dagensskiva.com

48 timmar

Recension

U-Roy: Versions Galore
Versions Galore (2CD) U-Roy
2002
Trojan/Border
10/10

Number one deejay

Lyssna

Sök efter skivan

Versions. En central term för reggaelyssnaren. Enkelt förklarat är det tolkningar av andra artisters låtar. Är inte det samma sak som cover tänker du? Nej, för reggaetarianerna brydde sig inte nödvändigtvis om att spela in musiken på nytt. De omtolkade istället den färdiga inspelningen. Två av pionjärerna i genren var King Tubby och U-Roy (även om de just då inte spelade in tillsammans).

Det sägs att King Tubby råkade utelämna vokalspåret när han i smyg skulle kopiera några vinylsinglar hos sin dåvarande arbetsgivare Arthur ”Duke” Reid. U-Roy som var DJ i Tubbys sound system var den förste att upptäcka misstaget när skivan spelades senare samma kväll. För att undvika att det skulle bli en instrumental stund fyllde han i själv.

U-Roy fann inspiration i jazzens jive talk och amerikansk radio. Han snackade över musiken på samma sätt som han hört radio-DJ:s göra via AM-vågorna från USA. Och även om han inte var den förste jamaicanske DJ:n som pratade till eller över musiken så var det han som ledde utvecklingen.

Under veckorna strax innan ”Version Galore” släpptes turades tre av U-Roys singlar om att toppa den jamaicanska listan. Han (eller om det var Reid) valde att bara inkludera en av låtarna, ”Wear You to the Ball”, på albumet. Delvis för att singlarna skulle fortsätta att sälja.

Någon sådan försiktighet finns inte här. Istället får vi samtliga de spår U-Roy spelade in för Duke Reids Treasure Isle-etikett under 1970 och 1971. Dessutom får vi ta del av originalversionerna av låtarna som ligger till grund för U-Roys versions vilket även gör den här utgåvan till en utmärkt introduktion till rocksteady. Här slåss klassiska inspelningar av artister som The Paragons, The Techniques, The Melodians och många fler om uppmärksamheten.

Sammantaget är det här en omistlig utgåva och om du är bara det minsta intresserad av reggae, rocksteady och jamaicansk DJ-musik borde du redan vara på väg till butiken nu (om du inte redan hunnit tillbaka med skivan i påsen).

Patrik Hamberg

Publicerad: 2002-12-17 00:00 / Uppdaterad: 2002-12-17 00:00

Kategori: Dagens skiva, Recension | Recension: #1768

10 kommentarer

Nån som vet om det finns nattöppna skivbutiker i närheten av Gävle?

Mos Oregistrerad 2002-12-17 00:14
 

Statoil?

byzanz Oregistrerad 2002-12-17 00:30
 

Precis, Statoil Hagaström, eller förresten! Shell (GDG-macken) vid Max på norrtull har ju oxå nattöppet! :D

Dempa Oregistrerad 2002-12-17 01:51
 

schysst recension. Mera jamaica på dagensskiva.com skulle jag inte gråta för.

kalcidis Oregistrerad 2002-12-17 02:19
 

Fan, de tog inte emot pantburkar som betalning på Statoil. Arggghh.

Mos Oregistrerad 2002-12-17 18:06
 

Chick-a-bow!!

Vilken platta! Jag hade ”Superboss” innan men detta släpp är så mycket bättre.

U-Roy har smeknamnet ”The Originator”, men han lär inte varit först. Count Machuki och King Stitt var före. Dock är det denna platta som definierade genren. Bättre utgåva av den kommer heller aldrig komma.

Alias Oregistrerad 2002-12-17 20:42
 

Bonusinfo:

”Big Boy And Teacher” (”What Is Catty”) är en gammal mentolåt. På ”Boogu Yagga Gal” finns en inspelning med Chin's Calypso Sextet med E. Bedasse på sång.

Alias Oregistrerad 2002-12-17 21:51
 

King Stitt? Fotomodellen?

Mos Oregistrerad 2002-12-17 22:25
 

Mos: Ja

Du kan kolla in ”Studio One Story” (DVD+CD+bok på Soul Jazz). King Stitt är med ganska mycket. Han har två tänder och skelar. Trailers finns på ”Studio One DJ's” och ”Studio One Scorchers”.

Alias Oregistrerad 2002-12-17 22:33
 

En grymt bra platta!

Hilly Oregistrerad 2003-06-22 21:54
 
Kommentera eller pinga (trackback).

Du kan använda: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Inloggning

Registrera dig