Recension
- Dear Catastrophe Waitress (CD) Belle & Sebastian
- 2003
- Rough Trade
Småjucksfunk och såpastråkar
Lyssna
Externa länkar
- Egna sidan
- Uppdelad i två sidor: en för B&S, en för Jeepster.
- Rough Trade
- Indie-Mecka!!
- Jeepster
- Gamla skivbolaget.
Jag och förste jakmjölkare Drazdil tittade på varandra och sa:
”Fantastisk video.”
Och:
”Fantastisk låt.”
Vilket bevisar att man inte behöver besitta någon större verbal förmåga för att vara musikskribent.
Ibland behöver man faktiskt inte genomgå någon större analytisk process än så.
”Step Into My Office, Baby” är en fantastisk låt med en fantastisk video.
Det handlar om en kärleksfull flirt med sjuttiotalsjaskig gladporr, där en tunnhårig och synnerligen oattraktiv herre arbetar som fönsterputsare för stora storföretaget i stan och den kvinnliga chefen blir givetvis helt till sig i braxerna och efter att ha kört en omgång på kopiatorn (kopiatorer + nakna rumpor = stor humor!) lyckas han få anställning på stora storföretaget och en efter en avverkas de kvinnliga cheferna och deras väninnor (och till och med deras mödrar och farmödrar, verkar det som) och till slut sitter han själv där, helt utbränd, med eget kontor och så en dag kommer fönsterputsaren som visar vara sig en riktigt ärtig böna och – ja, ni hajar.
Den är, som sagt, helt fantastisk.
Men för att verkligen kunna ta till sig ”Dear Catastrophe Waitress” som album tror jag att det underlättar om man även kan slå armarna kring ett fundamentalt faktum:
”Lazy Line Painter Jane” är den bästa låt Belle And Sebastian någonsin gjort.
Även om Murdoch alltid dolt illviljan i sina texter i söta, väna melodier så är skottarna som bäst när de fullkomligt bombarderar en med storslagenhet, liksom Hidden Cameras är som bäst när de plockar in sina mastodontkörer för att sprida sitt homoevangelium eller när Housemartins (eller Beautiful South också, för den delen) bakar ner sina råheter i den sötaste marsipan.
Det är det där komplexa jag är ute efter.
En ulv i fårakläder, ni vet. Och ju ulligare och fluffigare får, desto hårdare biter den där vargen.
Vid det här laget känner nog alla till det faktum att det är Trevor Horn som stått bakom ljudbordet och vid det här laget vet ni också att han tidigare snickrat ljudscenerier åt prominenta akter som Pet Shop Boys och Frankie Goes to Hollywood och, givetvis, världens bästa lesbiska, ryska popduo.
Gissa om jag spontant gick ner i spagat när jag fick höra det.
Ungefär som när jag fick höra att Phil Spector skulle jobba med Starsailor.
Då gick det väl sådär.
Skillnaden är att Starsailor är ett band som vill göra smarta grejer, som inte vill rucka på sin konstnärssvåra och arty attityd, medan Spector vill leva i den Mitt Livs Novell-värld han alltid gjort.
I Belle and Sebastians fall är det bara att vräka på.
Ju mer fingerknäppsljud och pling-plong-pianon och Bacharach-trumpeter, ju naivare och oskuldsfullare och poppigare, desto större effekt.
Därför applåderar jag att ”If She Wants Me” blandar småjucksfunk (Orange Juice?) med typisk indieskörhet; att ”Roy Walker” är ett enda kalejdoskopiskt mischmasch av tandläkarborrar, munspel och twanggitarrer och Gud vet vad. Och att ”Lord Anthony” är en sådan orgie i ostiga såpoperastråkar att ”Days of our Lives” hamnar i skuggan.
Samtidigt som Murdoch sjunger:
”Breaking off is misery
I see a wilderness for you and me
Punctuated by philosophy
And a wondering how things could've been”
(”I'm a Cuckoo”)
Horns inblandning har dock inte, vilket man kanske tror när man läser ovanstående, kört över Belle and Sebastian.
Snarare handlar det om vägledning. Genom att vräka på med ett mångbottnat ljud lyckas han ytterligare förstärka det komplexa hos bandet.
Så när pandorna börjar gapa om Jeepster, när de tjatar om Thin Lizzy-gitarrer eller när någon försöker slå dig i skallen med ett plakat där det står ”Belle and Sebastian, 1995-1998″, då tar jag på mig hörlurarna.
Då sätter jag på ”Step Into my Office, Baby”.
Eller ”Roy Walker”.
Och så dansar jag.
Vem hade trott att de gamla indierävarna hade så mycket sväng i sig?
Tja, förutom vi då.
Publicerad: 2003-10-15 00:00 / Uppdaterad: 2007-04-12 21:43
51 kommentarer
Bajs
#
mmmmmmmmm 1:a
#
Äntligen, äntligen o äntligen… Jag kände liksom på mig att denna recension skulle komma idag!
#
Frankly, mr Shankly, did you reaaally?
#
Haha, ”jakmjölkare Drazdil”.
#
Varför ska Dagensskiva ständigt bygga upp sina texter med 150 stycken. För det första så är det väldigt fult, och känns mer som att läsa en i en oseriös serietidning (fattas bara lite illustrerade bilder + swiiish/wrahhhm-bubblor) För det andra så förstår jag inte riktigt meningen med det. Om förklaringen lyder att det är lättare att läsa så, så instämmer jag inte. Snarare tvärtom då man är betydligt mer van att läsa recensioner i en tidning där det är små små ynka styckeindelningar. Tycker ni borde fixa till det där lite…
#
Varför beblandar sig Belle & Sebastian med en f.d. Yes-medlem? Prettovarning?
#
hear, hear! kunde inte sagt det bättre själv!
#
Lazy Line Painter Jane är långt ifrån deras bästa låt. HMPF!
#
härligt att jaken lever.
#
inga onda ord här. detta är religion och stuart murdoch är en siddhartha gautama på vår sida jesu födelse.
#
Shit, om en vecka är dvdn här. Det är typ som när Paulus släppte Nya Testamentet.
#
kan man se videon på nätet?
#
Det känns som om den är ännu bättre ändå!
#
>>Undrande: I mitt fall är det en rent stilistisk fråga men om du tycker att det är jobbigt att läsa korta, koncentrerade stycken utan kanske föredrar blytunga textsjok som bara fortsätter och fortsätter och fortsätter – tja, då är jag givetvis beredd att omforma hela mitt sätt att skriva så att det blir som att läsa börssidorna i DI så du kan bli nöjd. Ljudeffekter och pratbubblor är inte alls någon dum idé! Du gav mig just ett uppslag till nästa recension! Tack!
#
bra recension.
Jag tillhörde dem som laddade ned skivan för två månader sedan, då innehöll den ialla fall för mig, 13 spår och inte 12 som slututgåvan.
Låten ”(I belive) in tavelling light”. Någon som vet var den tog vägen?
Lazy Painter Jane, är bra men inte bäst. Tycker att ”Just another modern rock song”
Lalal bra bra bra
#
du behöver väl inte bli otrevlig!? :)
#
Låt mig bara först säga att det var en mycket bra recension.
Däremot håller jag med undrande. Det finns ingen som helst mening med att dela upp texten så pass mycket som DSC-skribenterna verkar envisas med att göra. Man kan ha två meningar i samma stycke utan att separera dem med en blankrad. Och att sedan inleda ett nytt stycke med ”samtidigt som…” kan inte ens anses vara korrekt.
Tack för mig.
#
Dessutom tycker jag att det är sorgligt att skribenten inte kan ta den kritik som undrande ger honom utan att svara på ett osakligt och inte minst otrevligt sätt. Jag trodde att ni stod över sådant.
#
Äntligen en lättläst recension! Fortsätt så!
Bra var den också.
Pratbubblor! Ljudeffekter! Rörliga bilder!
#
Va fan……varför rec. inte Broder Daniel idag??
#
Underbar skiva, bra recension. Fortsätt skriva på ditt sätt.
#
jag vänder på inlägget från 00:23 och undrar vad geniet Trevor Horn kan ha att göra med detta. Då kanske det kan bli något bra av det ändå!
#
MIDI-exempel av låtar som spelas upp då man besöker sidan!!!
#
suck…
#
>>Orion: Tack för berömmet. Jag förstår din kritik, men samtidigt måste du förstå att man måste få lov att böja lite på skrivregler för att göra språkbruket mer dynamiskt. Som att skriva bisatser som meningar, t ex. Däremot kan jag inte göra något åt mitt otrevliga sätt. Jag är av naturen missunsam, asocial och allmänt gubbjävlig [infoga smiley som kännetecknar ironi]
#
Jag har alltid, tydligen till skillnda från alla andra, sättet recentionerna är skrivna på. Är som att läsa poesi… Man får in lite av kännslan iställer för bara fakta.
#
Mer poesi och mindre recension, det är så vackert
#
heh kristofers komentarer är nästan lika roliga som hans recensionr!!
#
Lazy Line Painter Jane är en av Belles sämsta låtar. Den blir ju helt slaktad när den där countrysubban börjar vråla!
Och angående albumet … Belle är absolut inte det Belle dom var en gång i tiden, då dom verkligen var världens bästa band.
Ett OK album men inte mer.
#
Kristofer: Hehe, måste vara jobbigt att vara sån av naturen.
Däremot tror jag inte att du förstått min och undrandes kritik, för vad vi kritiserar är nog knappast att du töjer på språkgränserna utan att det sker på ett sätt som gör det svårare att läsa recensionen. Men det är ditt val och jag tycker nog att saken härmed är utagerad.
#
riktigt bra recension! håller med om allt förutom grejen om lazy line painter jane.. hoho.
#
förresten, lämnade inte stuart david bandet efter tigermilk?
#
>>stora engelska: Nä, det var efter ”Fold your hands, child, You Walk Like a Peasant” (2000) och eftersom jag inte räknar in ”Storytelling” i ordinarie diskografin, så hade jag med det i bonusinfon.
#
visst, skivan är jävligt bra.. men en åtta känns lite för mycket.. Samtidigt som skivan har en rad låtar som tillhör det bästa B&S gjort, så finns där samtidigt några ganska svaga spår.. enligt mig iallafal..
#
Det var ju skitlängesen Stuart David hoppade av, skärpning.
#
Jag är benägen att hålla med recensenten!
#
Gud stavas ju med stort G!
#
Angående Kristofer. Om man inte klarar av att skapa en text med dynamik utan att bryta mot skrivregler så behärskar man helt enkelt inte språket. Det finns flera nivåer mellan ”blytunga textsjok” och den
en
mening
per
stycke
-variant som Kristofer praktiserar. Skrivregler får naturligtvis brytas, men i så fall ska det vara för att göra läsningen till en _mer_ angenäm upplevelse, inte till en besvärande sådan. Då kan man lika gärna läsa börssidorna i DI.
Den kritiken borde Kristofer försöka ta till sig (då förstås förutsatt att han skriver för sina läsares skull, och inte för sin egen).
#
^ Hah! Nämn en musikskribent som skriver för sina läsares skull. Tycker däremot att kritiken mot att Kristoffer bryter de formella skrivreglerna är befogad.
#
Bill O'Riely är en riktig scatmuncher!
#
Mums! Håller med dig Kristofer: Step into my office…är nog en av de bästa på hela skivan.
#
Skivan är säkert helt underbar men recensionen är riktigt värdelös! börjar lite roligt men sedan så faller den sönder, skärpning!
#
Jag förstår inte var den faller sönder. Men så är jag ju inte musikskribent heller!
#
Jag tycker att den verkar sådär, efter några (kanske för få) genomlyssningar. En 8:a känns högt, men smaken é ju som..
Bellan & Sebbans bästa låt måste bara vara nån från ”3,6,9 secs of light” om jag får bestämma, till exempel underbara konsert-öppnaren ”Le pastie..”.
Fråga: Är det inte en aning pretto att sträva efter att utveckla ett mer dynamiskt språk när man skriver?
#
men gråt mer! låt pågen skriva så som han känner för att skriva. jag hade inga som helst problem med att läsa texten.
#
Varför är det alltid ständigt någon fjant som kastar in ett inlägg innehållande endast ”FÖRST!!!!”???
Bara undrar.. dessutom är dom ju aldrig först heller.. utan ett par inlägg ner… lägg ned det tack
#
Sluta nu för helvete att tracka på recnesionens uppbygnad. Det är väl upp till varje enskild person till hur man vill framföra det hela. Inga jäkla regler. Gillar ni det inte så gå vidare bara. Läs nånting annat!
#
Håller med Magnus. Jag tycker att Kristofer skriver på ett intressant och roligt sätt, och att radbrytningarna gör recensionen bättre. Även om jag vet att min åsikt inte får klagonissarna att ändra sig…
#
Sist!
#
nepp!
#
Kommentera eller pinga (trackback).