Recension
- Loophole (CD) Sketch Show
- 2004
- Daisyworld/Third Ear/Dotshop.se
Mjukt mörker med mild puls
Lyssna
Externa länkar
- Daisyworld
- Det japanska skivbolaget.
- dotshop.se
- Här kan du köpa skivan i Sverige.
Denna text borde handla om ljuden på skivan ”Loophole”. Framställda av två medlemmar i Yellow Magic Orchestra, Haruomi Hosono och Yukihiro Takahashi. Dom utgör Sketch Show. Jag utnyttjar ett kryphål i recensionslagen (ett lucky loophole) och skriver i stället om vad detta verkligen inte är.
Jag inser att vi nu nått den vändpunkt i ljudkonstens utveckling då det är dags att zooma in på dom tyngande ryggsäckar och nötta emblen som skaver och gnager. Ringduvorna högt uppe i Östermalms översta TV-mast parar sig ljudlöst efter att ha inlett med ett näbbsmekande förspel. Annars hörs mest deras diskreta woooo-woooo. Denna sommar har regnet fött en grönska som gjort också Östermalm tropiskt. Svalorna singlar som elektriska theblad högt i skyn. Insekterna bubblar och jäser. Gräset är högt och vajande saftigt i vinden över Gärdet. Stora regn klampar in och dränker torg och båtbryggor. Solsken smäller upp sina parasoll hux flux tropicana.
Desto tydligare hörs smällarna och dom ryckiga dunsarna inne i den kvinnliga wrestling från just Japan (du minns att detta handlar om ett band som växt fram ur Yellow Magic Orchestra, eller hur?), som pågår på The Friendly Channel – sponsrat av engelska tölptabloiden The Sun. Jag hittar kanalen av slump i min parabol, där nyckelpigor landar och spindlar väver nyckfulla nät. Det ser struttigt och hjälplöst galet ut. Tjejerna fejkar sparkar och slag, bankar på varandra med lådor, träskivor, påkar, kedjor, långa spett och allt dom kan rycka loss ur lokalen. Dom skränar och tjuter och ansiktena förvrids av svettiga flin och ursinnesgrimaser. Allt är konstgjort, fejkat och så tillkommer lite leksakssex genom klädseln i lårhöga boots och tajta latex-bikinis.
Eftersom alla tjut, hojt och stön är obegripliga, grovt affekterade och plastiga är det enklare än annars att se vad som sker och inte sker. Jag har tittat på i femton minuter när jag inser att ungefär så här ser begreppet ROCK ut om man skulle försöka göra en förtätad och tydlig bild av det. Laddning av våld och sex. Komplett fejk. Patenterade och sönderkörda uttryck i mimik och plastik. Hög volym. Spektakel på scen och en publik som längtar efter att se något viktigt och dramatiskt mitt i buskisen. Pang! Där står två tjejer på varandra och rycker loss en tredje som dom med förenad energi stöter med huvudet före ner i golvet. Där har ni Lemmy i Motörhead och resten av gänget i ett nötskal. Säkert finns det tidningar och recensenter av också amazon-wrestlingens finesser.
Västerländsk fejk förblir det.
Desto tydligare när det framförs på eftermiddagen med japanska gallskrik medan en trollslända seglar in mellan husen utanför. Den stora kulten av det affekterat och melodramatiskt tillgjorda syns utan pardon. Senare cyklar jag förbi biografen Zita där biljettförsäljning till filmen om Metallica pågår. Seriösa trettioåringar står där i kö på trottoaren och talar lågmält och intensivt. Mycket svart i kläderna. Få tjejer. Andaktsfull väntan. Om någon skulle ha gått tvärs över gatan kunde han/hon fått syn på Patrik Torssons mini-cd ”Gästhamnar”, som ligger i skylten till Rönnells antikvariat. Där ligger också Magnus Haglunds bok ”The Hidden City”, som handlar om Göteborg sett med centrifugal blick och om staden avlyssnad tvärs genom kultursorterna. En CD-skiva med samma namn finns utgiven på märket Sub Rosa (Border).
Jag tittar på dom tappra i kön och tycker dom borde k-märkas. Nu sker den största ljudrevolutionen sedan Zappa välte in modernismen i popkulturen. Samtidigt som det drunkar i populism och grisfeststämning. Rockmusikens stora ögonblick har fejdat för länge sedan. Den tunga rockmusikens muskelutveckling ryms rimligen mellan Led Zeppelins ”Whole Lotta Love” på andra LP:n och John Zorns störtskurar av svets och vrål i låtar som ”Incoming Scud”. Resten är fasad och sparkar i luften. På Stadion samlas en rekordpublik samma kväll för att se Gyllene Tider. Helikoptrar dånar och ett fyrverkeri sätter sitt nattliga sigill på den mullrande långa tillställningen. I Humlegården såldes öronproppar innan starten. Ögonproppar fick publiken själva stå för. Och lådvinet rann som tusen ösregn. Alla besökarna såg lyckliga ut som småbarn på julafton. Det märkliga är känslan av utbytbarhet. Publiken kunde lika gärna ha besökt Polisens Dag eller Pride-Festivalen. Dom hade hittat en mötesplats bara. Per Gessle bjuder på rockshow fullt i nivå med Japansk Läderspanking Wrestling. Det mesta är sött och flyktigt som en konfirmationspsalm. Vill du hitta ner i våta tunnlar där pulserande rök strömmar ur en jättejapansk ludenlök ska du satsa på framtidens ljudord. Dom finns till exempel på Loophole-skivan.
Revolutionen kommer inte på TV – den kommer på Daisyworld. Join the förtrupp redan nu!
Ibland räcker det med att gå tvärs över gatan.
Publicerad: 2004-07-26 00:00 / Uppdaterad: 2004-07-26 00:00
37 kommentarer
äh den suger
#
egentligen har jag inte hört. tokchans. jag vet hur töntig jag är
#
"Killers" då?
#
oj vad viktiga vi är nu då Kjell, eller hur? den eviga diskussionen om vad som är "äkta" och vad som inte är det. jag kan förlåta credtjafset om det åtminstone står hur musiken låter. som det är nu är detta den absolut mest patetiska recension jag någonsin läst.
#
Men när får vi läsa om Badly Drawn Boy egentligen?
#
Fan vilken fin recension. Mega! Ska kolla upp plattan med detsamma. Keep up the good work.
#
vad i helvete kjell!
jag gillar det du skriver, men här ska du recensera musik, inte ordbajsa det värsta du kan. det kan du gärna göra nån annanstans, så lovar jag att läsa det.
#
hmm, undrar hur skivan låter…
#
samma som med sahara hotnights-recensionen, massa "tokroliga" liknelser men ingenting om hur skivan låter.
#
Magnus Haglund…mmh, tränaren i Elfsborg???
#
jag får känslan av att det är rock? "äkta rock", vad nu det är? men det skulle lika gärna kunna vara house, r'n'b, hiphop eller valfri annan genre, egentligen
#
Kan någon täppa till det där "kryphålet i recensionslagen"?
#
Fråga till DSC: Hur väljer ni vilka skivor ni recenserar? Förstår inte varför denna kommer före Sonic Youth som släppte sin skiva för en och en halv månad sen. Bara undrar.
#
Kjell, snälla, lägg AV med det här! Det är jättefint och gör sig fantastiskt bra på en skrivarlinje på valfri folkhögskola med socialistisk inriktning, men INTE här. Jag är verkligen intreserad av musik. Varför gör du ditt bästa för att döda det intresset?
#
Och för er som undrar hur det låter: Det är någon sorts soft semi-elektronika med akustiska inslag och knagglig engelska. Och det är bra! Kolla upp det om ni gillar plipp-ploppande fransmän, men känner er lite extra modiga idag :)
#
Jag måste faktiskt erkänna att jag INTE ÄR DET MINSTA intresserad av Alinges recensioner. De är tråkiga, svåra och för flummiga, så snälla låt honom inte fortsätta, man läser dem inte.
#
Big up mister Alinge! Jag måste nog hålla med om att det ibland är lite surt att läsa en krönika där det borde finnas en recension. Men eftersom det valda ämnet är ack så viktigt kan man med lätthet förlåta det! Keep it coming!
#
Men inse: Kjell skriver inte för att han gillar musik (det gör han INTE!)
Kejll skriver för att provocera!!1
Inte skriver han bra heller!!
#
kjell alinges recensioner är ju de mest intressanta på dagensskiva!
läs aftonbladet för era konventionella sömnframkallande recensioner ni verkar efterlysa.
#
Hives nångång kanske?
#
Lustigt att du nämnet det, mum. Gnället på Kjells recensioner börjar anta Bjurmanska proportioner…
#
Alla som kan sin Detroit vet att när medlemmar ur Yellow Magic Orchestra släpper nytt måste man kolla upp det. Jodå. Så är det.
#
Kjell är den roligaste, mest spännande och intresantaste skribenten på den här sidan. En bra recension ska man kunna läsa lika måga gånger som man kan lyssna på en bra skiva. Kjell Alinge och Kjell Häglund hör till de få som håller sig på den nivån i Sverige. Jag är trött på konsumentupplysning
#
Kanske den konstigaste recension jag läst… på sämsta tänkbara sätt. Den säger mig INGENTING om skivan. Den gör mig inte ens sugen på att ladda hem och provlyssna.
#
intressant hit och dit; jag anser helt enkelt inte recensioner vara en litteraturform.
#
Den här skivan är VERKLIGEN super. Bästa electronican på jättelänge. Vi har spelat den om och om igen på kontoret i flera månader. Någon hatar den, men de flesta älskar den. Det enda jag saknar är originalversionen av "Ekot" som här bara är med i Cornelius-remix. Det var originalet som fick mig att totalfalla för Sketch Show. Missa INTE!
#
OK Olf, jag laddar hem och provlyssnar!
#
Serge och Hmm: Varje skribent väljer själv vilken skiva de skriver om. Vad gäller The Hives och Sonic Youth har vi inte fått någon av dem från skivbolaget. Ingen i redaktionen har heller (vad jag vet) köpt någon av skivorna. Om så sker kanske det kommer en recension.
#
Sparka. Kjell. Nu.
#
Kan man låta bli att älska någon som får horden av nördar i DSC-forumet att bli skogstokiga… I love it, Kjell… Låt konformisterna skita ned sig!!
#
vem vill ha en skiva när både gyllenetider och per gessle står med fet stil… jag orkar inte ens läsaaa
#
Alltså, kjells texter är ganska kul att läsa men (som så många redan påpekat) dem säger mig inte så mycket om skivan. Och enligt mig är det ändå en recensions huvudsyfte.
#
man kan alltid gissa sig till hur skivan låter genom dess namn, rubriken och skivomslaget. inte så svårt.
#
Tack för alla synpunkter. Mitt syfte är inte att vara creddig eller retas. Jag gör som jag alltid gjort – försöker få öron att öppnas för nuläget. Rockmusiken idag är en rolig leksak ; den utvecklas inte speciellt. Det är bra med leksaker. Det finns en hel Metallhandbok att läsa här på sajten. Jag skriver texter som jag skulle vilja hitta själv. Att byta invand riktning, ändra lyssningsvanor, hitta annat och gärna sånt som ger en bra tidskänsla tycker jag är viktigt . Just den här skivan är ett barn av sin tid. Ett välskapt barn. Många märkliga kommentarer blev det. Om SOCIALISM t o m.
Det räcker med få kliv utanför standardmodellen för att utlösa repliker om ordbajs. Allt sånt är bekant. Sen är det så att om man skriver om det som INTE finns i musiken har man beskrivit den rätt bra. Åtminstone givit en massa hints. Hur man beskriver ljud med hjälp av ljudlös skrift vet ingen lösningen på. Sökandet efter recensionsmodeller som berättar om nuläget förtsätter. Hälsningar från Kjell.
#
okej, hoppas nån köper den snart, den är super.
tack som fan för svar.
#
Har laddat ner skivan, som är väldigt bra (åt Notwist hållet tycker jag..). Men varför sjunger de på svenska? Är det inte en japansk grupp, någon som vet…
#
Sommaren 2003 var väldigt varm i Japan. För att svalka sig bläddrade Yukihiro Takahashi i en svensk uppslagsbok. Det kyliga svenska språket gav honom den svalka han behövde. Därför kom de att intressera sig för svenska, och därför läser de svenska ord på några av låtarna.
#
Kommentera eller pinga (trackback).