dagensskiva.com

48 timmar

Recension

Björn Kleinhenz: Yeah Baby Whoohaa
Yeah Baby Whoohaa (CD) Björn Kleinhenz
2003
Johnny Bråttom Records
6/10

En ny generation

Lyssna

Sök efter skivan

I generationer har ensamma, ledsamma män och kvinnor ventilerat sina känslor med hjälp av akustisk gitarr och vibrerande stämband.

Singer/songwriters. Ibland underbara. Ibland så tråkiga att gitarrsträngar klipper av sig själva för att slippa vara delaktiga.

Och alltid har det funnits nya generationer av missförstådda lyssnare i gränslandet mellan ungdom och vuxenliv som gråter med singer/songwritern.

Just nu drar en våg av nya talanger över Sverige. De är med på samlingar, släpper egenfinansierade skivor, spelar på små och stora festivaler. De skrivs upp av recensenter.

En ny generation singer/songwriters är på väg att finna en ny generation lyssnare. José Gonzales, Lotta Sigeman, Rocky Dennis, Elin Sigvardsson och Thomas Denver Jonsson är några pratar vi om i vår lilla del av världen.

Här kommer en till.

22-årige Björn Kleinhenz debuterar nu i fullt format. Han har tidigare uppmärksammats för sin medverkan på olika samlingar, samt några singlar. ”Yeah Baby Woohaa” elva låtar som knappast känns kopplade till skivans titel, men som kan smaka mumma nu när sommaren dör.

Originaliteten ligger knappast i hur den här skivan låter. Den ligger snarare i att det är just Björn Kleinhenz som sjunger. Att det är just hans känslor som kommer ut.

När den här skivan är som bäst snuddar den vid stjärnor.

Jag lyssnar gärna på ”There goes the night again” om och om igen. Den har ett dramatiskt anslag som tilltalar mig. Febrigt, vibrerande gitarrer. Tillbakahållet komp, som ändå känns tungt. En ensamhetslåt, med en ensam text:

”There goes the night again
And there goes the laughter
His smile turning to a grin
Now dark is the master”

Eller ”Let them down” som med sina avmättade gitarrer kompar synen av allt löv som blir allt ljusare utanför mitt fönster. Och pianolåten ”Hovering”, som blir en stark upplevelse på 91 sekunder. Inte minst tack vare den telefonlursdistade sången.

Men, jag greppas aldrig av låtarna som bara består av röst och gitarr. De gör mig rastlös. Jag väntar på starkare uttryck.

Precis då dyker den upp. Skivans starkaste låt. Åtta minuter och sjutton sekunder ”Diana”. Först lågmält tillbakahållen. Luftiga reverb-gitarrer sprider välljud i låtens ytterkanter. Kompet understryker känslan av eftertanke.

Drygt fem minuter in i låten händer något. Basen och gitarren börjar stegra sig. De andra istrumenten tystnar. Det börjar malas på. Enformigt, monotont – men oerhört vackert. Och när låten exploderar i i ett crescendo av virveltrumma och falsksångskörer i Göteborgsstil vinner Björn Kleinzhenz på teknisk knock-out. Då är han som bäst.

Då släpper han loss känslorna. Ger dem full frihet. Och då berör han mig mest.

Sen är det slående att Björn Kleinhenz med sin skiva bygger en bro mellan lastbilshak i de mest inavlade amerikanska landskapen och de häftigaste svenska storstadshaken.

Människorna som besöker dessa lokaler kan förenas i musiken. De kan alla krama om den här bitterljuva alt-countryn och göra den till sin egen.

Oavsett om de lyssnar på musik för att de älskar den, eller för att de måste. Oavsett om de är trasiga på riktigt eller om de jobbar hårt på sin trasiga image.

Det är vackert.

Men, det lär nog dröja innan Björn Kleinhenz finns representerad i den där jukeboxen på lastbilsfiket från helvetet.

Den är ju redan proppfull.

Fredrik Welander

Publicerad: 2003-09-01 00:00 / Uppdaterad: 2007-04-13 15:58

Kategori: Dagens skiva, Recension | Recension: #2166

15 kommentarer

du glömde skriva att musiken innehåller mycket nerv. eller så gör den inte det. fast så brukar man iaf skriva om singer/songwriters. åtminstone om de är bra.

bonusinfo: jag har träffat Björns tvillingbror.

days of war, nights of love Oregistrerad 2003-09-01 00:24
 

jag har sagt det förr och säger det igen; den här typen av musik skall framföras på artistens modersmål.

watcher of the skies Oregistrerad 2003-09-01 00:48
 

Eller helt enkelt på det språk som artisten känner sig bäst hemma på.

melankoli_ Oregistrerad 2003-09-01 01:29
 

Vackert..

Jhonny - Boy.. Oregistrerad 2003-09-01 06:15
 

men BCQ då?

nisse pisse päron pungs homopolare Oregistrerad 2003-09-01 09:50
 

>>men BCQ då?

nä fy fan låt bli….

hellre en recension av Mars Volta som har släppt årets skiva!

Fatso Oregistrerad 2003-09-01 09:57
 

Ja, göteborg är ju känt för sina välsjungande falkar…

Bug Oregistrerad 2003-09-01 10:41
 

vad är barbeque?

Anonym Oregistrerad 2003-09-01 10:49
 

björns skiva kan vara bra, men albumtiteln är lite mycket eddie medusa.

På tal om bcq, så såg jag dom på z-tv i går.

Lät för jävligt. Skulle kunna vara ett ruttet dansband, men med lite indieattribut och attityd.

grizzly Oregistrerad 2003-09-01 12:45
 

Bra recenension.

Det här känns aktuellt, singer/songwriter alltså, i alla fall för mig…

TDJ lär vara snäppet bättre, men denna skivan lär man skaffa också!

SMÅLAND Oregistrerad 2003-09-01 14:16
 

bra recension singer/songwriter traditionen alltså, tight och luftigt, nice banbrytande på många sätt särskilt sing/song bitterljuvt och avsnoppat fikmusik med singer/songwriterkänsla som tallskog i daggningen en älg brölar

axelaxe Oregistrerad 2003-09-01 15:45
 

denna skivan är ju sjukt bra! en sexa bara? nej, iaf en åtta.d iana och in to the gloom, pjuuu.

lili Oregistrerad 2003-09-01 16:13
 

Lotta Sigeman är verkligen suverän!

Otto Oregistrerad 2003-09-01 17:17
 

men bear quartet då?

Gustaf Oregistrerad 2003-09-01 18:33
 

rocky dennis är bra. oj, vilken rolig kommentar från mig. men han är bra.

hobson Oregistrerad 2003-09-03 14:39
 
Kommentera eller pinga (trackback).

Du kan använda: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Inloggning

Registrera dig