Recension
- Dangerously in Love (CD) Beyoncé
- 2003
- Columbia/Sony
Oväntat tam solodebut
Lyssna
Externa länkar
- Beyoncé Online
- Officiell sajt med texter, bilder och ljud.
- Destiny's Child
- Gruppen Beyoncé frontar. Det ryktas att de blir en kvartett när de återkommer. Då med lillasyster Solange som fjärde röst.
- DC Unplugged
- Den officiella fansajten.
Uppskruvade förväntningar. Så kan man sammanfatta läget innan jag satte på den här skivan första gången. Jag höll (och håller) Beyoncés ”Work It Out” som en av förra årets absolut bästa låtar. Det snackades tidigt om att hela debuten skulle gå i en åtminstone liknande stil. Klassisk soul och funk. Jag anade nu-soul.
The Neptunes åkte skytteltrafik in och ut ur studion.
Med viss häpnad konstaterade jag snabbt att alla de låtarna lämnats kvar i kassaskåpet. Väl inlåsta. Åtminstone fram till jul enligt Beyoncé själv. (Har de spelat in en julskiva frågar jag mig!?)
Istället har Beyoncé jobbat med en lång rad relativa nykomlingar och skrivit och producerat stora delar av albumet på egen hand. Bra så. Bara att ställa om mätarna och förväntningarna.
Det här handlar inte om retro eller nu soul. Det är snarare halvmodern r'n'b.
Stötiga förstasingeln ”Crazy in Love” har ni redan hört. Den är rätt feg. Jag har insett det. Tam rent av. Jag jobbade hårt för att gilla den. Det var ju nya Beyoncé-singeln liksom. Den måste ju vara bra. Men det är den inte.
Men det tar sig.
Även om ”Naughty Girl” kanske inte är fullt så sexig som man kunde hoppas (den bygger trots allt delvis på Donna Summers ”Love to Love You Baby”) är det en skön sak med lätt mellanösternbestrykning.
I Sean Paul-numret ”Baby Boy” flyttas kompassen ännu längre österut. Vi får Jamaicansk ragga i ett möte med Orient-funk. Och hade det inte varit för att det vore kommersiellt självmord att släppa en singel till så snabbt kunde det mycket väl bli årets sommarhit. Beyoncé och Sean Paul är en dödligare kombination för sommaren 2003.
Så länge Beyoncé håller sig till upptempofunken fungerar det bra. Hon fixar faktiskt att snuska till det när hon släpper hämningarna.
Alla som använder Bootsy som ledstjärna får bonuspoäng i mitt protokoll. Detsamma gäller samarbeten med Big Boi. Men strax efter att Beyoncé sjungit ”I'd rather be with you cause I love the way you scream my name” för sista gången får hon svårare att hålla mitt intresse vid liv.
Och det är någonstans här (redan efter femte spåret) det börjar bli tydligt vad som är skivans problem. Beyoncé är osäker. Hon vet inte riktigt vilken riktning hon vill ta. Så fort en gäst kommer in i bilden byter hon skepnad.
Så Luther Vandross-duetten blir snarare en Luther Vandross-låt än en Beyoncé-dito. Och i Missys bidrag låter Beyoncé så mycket Aaliyah att jag förmodligen skulle chansa på den senare om jag blev väckt mitt i natten och någon frågade mig vem som sjöng på ”Signs”.
Kvidande elgitarr och r'n'b-ballad är förövrigt en kombination som borde förbjudas.
Jag tycker också att det är ett tecken på osäkerhet att både ”Work It Out” och ”Bonnie & Clyde '03″ slängts med som bonusspår. Två gamla hits som inte hänger ihop med skivan i övrigt särskilt väl och dessutom överträffar fler än hälften här. Dessutom är Toni Braxtons version av ”Me & My Boyfriend” fortfarande bättre. I skivans titelspår slår förresten Toni Braxton-mätaren i botten så hårt att jag måste dubbelkolla vilken skiva som sitter i cd-spelaren.
Märkligt förresten att duetterna med Jay-Z är så bleka.
I stunder är det här en alldeles utmärkt r'n'b-skiva. Men lika ofta är den osäker, ostadig och osexig. Lite för opersonlig. Det handlar inte heller om någon sexuell revolution à la Janet och ”Velvet Rope”. Beyoncé är lika ofta blyg och nästan fnissig som sexig och säker.
Om man ska drista sig till att göra en jämföra med Destiny's Child så är Beyoncé som soloartist lojare (på ett positivt vis). Det är inte lika energiskt och i ditt ansikte. Vuxnare har det skrivits och det kan väl stämma. Men jag skriver hellre mjukare. Låtarna bygger också, faktiskt lite oväntat, mindre på röstutflykter.
En hyfsad debut. Men inte mer än så. Tyvärr.
Jag hoppas på den där julskivan jag.
Publicerad: 2003-07-02 00:00 / Uppdaterad: 2007-05-02 14:11
27 kommentarer
TVÅA?!?! ohohoh
#
Hehe. Hade man förväntningar på Beyonces solodebut måste man vara bra dum, eller ha dålig smak iallafall.
#
bra recension!
är inte så intresserad av albumet men recensionen var välskriven.
gonatt
#
Bra recension. Hon borde stannat vid Destiny´s Child. När kommer en recension av Magnus?
#
”Hehe. Hade man förväntningar på Beyonces solodebut måste man vara bra dum, eller ha dålig smak iallafall.”
Ja, vad säger man om en sådan här kommentar som inte står i kommentaren redan…? Någon som minns det infantila, men nu ack så passande, den som sa det, den kan va det?
Förutfattade meningar om något är aldrig bra.
#
Crazy In Love är fantastisk och är den stora behållnigen på skivan! Årets sampling enligt mig.
#
Crazy in love är en mycket bra singel, men resten av albumet andas medelmåttighet. Samtidigt är det svårt att förvänta sig en musikupplevelse när det uppenbarligen är ännu en skräpartist inom en skräpgenre (undantaget D'angelo) som släpper album.
#
jo, jag gillar också crazy in love, men knappast nå mer än så, och på den här skivan hade jag förväntning 0 och förväntningarna infriades.. håller lite med ”Vilken blåsning” :)
#
Skivan är lika dålig som Work it out är kass. Beyonce är slut.
#
Det är nog bara jag, men jag har alltid föraktat Destinys Child. Och jag tänker inte börja påstå att de har gjort några hyfsade låtar för mina öron bara för att några börjar komma underfund med att de gillar nu-soul och MTV-R'n'B. Därför ser den här skivan ut ganska precis som jag hade tänkt mig – tråkig, slät och alldeles för tillrättalagd. Jag hade förstås gärna sett motsatsen, men trodde inte på det. Det enda som egentligen förvånar mig är att så många har så höga tankar om Beyoncé.
#
hon är ett skämt…
#
varför måste den vara så förbanant tillrättalagd för?
#
work it out är skitbra men skivan verkar tyvärr mest tråkig. bra recension.
#
Crazy in love är en förfärlig singel! Fy fan vilken jävla hemsk sampling, man sliter ju sitt hår! Och videon!! Den är ju helt bizarr! Jay-Z är överskattad och ett stort skämt, förstår inte att folk gillar sån skräp. Ryck upp er!
#
Går ”julskvian” i Work it Outs fotspår väntar jag också tills dess och fortsätter så länge lyssna på min Nikka Costa.
#
Ja vad gör hon i videon där på lastbryggan egentligen? Jag antar att det ska vara sexigt men jag tycker mest det är eh….humor?
#
Jag gillar omslaget i alla fall
#
Hennes krälande på all mark hon kommer åt i videon är…pinsamt. Jag föredrar henne som kysk och kristen, goddamn. Men snygg, det är hon.
#
Klart hon är snygg, när fick en f u l tjej ge ut en skiva senast? Eller en tjej som inte vill kräla på lastbryggor för den delen.
#
Skaffa er flickvänner. Det är roligare med en levande.
#
funderade på en grej, många säger ju att det är en rock-revival och så nu. men vafan, hur många skivor säljer rockbanden i förhållande till sådana här r'n'b-artister? det måste väl ha varit nån r'n'b-revival de senaste 10 åren eftersom den här musiken tar upp 50% av mtvs spellistor och säljer guld på en sekund.
#
Jag håller med om att videon är riktigt pinsam. Inte för att jag lyssnar på sådan här musik men skulle hon verkligen vara lika populär ifall hon sjöng och var cool i videosarna istället för krälande och fånig?
#
dollfuss: Det kanske är R&B-artisterna som säljer singlar, men det är rockartisterna som säljer album. I Sverige.
#
är det för att alla fjortisar står för singel-köpen eller?
#
Japp, fjortisarna står för de flesta singelköpen. Inte bara r'n'b utan en hel del förbaskat irriterande hip-hop hör man ju jämnt på mtv. Ja Rule, Busta Rhymes (med Mariah Carey!) och liknande fånar. Sen har jag inte mycket för en hel del rock som blivit populär, jag menar går det att vara mer bakåtsträvande!?
Ang. Beyonces julskiva så lär den nog inte gå i Work it outs fotspår.
#
Snälla håll dig till fakta och skrev ner att det usla plagiat som Bonnie & Clyde står för, ursprungligen härstammar från 2pacs / Makavelis album 7 day theory, så att folk förstår att det är på 2pacs vis den beaten ska behandlas.
#
Jag älskar beyoncé… / SadaaF <33
#
Kommentera eller pinga (trackback).