dagensskiva.com

48 timmar

Recension

The Ark: In Lust We Trust
In Lust We Trust (CD) The Ark
2002
Virgin
7/10

Grynets show – på skiva

Lyssna

Sök efter skivan

The Ark fortsätter i en stil som tilltalar mig som är svag för Jesus Christ Superstar, Hair, Rocky Horror Show och glamrock. Den här gången ännu tydligare än på debuten. Helhet och detaljer sitter tämligen väl och varje gång jag lyssnat igenom ”In Lust We Trust” känner jag mig lite glad.

Det kan vara så att det är bandets naivitet som får mig att dra på mungiporna. För naivt låter det verkligen. Valpigt på ett skönt sätt.

I inledande ”Beauty Is the Beast” är det detaljer som uppstopp, en skönt piano och en uppenbar stöld som får mig att vilja sjunga ”behöver inget utom, behöver inget utom, behöver inget utom – ett fall och en lösning”. I, av vissa, utskällda ”Father of a Son” är det intensiteten i Ola Salos sång. På varje låt finns det saker som får mig att fastna. Gladys Del Pilars och kompanis uppblåsta, gospelliknande körer i ”Tell Me This Night Is Over”, den vaggviseliknande refrängen i ”The Most Radical Thing to Do”.

Men det riskerar hela tiden att bli för mycket. Stora vackra glaserade bakverk som är finare att se än smaka på. Därför är det skönt med mer nedtonade låtar som ”Vendelay” där poserna känns mindre yviga.

Texterna är på det välkända temat ”Du har rätt att vara vacker och älska dig själv”-temat. Man klara sig ganska väl utan Ola Salos ord faktiskt. Men i ”Tired of Being an Object?” kastar han skit åt fel håll när han avfärdar de som tycker delar av mode- och porrindustrin är kvinnoförnedrande med textrader som:

”Are you tired of being an object?
Or are you just jealous that you ain't one
Now you realized that those objects do all the kissing”

I samma låt konstaterar Salo i att ”maybe sometimes getting fucked can be amusing”. Då står han ganska avklädd. Bakom alla uttalanden i medier och knasiga kostymer är han lika radikal som stereotypen av en medlem i Moderata Ungdomsförbundet.

Det känns ganska konstigt att han i inledande ”Beauty Is the Beast” sjunger att skönhetsidealen är värre än både atombomber och tortykammare.

Men jag vill inte avfärda Ola Salos texter helt. De framstår mest som kvasiliberala hymner som liksom färgglada tuggummin blir gråa och smaklösa efter första tuggan, men mest tror jag att de är ett uttryck för en manisk vilja att hela tiden vara omtalad och diskuterad. The Ark har ju blivit ett band som delar människor i de klassiska hata- och älskalägren.

Om bandet inte var så pretentiöst skulle det vara lättare att älska The Ark förutsättningslöst. För musiken är ju så oerhört charmig, glädjespridande och livsbejakande.

I låtar som ”2000 light-Years of Darkness”, ”Vendelay” och ”Beauty Is the Beast” är det bara att kapitulera inför detta band. Då svänger de som få andra nutida popakter och sprider glädje genom musiken.

”In Lust We Trust” är en musikalisk bagatell, men missa den inte. Den lär knappast göra dig lycklig i evigheter. Men en kort period kan den göra dig väldigt, väldigt glad.

Som Grynets show – på skiva.

Fredrik Welander

Publicerad: 2002-08-25 00:00 / Uppdaterad: 2002-08-25 00:00

Kategori: Dagens skiva, Recension | Recension: #1592

45 kommentarer

från expressen.se: ”Det är nog därför ”In lust we trust” känns som elva tokgräddiga efterrätter när jag egentligen bara vill ha en enkel espresso”

från recensionen ovan:

”Stora vackra glaserade bakverk som är finare att se än smaka på.”

vad är det för sunkiga metaforer som drabbat er? har ni sett förmycket på nakna kocken eller tina-vad-nu-hon-heter-mer. ”2000 lightyears” & Calleth är bäst på skivan iaf. Father of a son är verkligen usel.

f Oregistrerad 2002-08-25 00:18
 

Hade the ark slutat hänga tillsammans och ragga 14isar i grupp och vara allmänt vidriga så hade jag haft mycket mer förtroende för dem.

Gustaf Oregistrerad 2002-08-25 01:40
 

Köp Imperial Teens senaste istället, om du vill ha pop som gör dig glad.

Pete Oregistrerad 2002-08-25 01:57
 

Är det kontroversiellt att säga ”tro på dig själv”, ”Du har rätt att vara vacker och älska dig själv”, ”alla olika, alla lika”???

Vad händer med den som vågar följa den btydligt mer kontroversilella ultrahöger som finner sympati i hela södra- och mellaneuropa? Vilken grupp vågar inse att integrationspolitikens misslyckande är vad vår tidsålder kommer bli känd som?….

Mera Krautrock!!! Oregistrerad 2002-08-25 02:03
 

Haha, kalla barnen i publiken för horungar. Bra Ola :)

Hallonsaft Oregistrerad 2002-08-25 02:53
 

Ja, det var ju att respektera folk. Jag tycker att de tar vatten över huvet. Jag undrar hur mycket fördomar de har själv och hur de beter sig. ”Horungar”…. otroligt fint att säga till små barn.

gabba hey hey! Oregistrerad 2002-08-25 10:16
 

Allså, killen vet ju inte ens vad en horunge är för nåt.

Pete Oregistrerad 2002-08-25 12:44
 

hur kom horungarna in i bilden helt plötsligt?

smack Oregistrerad 2002-08-25 13:17
 

”Grynets show på skiva”

det låter inte särskilt lockande…

olas alo Oregistrerad 2002-08-25 13:57
 

smack:

”Jag har inte läst gästboken på länge, men jag har förstått att det har varit många kommentarer om att jag kallade publiken för ”horungar” på OKEJ-dagen. Jag tror att jag egentligen menade typ ”busungar” men i stundens hetta blev det nåt annat. Min avsikt var i alla fall inte att såra någon eller att påstå att någon i publikens förälder var prostituerad. Jag är ledsen om någon tog illa vid sig och jag kommer inte att göra om det.”

- Ola Salo

Pete Oregistrerad 2002-08-25 14:54
 

Kandiderar inte omslaget om titeln världens fulaste omslag?!

Mike Oregistrerad 2002-08-25 16:22
 

Djupa suckar och men det enda i kommentarväg jag kan tillstå mig att kommentera är det om att omslaget skulle vara fult. Omslaget är utan tvekan ett av de snyggare man kan hitta och detta trots att designern frångått de klassiska ingredienserna; en fin bild på gruppen och gruppens och skivans namn i något stilrent och snyggt teckensnitt. 10 + för omslaget!

Pär Oregistrerad 2002-08-25 16:51
 

det där omslaget hade till och med jag kunnat göra. inte särskilt klurigt med photoshop. kan väl ha tagit 3 minuter att knåpa ihop antar jag.

Benjamin Orff Oregistrerad 2002-08-25 17:28
 

det är alldeles för stort mellanrum mellan ”in lust” och ”we trust”. Det blir ju som ”in lust. we trust”

eh Oregistrerad 2002-08-25 17:52
 

Ja jag ahde också kunnat ritat ett likadant omslag och t.o.m. ett mycket snyggare, men jag ahde aldrig gjort det och inte du heller. På samma sätt så är det ju inga problem för oss som kan photoshop att hitta en snygg hemsida på internet och göra en ungefär likadan och tycka att den är snygg. Det svåra är att på egen hand komma på vad som är snyggt och The Arks nya skiva har ett snyggt omslag…

Pär Oregistrerad 2002-08-25 19:39
 

”Jag tror att jag egentligen menade typ busungar”…… he he, ja Ola… du tror så mycket.

Gabba hey hey! Oregistrerad 2002-08-25 19:46
 

”Som Grynets show – på skiva.” Dåligt säljargument. Om man kallt räknar med att alla som tittar på nämda program är under 14..

Svag Oregistrerad 2002-08-25 19:46
 

Är du ironisk Pär?

Jag kan nog ge förslag på över tusen omslag som är snyggare än detta.

Enligt mig alltså.

Mike Oregistrerad 2002-08-25 20:04
 

Grynets show, hmm, känns ju inte så enormt lockande, och now i wanna be your dad eller vad den heter är verkligen usel.

Uven Oregistrerad 2002-08-25 21:28
 

Recension av Suede's senaste tack!

endo Oregistrerad 2002-08-25 22:28
 

jag håller med Pär och eh.

lo and behold it is the empire of the night Oregistrerad 2002-08-25 23:54
 

Tack för jämförelsen med Grynet. Jag ska m a o undvika detta. Grynet är det sämsta som finns.

Bemp Oregistrerad 2002-08-26 09:43
 

Nej jag är inte ironisk. Jag antar att du precis som så många andra tror att de vet vad som är snyggt bara för att de kan photoshop. Jag kan photoshop jävligt bra och inte fan betyder det att jag vet vad som är snyggt. Jag kan se något och säga att det är snyggt men att göra något eget snyggt är som jag sagt tidigare mycket svårare. Man får anta att ett band som The Ark som faktiskt är rätt så stora väljer sitt omslag med allra största omsorg och då antar jag att detta omslag är valt efter moget övervägande. Det är inte som något annat omslag men på något udda vis är det ändå snyggt. Så är det och om du inte ser det kan vi antingen säga att du har annan smak eller är dum. Det är upp till dig att avgöra faktiskt.

Pär Oregistrerad 2002-08-26 12:29
 

alltså detta om ”tired of beeing an object” förklarar ju ola på aftonbladets webradio. länk finns på nöjesdelen ju. alla recensioner har hängt upp sig på att det motsäger beauty is the beast och allt annat de står för men tydligen menar han inte så som det kan uppfattas… lyssna själv på radion.

malin Oregistrerad 2002-08-26 13:07
 

Malin, håll inte på så där. Ark betyder ingenting.

Bemp Oregistrerad 2002-08-26 13:18
 

klart dom gör!! och tycker man inte det är det ju bara att lämna dem ifred till de som gillar dem :)

malin Oregistrerad 2002-08-26 20:14
 

The Arks naiva och ej genomtänkta stil som inte stämmer någonstans… ”Let your body deside where you want to go…” <– Menas: Följ bara dina känslor och du mår bra. Vad är det för skit? Hur funkar det i livet?

emil Oregistrerad 2002-08-27 00:16
 

Ark är ett pojkband för 12-åringar som vill tassa in på lite okändare marker. Att avhandla dem mer ingående på ett diskussionsforum med en till stora delar könsmogen publik är bara dumt.

Bemp Oregistrerad 2002-08-27 10:13
 

jag behöver ingen bot, behöver ingenting, behöver inget utom ett fall och en lösning…

bob Oregistrerad 2002-08-27 14:02
 

Suedes nya släpps den 30 September, helt grym skiva med undantag av en låt som inte är så bra (when the rain falls)

suedestation.com Oregistrerad 2002-08-27 14:23
 

Hmmm… Chemical Brothers första hette ju ”In Dust We Trust”. Är detta nog kass rip off? Om de visste om den skivan är det en rip off, om de inte kände till den är de kassa på musik.

Rupert Oregistrerad 2002-08-27 15:11
 

En sökning på ”In * we trust” ger i o f s ungefär 128 000 träffar på Google.

Bemp Oregistrerad 2002-08-27 16:17
 

Javisst, men hur många kända och banbrytande skivor som gjorts de senaste 10 åren heter In …. We Trust?

Rupert Oregistrerad 2002-08-28 11:26
 

Jag har svårt att se att Ola ”kastar skit åt fel”. Han får väl kasta skit åt vilket håll han vill? Och han är väl snarare kritisk mot moraltanter än ”de som tycker delar av mode- och porrindustrin är kvinnoförnedrande”.

Feminismen är bra märklig. Å ena sidan vill man motarbeta gamla regler som säger hur folk ska leva sina liv, å andra sidan har man själv en massa egna präktiga regler som man vill pådyvla folk.

Vänsterpartiet spelar alltså i samma liga som Kristdemokraterna när det gäller moralkakor och hyckleri!

Bobby Oregistrerad 2002-08-28 13:30
 

Jag tycker det verkar som om väldigt många gillar the ark men inte vågar säga det utan istället kastar en massa skit på dem. Det är lustigt att de som klagar mest på the ark verkar veta mest om dem. Hur kommer det sig? Ni sitter nog där hemma och lyssnar på deras skivor i alla fall.

Och varför alltid ta upp huruvida de umgås med 14-åringar och annat de gör på fritiden? Om man skulle välja musik efter hur banden var som personer och vad de gör skulle man få slänga ut alla sina skivor. Band knarkar, misshandlar, ligger med fans osv. Så är det. Sluta bry er.

The ark är bra. Så är det. Senaste skivan är bra. Och the ark betyder mycket för många människor. Även för könsmogna människor.

karin Oregistrerad 2002-08-28 18:11
 

bra karin :)

malin Oregistrerad 2002-08-28 18:19
 

oooooh. man ryser ju när man hör The Ark. kalas helt enkelt.

soldansbarnet. Oregistrerad 2002-08-28 19:12
 

är Pär en bitter formgivare? Båda the arks skivomslag är sällsynt fula. Lyssna på Olas uttal när han säger ”Now listen” i ”the father of a son”, det är kul.

axel Oregistrerad 2002-09-02 13:27
 

Jag är 15 år och The Ark gör mig lycklig! När The Ark släppte sitt första album var jag för ung för att inse hur oerhört bra de är!

Erica Oregistrerad 2002-10-31 19:39
 

Jag hatar 'Grynet' och älskar The Ark, hur får ni det att gå ihop? Skivomslaget är snyggt! Inget tråkigt ”typiskt” omslag. Svart och rosa tillsammans syns, så därför matchar omslaget The Ark som band, The Ark syns!

Elin Oregistrerad 2002-10-31 19:43
 

suck, dessa resensioner, varför läser jag dom över huvud taget. Jag blir bara ledsen. Det är bättre att skaffa sig en egen uppfattning. Inga recensioner. jag har precis sett the ark på hultsfred nu och jag kan inte säga annat en att det var det bästa så som skivan. Det är lycka när den spleas i högtalarna. så skit på er ni som har annat att inlägga *skrattar*….

vendelay Oregistrerad 2003-06-26 19:05
 

dubbelmoral. (världens sämsta skiva)

stenhård,bd Oregistrerad 2003-11-07 19:04
 

Om att omslaget är fult? Vad spelar de för roll när det är insidan som räknas?

Zara Oregistrerad 2004-03-23 22:31
 

Ja kanske inte borde lägga mig i det här för d verkar ju ha spårat ur rätt så rejält. Det finns ingen som har dålig smak, den är bara inte som din. Det kan va något att tänka på. Dessutom vill ja tillägga att The Ark knappast är för 11-åringar, jag lyssnar på dem (jag är 15) och min mormor älskar dem (hon e 70)

Änglaskalle Medlem 2006-08-04 00:22
 

The Ark (framför allt Ola Salo) är ett av de värsta brotten mot god smak som Sverige gjort sig skyldigt till. Hybris är bara förnamnet. I ett parallellt, rättvist universum hade de gripits och skickats till ett blågult gulag innan de ens lämnat garage-stadiet.

Efraim Salazar Oregistrerad 2013-10-17 23:23
 
Kommentera eller pinga (trackback).

Du kan använda: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Inloggning

Registrera dig