Recension
- Ambient 4 - On Land (CD) Brian Eno
- 1982
- Virgin/EMI
Klimatkonstruktör med blågrön förgasare
Lyssna
Externa länkar
- enoweb.co.uk
- Eno-sida.
Nu släpps åtta cd-upplagor av klassiska Eno-skivor. Fyra är nästan ”normal-pop”, fyra är milstolpar för den aktuella Electronica-vågen.
Enos sätt att skapa stora ljudfält, stora tonande terränger, kompakta kontinenter av klarblå och grönmumlande ljudhimlar och –hav är den ”organiska” startpunkten och inspirationskällan för nutida electronica. I stark kontrast mot den ”syntetiska” eller ”maskinvurmande” starten som finns hos Kraftwerk och andra. Hos dom hörs ekon från maskinhallar, radioburkar, massmedias kopplingsystem och strukturer som är vassa och hårda som den mest plåtförnicklade byråkrats värsta slutlagringssystem av registerpärmar och datakoder. Det är just så parodiskt ultratyskt att det utlöser flin och i sanningens namn också obehag.
Enos ambienta skivor är som byggda av balsaträ och skymningsvind. Dom är speglar av människors kroppsrörelser och väntan. Ofta väntan och vila. Där känns den stora tystnad och vilseenhet som möter på internationella flygplatser. Så visst låter det nutida och cyberrymdigt. Ja, mer så än Kraftwerksbrigaden som känns fast i smörjgropen från trettiotalet. Ungefär som om det häftigaste inom tekniken var en stor stridsvagn med skrammelglada larvfötter.
Eno kopplar ihop rymdens optimism (som den hördes i dom första sändningarna från Månen – alltså STÄMNINGEN av en ny och modern genombrottstid).
Det som gör skivorna märkligt viktiga nu är att dom också innehållsligt kan mäta sig bra med electronica-fältets mest avancerade. Om du fick höra Enos ambientskivor oförberedd och gavs beskedet att detta var en ung kille från Japan, som är framtidshoppet numero uno skulle du troligen köpa det.
Så upptäck eller återupptäck den ”organiska cybertronicans” skapare nu. Detta är den väv som drömmar digitaliseras av. Ett sjungande oändligt hävande hav. Eno är dess nav.
Publicerad: 2005-01-12 00:00 / Uppdaterad: 2005-01-12 00:00
15 kommentarer
Ja gud den skivan är så jäkla bra. Mästerverk. Inte för intet Eno pryder min vägg
#
Jag tycker bättre om Enos "normal-pop", vill jag lyssna på ambient lyssnar jag hellre på nånting annat än Brian Eno. Har i och för sig bara hört "Music for airports"…
#
jävligt bra recension.
you the man, kjell.
#
verkar intressant.
#
Bra recension på en fantastisk skiva, äveom om även jag föredrar Enos "pop" eller "rock". Och kul att Eno får så mycket uppmärksamhet; han är verkligen en av de stora inom rocken ( i dess mest vida betydelse).
#
rymdens optimism…
som en dartpil rakt in i tjur-iris
kjell alinge är så bra på sånt här
och eno var så bra på det där
#
Vilken av hans ambientskivor är bäst?
#
låter intressant.. kanske något man borde kolla upp..
gusc, e du gustav från gbg?
#
Blir sugen, nästan enbart på grund av omslaget.
#
ljuvligt, ja, vem är du? :p
#
hellsten, jag tkr apollo är hans bästa.
#
Underbart, Brian Eno i rampljuset igen. Jepp kan bara instämma, visst skulle Eno kunna passera för ett nyfött ambient löfte…
Han är ofta före, utan att göra nån stor sak av det. Han hittar, andra letar…
#
gusc, aja.. så d va du då.. :)
kaisa e ja, dzintras kompis..
#
'Ambient 2 The Plateaux Of Mirror' är faktiskt bättre. Att dissa Kraftwerk var inte så vidare klokt eftersom de är minst lika bra (om inte bättre) än Eno. Skitbra, rent ut sagt. Men i nästa recension så måste du sluta skriva "dom" istället för de/dem.
#
jaha. hej kaisa. :)
#
Kommentera eller pinga (trackback).