Recension
- Baby Dry Your Eye (CD) Marit Bergman
- 2004
- BMG
Är det inte märkligt …
Lyssna
Externa länkar
- Marit Bergman
- Officiell sajt.
- susning.nu/Feminism
- Skaffa dig en susning.
hur provocerande det är med kvinnliga artister. Att det kan väcka så mycket svarta känslor, till och med hat. Fortfarande. I Sverige. Idag.
Det går utmärkt att tycka illa om Marit Bergman som artist. Det går fint att tycka ”Adios Amigos” är en dålig låt. Men det går inte att avfärda Marit som artist för att hon är kvinna, för hur hon ser ut eller hur hennes beteende skiljer sig från det sätt som en kvinna ska bete sig. Det är ju dessutom extra korkat att göra det i samband med just ”Adios Amigos” eftersom den är en kritik mot just de idioter som inte kan skilja på sak, kön och/eller person.
Marit:
I'm gonna tell it just like it was
I've been a Thatcher
I've been a slut
I'm gonna tell you I've been too much
I'm gonna tell you baby
Cecilia Nordlund:
I've been too vulgar
I've been too sweet
I've been too adjusted
I've been a freak
I've been too fat to wear leatherpants
None of my groupies wanna dance
Gör inte det här till en könsfråga stönas det. Varför är det då sån kritik som kommer mot just kvinnliga artister? När har en manlig artist någonsin varit en dålig artist för att han (till och med öppet deklarerar att han) är lösaktig, varför har något liknande ens med saken att göra? Varför är otekniska manliga gitarrister skönt punkiga när tjejer bara är dåliga? Patti Smith är stark för att hon orkar fortsätta, Iggy Pop är senig. Madonna är en bitch, Courtney en lycksökerska utan talang. Listan är lång. Varför får våra kvinnliga recensenter höra att de bara hyllar en skiva för att de är eller vill vara ihop med någon bandmedlem, när inte jag får höra samma sak? Norm och brott mot norm. Och en jävla massa idioti. Visst har manliga artister fått höra ungefär samma tillmälen vid tillfälle, men om du ens nästan försöker hävda att det är i samma utsträckning åt båda håll drömmer du. Och du borde gör att allvarligt försök att vakna.
Jag försöker inte hävda att utseendet inte har med saken att göra. Jag gillar när manliga rockband ser fräna ut, jag gillar image, form och design. Det är en del av artisten. Men det är inte den övervägande delen.
Fundera på det där en stund och släpp det sedan. För ”Adios Amigos” är en väldigt liten andel av skivan, endast 7,6 % faktiskt (den andelen är 5,6 %-enheter större än den totala andelen av världens tillgångar som kvinnor äger – jag ska sluta nu, jag lovar).
Tomas Lundström tjatar om att ”Adios Amigos” låter som Shebang. Det gör den inte, men jag förstår hans poäng. Det är en råenkel, bubblande hyllning till Cecilia Nordlund från Marit och till Marit från Cecilia. Glädje i att uttrycka undantryckta känslor, att dela dem med en vän. Och att samtidigt ge de djävlarna. Men på ett snällt sätt. För Marit är snäll. Fast om du inte klarar av den gör du gott i att försöka strunta i den, den har nämligen inga bröder eller systrar över huvud taget på skivan. Istället sticker den ut och känns lite märklig där på tredje plats i låtlistan. Märklig, men bra.
Det du istället hör när du börjar lyssna på ”Baby Dry Your Eye” är Marits tolkning av Cole Porters ”Love for Sale” som övergår i fantastiska ”Tomorrow is Today”. Åsa Jacobssons piano möts av Linda Hörnqvists skönt malplacerade hårdrockstrummor som får dig att leta efter fyrverkerier i skyn. Istället levererar Marit dem ur blixtrande hoppfulla ögon som jag kan se framför mig, trots att jag bara hör henne sjunga. Den tveksamhet jag kände för ”3:am Serenades” är som bortblåst här. Det känns som Marit hittat sin röst och kan bära den utan att tveka mer.
I ”Shame On Me” faller jag pladask för Åsas mörka piano över handklapp och Sven Anderssons stötande flöjt och tror att de är grejen tills jag lyssnar på Marits text. Skuld, neurotisk personlighet och existentiell skenångest som inte alls är svårt att känna igen varje del i.
”You're With Me” tvingar mig att le. Blåset, körerna och starka lyckliga självsäkra Marit. Härligt.
”Baby Dry Your Eye” är en mycket bättre skiva än debuten. Tvivlet är borta. Det är inte nästan bra längre.
Publicerad: 2004-03-23 00:00 / Uppdaterad: 2004-03-23 00:00
92 kommentarer
Nej!
Adios Amigos kan vara den jobbigaste låt som någonsin skrivits… av en kvinna i alla fall.
#
jag gillar den.
#
jaja
#
heja Kal!
#
jag läser första meningen gång på gång. men fattas det inte ett ord i den? typ "är" i slutet?
marit är världens bästa och vackraste i rött läppstift.
#
glamflikka: Jo, det var lite fel. Rätt nu.
#
bra kal. har inte hört skivan men du har bra poänger. men jag vill alltid alltid alltid stoppa in r:et i ditt namn.
#
Jag gillade inte Adios Amigos förrän jag såg den underbara videon. Nu gillar jag låten lite grand faktiskt.
#
marit är bra alla dagar i veckan, oavsett vilket skivbolag hon ligger på.
#
tomorrow is today är mästerlig… årets låt!
#
Adios amigos är ju störtskönt överdriven. Så överdriven att den till sist blir bra. Tror jag. :)
#
Visst är det underbart med könsperspektiv…
Att ta kritik som "du hyllar för att du vill vara tillsammans med.." på allvar är ju verkligen att blåsa liv i något som egentligen inte finns. Inser man inte att det finns saker som är för dumma för att kommentera så kommer man få diskutera ihjäl sig.
Låt idioter vara idioter, de lär inte förändras av deklareringar av självklarheter.
#
liten rättning bara: första skivan heter "3.00 A.M. Serenades", inte bara "3:A.M. Serenades"
#
Äkta ren och skär kärlek!
MARIT! OH!
#
Va? Vadan denna tokfeministiska recension? Jag är dumbfounded, fattar inte varför. Musik som musik. Men Marit är alltid bäst.
#
Skivan är faktiskt bra men inte bättre än debuten, inte än iaf.
#
Adios Amigos är ren och skär vår. punkt.
#
Feminism behövs verkligen också inom musikbranschen. Heja Kal!
#
"I will always be your soldier" låter som något Popsicle gjort, men det gör ingenting för jag gillar Popsicle. Jag gillar den här skivan också, 8/10 är ett välförtjänt betyg.
#
intressant, detta skall kollas upp.
#
*stönar* gör inte det här till en könsfråga!
#
Kal hyllar skivan för han vill va ihop med marit bergman!
#
…att Karl som sågade Bergmans första skiva pltösligt hyllar denna eftersom det är "inne" med "femenism"?
#
liten rättning: 5,6% ska väl egentligen vara 5,6%-enheter, en väldans skillnad
#
Courtney är en lycksökerska utan talang.
#
Mr Presentable: 1: Live. 2: Through. 3: This.
(Det lär övervinna alla argument)
#
"Skuld, neurotisk personlighet och existentiell skenångest som inte alls är svårt att känna igen varje del i."
Jag är glad att jag slipper känna igen mig.
#
jag är ofantligt lycklig över att adios amigos, enligt alla, alla, alla, är det stora undantaget på skivan. jag vill köpa.
för adios amigos låter precis som marit själv beskriver den…"något som jag och cecilia skrev ihop på fyllan…"
jag sätter inget könsperspektiv på låten, för bergman är ju gammal punkare, så hon kunde väl gjort adios amigos med candysuck istället?
för i ett marit-perspektiv år 2004 känns den närmast anti-intellektuell.
#
marit säger att adios amigos är den mest feministiska låt hon gjort hitills. tönten som sa att feminism är "inne" får skämmas i ett hörn. öööööö—-pucko
#
Dagens dos PK-femninism nedtryckt i halsen!, *svälj*.
#
är det bara jag som inte förstår den här recensionen? vaddå liksom?
#
Marit är tjock.
#
Bra recension, som vanligt av Kal. Även om det inte går att komma ifrån att Courtney är just en lycksökerska utan talang, men ändå.
#
Exakt var har all den negativa kritik mot kvinnliga artister som Kal Ström ondgör sig över, hörts? Hittar han månne på det för att framstå som politiskt korrekt? Den här skivan har ju hyllats överallt.
#
"När har en manlig artist någonsin varit en dålig artist för att han (till och med öppet deklarerar att han) är lösaktig" skriver kal. Är inte denna uppräkning av saker en uppräkning av saker hon blivit kallad av andra?
Hur som helst – bra recension (diskussionen om Marit på dsc-forumet igår var ett lågvattenmärke utan botten). "Adios amigos" är en av de enskilt sämsta låtarna jag hört, men efter att ha läst recensionen vill jag ändå höra de andra låtarna.
#
Marit tillhör den skaran av artister som kan släppa vilken skit som helst och ändå få bra kritik… illa….. Marit, Broder Daniel, Bad Cash Quartet… the same shit….
#
Lite kul att de tyckare som kritiserar det "feministiska" inte lyckas stava till just det ordet.
#
"Exakt var har all den negativa kritik mot kvinnliga artister som Kal Ström ondgör sig över, hörts?"
ÖVERALLT.
varför är det så jobbigt för så många killar med feminism? "bläää usch vad jobbigt" jävla töntar.
#
tommorow och adios är värda att diskuteras, men Can I keep him och I miss you, är ÄNNU bättre!
#
en recension som behövdes, även fast jag inte vart något större fan av marit blir jag pepp. tack kal, vi behöver fler män som du!
#
Apropå utseende: är det en slump att Marit har valt samma look som Miss Universum? Är det en solidaritetsgest?
http://shorl.com/bybrorosonifri
#
Härligt Kal, äntligen vågar nån ändå skriva om de till synes små detaljer som ju har en så mycket större innebörd om man bara lyfter perspektivet ngt över bigbrother-utsikten från den lokala sittdynan. Och det är riktigt bra drag i Adios Amigos.
#
Mycket bra recension. Jag har aldrig varit något fan av Bergman och tänkte avfärda den här plattan totalt. som tur(?) var har jag nu tänkt om en aning
#
"Det är inte nästan bra längre."
Det är bra alltså? Eller?
#
Jag tycker Jose Gonzalez är tråkig som fan, och Marit Bergman är käck. Jag skulle gärna köpa hennes skiva men jag måste faktiskt lägga mina pengar på en Joan Riviera bok. Som tur var finns det Radio, P4 är min favoritkanal, där sjunger de inte så ofta popsånger med subversiva feministiska budskap, men de pratar om sådant som jag gillar, och ibland får man goda recept!
#
"…de idioter som inte kan skilja på sak, kön och/eller person."
Ser fler den härliga motsättningen i den meningen? :)
#
Jösses vilken låg nivå det blivit på kommentarerna här; det är inte längre som förr. Skivan ska kollas upp. Men har svårt att tro att det blir lika bra nu när hon lagt av sig gitarren. 3:00 Am Serenades är helt klart sjysst iaf.
#
Synd att alla vill va som Bjurman….
Bra inlägg om feminismen dock.
#
Någon skriver att recension är PK. Ja, jag är jävligt glad att leva i ett land där denna recension är PK. Bra Kal!
#
Schysst. Synd att man har hål i plånkan just nu och inte kan köpa skivan. Hon kommer förresten till Uppsala på torsdag för signering och framträdande.
#
Adios Amigos är fortfarande en dålig låt. Det finns fortfarande ingen ny This Is The Year eller Julia
#
Mycket starkt Kal.Att byxrädda pojkar gillar stavningsfel är något att kommentera säger mer om Er ångest ta till Er det vad som skrivs istället
#
Heja Kal! Mer feminism i musikkritiken!
#
Varför kan inte recensenten hålla sig till att recensera musiken istället?
Jag vill iaf veta mycket mer om låtarna, om musiken, om varför jag ska köpa plattan. (iofs gör jag nog det ändå, det är ju Marit…)
#
Bra Kal!
Det har var tamejfan en av de bästa recensioner jag läst här. Både ur ett musikaliskt och ett samhällsperspektiv. (Om man nu kan skilja på de båda.) Fortsätt så!
#
?????… men hon kan ju inte sjunga!!
#
Vilken väldigt bra recension!
#
Jättedålig recension!
#
Kal måste lugna ner sej och torka sig om munnen och archlet i omväönd ordning!
#
Raka motsatsen till Jamelia. Stark, stolt och fingret rakt upp i ansiktet på alla trötta gubbar och kärringar (och här hart detta inget med kön eller ålder att göra!) Inte alltid min absoluta favvomusik MEN VAD FAN! Go Marit! Give em' hell!
#
Recensionen är verkligen på pricken rätt ur det feministiska perspektivet. Härligt! Och musiken är ju det bästa i år!
#
den är så bra så jag började gråta när jag hörde första gången.
#
Marit är ett resultat av den könskvoteringshets som pågår lite överallt i samhället och som nu tydligen har spridits ända till musikbranchen! Måste vara otacksamt för Marit att röja framåt och ta smällar på löpande band (typ det här).
#
En helt underbar skiva enligt min mening! Viktiga texter som iallafall jag har lätt att ta till mig! Adios Amigos gör mig lycklig!
#
varför kan inte recensenter recensera en skiva från en kvinnlig artist utan att börja debattera könsfrågor…
#
Därför att dom inte kan skilja på sak, kön och/eller person?
#
Om man avfärdar Madonna som en bitch har man nog missat en hel jävla del av hennes "karriär". Min fråga är: Är det verkligen så många som gör det? Är det verkligen som så många som har den inställningen? (Inte mot Madonna utan generellt)
#
Helt värdelös skiva. Musikstunden på dagis besitter mer talang än det här fåneriet. Kal Ström goes Per Bjurman.
#
Vadå könskvoteringshets som nu "spridits ända till musikbranschen"???
Kvotering har väl pågått i branschen enda sen Mozart… Eller Bach eller nåt…
#
don't believe the hype
#
Adios Amigos blev jag skönt förbannad på – precis en sån låt som man hör på radio och retar sig på för den är så dålig. Ändå sitter den där på något sätt. Kanske skivan är likadan.
#
Tycker inte att det är särskilt märkligt att man blir trött på hela den här feministcirkusen när det är sånt evinnerligt jävla tjat jämt…
#
bergman is the fattest, ugliest and utter worst singer i have come across (and i wouldn't so that if begged) in Sweden. She is terrible. PLEASE bergman et al stop with this fucking twee shit……get some balls….okay, sorry she looks like she has…..balls
#
varför kan inte recensenter recensera en skiva från en kvinnlig artist utan att börja debattera könsfrågor…
in short: cos women are genarally second rate when it comes to the rock, indie thing.
examples , and many can be given, but it is moot.
#
Den här skivan är ju fantastisk! Vårens gladaste spark i arslet på allt som är grått, dött och livlöst. Gubbigheten och grabbigheten inkluderad.
#
Ja, så fort en artist är kvinna så måste det tydligen bli en grej av det. Fast jag tycker nästan att kritiker etc. är mer benägna att hypa kvinnliga artister än att klanka ner på dem, eller?
Marits musik suger faktiskt, men det har inget att göra med att hon är kvinna. På Revolver.nu står det: "De medryckande melodierna ligger hela tiden en nivå för lågt och man känner sig billig och lite smutsig när man rycks med. " Huvvet på spiken. Känns lite som att gå och nynna på en reklamjingel. Det är för billigt. Läs revolverrecensionen. Den är bra och kommenterar inte det faktum att hon är kvinna.
#
"det är nästan inte bra längre".
Ehh…vad menar recensenten?
En förklaring behövs nog på en sån slutmening.
skivan är ok (bortsett från den direkt usla adios låten och jag är INTE av det manliga könet) och kanske årets mest överskattade skiva…
#
Kal skriver "Det är inte nästan bra längre." inte "Det är nästan inte bra längre.". Blir det tydligare då?
Han syftar, gissar jag, på recensionen av debutskivan då han tyckte att Marit var nästan bra.
#
Fanken, nu har jag missat något – vad är det för fjantar som inte tycker att adios amigos är en bra låt? Trodde inte det fanns några.
#
Vid närmare eftertanke så börjar man ju undra vad det är för en del miffon som läser dagensskiva.com. Vad är det för gubbstruttande StigMalmare som kommer med kommentarer om hur hon ser ut och alltmöjligt sheit!? Heja Kal i varje fall.
#
Gör man inte Marit en björntjänst när (nästan) hela recensionen av hennes skiva handlar om feminism, kvinnosyn och kvinnors möjligheter i musikbranschen. Detta sätter ju bara ännu mer fokus på henne som KVINNLIG artist istället för "bara" artist. Därför känns det verkligen som om betyget är mer satt på hela kvinnor-i-musikbranschen-frågan än just på hennes nya album "Baby dry your eye".
#
Kal är allt en riktig karl!
#
Men fy fan.
#
Marit! Marit!
Nää…
Det här är endast en jävla wannabe-hype som startades av sveriges mest onödiga person, efter aftonbladet-journalisten i NY, Per Bjurman.
Skivan är endast medioker om ens det. Och vadå att kvinnliga artister bli hackade? De kvinnor som väl släpper skivo blir oftast höjda till skyarna. Om ni vill lyssna på en kvinnlig röst som är bra, lyssna då på Yeah Yeah Yeahs – Maps. Tack för mig.
#
Jag är med Magnus. Fattar ingenting. Baby dry your eye är ju en toppenskiva och Adios Amigos en suverän låt. Fattar inte på vilket sätt den inte skulle passa in på skivan. Fattar inte hur man kan tycka att det är något annat än en glädjechock rakt upp i huvet. Att Marit är kvinna har jag inte ens tänkt på.
#
man blir inte precis besviken när man hör denna skivan. nästan bättre än första! mistery och can i keep him är mästerliga! (och nej, jag kan inte stava:P)
#
Lyssnade på skivan på grund av all uppståndelse. Fullständigt obegripligt att nån bryr sig om att ens recensera smörjan, varför hyllar alla sånt här anonymt skräp?
#
Kan bara instämma med föregående inlägg. För mycket uppmärksamhet i förhållande till originalitet och kvalitet.
#
Ja fy!
Håller med ovanstående, Och Vad är Marit för ett namn? Låter som en gammal gumma som bor ute i bushen.
#
Alla vill vi bli Per Bjurman. Men tills dess hatar vi honom och alla andra som vill detsamma…
#
hur kan man sätta en person som värkar hata kvinliga artister som recencent?
#
[...] 2. Min egen är när jag fick ett personligt tack från Marit Bergman efter min recension av hennes Baby Dry Your Eye. Det kändes så konstigt att jag aldrig kom mig för att svara henne. Andras recensioner är alla [...]
#
Kommentera eller pinga (trackback).