Recension
- That Horse Must Be Starving (CD) Avril
- 2002
- F Communications/Playground
Trasig skönhet
Lyssna
Externa länkar
- F Communications
- Skivbolagets sköna webb. Under â€Artists†finns en presentation av Avril och möjlighet att lyssna på fem av låtarna från skivan. Under â€Goodies†kan man, bland mycket annat, ladda ner Avrils cover på â€French Kissâ€.
- Lil’ Louis
- Läs mer om Lil’ Louis på AMG.
- Bruno Mantovani
- Webb tillägnad Mantovani.
- Aphex Twin
- The Aphex Twin Community.
- Portishead
- Officiella webben.
Så kom den även i år. Den där skivan som från början inte verkar så speciell men som efterhand växer sig allt starkare och till slut får en att undra hur man kunde undgå att falla för den direkt. Att den kommer från franska F Communications är väl egentligen inte så förvånande i sig.
De har det senaste decenniet varit ett av de mest inflytelserika skivbolagen på electronicascenen och släppt otaliga skivor med artister som Laurent Garnier, St Germain, Frederic Galliano, Jori Hulkkonen, Alexkid och Llorca för att nämna några. Det som förvånar är att det handlar om en popplatta.
För även om franske multiinstrumentalisten Fred Avril gör sitt absolut bästa för att dölja dem bakom allehanda brus, knaster, brutna beats och andra skruvade oljud sticker de ändå fram någonstans i botten. De där enkla men fantastiskt vackra popmelodierna.
De är inte alltid helt lätta att upptäcka när hörselgångarna blir överbelamrade av ljudintryck och atmosfären i låtarna är så förtätad. Men i samma ögonblick som man börjar längta efter en andningspaus frigör sig en vacker melodi och börjar lyfta mot höjden. Avrils sound är uttalat elektroniskt och mycket av musiken bygger på loopar och samplingar men fokus ligger hela tiden mer på melodier än programmeringar.
Tydligast blir det i ”Like Everybody Else” där Avril gör sin bästa Bowie-imitation och briljanta technopop-hiten ”The Date” med sina mullrande beats och tokdistade gitarr. Men hur mycket beats och basgångar än dominerar ljudbilden blir musiken aldrig riktigt dansant.
Undantaget är den överraskande hårda covern av Lil' Louis klassiska ”French Kiss”. När den når sitt klimax knorrar och skriker 303:an så högt och våldsamt att man börjar leta efter glowsticks och undra om året verkligen är 2002 och inte 1990. Andra gånger vänder musiken åt rakt motsatt håll och blir istället betydligt mer stämningsfull. Inte minst i lättflyktiga avslutande ”Arlanda Epilogue” som lika gärna skulle kunna vara ett Air på Valium.
(Arlanda har här för övrigt inget med den svenska flygplatsen att göra utan det är namnet på kvinnan i albumets ramhistoria om en söndertrasad relation.)
Så långt är ”That Horse Must Be Starving” helt ok men då återstår fortfarande det som gör att jag inte kan släppa den. Avrils suggestiva och sagolikt vackra ballader. Nersmutsade och muterade melodier på gränsen till sammanbrott som svävar omkring i ett knastrande spöklikt ljudlandskap.
Låtar där beaten är precis så trasiga som de känslor han sjunger om, där stora smetiga Mantovani-stråkar och sorgsna pianoloopar glider ut och in i ljudbilden bara för att hackas sönder av samplade skottlossningar och elgitarrer. Ödsligt klingande sångstämmor som lyfter mot närmast sakrala höjder när Beth Hirsch gästar i dystra ”Helium Lifeboat” och med Radioheads melankoliska skörhet i ”Eye World” och ”Global Headphone”.
I ”Velvet Blues” är sammeten i titeln lika krossad som melodin och Avrils hjärta samtidigt som musiken, i en helig allians mellan barock, Aphex Twin och Sigur Rós, är det närmaste någon varit Portishead på mycket länge.
Visst är ”That Horse Must Be Starving” ibland så pretentiös att man nästan storknar och visst vill Avril ibland lite för mycket för sitt eget bästa. Men, oj, vad jag samtidigt inte bryr mig.
För även om ”That Horse Must Be Starving” kan vara en av de underligare popskivor som släppts i år är den också så engagerande att jag just nu inte kan sluta lyssna på den.
Som ett intrikat musikaliskt pussel med bitar som ständigt tycks bytas ut eller byta plats. Varje gång man lyssnar upptäcker man en ny bit att foga till helheten men riktigt färdigt blir det aldrig. Vilket gör att man, lika förbryllad som fascinerad, lockas att återvända. Och det gör jag gärna.
Om och om igen.
Publicerad: 2002-12-12 00:00 / Uppdaterad: 2002-12-12 00:00
24 kommentarer
Jaha…?
#
Nu kom texten… Först var recensionen bara ett ord: ”Gazumba”. Vad hände?
#
David måste ha svängt till med sitt trollspö :D
#
störigt namn.
#
jaha. då måste jag till skivhugget idag också :/
#
nähä, det skulle jag visst inte alls. när släpps skivan?
#
Enligt den svenska distributören ska den ha släppts 2002-11-18.
#
Vad heter den kanadensiska tjejen som precis haft en hit? Är det inte ett liknande namn?
#
Avril Lavingne (osäker på stavningen…)
#
recensera Cock Sparrer – Shock Troops istället
#
…o! hahaha
#
förresten.. är den där complicated med?
#
lavigne heter hon. och ja, complicated är med :P
#
air på valium. jisses. måste gå lååångsamt.
#
8/10, helt rätt! ”…she see's her skaterboy ROCKING on mtv!” yeah!
#
”sk8er boy”
#
är det här en Hederos/Hellberg-recension?
#
Länken du klickade på leder till HH-recensionen efter midnatt. Har lagt till det i tävlingscopyn nu. Håll ut :D
#
sk8ter boi, faktiskt. förresten, jag vill ha en recension på lavignes platta!
#
Jag känner redan nu att jag hatar den här skivan. Är det så att vi här har den perfekta plattan för folk utan musiksmak som vill försöka hänga med, eller framförallt, vill framstå som att de hänger med.
#
eb: Det måste vara skönt för dig att ha så bra musiksmak och koll. Tänk att som du kunna dissa en skiva man uppenbarligen inte ens har hört.
Kan du inte lära oss hur man blir mer som du?
#
jag föddes så…
#
Det är mycket glädjande att se att Kamrat eb rensat upp i den grå massan här. Naturligtvis kan inte avvikande beteenden som att tycka om en sådan här folkfientlig skiva tolereras. eb, det glädjer mitt insnöade hjärta att se att du inte har nåt bättre för dig än att krossa oskyldiga, utan varken motivering eller förkunskap! Kampen mot den dumma pöbeln går vidare!
#
…snart igenom första lyssningen, och minsann, det verkar lovande. Tack för tipset!
#
Kommentera eller pinga (trackback).