. Ty den är så ideell.
#
Rätt troligt att det faktiskt är just recensionsexemplaren som läcker ut först.
Dessutom blir det mer demokratiskt ifall vi alla får tillgång till musiken samtidigt.
#
Skivbolag är underskattade.
#
Det står en jävligt bra artikel i senaste nummret av ETC om just detta. Jag tycker att musik ska vara gratis, på samma sätt som all konst ska vara gratis. Och som Wilco och många andra har sagt, att skivbolagen skulle klaga på att folk laddar ner skivor är ungefär lika korkat som att bokförlag skulle klaga på att folk kan läsa böcker gratis på biblioteket. Inse istället att nerladdning är något positivt för musiken och försäljningen. Visserligen har försäljningen sjunkit med 30% sedan 2001, men 2001 var också ett av de åren som det såldes mest skivor genom tiderna. Skivförsäljningen är ändå hyfsat hög om man jämför med andra år, som i början-mitten av nittiotalet. Det sälj ungefär lika mycket skivor då som nu och då var det väl ingen som sa att skivindustrin var i kris? Det de stora skivbolagen snarare förlorar pengar på är de miljoner de slänger ut på Britney Spears med andra. Tänk hur mycket det kostar att producera en video, att marknadsföra, kontrakten osv. Det är där pengarna går. Så upphör copyright lagarna och släpp nerladdningen fri. Peace
#
Naturligtvis är det svårt att överleva utan pengar, men man kan ju göra musik på olika sätt.
Jag tycker på sätt och vis att man kanske är en smula fel ute när man tycker att musikskapande (eller annan konst f.ö.) är ett jobb. Jag har fortsatt att göra musik i över tjugo år, trots att (i princip) ingen nånsin har lyssnat, och då är jag ändå en riktig jävla loser. andra, större, begåvningar får troligtvis ihop bättre musik…:-)
Det är väl ändå ganska sällan den mest sålda musiken är den bästa.
En annan sak – man kan ju fortfarande få in pengar live.
Sammanfattning: Man kan göra bra musik utan att leva på det; och man kan (kanske) leva på att t.ex. spela live.
#
Jag sökte och kollade vad några svenska artister anser om fildelning, och positiva verkar de då inte vara! På URL:en
magnusorerar.blogspot.com
ligger inlägget!
I inlägget nämner och citerar jag även just denna kommentar om saken av Fredrik Wellander, vilket jag hoppas var okej… Men Fredriks reflektion delar jag, och jag sätter (orerande) in citatet i ett sammanhang där även texten är "fri"…
Kultur ska inte vara fri, för då bestämmer inte kulturkonsumenten vad som finns. Då får man stå med mössan i hand och bocka åt det man får. Men fildelning blir svårstoppat (och tenkiska "tsunamis" får man väl vara beredd på att kanske acceptera).
#
Det är lustigt hur du kan påstå att nått som berikar lyssnadet skulle ta död på musiken. Underligt till och med. Det kommer definitivt inte att ta död på musiken. Tvärtom. Men den musikvardag du vältrar dig i idag är snart borta. Det är sant. De flesta skyddar sin egen verksamhet så till den milda grad att de inte klarar av att se och leva utanför den. Musik kommer att blomma betydligt mer än förut. Men det kanske inte kommer att uppstå megastjärnor på samma sätt. Skivsläpp (musiksläpp) kommer möjligen inte att hanteras av stora skivbolag. Musikmiljardärer kanske inte kommer att uppstå. Men vad bryr jag mig om det??? Inte det minsta. Jag sitter lugnt och väntar på nästa mästerstycke. Jag kanske rent av skapar det själv.
Musikdistributionen är död, länge leve musikdistributionen. Face it.
#
Det är intressant när något som tidigare varit otänkbart (gratis musik i min dator långt före kvällspressen recenserar) blir tänkbart och hur det går att se att det som vi tar för givet är en så klar fråga om ur vilket perspektiv vi ser på saken. Mer sådant, det behövs. Det finns så många "självklarheter" som verkligen behöver krossas så totalt som den kross skivbolagen nu råkar ut för.
Sedan ska vi inte underskatta unga killars drift att få knulla, ett incitament så gott som något för att det kommer komma ny musik.
#
Herrejävlar vad många nötter som sitter och försvarar sig för att slippa betala för någonting att som har varit så självklart för bara 5-6 år sedan!
Seriöst, om nu musik bara ska skapas av de helt utan vinstintresse, tror verkligen nån att det kommer finnas något av värde i framtiden att lyssna på?
Skulle inte tro det va.. möjligtvis förutom band som Fugazi. (och hur kul är det…)
Fattar ni fortfarande inte nånting av det jag försöker säga; sätt samma perspektiv på film som nu håller på att gå samma öde tillmötes som musikbranschen, och börjar bli var människas digitala egendom, (självklart innan Sverige premiären).
Tror ni verkligen att det kommer produceras ny bra/underhållande film om det inte längre finns en publik som är villig att betala för den?
Vill verkligen en enda vettig människa att framtidens kultur ska vara gratis och bestå av musik i form av Mac/Garageband och P.S. liknande digitalkamera filmer?
#
Nu blir jag upprörd igen (eller det kanske är mitt normaltillstånd förresten). Att skapa musik är inget yrke. Väldigt många av de stora konstnärerna fick aldrig erkännande under sin livstid, kanske pga av att de inte hade någon som hanterade reklam och PR åt dem, vad vet jag? I vilket fall som helst fortsatte van Gogh att måla mästerverk efter mästerverk. Han blev inte lat och fet och började göra hafsverk som man så ofta ser hos våra kära popartister. Fortsätt tanka hem, bröder och systrar! Låt skivbolagen och tuggummiartister långsamt självdö!
#
Kommentera eller pinga (trackback).