dagensskiva.com

48 timmar

Gästrecension

Velvet Underground: Velvet Underground & Nico
Velvet Underground & Nico (CD) Velvet Underground
1967
9/10

Den första punken

Lyssna

Sök efter skivan

1965.
New York har på senare år blivit världens huvudstad, båda vad det gäller ekonomi och kommersialism. Men New York var även den nya huvudstaden för den nya konsten, den avant-gardiska, med förgrundsfigurer såsom en viss Andy Warhol.

Samma år så bildar den något upproriska sångaren Lou Reed, och den genialiske gitarristen John Cale ett nytt band, som även de skulle komma att ta en mycket aktiv del av denna utveckling. Två år senare släppte de sitt debutalbum, ”The Velvet Underground & Nico”, vilken både producerades och lanserades av en viss Andy. Det skulle dock visa sig att det tog tid för folk att vänja sig vid denna musik, vid denna tid lika avant-garde som något annat, och därför nådde plattan inga större framgångar förrän långt senare. Och kanske var det inte så konstigt, då inte bara USA, utan hela världen var helt betagen av den nya hippie-kulturen som nu stod i zenit och överskuggade alla musikscener på den nordamerikanska plattan. Det var inte bara musiken, där Cale var kaptenen som styrde skeppet, utan främst texterna som avskräckte många. Reed anspelade på sex, våld, nihilism, droger, och allt annat som hör rock n' roll till, på ett sätt som aldrig tidigare hade gjorts, och just därför kan man kalla bandet för det första punkbandet.

Om detta hade varit en punkskiva så hade den börjat i rasande, manglande fart direkt med det första spåret. Dock så är det troligtvis ingen som skulle kalla Velvet Underground ett punkband – även om det säkerligen finns musiker världen över som hade önskat att de vore det – och därför så är den första låten istället en långsam, balladliknande sång som har fått den väldigt passande titeln ”Sunday Morning”. Det är en smått genialisk låt, som kan vara ledmotivet för vilken som helst av alla de lata dagar, som jag den senaste tiden har haft ett överskott av, dagar då man är fylld av energi, men man har inget att åta sig, dagar då man är rastlös och trött på samma gång. Redan detta första spår är ett av skivans starkaste, men jag tycker ändå inte att den kan symbolisera skivan som helhet, då denna låten är betydligt mer oskyldig än resten av låtarna.

Skivan fortsätter med den intressanta låten ”I'm Waiting For The Man”, som dock kan kännas lite långrandig efter några gånger, mycket eftersom Cale upprepar gitarrslingor tills man verkligen kan höra blodet rinna i högtalarna, och man bara väntar på att virveltrumman ska gå i sönder. På nästa spår så kommer dock en ny stämma in, en stämma som förändrar hela ljudbilden för skivan. Det är nämligen här den tyska sångaren Nico gör sin entré genom att ta stämman på ”Femme Fatale”, en låt som blir så väldigt mycket bättre av hennes udda om än intressanta röst, en röst som det tar ett litet tag att vänja sig vid.

Men det är först den fjärde låten som verkligen fick mig att fastna för skivan, det är en sorts haschens rocklåt, New Yorks nationalsång, de utslagnas ton, en låt som är både ond och hoppfull på samma gång. Det var också genom denna låten som jag först fick kontakt med bandet på riktigt. Det var genom en romans som jag fortfarande inte har kunnat förstå, som jag blev introducerad till låten, och inte blev hon lättare att förstå genom introduktion till denna låten, då det var menat att vara en symbol för vår framtid.

Den låt som de flesta, oundvikligen, förknippar med plattan är spår nummer 7, ”Heroin”, en låt som kan symbolisera hela skivan med dess brinnande texter, dess introverta melodier, och den pulserande, väldigt aktuella bakomliggande anledningen. Många påstår att den låten är överskattad, men döva är de som håller med dessa vettvillingar. De hör till den skaran som smutskastar Velvet Underground utan att inse att bandet ligger bakom vår utveckling av både den moderna, och den något äldre rockscenen med band som Sex Pistols, The Smiths, Pixies och Sonic Youth.

Det är de övriga låtarna som jag tycker håller något lägre standard, med några undantag. Det är speciellt den avslutande ”European Son”, som jag tycker drar ner betyget till en viss del, då den inte håller samma klass som de övriga. Dock så hör skivan till många moderna musikkritikers absoluta favoritskiva, mycket på grund av dess historiska betydelse. Man märker dock att det är en stor skiva, speciellt om man hör den för den första gången, då man knappast kan tro att låtarna skrevs och spelades in för snart 40 år sedan. Skivan är fortfarande en munsbit för alla de drömmande, livsnjutande och dekadenta bohemer som frodas i storstäder, inte bara New York, utan över hela världen över. Skivan är helt enkelt ett konstverk värt att begrunda, hur åldersstigen och sönderspelad den än kommer bli.

Bandet varade i några år till, och släppte ytterliggare ett par skivor, däribland så märks framförallt ”White Light/White Heat” (1967) ”Loaded” (1970), för att sedan, åtminstone officiellt, splittras. Både John Cale och Lou Reed har senare fortsatt sina karriärer som soloartister, där det är framförallt den senare som har nått rejäla framgångar, då många av VU:s senare framgångar beror på Lou Reeds nya lyssnarskaror. Det är nog inte heller så konstigt, då Lous röst ständigt förbryllar och fascinerar med sin mångfasetterade form. Och visst förtjänar Velvet Underground även nya lyssnarskaror, då de faktiskt VAR 60-talets mest underskattade band, för att nu istället, oförtjänt, ha fått stämpeln ”ett överskattat band” inom vissa kretsar. Dock så kommer Velvet Underground alltid vara ett av de banden som jag kommer ha störst tilltro för, när alla andra band blir tråkiga och förutsägbara.

Tobbe Johansson

Publicerad: 2004-08-28 00:00 / Uppdaterad: 2004-08-28 00:00

Kategori: Dagens skiva, Gästrecension, Lördag, Recension | Recension: #2782

46 kommentarer

Pale Blue Eyes = min favorit! Alltid!

Gustav Gelin Oregistrerad 2004-08-28 00:01
 

En mycket bra skiva!

Pontus Medlem 2004-08-28 00:07
 

John Cale spelar inte gitarr.

Jesper C Oregistrerad 2004-08-28 00:11
 

Fin skiva idag, en favorit.

Nu väntar vi bara på R. Kelly-recensionen!!!! Happy People baby. Alnö represent.

Alnö Titans Oregistrerad 2004-08-28 00:15
 

Världens bästa skiva!

Medlem 2004-08-28 00:16
 

Väntar fortfarande på att få höra Sunday morning som "sista dansen"-låt ute.. Grym.

Medlem 2004-08-28 00:18
 

9!?!? 9!!!!!!!!!!!!????? VAIHELVETE!

Medlem 2004-08-28 00:21
 

Blir tårögd av att bara tänka på skivan. En av 1900-talets främsta grupper. En av 1900-talets främsta konstnärer. …eller? Bästa.

Ted Oregistrerad 2004-08-28 00:25
 

men vad fan. det suger ju faktiskt.

Medlem 2004-08-28 00:29
 

skivan över alla andra skivor.

Medlem 2004-08-28 00:49
 

klockren 10 ju! (?)

va! Oregistrerad 2004-08-28 01:01
 

Världens bästa platta, men som sagt, inte fan spelar Cale gitarr… och vad är det för fel på "European Son"?

Medlem 2004-08-28 01:05
 

Foggy notion, kapten, känner du ingen melodin? fy fan va fint de va! peel slowly and see

yxa Oregistrerad 2004-08-28 01:32
 

1# PUNK

WORD Oregistrerad 2004-08-28 01:55
 

man kan googla sig till åsikter om musik. så man inte riskerar att tycka fel.

dagenstips Oregistrerad 2004-08-28 02:10
 

Kors i krösamoset! Lika spännande som att läsa en recension av "Pet Sounds", "Nevermind" eller varför inte "Ziggy Stardust". Det kittlar knappast i min kista när jag får bekräftat att den musik jag gillar, verkligen är bra.

amen Oregistrerad 2004-08-28 02:47
 

Grymt bra skiva. Den är värd 10 av 10 ju!!!

Aneurysm Oregistrerad 2004-08-28 07:29
 

Ehhh…ummmm…vad fan skall man säga? Å ena sidan har jag personligen alltid tyckt att VU (och Lou Reed) är något överskattade. Men å andra sidan är ju detta en skitbra platta som påverkat fler och mer än man kanske anar.

ehhh..ummmmm…(fortsätter att vela…)

Mötörsågen Oregistrerad 2004-08-28 08:57
 

stropp.

Medlem 2004-08-28 09:14
 

Känns som att Bad Cash Quartet lyssnat en del på Sunday Morning när de skojade ihop sin Monday Morning. Och googla var ett fint verb.

Medlem 2004-08-28 09:36
 

Jösses, inte ännu en hyllning till denna tråkiga skiva? 3/10 är mitt betyg, kunde varit ett snäpp högre om inte det hutlöst fula omslaget dragit ner betyget ett snäpp.

arg skåning.. Oregistrerad 2004-08-28 10:14
 

Jag trodde inte heller att Cale spelade gitarr, utan typ bas, orgel och sånt.

Medlem 2004-08-28 10:33
 

Intressant. Någon som vill verka musikmässigt creddig för sin ålder väljer att hylla den mest sönderhyllade skivan i musikhistorien. Men blottar genast sin okunskap genom att tillskriva Cale ett instrument han inte spelar.

JJ Cale Oregistrerad 2004-08-28 10:41
 

Jes: Spelade den som näst sista låt i torsdags…

Medlem 2004-08-28 11:42
 

Cale spelare väl fiol. Eller har jag fel? Det har jag alltid trott i alla fall.

Medlem 2004-08-28 11:45
 

Cale spelade bas, orgel, piano och elektrisk viola (altfiol) på VU-skivorna. Han är en kapabel kompgitarrist, men på den här skivan sköter Lou och Sterling alla gitarrer…

Medlem 2004-08-28 11:52
 

bla bla bla, då ju faktiskt bla bla bla, då de ju, bla bla bla, då mpnga av bla bla bla.. i think i proved my point.

Medlem 2004-08-28 13:06
 

lägger en beställning på denna och Libertines självbetitlade nu!

fagermo inte inloggad Oregistrerad 2004-08-28 13:58
 

Varför har jag så svårt att uppskatta VU? Jag borde älska dem, men det är något som inte stämmer..tror att det har med Lou Reeds låtsnickeri att göra..

Medlem 2004-08-28 14:17
 

är en skiva alltid bra bara för att den är inflytelserik och nyskapande eller? den här skivan är fan värd typ 7/10. ganska överskattad musikmässigt

Medlem 2004-08-28 14:20
 

kanske ingen vidare recension, men engagemanget går ju inte att ta miste på.

det här är 10/10. en av de få plattor som är värda ett sådant betyg.

Medlem 2004-08-28 14:33
 

Jag har sagt det förr och jag säger det så gärna igen: Velvet Underground är världens bästa band, någonsin. Och banan-plattan är världens bästa LP någonson och farbror Jerzei har läst sin Velvet Underground-bok innan och utan, som vanligt har han rätt! Lätt som en plätt!

Morsning korsning!

Medlem 2004-08-28 16:14
 

kom igen,faktacheck please!John Cale spelar inte gitarr.för i helvete kom igen! ..jag har iofs ingen aning själv men de flesta kommentatorerna här verkar ha rätt

jodå Oregistrerad 2004-08-28 17:21
 

Varför hyllar alla denna skiva så mycket? Jag fattar det inte. Den är ju inte alls särskilt bra. Visst ett par bra låtar, men sen. Skräp.

Medlem 2004-08-28 18:23
 

Jag tycker den här skivan är bra bara för att man ska tycka den bra och jag skriver detta bara för att alla andra ska veta att jag tycker så.

Wannabe Oregistrerad 2004-08-28 18:41
 

underbar skiva, halvdan recension. kändes mer som något man lämnar in som svenskauppgift eller nåt.

Medlem 2004-08-28 20:22
 

tungläst, skulle ha varit hälften så lång. fast ifall man brinner för bandet så är det svårt. Bra jobbat!

Medlem 2004-08-28 22:58
 

Tråkigt, tråkigt, tråkigt. ett av världens fulaste och mest överskattade omslag. intetsägande skräprecension om en uttjatad skiva. tråkig grupp. har dsc verkligen så ont om material?

koladi-Ola Oregistrerad 2004-08-29 20:49
 

Vänta nu här! Satt och slösurfade (lungt på jobbet just nu!!) och landade här. Vaddå – FÖRSTA PUNKEN?!

Velvet U är ju inte ens bland dom 100 första! OM du herr recensent vill hitta VERKLIG punk som gjordes långt innan VU – kolla t.ex The Sonics eller varför inte Link Wrays sena 50 tals grejer. Är VU förresten "punk"?

Mötörsågen Oregistrerad 2004-08-31 10:31
 

varför inte en 10:a

Medlem 2004-09-02 17:54
 

Ja, den är grym, men tredje skivan "The Velvet Underground" är snäppet bättre. Den är en av världens 5-10 bästa. Allt de gjort är värt att ha. Kolla även in solo-plattor som Nico's "Chelsea Girl" och kanske främst John Cales "Paris 1919" och "Fear". En helt annan grej än Velvet, men precis lika bra. Och Lous grejer oxå förstås, men det säger väl sig självt..

PBJ-PETER Oregistrerad 2004-09-02 20:31
 

Svinbra platta. Men första punken? knappast. V U hade varken attityden eller musiken till att i huvudtaget vara punk.

hjärnan bakom DET Oregistrerad 2004-09-07 13:11
 

CD/1967

tror inte det.

eee Oregistrerad 2004-09-07 13:13
 

festlig skiva för all del men den FÖRSTA punken kom från portland, oregon 1962!

snubben Oregistrerad 2004-10-04 15:19
 

Gillar den här plattan faktiskt……även om Warhol va en jävla sopa..

Medlem 2005-09-01 22:51
 

den första punken var väl att ta i.. i och för sig har jag inte lästa artiklen men. första punkinfluensen låter bättre!

the velvet underground(L)

lynx Medlem 2006-07-20 00:00
 
Kommentera eller pinga (trackback).

Du kan använda: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Inloggning

Registrera dig