Recension
- Oh My God! What Have I Done? (CD) Hell on Wheels
- 2003
- Nons/MNW
Göra om, göra rätt
Lyssna
Externa länkar
- Hell on Wheels
- Officiell sajt.
- Indie as fuck
- Rickard Lindgren var 4 på innelistan i Puls i fredags.
Hell on Wheels har varit lite som deras version av Dead Kennedys ”Too Drunk To Fuck” (b-spår på ”The Soda”-singeln). Den är kallt medveten, uttänkt avig och alldeles för snäll. Som om det räcker med att göra rätt val för att vara bra.
På ”Our Sweetness has Become a Problem” på nya skivan sjunger Rickard:
We found out
that our sweetness
had become a problem
that our kindness had
fucked up our confidence
De bestämde sig för att göra om, göra rätt. De rensade upp i sina egna led. Tog ut riktmärket mot punken en gång till, så de skulle kunna gå bredvid på indiestigen utan att komma för långt ifrån eller för nära. Pelle Gunnerfeldt har stramat upp ljudet och tagit bort det onödigt fladdriga hos dem. Johan Gustavsson (Randy) har tuktat gitarrerna till lydnad med bibehållen personlighet så de morrar när de blir trängda men stannar på sin plats när de måste.
Och trion låter tryggare nu. Jag kan fortfarande tycka att de söker lite för mycket efter rätt anslag, att de fortfarande missar ibland när de väntar för att verkligen vara säkra på att träffa rätt. Men de verkliga träffarna kommer trots allt tätare nu.
Särskilt trummorna har ryckt upp sig sedan ”There is a Generation of Handicapped People to Carry on”. Johan Risberg är skönt Moe Tucker-slafsig. Han kliver på från första stund på skivan. Rickard Lindgren och Åsa Sohlgren väntar tills breaket mitt i första låten ”She was a Milkmaid, and I was a Gentleman” är avklarat innan de tar för sig ordentligt. Backupsången som grinar galet mot Rickard i versen precis innan sista breaket låter som vore det en ung Al Jourgensen som stod för det.
Jag har snarare favoritpartier än favoritlåtar på skivan. Som mellan 2,00 och 2,20 av ovan nämnda ”She Was a Milkmaid, I was a Gentleman” eller slutet av nya singeln ”Halos are Holes Made of Space” när Åsa följer med lite längre i refrängen. När pianot får mer utrymme i mitten av ”Nothing is Left”, när de bygger upp och brister ut i avslutningen av ”It's Wrong Being a Boy”.
De får också plus i kanten för att de haft den oerhört goda smaken att sluta på nio spår. Tack. Jag är nästan redo att slänga upp betyget ett snäpp till bara för det. Ett album behöver inte vara längre för att det kan.
Publicerad: 2003-08-27 00:00 / Uppdaterad: 2007-04-13 14:02
31 kommentarer
hmm.
#
Pixies?
#
Längtar verkligen efter denna skiva… ska bli spännande att läsa recensionen! Dock gillar jag inte deras Muse-liknande utfall på konsertena…
#
vadå pixies?
snarare dredg.
#
gör om gör rätt, jävla bull. de gjorde ju säkert fel först. säkert.
#
gör om, gör rätt. lite lumpen där.
#
Boring…..När kommer recensionen av Black Rebel Motorcycle Club nya skiva!!!!!!!
#
nja är allt jag har att säga.
om både recensionen och skivan.
#
vad är klockan.. skolans datorer säger att den är 03:38, så jag måste posta detta för att kunna se om jag gått in eller inte
#
Skönt att trummisen ”kliver på” från första början! =)
#
haha skönaste titeln på en skiva jag hört på länge
#
enkel, men effektiv recension. konrekt.
#
Åsa Risberg?
#
klockan är 12:23 nu, så du vet.
#
ja gilla deras förra skiva starkt indeed ska nog köpa denna me bara för att förra var bra men fan ta de om den ä kass! dför då gör de mej 189 spänn (som det kostar nu) spänn fattigare men om den ä bra 189 spänn rikare!
#
BCQ då?
#
jag tänkte också på pixies när jag såg dem på emmaboda, faktiskt. sången. pixies. faktiskt.
#
fråga: är titeln på skivan tagen från talking heads ”once in a lifetime?”. skönt att veta att det finns fler än jag som har den raden på huvudet.
#
Åsa Risberg?
”Backupsången som grinar galet mot Johan i versen ”???
Producenterna har vad??
Kom igen! Gör en ordentlig recension eller skit i det. Detta var mao ounyttjad arbetstid för Kal Ström.
Fö Pineapple lär ju inte ha hört skivan…
#
Kal! Gör om , gör rätt!
#
Jag skrev utan att kolla, de är ju gifta … Har gjort om och rätt.
Och naturligtvis är det Rickard som sjunger, men det förstod ni ju. Har gjort om och gjort rätt.
Se, det blev ju bättre.
#
Bra Kal! Du vet att nuförtiden är det ganska vanligt att folk som gifter sig behåller sina namn. Förr tex innan kvinnorna fick rösträtt (tidigt 1900-tal)var det vanligare att kvinnorna påtvingades mannens namn.
#
varför skulle inte pineapple det?
Jag har sett den begagnad i en skivaffär för några dagar sedan.
#
När jag hörde ”It's wrong being a boy” tänkte jag direkt på Pixies. Så nog låter de en del som Pixies allt.
#
den är recensionen är inte bra, jag regerar, marilyn manson, metallica, prodigy, sepultura och slayer regerar, hell on wheels är inte bra
#
Rikard är mycket trevlig!
#
Jag tycker nog de låter som en av de bästa svenska skivorna på engelska i år. o HoW bästa. ta reda på de!
#
hell on wheels rules!
#
dom är inte kassa. men vill vara pixies lite för mycket (och det går fan inte att överträffa pixies) och sen ibland anar jag influenser från jocke bergs sångstil. ”meck-rock” sa en kompis till mig.
#
jag har alltid tyckt att de låter som ett svenskt pavement, iaf på förra skivan. men. ja, vad fan vet jag egentligen?
#
pavement var en jävligt bra grupp. Nästan till slutet.
Hell on wheels har inga mördarmelodier och ibland anar man influenser från både grungen och från kent , så i så fall skulle jag gå med på att utnämna dom till sveriges svar på stephen malkmus soloskivor.
#
Kommentera eller pinga (trackback).