Gästrecension
- The shape of punk to come Refused
- 1998
- Burning Heart Records
Näst bäst
Lyssna
Externa länkar
- Refused is fucking dead
- Officiella Refused-sajten är trots allt fortfarande vid liv.
- Inofficiell
- Inofficiell Refused-sajt som är riktigt bra.
- David Sandström
- David Sandström har givit ut en skiva i eget namn och är även med i The Facer.
- Text 1
- Officiell Text-sajt där man faktiskt kan ladda hem hela plattan.
- Text 2
- Officiell amerikansk Text-sajt som är duktigt skum.
- T(I)NC
- Officiella The (International) Noise Conspiracy.
- Premiärrecensionen
- Anders första recension av “The shape of punk to come†i Nerikes Allehanda.
- Refused-slakt
- Crazy Town slaktar â€New noise†live.
Den 15:e augusti 1998 stod jag i en del av Örebro som heter Hästhagen. Som namnet avslöjar är detta en plats med stora, öppna gräsytor en bra bit utanför centrum. Just denna dag var det festival i Örebro. Inträdet var 50 kr och på scen – i både solsken och ösregn – såg jag bland annat ett Voice of a Generation i världsklass, ett imponerande, men ungt The Hives och ett Bad Cash Quartet som redan då var fullfjädrade rockslynglar som brydde sig mer om gratisölen än att spela sina låtar rätt. Men just denna dag såg jag Refused göra den sämsta spelning jag sett bandet göra.
Det var nionde gången jag såg bandet och inget stämde. Visst, man kan skylla på att det var festival för ljudet var extremt tunt. Konserten inleddes med ”The shape of punk to come”s titelspår. Refused började playback för att sedan satsa allt för att riktigt chocka publiken med sitt sedvanliga tryck. Men käftsmällen blev utbytt mot en fjäders smekning. När jag nu hör samma låt på skiva så kan jag bara drömma om vilken fantastisk start konserten kunde ha fått. Om det inte hade varit regn och en liten festival i Örebros utkanter.
För Refused var fantastiska. Inte minst live. De som någon gång sett dem vet att de var ett av de bästa livebanden som Sverige någonsin har haft. Vid många tillfällen har jag stått och blivit fullständigt överkörd av den kraft bandet bar inom sig. Jag minns speciellt en spelning i Hallsberg den 23:e april 1997. Det var mitt första jobb som frilansrecensent för Nerikes Allehanda. Jag hade då nyligen blivit instruerad om att man som seriös recensent skulle vara lite sparsam med de riktigt höga betygen. Jag, med min fanzinebakgrund var van att sätta femmor hejvilt bara för att så är man när man är ett fan.
Tyvärr kunde jag inte låta bli, eller så spökade fanzineskribenten inom mig ytterligare en gång, för när recensionen gick i tryck två dagar senare fick Refused högsta betyg. Jag kunde inte låta bli, för jag blev fullständigt överkörd. Samma dag hade gitarristen Jon Brännström uttalat sig i lokaltidningen om Refused nya stil: ”Refused möter Prodigy. Vi är otroligt inne på elektronisk musik.” Troligen tändes denna nya inspiration efter den lyckade covern av just Prodigys ”Voodoo people” på ”Rather be dead” EP.
På kvällen fick jag ta del av två av de nya låtarna, jag tror det var ”New noise” som då var aktuell på samlingen ”Straight edge as fuck III” och ”Protest song '68″. Så här skrev jag i min recension: ”Inspirationen från modern dansmusik à la Prodigy verkar vara oerhört stark, för vad Refused framförde i dessa två låtar var helt klart annorlunda och innovativt, där David Sandströms trumspel har en primär funktion. Refuseds tredje album kan bli oerhört intressant, och tveklöst ett av höstens starka skivsläpp!”.
Refuseds tredje – och tyvärr sista – album blev väldigt intressant och starkt, och dessutom ganska så avancerat. Den 6:e februari 1998 recenserade jag skivan för första gången. Då hade jag suttit med den i tre veckor, lyssnat, analyserat och försökt bilda mig en uppfattning om vad fan de egentligen höll på med, med en skiva som var så långt ifrån punk att den blev sjukt mycket punk. Resultatet blev en smått förvirrad recension (ni finner en länk här intill) som framstår nästan som en sågning när jag läser den idag, trots att den fick näst högsta betyg.
Nästan fyra år senare sitter jag här och funderar på om jag fortfarande inte fattar någonting. Har jag verkligen smält denna mäktiga nästan timslånga platta ännu? Jag kan varenda låt utantill, men det verkar fortfarande som det ständigt dyker upp nya skikt varje gång jag lyssnar på den. Någon ny detalj eller oerhört smart grej som får musikern i mig att reagera och suga åt sig inspiration.
Jag vet inte om det var Refuseds avsikt, men det känns lite som ”The shape of punk to come” blev punkens ”Sgt. Pepper's…” – en sådan där banbrytande skiva som står ut i sin egen genre. En sådan där skiva som alla musiker drömmer om att göra. Jag gör det, och inspirationen som jag får av Refused kommer med säkerhet att hjälpa mig på vägen. Det låter kanske lite väl överdrivet att göra en sådan jämförelse, men ”The shape of punk to come” är så pass viktig.
Nu har jag skrivit över 4000 tecken utan att knappt nämna något om musiken. Jag vet inte ens hur jag ska försöka göra det utan att villa bort mig. Skivan rymmer så mycket – allt från elektroniskt blipp-blopp, drum 'n' bass, jazz, franska dragspel, vemodigt akustiskt plink och någonstans där bakom finns Refuseds ursprung: Punken, eller hardcore-punken. Egentligen är det bara en låt som skulle kunna räknas som en renodlad hardcore-låt och det är ”The Refused party program”, men speciellt ren är den inte.
Det finns många bra låtar på ”The shape of punk to come”, men skivans centrala punkt är ändå videolåten ”New noise”. Till och med videon visar vilket vidunder Refused var. Det borde egentligen vara en omöjlighet att göra en ”hit” i en musikstil som är både avig och hård och uppkäftig, men det gick. Refused fixade det och öppnade dörren till USA i och med det.
”The shape of punk to come” blev ruskigt populär i USA. Jag har läst flertalet recensioner som höjt skivan till skyarna som ett av världens främsta musikaliska verk. Nättidningen Buddyhead.com är erkända Refused-fans av stor kaliber, och hade inte Refused lagt av kunde de ha blivit sjukt stora i USA.
Givetvis fanns det en baksida till denna succé. Här intill finner ni en länk till en mp3:a som Buddyhead.com lagt upp där jönsarna Crazy Town smutsar ned ”New noise”. Ett sånt uppenbart sexistiskt och äckligt band som Crazy Town har uppenbarligen inte fattat ett dugg om vad Refused stod för politiskt. Inte konstigt att Buddyhead döpt om bandet till ”Crazy Town needs to die”…
Denna musikaliska avrättning till trots – Refused var före sin tid. De är fortfarande det trots att de nu är länge sedan de skickade ut sin kommuniké och annonserade sin splittring, nästan två månader efter den där halvtaskiga spelningen i Hästhagen i Örebro. Den kommande punk som de visade skepnaden av har ännu inte kommit. Frågan är om den kommer att komma, jag tror nämligen att den punken kom och dog med Refused. Refused are fucking dead.
Men dog Refused? Nej, Refused lever helt klart vidare. Dennis Lyxzén lär nog få stå ut med att The (International) Noise Conspiracy är ”ex-Refused-sångaren Dennis Lyxzéns nya band” i all evighet. Och Refused har sin del i T(I)NC – de politiska texterna och initiativet att utnyttja ett album för utbildning i form av citat, boktips och allmänna texter ärvdes direkt från Refused.
Är man sedan mer sugen på hur Refused kunde ha artat sig musikaliskt efter ”The shape of punk to come” så rekommenderar jag skivan ”Text” med Text som alltså är Refused minus Dennis plus lite annat folk. Ett märkligt album helt utan några gränser alls. Allt från flummig drum 'n' bass till svängig gospel via aggressiv à capella, på en och samma skiva. Makalöst.
Efter alla dessa ord är det väl som upplagt för högsta möjliga betyg, men det får inte ”The shape of punk to come”. I mitt tycke prickade Refused verkligen rätt med albumet innan – ”Songs to fan the flames of discontent”. Där tog de steget från hardcore till något minst lika hårt som ändå var något nytt, utan att för den delen frångå den enkla ljudbilden. Men det är en helt annan recension som jag lämnar till någon annan att skriva.
Publicerad: 2001-11-10 00:00 / Uppdaterad: 2008-01-21 08:26
32 kommentarer
åhå..
tacksamt att crazy town-länken inte fungerar
#
Kul att den här skivan recenseras.. en av mina absolut bästa skivor, har betytt mycket som fan.
#
Tycker att skivan borde få 10/10 i betyg egentligen. Det är nog den skiva som betytt mest för mig för min musik och skapande. Att man över huvudtaget kan göra en sån bra skiva är ett mysterium….
#
Pete >> Så frustrerande – den fungerade nämligen tidigare i veckan! :(
#
Fantastisk skiva…
#
Blev riktigt orolig att du skulle säga att den där dpelningen var bra… Såg den också.
#
klart ett av de bästa svenska albumen i min skivsamling.
#
Tack som fan för tipset om TEXT.
#
helt klart en av dom bästa svenska skivorna någonsin
#
Jag min dumma stackare upptäckte den här skivan så sent som för ett halvår sen men jag är ”redan” redo att skriva under på att det är en av de bästa (svenska) skivorna någonsin. Så jävla hårt och bra! Inledande versen i ”Refused are fucking dead”… man får nog leta länge för att hitta någonting hårdare. Helt klart en 9:a eller 10:a.
#
jättetack för länken till text. vilken härlig fantasi, hoppet kommer tillbaks!
#
Text har väl lagt ner..
#
att denna skiva inte får 10 i betyg är skandal… ett riktigt mästerverk.
#
Hallo, my name is ralle, I`m from germany and very interested in the swedish hardcorescene.
i hope this will reach someone.i was really sad as i heard that refused walk different directions. but the international noise conspiracy is fucking great as well!! maybe someone could answer me
#
Köpte denna skiva igår. Spöar skiten ur all modern nu- metal. Detta är äkta. Detta är förmodligen en av de bästa svenska plattorna någonsin. Och inte bara det, detta är en av de bästa rockplattor som någonsin gjorts!
Tycker detta är en solklar tia. Har inte hört föregångaren än, men kan man verkligen göra en bättre platta än denna?
Förresten är det lite skumt att bara ge en åtta eftersom föregångaren är bättre. Ge båda tio i sådan fall!
#
Herregud människa – anser du att Refused spelade nu-metal?!?!
#
Själv håller jag den här plattan enormt högt. Skrev recension på den i Eskilstuna-Kuriren och valde den sedan till årets platta när det var dags att sammanfatta de gångna tolv månaderna.
Ett stort steg framåt i musikutvecklingen helt enkelt.
#
–> Anders Jakobson. Det var inte vad jag skrev. Jag menade bara att den spöar skiten ut all nu- metal, som dominerat rockscenen sedan några år och som faktiskt säljer.
#
till RALLE: liebst du vielleicht fleich?
#
Det här är en av få skivor jag skulle ge en tia utan att blinka. Så otroligt bra, känns som att jag har lyssnat på den tusen gånger nu.
#
bra recension, refused ägde.
#
Bra skiva. Tyvärr drar Dennis hemska svengelska i vissa låtar ner betyget en aning.
#
alla interessanta rescensioner bygger egentligen på att försöka förklara det där gränslandet mellan ”jag är avundsjuk på alla som inte redan hört detta” och ”köp denna skiva”. förklaringen till varför skivan inte får toppbetyg, men ändå ett högt betyg. försöka visa på de där små negativa sidorna, efter man hyllat skivan med tusentals tecken. jag kan inte skriva en bra rescension av ”the shape of punk to come”. jag är dömd att till att misslyckas, det finns inga sådana där små negativa antydningar. inget gränsland att guida i. jag vill se en helsida i DN-kultur, med en rescension av ”the shape of punkt to come”. det skulle bara stå ”refused, och i synnerhet the shape of punk to come, är bäst”. inget annat. det skulle vara en mycket interessant rescension som sa allt som behöver sägas om skivan.
#
världens bästa skiva alla kategorier.
#
Men herre gud, grow up dude!!
Jag var med på Crazy Towns turné i USA -99, då dom gjorde en tribute till The Refused, dom sabbade den fan inte eller fånade till den. Det var ändast som en jävla tribute. Dom har aldirg gjort någoncover på dom eller tänker göra det, vi lyssnade på Refused under turnén och ville bara hedra dom. That's all. Get a fucken hobby guys.
#
vänta lite emelie, jag har hört att du är en labrador?
#
jag har en seriös fråga till den man som skrivit denna smörja som kallas rescension…
Är det inte en förutsättning att vara musikalisk för att kunna skriva om musik?
Mitt tips till dig är att ägna dig åt nåt annat en musik, för du har helt uppenbart inte en jävla aning om vad det handlar om.
Refuseds musik är på samma nivå som en blockflöjtsklass i trean på lågstadiet. Det som lyfter dem är möjligen att det i denna klass kan finnas någon som kan sjunga, vilket refused totalt saknar.
har de betalat dig för att skriva denna recension? Brukar Dennis och du sitta och rapa floskler tillsammans? Sköter du ditt vanliga "jobb" lika uruselt som du skriver om musik är du en belastning för samhället.
#
fan vilken bitter jävel som suttit här och varit avundsjuk, hur kan du störa dig så mycket? har du ett så värdelöst liv? ja, tydligen har du det. stackars dig. ta livet av dig så slipper du lida så förbannat.
#
Bra skiva.
Dock knäcker den inte Final Exits ”Umeå”.
#
[...] Kleerup-version. Och det där technomegamix-slutet på Crystal Clear Mud funkade kanske i Refused Party Program 1998, men [...]
#
Pretentiös dynga.
Dock var det hyfsat sväng på ”Songs to Fan the Flames of Discontent” som är det enda bra Refused har gjort (infantila texter dock, i vanlig ordning).
#
Är EP samlingarna bra?
#
Kommentera eller pinga (trackback).